hallo, ik heb een master audio dpu 2k5 gekocht.
getest en ging gewoon aan, maar bij thuiskomst aangesloten en toen ik de speaker kabel erin stak, schoten er vonken uit de uitgang!!???
nu als ik hem aanzet schiet hij eerst in protect <2 ohm voor ongeveer 5min.
daarna gaat het rode lampje uit.

kan iemand helpen??
het was een tweede hands koop, en die verkoper neemt het niet terug...?..
gr. rasz

Wat is een DPU???
(ik krijg alleen links van universiteiten en studierichtingen...)

Geen sluiting in je speaker kabel / speakon stekker?
Wat gebeurt er als je de speaker kabels los laat liggen?

Bij EletroTanya SM van de 3K6 gevonden. DPU staat voor klasse H versterker, de eindtrap heeft 2 voedingsniveaus. Bij hoge vermogensvraag gaat de voedingsspanning op de eindtorren omhoog, maar dit kan niet continu. Deze versterkers hebben een grote headroom. Pas op bij brugschakeling, de massa mag nooit door de speaker aansluitingen aangeraakt worden.

Op maandag 16 februari 2026 15:14:54 schreef Ganzz:

nee kabel is goed!
heb de stekker er gebrobeerd in te steken, toen de vonk en daarna niet meer.

Op maandag 16 februari 2026 16:06:12 schreef IJzerhersteller:
Bij EletroTanya SM van de 3K6 gevonden. DPU staat voor klasse H versterker, de eindtrap heeft 2 voedingsniveaus. Bij hoge vermogensvraag gaat de voedingsspanning op de eindtorren omhoog, maar dit kan niet continu. Deze versterkers hebben een grote headroom. Pas op bij brugschakeling, de massa mag nooit door de speaker aansluitingen aangeraakt worden.

deze heeft een aparte brug ingang en aan de voorkant een knopje

Even terug naar het begin;
- De versterker staat klaar.
- U controleert of de gain dicht is.
- U steekt de steker in het stopcontact
- U schakelt de versterker in.
- U sluit een Speakon kabel aangesloten op een PA luidspreker aan op het eerste (linker) kanaal, met het signaal op 1, zonder de optionele terugkoppeling op 2?
- Dit doet u op de normale manier en lukt op de vonken na zonder problemen, maar wel terwijl de versterker aan staat?

Of ging het anders?

Op maandag 16 februari 2026 14:42:58 schreef Arco:
Wat is een DPU???
(ik krijg alleen links van universiteiten en studierichtingen...)

dynamic power unit

Op maandag 16 februari 2026 18:19:20 schreef Aart:
- U sluit een Speakon kabel aangesloten op een PA luidspreker aan op het eerste (linker) kanaal, met het signaal op 1, zonder de optionele terugkoppeling op 2?
- Dit doet u op de normale manier en lukt op de vonken na zonder problemen, maar wel terwijl de versterker aan staat?

Of ging het anders?

tot de vonk... en daarna niet meer geprobeerd...
nog 1 keer aangezet zonder iets aangesloten en toen ...protect

Op maandag 16 februari 2026 18:19:20 schreef Aart:

Of ging het anders?

als eerste zou ik zeker geen luidsprekers aansluiten. Bij een DCout zullen de aangesloten luidsprekers vermoedelijk onmiddelijk sneuvelen.
Sluit eerst eens een DC voltmater aan op de uitgangen van de versterker en voer geen signaal toe. Op ge uitgang mag geen DC voltage staan, hoogstens enkele millivolts.
Als dat klopt sluit dan een toon signaal aan en controleer of de uitgangsspanning netjes sinusvormig is en of het gemiddelde DC niveau op nul blijft.
Als dat alles klopt, kun je luidsprekers aansluiten, maar liever test je met een zgn dummyload. In dit geval moet dat een stevige jongen zijn, liefst gezekerd.
Stuur de versterker uit en controleer of het signaal onder belasting goed blijft.
Nu zou je zonder al te veel risico's luidsprekers aan kunnen sluiten.
De versterker zal vermoedelijk wel beveiligd zijn tegen DC out, maar dat circuit kan defect zijn of simpelweg doorverbonden door een charlatan.
Versterkers van dit soort en vermogen vereisen wel wat vakkennis van de reparateur.......

Een afbeelding van een van mijn 4 OHM dummyloads 1,5 KW gedurende 10 minuten

Bij een check van PA, wat TS leek te willen doen, had ik zelf sterk een houding van "moet die rommel tegen kunnen, en als het dat niet kan kan ik daar maar beter nu gelijk achter komen."
Je kunt bij wijze van spreken iedere keer al je kabels testen, en nog tegen een intermitterende sluiting aan lopen.
Het gaat allemaal een keer kapot. En dat is niet erg. Een kwestie van goed onderhouden, op tijd komen en backups in gedachten houden.

Maar het testen en repareren van een "verdachte" of nieuwe versterker is een andere situatie, dan is extra aandacht gepast. Dat hoeft toch maar 1x.
Als het mee zit is enkel connector aan puin. In een kennelijk oud merkloos Spaans en lineair ding zou ik overigens geen eindtrappen meer gaan vervangen, maar die afweging kan ieder voor zich maken.

maargoed zodra ik zelf iets doe aan dat ding, wil niemand er nog iets aan doen... reparateurs ook niet....
dus tja... wat te doen?
wat is wijs

Op maandag 16 februari 2026 19:20:57 schreef Aart:
Bij een check van PA, wat TS leek te willen doen, had ik zelf sterk een houding van "moet die rommel tegen kunnen, en als het dat niet kan kan ik daar maar beter nu gelijk achter komen."
Je kunt bij wijze van spreken iedere keer al je kabels testen, en nog tegen een intermitterende sluiting aan lopen.
Het gaat allemaal een keer kapot. En dat is niet erg. Een kwestie van goed onderhouden, op tijd komen en backups in gedachten houden.

Maar het testen en repareren van een "verdachte" of nieuwe versterker is een andere situatie, dan is extra aandacht gepast. Dat hoeft toch maar 1x.
Als het mee zit is enkel connector aan puin. In een kennelijk oud merkloos Spaans en lineair ding zou ik overigens geen eindtrappen meer gaan vervangen, maar die afweging kan ieder voor zich maken.

merkloos??? ehem... leest u de topic wel??
er staat duidelijk merk, gebeurtenis, en handelingen...
en hetgeen ik denk te weten is dat de eind trap en nog andere zaken verbrand zijn...
ik ga dus niet opnieuw proberen speakers aan te sluiten.

Op maandag 16 februari 2026 23:48:01 schreef raszz:
dus tja... wat te doen?
wat is wijs

Dat weet alleen jij. Ik heb geen idee over wat jij aan kennis en apparatuur hebt.
Als je ervaring hebt en de benodigde spullen zou ik het proberen. Heb je dat niet, zoek dan een reparateur. Maar dat ligt natuurlijk ook aan wat je er voor betaald hebt.

Hij was heel want je hebt hem getest. Bij jou thuis ging het fout. De vraag is wat er fout ging. Onderweg iets losgeschoten?
Waarom heb je hem eerst aangezet en toen pas de luidspreker aangesloten? Stond er ook een signaalbron aan en hoe hard stond hij?

Ik zou hem eerst eens open maken en kijken of dingen als zekeringen nog goed zijn. Daar kun je normaal gesproken het niet erger mee maken (tenzij je 2 linkerhanden hebt natuurlijk)

Op dinsdag 17 februari 2026 00:23:54 schreef fred101:
[...] Dat weet alleen jij. Ik heb geen idee over wat jij aan kennis en apparatuur hebt.
Als je ervaring hebt en de benodigde spullen zou ik het proberen. Heb je dat niet, zoek dan een reparateur. Maar dat ligt natuurlijk ook aan wat je er voor betaald hebt.

Hij was heel want je hebt hem getest. Bij jou thuis ging het fout. De vraag is wat er fout ging. Onderweg iets losgeschoten?
Waarom heb je hem eerst aangezet en toen pas de luidspreker aangesloten? Stond er ook een signaalbron aan en hoe hard stond hij?

Ik zou hem eerst eens open maken en kijken of dingen als zekeringen nog goed zijn. Daar kun je normaal gesproken het niet erger mee maken (tenzij je 2 linkerhanden hebt natuurlijk)

nou... ik heb tijdens aanzetten toen hem kocht geen speakers aangesloten, ervanuit gaande dat een A/V verhuur me geen defecte spul verkocht.
ik heb al jaren een zelfde amp en die is zo ongeveer onverwoestbaar..
trekt alles nooit geen aparte behandeling hoeven geven..
dr stond geen load op toen hem aanzette.
volume uit.
(Waarom heb je hem eerst aangezet en toen pas de luidspreker aangesloten?);
met volume uit moet dat toch geen probleem zijn..
ik heb een stack...ong. 5kw.. heb ik al jaren,doe feestjes geven dus ik weet wel watskebeurt met apparatuur.... ik kan het alleen niet zomaar gaan proberen te repareren omdat ik daarna dus bij geen enkele reparateur terecht kan!
dat weet jij zelf ook wel.....
dus ga ik niks proberen zoals een aantal hier suggereren....
het is geen dom oud ding!! het zijn TOP versterkers! ik zweer erbij..
dit probleem kan ik niet veroorzaakt hebben omdat de <2ohm protect betekend dat de eindtrap naar god is.

[Bericht gewijzigd door raszz op (17%)]

Op maandag 16 februari 2026 15:14:54 schreef Ganzz:

wat ik in de topic schreef

ik kan het alleen niet zomaar gaan proberen te repareren omdat ik daarna dus bij geen enkele reparateur terecht kan!
dat weet jij zelf ook wel.....

Sommige reparateurs misschien, maar ik krijg vaak genoeg reparaties waar men het eerst zelf heeft geprobeerd. Zolang ze betalen maakt het mij niet uit. Het resultaat is meestal wel dat het mij meer tijd kost om de extra aangerichte schade te repareren en het fout zoeken kan moeilijker worden. Maar ik heb alleen met bedrijven te maken en niet met hobbyisten die een apparaat verkrachten en random onderdelen (van Ali/ebay) hebben vervangen. Dan zou ik er ook niet meer aan beginnen.

Maar dat wil niet zeggen dat je niet even erin kunt kijken en evt met de spanning uit wat dingen kunt meten. Wie weet ligt er alleen een zekering uit.

hallo, ik heb een master audio dpu 2k5 gekocht. getest en ging gewoon aan

nu als ik hem aanzet schiet hij eerst in protect <2 ohm voor ongeveer 5min.
daarna gaat het rode lampje uit.

en

nog 1 keer aangezet zonder iets aangesloten en toen ...protect

Er is dan toch wat gebeurd tussen jou test daar en toen jij thuis de speaker in plugde, want bij jou test bij dat bedrijf ging hij niet in protect zonder speaker en bij jou ging hij de eerste keer ook niet in protect voor je de speakers aansloot.
Nu gaat hij wel in protect zonder speaker en het enige wat daar tussen in gebeurd is, is dat jij onder spanning die speaker aansloot....

Als jou ervaring met deze versterker je heeft geleerd dat ze niet kapot kunnen gaan door wat jij hebt gedaan omdat je dat altijd zo doet dan kan dat de oorzaak ook niet zijn. Toch is er wat gesneuveld tijdens het live inpluggen.

Dat is geen beschuldiging maar een vaststelling. Als reparateur wil ik altijd weten wat er gebeurd is voor een betere diagnose en interesseert het mij totaal niet wie de "schuldige" is. Ik wil gewoon precies weten wat en hoe er gebeurd is om zo snel mogelijk de fout te vinden.

Maar als je niet wilt/kunt repareren wat verwacht je dan van onze hulp toen je dit topic startte? Wij kunnen niet via het keyboard wat repareren of zien. :-) Dus, wat wil je nu doen?