Beste,
Ik probeer een ZMCT103C module te gebruiken voor de controle van de stroom/loopmelding van een dompelpomp in regenwaterput. Deze stroom uit te lezen via een ESP-32 Dev Kit C V2.
Blijkbaar meet ik een AC voltage op de "signale" van de ZMCT103C. Iemand ervaring hoe dit werkende te krijgen op een ESP32?
Dank bij voorbaat!

Wat heb je nu precies enkel de meetspoel of een complete module
Graag een link naar wat je precies hebt.

Dit is alleen een spoel. De spoel die meet enkel wisselstroom

De module die maakt er denk ik wel een gelijkspanning en die kan je dan inlezen met de ESP32.

Dan is het de module aansluiten op de ESP en dan de op de analoge ingang van ESP. Dan in software dat uitlezen en omreken naar de stroom. Dat omreken zal wel ergens staan hoe je dat precies moet doen dat kan je opzoeken.

Op donderdag 12 februari 2026 18:40:12 schreef Seppe69:
Beste,
Ik probeer een ZMCT103C module te gebruiken voor de controle van de stroom/loopmelding van een dompelpomp in regenwaterput. Deze stroom uit te lezen via een ESP-32 Dev Kit C V2.
Blijkbaar meet ik een AC voltage op de "signale" van de ZMCT103C. Iemand ervaring hoe dit werkende te krijgen op een ESP32?
Dank bij voorbaat!

Op donderdag 12 februari 2026 19:31:52 schreef benleentje:
Wat heb je nu precies enkel de meetspoel of een complete module
Graag een link naar wat je precies hebt.
[bijlage]

Dit is alleen een spoel. De spoel die meet enkel wisselstroom

De module die maakt er denk ik wel een gelijkspanning en die kan je dan inlezen met de ESP32.

Dan is het de module aansluiten op de ESP en dan de op de analoge ingang van ESP. Dan in software dat uitlezen en omreken naar de stroom. Dat omreken zal wel ergens staan hoe je dat precies moet doen dat kan je opzoeken.

De module geeft blijkbaar AC spanning als Signal.

Uit de module komt een aangepast wisselspanning. De aanpassing is dat het midden niveau of de halve voedingsspanning ligt. Dat betekend dat de spanning nooit negatief word en dat je het kan meten met ESP32.

Voor Arduino zijn libraries die dan de gemeten wisselspanning omzetten naar een RMS spanning.

Als je in google zoekt op " ZMCT103C arduino voorbeeld code", krijg je van AI zo een code voorgeschoteld. Die code werkt als het goed is ook voor ESP32. Enige is dat Arduino op 5V werkt, dus in de code dat even aanpassen. Die gevoeligheidsfactor dien je af te leiden met een multimeter.

Op donderdag 12 februari 2026 22:23:40 schreef benleentje:
Uit de module komt een aangepast wisselspanning. De aanpassing is dat het midden niveau of de halve voedingsspanning ligt. Dat betekend dat de spanning nooit negatief word en dat je het kan meten met ESP32.

Voor Arduino zijn libraries die dan de gemeten wisselspanning omzetten naar een RMS spanning.

Dan zou ik verwachten dat dit meetbaar moet zijn met een Fluke op DC toch?

Ik heb dit op internet gevonden: zie bijlage/foto,

Dan kan de OUT toch geen DC voltage zijn?

Hi Seppe69, :-)

Op de uitgang van de module staat een AC signaal afhankelijk van de hoeveelheid stroom door je meetdraad.
Het is een AC stroom sensor!
De Arduino code maakt gebruik van zijn ADC om de waarde te berekenen.

De eerste opamp U1 versterkt het signaal 100x en heeft een bandbreedte van ongeveer 160Hz door het filter R5 en C2.
Dan krijg je de kalibratie potmeter en hierachter weer een versterker trapje,
deze keer is de versterking 10x en ook deze heeft ook een kantelpunt van rond de 160Hz.

Beide kantelpunten in het versterkertrapje zorgen er voor dat 50Hz nog net goed wordt doorgelaten en bij 100Hz de filtering al begint.
Dat is niet altijd gunstig, maar dit zijn "No Cost" oplosingen die je in ieder geval een idee geven van wat voor stroom er loopt.

Kalibratie kan je doen met een echte lamp, waterkoker, electrisch kookplaatje alles binnen het meetbereik van de gebruikte sensor.
Als je zo'n insteek energie meter hebt, kan je daar eerst mee meten, of tegelijk als het mogelijk is, om je sensorpotmeter goed af te regelen.

Succes,
Bram

PS
Had nog een filtertje over het hoofd gezien en dat zijn C1 en R4 ook op 160Hz, dus je hebt in totaal een derde orde 160Hz filter,
maar dan niet met een echt stijl kantelpunt, voor 50Hz net voldoende, maar zoals Aart aangeeft beteffende goede RMS meting,
ik denk niet dat die nauwkeurig wordt met het gebruikte schema door de gekozen filtering.

[Bericht gewijzigd door blackdog op (14%)]

Dat klopt, hier komt een AC spanning uit.

Die kan men door de AC koppeling met twee hoge weerstanden opschuiven naar de halve referentiespanning, samplen met een microcontroller om daarna (bijvoorbeeld) de standaarddeviatie over een aantal samples uit rekenen. Deze is overeenkomstig de RMS waarde van de stroom. Maar een piek- of gemiddelde meting met de gewenste tijdconstante kan uiteraard ook.

Een sample frequentie van iets van 1 kHz is gewoonlijk goed te halen en voor veel toepassingen voldoende. Maar met deze filters er voor allicht al onnodig snel.
Let wel goed op de beperkingen aan de keuze van adc pinnen op de ESP32 als de Wifi ook toegepast wordt, en test dit apart.

Er zijn vast voorbeelden, maar het is beslist leuk dit soort dingen zelf eens te ontwikkelen.

Dan kan de OUT toch geen DC voltage zijn?

Out is nog steeds een wisselspanning. Maar dan een wisselspanning waar er VCC/2 is bij opgeteld. En de wisselspanning is en blijft positief. Dat noemen we ook wel eens een wisselspanning met een DC offset

Maar de verwarring zit hem erin dat je geleerd word dat een wisselspanning altijd wissel tussen positief en negatief maar dat is niet zo.

Hieronder 2 sinussen waarbij die met de dikke lijn nog net negatief word. Maar als je de DC offset groter maakt blijft het een wisselspanning.

https://www.alpha-audio.net/wp-content/uploads/2023/04/Gelijkspanning-768x512.jpg

Het blijft een wisselspanning omdat de golfvorm nog steeds een sinus terwijl DC een bijna rechte lijn is. De DC offset is nodig om dat de micrcontroller geen negatieve spanningen kan meten. Nu er een DC offset is toegevoegd kan je dat wel met een microcontroller meten. Maar omdat de golfvorm nog steeds sinusvormig is moet je wel met voldoende samples meten want elke sample is op eem ander deel van de sinus. Als je voldoende samples hebt dan kan je dit daarna omrekenen naar een rms spanning.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]

Volgens mij wordt met C6 de Dc-offset er weer afgehaald en blijft er dit over op de uitgang (geel).

Edit: een nieuw screenshot gemaakt met blauw op pin 7 van de opamp gemeten.
Sorry voor de ruis, mijn led verlichting stoort nogal.

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op (14%)]

Op vrijdag 13 februari 2026 18:28:24 schreef benleentje:
[...]Out is nog steeds een wisselspanning. Maar dan een wisselspanning waar er VCC/2 is bij opgeteld. En de wisselspanning is en blijft positief. Dat noemen we ook wel eens een wisselspanning met een DC offset

Maar de verwarring zit hem erin dat je geleerd word dat een wisselspanning altijd wissel tussen positief en negatief maar dat is niet zo.

Hieronder 2 sinussen waarbij die met de dikke lijn nog net negatief word. Maar als je de DC offset groter maakt blijft het een wisselspanning.

[afbeelding]

Het blijft een wisselspanning omdat de golfvorm nog steeds een sinus terwijl DC een bijna rechte lijn is. De DC offset is nodig om dat de micrcontroller geen negatieve spanningen kan meten. Nu er een DC offset is toegevoegd kan je dat wel met een microcontroller meten. Maar omdat de golfvorm nog steeds sinusvormig is moet je wel met voldoende samples meten want elke sample is op eem ander deel van de sinus. Als je voldoende samples hebt dan kan je dit daarna omrekenen naar een rms spanning.

Die offset zal je toch zelf moeten bouwen want C6 haalt die net voor PIN "OUT" er terug af!
Ik begrijp niet hoe jij dit kan verklaren dat die er nog wel is?

Dit stukje elektronica weet niet wat de referentiespanning van de adc is.
Het ligt daarom ook niet zo voor de hand er van uit te gaan dat het de 5V voeding zou zijn. Bij de ESP zal et bijvoorbeeld 3,3 V zijn.

De offset is toe te voegen door middel van een spanningsdeler met twee hoge weerstanden. Met 1 µF en 2x 100 kΩ ligt het high pass kantelpunt op iets van 3 Hz, dat voelt zonder de eigenschappen van de ESP opgezocht te hebben en ook met een onbekende (X7R?) condensator als "goed genoeg".

Dat is wel zo. Zodra er geen alternatie naar negatief bij zit wordt het een variërende gelijkspanning. Om deze spanning te meten heb je een scoop nodig of een snelle DMM met min/max/average functie.

Een andere optie is een meter die een AC+DC mode heeft. Deze gebruik je als het DC deel wel van belang is, bv voor een vermogensmeting.

Doordat bijna alle DMM's "AC gekoppeld" meten kun je de amplitude van het wisselende deel direct meten met een DMM in de AC stand. Of in het geval van TS, als er idd een offset is, gewoon een condensator tussen ADC en de schakeling die het meetsignaal maakt om die offset te verwijderen (ik heb niet naar het schema gekeken dus geen idee of er een offset is.) Edit, C6 doet dit al. Je krijgt dan het zelfde effect wat je krijgt als je de rimpel met een scoop wilt meten, dan gebruik je de AC stand en deze schakelt er een condensator tussen.
De beste manier, met de scoop, is een scoop die een offset spanning kan generen, dan maak je er weer puur AC van en dan krijg je een nauwkeurigere meting.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

Wisselspanning is een spanning die periodiek van polariteit wisselt.
Bij een DC offset is daarvan alleen sprake als de golfvorm periodiek onder de '0' van de DC offset komt...

Goed voorbeeld is de analoge telefoonlijn. Daar staat in rust 48v lijnspanning op.
Als er een inkomend gesprek is, wordt de belspanning bovenop de lijnspanning gezet.

[Bericht gewijzigd door Arco op (33%)]