Eduard2
Golden Member
Goede morgen,
Er komt geen spanning op het lampje van een Bosch inbouwoven. Verder werkt de oven zoals het hoort. Waarschijnlijk is de lampfitting of de aansluitdraad stuk. Prutsen bij het verwijderen van een gebroken lamp is wellicht de aanleiding. Mijn kernvraag is: "hoe verwijder je de fitting"? Is die fitting te verwijderen door vanuit de oven op de juiste manier te knijpen of wrikken? Moet de oven volledig worden uitgebouwd en geopend om toegang tot de fitting en de aansluitdraden te krijgen?
Indien nuttig vraag ik mijn buren (eigenaars van de oven) een foto.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Het is handiger om het type/model van de oven te vermelden,
eventueel incl. foto,
dan weten we hier om welk type fitting het gaat.
Eduard2
Golden Member
Hallo Limbra,
De inbouwoven is een Bosch HBA73B5.0
Op de zichtbare delen van de oven staat geen typenummer. Het typenummer komt uit de bijgeleverde gebruikershandleiding.
Een ander aspect van mijn vraag op het forum is de volgende te nemen stap; is het nodig de oven uit de kast te halen en te openen?
Vriendelijke groeten,
Eduard
Heeft de oven de ronde lamphouder welke direct gemonteerd zit tegen de oven wand ?
(ik zie in de parts lijst namelijk 2 soorten lamphouders / fittingen),
dan dienen de klemmen / veer clips waarmee de lamphouder vast zit
vanaf de buitenkant kant ontgrendeld te worden,
de lamphouder kan nadat de klemmen / veer clips los zijn van
binnenuit verwijderd worden,
bij dit type lamphouder/fitting dient de oven uitgebouwd te worden,
zowiezo de Stekker uit het stop contact halen voordat je hier aan begint,
je kan als je de oven uitgebouwd en open geschroeft hebt eerst ff de
bedrading en stekkertjes controleren en indien nodig doormeten,
Maar eerlijk gezegd zou ik de buren / eigenaar van de oven dit op laten lossen.
Eduard2
Golden Member
@Libra: Bedankt voor het vlugge antwoord. De oven heeft geen lampen aan de zijkant, enkel 1 lamp met rechthoekig afdekglas aan het plafond van de oven. Het is een uitvoering zoals getoond in de eerste afbeelding van dit Bosch filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=fhAVnmDsrXg
Als ik mijn buren met deze klus kan helpen doe ik dat met plezier. Zoals meer gebeurt bij werk aan toestellen is de eerste fase het moeilijkst; "hoe moet de behuizing worden geopend"?
Is de technische manual en/of het schema van zulke oven voor de eindklant verkrijgbaar bij de fabrikant of op internet? Tot heden werd enkel een inbouwhandleiding en de gebruikershandleiding gevonden.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Bij dat type lamphouder (zoals op de video) hoef je de oven niet uit te bouwen,
eerst de stekker uit het stopcontact halen uiteraard,
glazen lamp kapje van de reflector plaat af halen,
de zilver kleurige reflector plaat zit in de bovenplaat van de oven geklemd,
het is alleen ff uitvogelen waar hij geklemd zit (ik weet dat zo niet uit mijn hoofd),
volgens mij moet je de 2 lipjes waar het glazen kapje mee vast zit beide naar
elkaar toe knijpen, en dan met een beetje wrikken er uit trekken,
de witte lamphouder / fitting komt dan mee met de reflector plaat.
Eduard2
Golden Member
Dat is goed nieuws. Intussen heeft de buurman bij de verkoper van de oven aangeklopt. Daarmee heeft hij over de patient een tweede opinie. De verkoper raamt een eerste huisbezoek om de oven uit te bouwen. Een lampje dat met een flits defect gaat betekent meestal een defecte print. Die moet besteld worden. Daarna een tweede huisbezoek om de nieuwe print te installeren.
Met de info die u gaf kunnen mijn buren er eerst een nachtje over slapen en dan beslissen hoe ze die klus willen klaren. Meerdere wegen leiden naar Rome. Een sterk zaklampje bij de oven leggen is mogelijk een derde en gemakkelijkst haalbare oplossing.
Een print vervangen lijkt me een degelijke maar dure oplossing. Het lampje werkt op 230V. Als er op de print een defect zou zijn situeert dat in de stroomkring van het lampje. Meestal zijn netspanning voerende printbanen en de bijhorende componenten zonder schema gemakkelijk te herkennen. Ik ben gepensioneerd na een loopbaan in de elektronica maar als knutselaar nog altijd aktief. De soldeerbout wordt nog bijna dagelijks warm gestookt. Als ik daarmee de buren kan helpen doe ik dat met plezier.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Vriendelijke groeten,
Eduard
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Defect op print is veelal van banale aard maar de meeste mensen schieten in een vlaag van rampspoed als ze het woord print horen vallen daar het een duur stuk is en de meeste techniekers printenwisselaars zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 1 februari 2026 22:30:44 schreef Eduard2:
Dat is goed nieuws. Intussen heeft de buurman bij de verkoper van de oven aangeklopt. Daarmee heeft hij over de patient een tweede opinie. De verkoper raamt een eerste huisbezoek om de oven uit te bouwen.
Kostbare zaak met voorrijkosten.
Een lampje dat met een flits defect gaat betekent meestal een defecte print.
Waar heb je die wijsheid vandaan?
Is niet juist, vrijwel elke gloeilamp gaat op een zeker moment juist bij het inschakelen met een flits of zelfs knal, defect.
Op zondag 1 februari 2026 12:43:35 schreef Eduard2:
Hallo Limbra,De inbouwoven is een Bosch HBA73B5.0
Op de zichtbare delen van de oven staat geen typenummer. Het typenummer komt uit de bijgeleverde gebruikershandleiding.
Dat is geen goede raadgever. Op het apparaat staat altijd een typenummer dat moet leesbaar zijn zonder uit te bouwen.
Staat er ook niets in de rand van de deur?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (41%)]
Eduard2
Golden Member
@vergeten: "Waar heb je die wijsheid vandaan? Is niet juist, vrijwel elke gloeilamp gaat op een zeker moment juist bij het inschakelen met een flits of zelfs knal, defect". Dat is de uitleg van de verkoper.
Ik deel die opinie want dat verschijnsel heb ik lang geleden geleerd. Soms springt een zekering bij het defect van een gloeilamp. Gloeilampen zijn met een gas gevuld, vaak een mengsel van stikstof en argon. Bij de hoge temperatuur van de gloeidraad ontstaat bij onderbreking een hoge potentiaalgradient. Ionisatie ontstaat op die manier. Het gas wordt dan een geleidend plasma. Met andere woorden, een vlamboog. Geleiding door gassen gebeurt met een negatieve weerstand. Bij hogere spanning hoort dan een kleinere stroom. Neonlampjes werken zo en hebben dan een gewone weerstand in serie om de stroom te begrenzen. Een gloeilamp op netspanning heeft die externe weerstand niet. De stroom ligt dan ver boven het werkpunt van de zekering en die springt. Op dat punt ben ik het eens met de verkoper.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Dat een gloeilamp stuk gaat, komt omdat bij inschakelen de lamp koud is, en dan is de weerstand laag.De weerstand stijgt als de lamp brand.