Beste forumleden.
Na een verkeerd gekochte timer ( 1 tot 10sec) zou ik de tijd willen instellen tot ongeveer 30 minuten, door de regelbare potmeter te vervangen. De huidige potmeter is type W104. In bijlage verschillende waarden.
Kan iemand mij zeggen welke ik moet kiezen voor ongeveer 30 minuten?
Dank u.
Dummy

Een timer met een 555 is niet betrouwbaar te gebruiken voor dat soort tijden, dan kom je al snel op iets digitaals terecht.

Of een 4060, die heb ik ooit voor een 30min timer gebruikt.
1 tot 30 min: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/106/diversen/4060-timer.ht…

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Dat bedoel ik met "iets digitaals", een 4060 is daar inderdaad het aangewezen ding voor. Of een microcontroller van 2ct.

In jouw download dir kunnen wij overigens niet kijken (als het goed is)

Dank u Sine. Dus een andere timer kopen. Moet dienen om led licht in garage op batterij te ontsteken en bij vergeten automatisch uit te schakelen.
Dummy

Of zelf bouwen natuurlijk, maar het printje wat je nu hebt is in ieder geval niet geschikt voor 30 minuten.

Een half uur is inderdaad best lang. Als er een CMOS 555 op zit, kan je wel een stuk in de richting komen, denk ik. Omdat er sprake is van een 205 (2M) potmeter zou het kunnen dat er inderdaad een CMOS 555 op zit en kan je met die potmeter zonder andere condensator al 20 keer zo lang gaan als met een 104 (100k) potmeter. Dus van 10 seconden naar 200 seconden.

Ik weet niet hoe hoog je in de praktijk kan gaan naar als je zin hebt om te experimenteren kun je natuurlijk eens proberen met een weerstand van 4M7 om die tijd nog weer ruim te verdubbelen en dat combineren met een grotere condensatorwaarde.

Van elko's kan bij zulke kleine stromen het probleem worden dat hun lekstroom dan in verhouding te groot is, zodat de elko niet 'vol' (aan de drempelspanning) komt en de timer dus niet afloopt.
Of in elk geval de timing heel variabel wordt.

Ik gebruik voor zoiets een pir detector (draadloos), instelbaar op 30sec, 2min, 10min, of 60min brandtijd.
(na de laatst waargenomen beweging).

https://www.ledstripxl.nl/rf-pir-sensor-draadloze-bewegingsmelder.html
https://miboxer.com/nl/product/pir-sensor

Ik denk dat ik het geschikte bordje voor mijn doel heb gevonden.

Bedankt voor jullie hulp.
Dummy.

Op donderdag 12 februari 2026 23:16:10 schreef Frederick E. Terman:
Van elko's kan bij zulke kleine stromen het probleem worden dat hun lekstroom dan in verhouding te groot is, zodat de elko niet 'vol' (aan de drempelspanning) komt en de timer dus niet afloopt.
Of in elk geval de timing heel variabel wordt.

Ik geloof dat er van huis uit een elco in dit soort spul zit, maar met een grotere weerstand ga je inderdaad tegen de limieten aanlopen. Niet alleen van het IC maar ook van de condensator. Misschien dat je met ceramisch of tantaal iets kunt bereiken... Maar alsnog ben je dan aan het experimenteren.

Voor een kant-en-klare oplossing is een andere module inderdaad een stuk handiger. Bij die laatste module hierboven staat geen tijd, maar wat er op de print zit, suggereert wel dat hij flexibeler/langer is.

Maartenbakker. Bedankt voor je reactie, maar puntje één van het overzicht geeft aan dat de tijd 0,1s tot 1uur.
Dit zou ideaal zijn voor mij " denk ik."
Groetjes
Dummy

Sorry, over het hoofd gezien. Klopt wel met wat er op de print zit denk ik. Dus zou voor jou inderdaad prima moeten zijn.

Ben toevallig zelf bezig met experimenteren met de TTL versie van de 555.

Misschien meerdere monostabiele 555's serieel schakelen?

meerdere monostabiele 555's serieel

/OT: Ha, dat doet me denken aan een elektronische (morse-)seinsleutel die ik gemaakt en heel lang gebruikt heb. Daarin zaten drie 555's: voor de punt, voor de streep en voor de pauze daartussen. Afhankelijk van de stand van de paddle startten óf de punt en pauze elkaar steeds (.....), of de streep en pauze (-----), of - in de middenstand - gebeurde er gewoon niets. Door de paddle te bedienen werd er geseind (.- -...).
Ontwerp kwam uit 'Solid State Design for the Radio Amateur'.

Deze site vind ik wel handig: https://www.digikey.nl/en/resources/conversion-calculators/conversion-…

Als het niet op de minuut nauwkeurig moet kan het toch best met een 555?

Op vrijdag 13 februari 2026 13:12:38 schreef RikR:
Ben toevallig zelf bezig met experimenteren met de TTL versie van de 555.

Misschien meerdere monostabiele 555's serieel schakelen?

Je bedoelt denk ik 'getrapt', 'in kaskade' of 'gekaskadeerd'? Serieel gaat meestal over communicatie en 'in serie' past hier ook niet helemaal.