Van deze robotstofzuiger is de sturing van 1 van de 3 motoren defect.
Het betreft een onderdeel met volgend opschrift :
F0050AB 86102LZ of FDD50AB 86102LZ (moeilijk leesbaar)
Voor de 3 motoren zit er telkens zo een sturingsonderdeel in
Weet iemand waar dit te vinden is?
Behuizing is SOT 89 3L

Ik denk dat het een FDT86102LZ MOSFET is.

https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view-marking/475474/FAIRCHI…

Vraag is nu dat als jij niet weet wat het is, hoe je weet dat 'ie stuk is ;)

Wissel motoren eens om, die gaan het meeste stuk doordat ze te veel stroom trekken stopt aansturing. Ik heb al aantal robot stofzuigers gehad en altijd motoren..

Bedankt voor je antwoord :)
Daar ik het nummer niet direct terugvond (dacht dat FDD050AB het typenr was...) kon het zowel transistor als mosfet als diodes zijn.. Bij het nr 86102LZ vond ik wel een Mosfet terug maar met een andere behuizing.

Er zitten er 3 in dit toestel, telkens in de sturing van de 3 motoren. Eén ervan ligt in kortsluiting waardoor de betreffende motor blijft draaien op volle snelheid. Hierdoor kan de batterij ook niet op een normale manier worden opgeladen.
Heb deze ondertussen ook op Aswo gevonden.

Op woensdag 11 februari 2026 19:22:26 schreef smd:
Wissel motoren eens om, die gaan het meeste stuk doordat ze te veel stroom trekken stopt aansturing. Ik heb al aantal robot stofzuigers gehad en altijd motoren..

De motoren meten in ohms wel dezelfde waarde. Heb reeds 2 "mosfets" van plaats gewisseld.
Met de goede mosfet blijft de betreffende motor stil bij aanzetten, zoals het hoort.

OK dan is het duidelijk, maar meet stroom ook van de motoren, FETs gaan niet zomaar stuk.

Op donderdag 12 februari 2026 18:19:17 schreef smd:
OK dan is het duidelijk, maar meet stroom ook van de motoren, FETs gaan niet zomaar stuk.

Inderdaad, de motor trekt op 5V reeds 3A en is duidelijk meer dan de andere motor (0.3A).
Motor zal ook vervangen worden. Bedankt!

Is veelvoorkomende klacht bij de robot stofzuigers en normaliter is het dat de stroombeveiliging zijn werk moet doen en Samsung zal dat wel vergeten zijn.. ben benieuwd!

Motor staat in.backorder
Voorzien eind februari.

Motor vervangen en alles ok!

Gelukkkig! Kan er weer lui opgeruimd worden..