Hallo deskundigen,

Na demontage van onze miele wasmachine bleek niet de lagers maar het kruis van de binnentrommel kapot te zijn. Ik had al nieuwe lagers in huis maar nu zit ik met dit euvel.
Nu heb ik wel gezien ( you tube) dat zelfs dat kruis losgemaakt kan worden door verhitting van de stalen pennen waarmee het kruis vast zit. Dit op het kruis waar je de gaatjes zit waarin de pennen vast zitten.
Hier zal ook wel locktide gebruikt zijn.
Op dit forum ook geleze dat hetzelfde type kruis gemonteerd moet worden vanwege het toerental .
Nu heeft deze machine maar Max 1200 toeren.
Voordat ik verder ga met poging tot demonteren van het kruis heb ik de vraag:
Is dat nog te krijgen ergens ,nieuw of gebruikt bij iemand ?

Groet Fred. ( Friesland)

Ja, dit is een gevalletje gebroken IDD, komt door lage temperaturen en te veel zeep. Ja, heb nog wel van deze kruizen hoor. De tapeinden verwijderen door het beste de armen van kapotte kruis aan zijkanten met Dremel in slijpen en het aluminium breken, de tapeinden breken zeer snel en steeds moeilijker te krijgen bij bepaalde lengtes! Verwarmen heeft geen zin, corrosie is veel te sterk en ingevreten op de tapeinden. Bij interesse kruis kan je mailen. Toerental van machine is onafhankelijk van type kruis, deze hadden alle machines vanaf 1000 T/M 1800 RPM.