Hallo, zou deze op de camping op omvormer van 450w willen gebruiken. Weerstand afgekoppeld en simpele dimmer van 2000w in serie geplaatst, deze kan ik niet regelen, tis te zeggen alles of niets. Als ik de dimmer rechtstreeks op de weerstand aansluit en op de ingang 230vac kan ik de weerstand wel mooi regelen van 200w tot max. Probleem is denk ik dat er 2 triacs in serie staan in het eerste geval. Dacht simpel, ik plaats een relais op de originele uitgang van de sturingsprint en deze stuurt dan de dimmer. Probleem, relais trekt niet, te weinig belasting denk ik.
Help
Lijkt een beetje op de "Camping Senseo", waar ze het vermogen van halveren met een diode.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/159073
Jep, heb ook al eens een 1000w waterkoker zo aangesloten, dit werkt perfect. Heb gewoon een zware diode in serie geplaatst in een 20cm lange verlengkabel en kan zo kiezen of deze dan op halve kracht werkt.
Probleem is de originele dolce gusto weerstand welke +-1500is.
Halve kracht is nog teveel.
Ik ben bang dat de tijd voor de doorloop dan niet goed gaat omdat het deels een doorstroomelement is.
En het water dus te koud door de capsule gaat.
Het element zal PWM gestuurd worden met de triac.
Er zijn ook speciale dolce gusto en andere cupjes machines te koop voor de camping met laag vermogen.
Ja, maar deze had ik nog liggen, en ik speel graag met electronica?, wij allemaal hier zeker?
Verder getest en een lamp van 230v 5watt over de spoel van relais geplaatst, relais trekt nu wel aan, maar een aantal seconden, dan af op…
Dus idd, de weerstand zal pwm gestuurd worden.
De meeste "Camping" machines voor Nescaffe/Nespresso/L'Or cups zitten rond de 1400W.
De Mini Me - Dolce Gusto zit op 700W, wat volgens mij het zelfde is als de Camping Senseo.
Beiden nog steeds te veel vermogen voor een 450W omvormer. Wordt denk ik wat te krap.
om vermogen te verlagen gebruik ik een transfo
bv een 230V naar 110V.
als je weerstand 1500W trekt, dan is die (op 230V) een 35ohm
op 110V zou er dan nog 3.3A vloeien en heb je 360W resterend
zo heb ik mijn 2000W keukenboiler op 500W gezet
je kan die transfo van tussen de sturing en de weerstand hangen. bv met extra stekker en stopcontact. en haal je de transfo er vantussen, dan krijg je weer vol vermogen.
MAAAR: zo een dolce gusto POMPT het water erdoor en als die weerstand te zwak is, zal dat water niet warm zijn bij het doorlopen.
als je reeds een hete waterkoker hebt, waarom steek je dat heet water niet in de dolce en laat je die zonder weerstand doorlopen
transfo
https://www.amazon.nl/dp/B0BCQBYTW3?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
misschien kan die dolce er wel gewoon rechtstreeks op draaien (heb er thuis staan, kan ik morgen wel eens testen
brains
Special Member
Dat idee van Fcapri is nog niet zo slecht, element los en koken water er in.
Kan je proberen natuurlijk.
Ok, dus het is geen reservoir dat volledig (een tas) opwarmt, maar een spiraal waar het water doorgaat en als je blijft warm water vragen dit tegelijk mee verwarmd?
Tja, heb ook een waterkoker van 300w voor 400ml , kan deze gebruiken en dan in de dolce gieten.
Ook een oplossing.
Bedankt
Jaren geleden een vermogensregelaar gekocht bij hobbyist een rechthoekig blokje met 2 korte draadjes met m/v schuifstekkers deze werkt al jaren in senseo op de boiler op omvormer in camper. Kan deze ook niet op thermoblock van de mini me of andere dolce gusto?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 6 februari 2026 21:01:12 schreef bonhomme:
Ok, dus het is geen reservoir dat volledig (een tas) opwarmt, maar een spiraal waar het water doorgaat en als je blijft warm water vragen dit tegelijk mee verwarmd?
Tja, heb ook een waterkoker van 300w voor 400ml , kan deze gebruiken en dan in de dolce gieten.
Ook een oplossing.
Dat vindt het apparaat niet fijn, de flowsensor is niet gemaakt of bedoeld om kokend water te verwerken...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tja als je al heet of kokend water in zo een machine wil gieten, dan kun je net zo goed koffie op de oude wijze zetten... Want ja we zijn zo verwend, wat is er daar mis mee?
Op vrijdag 1 mei 2026 11:33:21 schreef Mic1971:
Jaren geleden een vermogensregelaar gekocht bij hobbyist een rechthoekig blokje met 2 korte draadjes met m/v schuifstekkers deze werkt al jaren in senseo op de boiler op omvormer in camper. Kan deze ook niet op thermoblock van de mini me of andere dolce gusto?
Nee, die dolce gusto heeft een ander systeem, dat gaat niet werken vrees ik, dan komt er niet constant heet water uit, de dolce gusto is een doorloop boiler.
Maar er worden wel dolce gusto aangeboden op internet die maar 700 watt verbruiken hoe werkt dat dan?
https://www.campeo.nl/campeo-700Watt-voor-in-campers/206-campeo-truck-…
De prijs voor de campeo-dolce gusto en campeo-senseo kosten minstens het dubbele dan een gewone. Voor de campeo-senseo wordt eenvoudig omgebouwd met zo'n regelaar. Voor de dc zal het toch ook simpel moeten kunnen.
[Bericht gewijzigd door Mic1971 op (34%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor de campeo-senseo wordt eenvoudig omgebouwd met zo'n regelaar
Wat voor regelaar want ik weet niet wat een hobbyist jou heeft verkocht. Heb je hem open gemaakt ? Is het een diode of echt een vermogensregelaar?
Weet je zeker dat de fabriek het net zo doet, of denk je dat alleen maar . Heb je zo'n ding wel eens open gehad en gekeken hoe de fabriek dat doet?
Voor de dc zal het toch ook simpel moeten kunnen.
Waarom zou dat simpel moeten kunnen? Weet jij precies hoe hij in elkaar zit? Uit de reacties hier is dat niet zo simpel bij dit apparaat.
Hier speelt meer, de TS wil van 1400W naar 450W.
TS, ben voorzichtig, een Senseo schijnt niet goed tegen een gemodificeerde sinus omvormer te kunnen, ik weet niet of dat voor de DG ook geldt. Heb je een echte sinus- of een gemodificeerde-sinus inverter? En permanent 450W of piek.
Bedoel je met "de weerstand" het verwarmings-element of een weerstand in de controller ofzo. Ik vermoed het eerste maar je weet nooit 
De regelaar/diode heb ik nooit open gehad maar wel zelf geplaatst in senseo en ook over gezet naar nieuwste senseo (omdat die wat betere koffie zet dan de oude). Het is een langwerpig blokje met 2 draadjes.
En dat bedoel ik met eenvoudig omgebouwd 1 kant op boiler andere op draad. De senseo pakt nu 700 watt. Regelaar zit in de senseo dus kan ff geen foto van maken 
Een nespresso machine en dolce gusto moet toch ook altijd "even" opwarmen voordat het water door het thermoblok geduwd wordt. Dus daarom 'ik weet het natuurlijk niet zeker' denk ik dat het wel moet werken al duurd het langer voordat het thermoblok warm wordt
[Bericht gewijzigd door Mic1971 op (26%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jij haalt 2 dingen door elkaar. Een diode halveert het gevraagde vermogen door de negatieve of positieve helft van de sinus niet door te laten. Je houdt dan een pulserende gelijkstroom over. Dat maakt voor een heater niets uit dus als je alleen de heater daar achter zet dan halveer je het verbruik.
Maar in dit topic wil de TS een DG voeden uit een 450W inverter. Hier heb je niets aan een diode want daarmee kun je hooguit de boel terug brengen naar 700W. Dat zit nog een heel eind van 450W af.
Daarnaast kun je niet zomaar het vermogen van alle apparaten verlagen. Een dom verwarmingselement lukt wel maar er komt een punt waarbij het gewoon te traag wordt, niet heet genoeg wordt en/of warmte verlies niet meer aangevuld kan worden. Met een 5W soldeerbout kun je niet solderen en een goed voorbeeld van te laag vermogen was de klassieke Camping Gaz bleuet, die had 17 minuten nodig om bij 20 graden een liter water te laten koken, maar als het bv 10 graden was kreeg je het water nooit (goed) aan de kook. (ik heb lang geleden veel testen met gas en benzine branders gedaan)
Je weet ook niet wat een eventuele processor allemaal in de gaten houdt en als fout gaat zien.
Het kan goed zijn dat die camping versies heel anders opgebouwd zijn, ze verkopen er ook veel minder van dus duurder zijn ze dan al snel. Jij denkt dat ze alleen jouw mystery kastje gebruiken, en jij denkt dat daar alleen een diode inzit. misschien heb je gelijk, misschien ook niet maar dat zijn iets te veel aannames..
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Wat doet zo'n dolce gusto meer dan heet water toevoegen aan koffieconcentraat? Kun je niet net zo goed een capsule leeggieten in een mok heet water en goed roeren? (ik drink geen kofffie...)
De Dolce gusto perst het water tot iets van 15 bar door de capsule, de senseo perst het water door de pad, maar daar is de druk veel lager.
Zover ik weet stuurt de dolce gusto het element PWM aan, dan is een diode geen oplossing.
Ik verwacht dat er een ander element in de vamping versie zit, of een andere software versie.
Over de smaak van koffie is een groot topic te vullen, dat doen we maar niet.
Maar ik snap TS wel, senseo is smerig en dolce gusto is lekker koffie.
Maar dat is MIJN mening.
Het kan goed zijn dat die camping versies heel anders opgebouwd zijn, ze verkopen er ook veel minder van dus duurder zijn ze dan al snel. Jij denkt dat ze alleen jouw mystery kastje gebruiken, en jij denkt dat daar alleen een diode inzit. misschien heb je gelijk, misschien ook niet maar dat zijn iets te veel aannames..
Van de senseo weet ik zeker dat de ombouw op zelfde manier gaat. De "campeo" is door bovenstaand bedrijf omgebouwd en wordt voor dubbele prijs door hun aangeboden. Dat is hun verdienmodel. In de basis is een gewone senseo. En de "hobbyist"is misschien een beetje oneerbiedig het blokje ik denk zo'n 4 cm lang en 2 cm breed ziet er niet echt knutsel achtig uit dan ik laat voorkomen. Maar ik vroeg me af of ik dat ook in de dc kan toepassen mss gewoon maar is proberen.
fred101
Golden Member
Van de senseo weet ik zeker dat de ombouw op zelfde manier gaat. De "campeo" is door bovenstaand bedrijf omgebouwd en wordt voor dubbele prijs door hun aangeboden. Dat is hun verdienmodel.
Dat klinkt alsof ze de boel oplichten maar een Senseo kost iets van 7-8 tientjes. Zo'n ding uitpakken, open maken, die module plaatsen, de boel dichtmaken, testen, schoonmaken en weer inpakken kost tijd. Tijd is geld. Als ik dat zou moeten doen wordt hij waarschijnlijk duurder dan 2x zo duur. Ook ben je nu ineens de fabrikant en ben je als dealer je garantie richting Senseo kwijt.
Wat is bovenstaand bedrijf? Mis ik wat in jou post? Al gevonden. Het zijn idd omgebouwde senseo's en er zijn 3 versies. Ze doen bij 2 meer dan alleen een diode want ze passen ze ook aan voor gebruik met gemodificeerde sinus omvormers. https://www.campeo.nl/ Dus ik denk dat jij teveel door een leken-bril kijkt. Hier zijn ze goedkoper:
https://machinehandel-dolenko.nl/nl/105-senseo-koffiemachines (ze hebben ook DG)
Daar staat ook dit:
De HIBREW DOLCE GUSTO CAMPING is omgebouwd naar 700 watt en werkt alleen op een omvormer van het type “zuivere sinus” met een vermogen van slechts 1000 watt continu
Dat vermelden ze ook bij de Senseo.
Maar dat is allemaal OT want daar heeft de TS niets aan. Die heeft geen 1000W inverter, zelfs geen 700W.
Dit gaat ook niet meer over TS ( bonhomme) zijn vraag , die wilde op een 450 watt omvormer.
Mic1971 heeft het topic "gekaapt" , van zijn situatie weten we niet op welke omvormer het moet werken.
Of is het voor een camping, dan is het sinus probleem er niet.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Een electrische Bialetti kopen, ben je van het gezeur af.
Prima hete koffie en loopt onder de 500 Watt
DuckDuck
Gebruik al jaaaren zo een ding, Senseo is goor inderdaad.