Kwam onderstaande tegen

https://www.elektronicawereld.nl/product/9584/senseo_vermogensregelaar

Wat ik me nu sterk afvraag...
Is dit een goed product of simpelweg 2 diodes in serie in de epoxy om te verhullen dat het een 2 euro diy oplossing is en daar 30,- voor vragen.

Zit een zware diode in (bijv de 10A07 of P600)

[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]

Ik zou verwachten dat het iets "slimmer" is, en geen DC trekt.
Dus een klein vast ingesteld dimmertje. Het zal qua dissipatie net gaan.

1 diode en heel veel marge

Google maar op 'senseo diode'

ook hier zijn er meerdere draadjes over: https://www.circuitsonline.net/forum/view/53840

Werkt dat wel met een Senseo? Die start al niet eens meer op op een goedkope inverter.

Senseo heeft, net als veel andere dingen, een zuivere sinus nodig. Geen goedkoop blokgolfding.

De diode komt echter tussen het element te staan. De normale electronica krijgt dus netjes de normale wisselspanning, alleen de boiler (weerstandselement) wordt beperkt.

Echt beperkt niet, want met die diode pak je gewoon de helft van de sinus, waardoor het effectieve vermogen lager wordt, maar dat is net voldoende om menig lichte omvormer/groep niet overstuur te krijgen.

Ik heb op de camping ook een dikke diode in serie met de waterkoker om het vermogen te reduceren. Als meerdere mensen dat doen gaat het ook gewoon goed, als iedereen de diode willekeurig geplaatst heeft of de stekker willekeurig in het stopcontact steekt, zou het redelijk uit moeten middelen.

Op 11 augustus 2022 18:39:26 schreef klabam:
Kwam onderstaande tegen

https://www.elektronicawereld.nl/product/9584/senseo_vermogensregelaar

Wat ik me nu sterk afvraag...
Is dit een goed product of simpelweg 2 diodes in serie in de epoxy om te verhullen dat het een 2 euro diy oplossing is en daar 30,- voor vragen.

Jij rekent nog met de kostprijs plus methode.
Marketing zegt tegenwoordig: "wat kan ik voor zo'n oplossing vragen?"
En ik neem aan dat er ook 30 euro voor de oplossing betaald wordt, dus het werkt!

Dat kan zo wezen, maar ik ben dan nog wel zo slim genoeg om even te zien wat zo'n "regelaar" inhoud en mijzelf 30 euro ex verzendkosten bespaar.

En ja het werkt blijkbaar, maar blijf het belachelijk vinden om 100x meer dan de kostprijs te vragen wat je nog zelf moet installeren ook.

maar blijf het belachelijk vinden om 100x meer dan de kostprijs te vragen

Da's wel héél kort door de bocht.
Je vergeet dat men er ook 2 snoertjes aan moet zetten met faston stekers en in een kastje bouwen (zo te zien ingegoten)
Het kan wel goekoper, maar 100x is onredelijk. (niet alle ondernemers zijn filantropen die voor niks werken... :) )

Ach, hoe je het ook brengt het is en blijft een hoop geld voor wat je krijgt.... Maar goed, dat zal mijn simpele denkwijze wel wezen ;)

Jij denkt als hobbyist, en niet als ondernemer, da's het probleem... ;)
Een ondernemer moet winst maken. (ook als hij in de garantieperiode zo nu en dan gratis een vervangend artikel moet opsturen, moet je allemaal meerekenen)

Nee, ik snap het ook wel..... Er moet licht branden.
En in dat opzicht is het goede marketing. En snap ook dat dit niet echt een high selling product is dus het zal niet in hele grote bulken gemaakt worden gezien de afname hoofdzakelijk beperkt zal zijn voor een deel van de kamperende mensen.

In dat opzicht zie ik het idd vanuit hobby perspectief.

Werkt prima, momenteel zit ik in Italie waar ik maar 3A tot mijn beschikking heb.
Dikke diode (TO-220 behuizing) tussen het verwarmingselement. De besturing blijft gewoon op 220V. Uiteraard duurt opwarmen nu langer.
Dit was de testopstelling, diode uiteraard netjes ingebouwd. Dit werkt inmiddels al een jaar of 10 zo.

Slechts 3A? Dat is de naam camping niet eens waardig. Een airco moet je daar dus niet gebruiken. Die zitten boven 4A.

Je mag toch minimaal 6A verwachten terwijl 10 of 16A toch stilaan de norm is. De laatste 30 jaar niet meer op een camping gestaan waar je geen 16A kreeg. Ik kan misschien net iets meer betalen maar dan heb ik toch ruim 180m², ruime douches en 16A.

Ik ben vroeger voor mijn werk anderhalve maand in een caravan op een camping 'vastgehouden'... :)

Dat was zo'n dramatisch slechte ervaring dat ik daarna nooit meer op een camping ben geweest...
Dat je bijv. de doucheruimte moest delen met een paar miljoen insecten in alle soorten en maten was niet echt voor herhaling vatbaar...
(je kon niet eens je stuk zeep neerleggen, er was geen plaats waar geen insecten zaten...)

Op 15 augustus 2022 11:48:33 schreef Arco:
Dat je bijv. de doucheruimte moest delen met een paar miljoen insecten in alle soorten en maten was niet echt voor herhaling vatbaar...

Da's natuur, die beessies komen op de rioollucht af.
Welkom op 'planet earth'. :)

(je kon niet eens je stuk zeep neerleggen, er was geen plaats waar geen insecten zaten...)

In gemeenschappelijke ruimten moet je ook altijd het stuk zeep in de hand blijven houden. ;)

electronono

Da's natuur, die beessies komen op de rioollucht af.

Eerder op het licht.
De campinghouder (was in Zuidlaren) had besloten om aan alle muren van de wasruimte een 600w halogeenschijnwerper op te hangen (goed zicht rondom de wasruimte)
Resultaat was dat alle insecten in Drente en omstreken naar die wasruimte optrokken... ;)

Op 15 augustus 2022 11:28:51 schreef buckfast_beekeeper:
Slechts 3A? Dat is de naam camping niet eens waardig.

Een echte kampeerder heeft niet eens elektriciteit nodig. :D

Wij stonden onder een hoogspanningsmast. Bij hevige regenval lekte daar volgens mij genoeg energie weg om de hele camping meerdere malen van energie te voorzien... :)
(er kwam echt een onheilspellend hard geknisper en geknetter uit de mast...)

Op 15 augustus 2022 13:09:59 schreef KlaasZ:
[...]Een echte kampeerder heeft niet eens elektriciteit nodig. :D

Is maar wat je een kampeerder noemt. Zelfs aan de kleinste tentjes zie je vandaag de elektriciteitskabel liggen. Nog weinig tentjes gezien zonder frigobox. Denk je echt dat de campinghouder elektriciteit op de tentenweide gaat aanleggen als daar geen vraag toe is. Een 5-tal jaar geleden kreeg hij de tentenweide niet eens vol omdat er geen elektriciteit was voorzien. 1 nachtje slapen en ze waren weg naar een camping waar ze wel de mogelijkheid hadden.

Als je het cru stelt, thuis heb je ook geen elektriciteit nodig. Met wat geluk kan je in de winter ijsblokken oogsten en ze bewaren in een ijskelder. Koken kan op hout zoals vroeger.

De realiteit is echter heel anders. Ik zie zelfs al kampeerders die niet meer met de wagen weg geraken zonder stopcontact. Caravans en MH worden alleen maar groter. Dit jaar er meerdere gezien van 9,5m lengte en een MTM van 2500kg. Je kan ze ook verkrijgen op 2000kg maar dan heb je maar 150kg laadvermogen. Zelfs MH met 2de auto, wasmachine, droogkast, .... aan boord zijn geen uitzonderingen. Te weinig elektriciteit? Dan starten ze wel een gasgenerator.

Op 15 augustus 2022 13:19:48 schreef Arco:
Wij stonden onder een hoogspanningsmast. Bij hevige regenval lekte daar volgens mij genoeg energie weg om de hele camping meerdere malen van energie te voorzien... :)
(er kwam echt een onheilspellend hard geknisper en geknetter uit de mast...)

Blijkbaar woon je niet zo kort bij een HS lijn. Bij miezer of mistig weer hoor ik hier de 150kV lijn ook.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (15%)]

De laatste 30 jaar niet meer op een camping gestaan waar je geen 16A kreeg.

Ik stond vorige week nog op een camping in Overijssel waar je 6A kreeg. Ik had ook een forse diode in serie gezet met de waterkoker, het is toch wel fijn om thee en koffie te kunnen zetten. De koffie komt dan uit de cafetière.

Ik vind elektra toch wel handig, om telefoons te kunnen opladen en in een klein koelkastje bederfelijk eten goed te kunnen houden.

Voordeel van "maar 3A" is wel dat ze het (de stroom ) niet berekenen. Overigens, ik weet niet of het standaard is in Duitsland maar heb ook daar de stroom een paar keer niet hoeven betalen "om medische redenen".
En airco op een camping ? :) :)
Ik ga niet naar een warm land om voor de airco te zitten, dan blijf ik wel thuis en heb ik 3 fasen.
Bovendien slaap ik in een tent en is 's-nachts in de bergen een dekbed geen overbodige luxe.
Koelbox (compressor) was voorgaande jaren een luxe, nu een must (insuline/cpap). Voor de drank hoef ik het niet te doen. In de kampwinkel hebben ze dranken gekoeld voor prijzen waar ik zelf niet voor ga lopen slepen. En inderdaad voor wat vleeswaren.
En water koken , ik weet dat ik hier op een elektroforum zit maar dat kan ook op een busje gas ;).

Op 15 augustus 2022 11:48:33 schreef Arco:
Ik ben vroeger voor mijn werk anderhalve maand in een caravan op een camping 'vastgehouden'... :)

Dat was zo'n dramatisch slechte ervaring dat ik daarna nooit meer op een camping ben geweest...

Zou je dan wel aarden in deze doucheruimte van 9m²?

Wordt 2x daags gekuist.

Op 15 augustus 2022 13:58:44 schreef bprosman:
Voordeel van "maar 3A" is wel dat ze het (de stroom ) niet berekenen. Overigens, ik weet niet of het standaard is in Duitsland maar heb ook daar de stroom een paar keer niet hoeven betalen "om medische redenen".
En airco op een camping ? :) :)
Ik ga niet naar een warm land om voor de airco te zitten, dan blijf ik wel thuis en heb ik 3 fasen.
Bovendien slaap ik in een tent en is 's-nachts in de bergen een dekbed geen overbodige luxe.
Koelbox (compressor) was voorgaande jaren een luxe, nu een must (insuline/cpap). Voor de drank hoef ik het niet te doen. In de kampwinkel hebben ze dranken gekoeld voor prijzen waar ik zelf niet voor ga lopen slepen. En inderdaad voor wat vleeswaren.
En water koken , ik weet dat ik hier op een elektroforum zit maar dat kan ook op een busje gas ;).

5kWh/dag in de prijs begrepen. Daar doe je wat mee. Is er sinds dit jaar. Airco's en elektrische (hybride) wagens hebben daarvoor gezorgd. Blijkbaar begon het verbruik het redelijke ver te overstijgen. Er zijn trouwens 4 laadpunten op de camping.

Die airco, ik kan me er meer en meer bij voorstellen. Je gaat niet naar Oostenrijk voor de warmte. Als het 's avonds om 23h nog 26°C is buiten en 29°C in de caravan, met open ramen, dan is het niet echt aangenaam. >2 weken niet onder de (echte)dons geslapen. 's Nachts zakte de temperatuur niet onder 20°C.

Kleine gasbusjes zijn veel duurder dan de elektrische stroom. Camping gas is ook duur en zowat van de aardbol verdwenen.

De laatste 30 jaar niet meer op een camping gestaan waar je geen 16A kreeg.

Tja, ik stond vorige maand nog op een camping waar je geeneens stromend water had, laat staan elektriciteit.

Toegegeven, dat was midden in een natuurgebied zo groot als Vlaanderen.