Aaah damn, ik heb de PIC programmer op een printplaat gesoldeerd (gister in een experimenteer board) maar nu ben ik vergeten PIN 10,11 en 12 op RTS te solderen. Ik neem aan dat het niet lukt zonder deze aansluitingen? Als dit klopt, waar zorgt deze aansluiting dan voor, want 10-12 zijn toch I/O pinnen van de PIC?

Op wo 28-08-2002 18:45:52 schreef Nofri:
Aaah damn, ik heb de PIC programmer op een printplaat gesoldeerd (gister in een experimenteer board) maar nu ben ik vergeten PIN 10,11 en 12 op RTS te solderen. Ik neem aan dat het niet lukt zonder deze aansluitingen? Als dit klopt, waar zorgt deze aansluiting dan voor, want 10-12 zijn toch I/O pinnen van de PIC?

Het schema is al zo klein, nou vraag je mij of je die wel nodig hebt?!:):)

Tijdens gewone uitvoer zijn dat idd I/O pinnen. Tijdens programmeren hebben de pinnen andere functies.

Nou geeft ie telkens wel een fout :S

"Verrificatie/Programmeren mislukt op code adres 000h!"

Welke punten moet ik meten of te kijken of de pic programmer (van deze site) ik goed gesoldeert heb?

Er valt weinig te meten. Gewoon dat schema goed nalopen, echt goed. En dan zie je vanzelf de fout wel.

Nou ik heb in het hele half uur, 7x gechecked of alles is goed aangesloten, en dat is ie. Maar ik krijg telkens die fout (en heel zelden soms weer niet?)

Misschien iets fout gegaan tijdens het solderen (te lang ofzo)

Eigelijk is aleen de transistor gevoelig voor teveel warmte (ik neem aan dat je de pic niet in het ic'voetje had zitten tijdens het solderen :) )Zou je die transistor ff door moeten meten of gewoon een nieuwe erin zetten.

Greedz Sytse

ps. Je heb toch wel gekeeken of die zener en die elco goed om zaten??

Op wo 28-08-2002 20:52:11 schreef sytse:
Eigelijk is aleen de transistor gevoelig voor teveel warmte (ik neem aan dat je de pic niet in het ic'voetje had zitten tijdens het solderen :) )Zou je die transistor ff door moeten meten of gewoon een nieuwe erin zetten.

Greedz Sytse

ps. Je heb toch wel gekeeken of die zener en die elco goed om zaten??

Jaja, ik was wel zo slim om het PICje nog niet in het voetje te doen :) (en de PIC zit ook goed tijdens het proggen :))

Hms alleen de BC547 het meest gevoelligst... Eums....eums... Ik moet dan toch gewon de spanning meten tussen de Collector en Basis? (Ofterwijl, tussen pen 13 en DTR/CTS) En wat voor spanning moet ik dan aflezen?

Je kan hem beter ff met een multimeter doormeten. Op een multimeter zit meestal een transistor tester. normaal gesproken steek je hem daar gewoon met 3 pootjes tegelijk in nu word dat wel wat lastiger omdat ie al op je print zit maar met met wat pruts- en prak werk met draadjes ofzo kan je het nog wel meten.

Suc6

Hmm, ik zal je effe blij maken, omdat ik zelf dit onderdeel ook nodig had kan jij het ook makkelijk gebruiken. Je moet de onderdeel DS1669 nemen en hier heb je de PDF file met een hele mooie uitleg.

http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/2748.pdf

Shift bedankt voor de link, maar ik denk toch dat ik een PWM regeling ga maken, omdat ik minder onderdelen nodig heb.

YES! Heb eindelijk de picprogrammer aan het werken. Ik heb er 1 van Elektuur gemaakt. (ik gebruik nu NT PROG, en die geeft wel de goede meldingen :))

Ik heb op RA0 en RA1 2 ledjes + weerstand aangesloten. Ik heb in de code het volgende gedaan, ik heb adres 03H (bit 0011) naar 05H gestuurt (adres van RAx pinnen) Maar nu knipperen de LEDjes, terwijl ik ze alleen AAN heb laten "staan" in de code. Maar de 2 LEDs knipperen niet tegelijk, althans, niet altijd. Eerst gaan beide met elkaar tegelijk knipperen, en na een paar keer blijft 1 LED aan (RA1) en de andere knippert door, dit duurt 2 sec, en dan gaan ze weer tegelijk knipperen, en herhaal dit zich steeds.
Wat heb ik verkeerd gedaan?

haha iedereen die begint met de PIC heeft wel ervaring met doe 000h error. Dat is gewoon gezeur over een .sys filetje wat je mist. Op de siote van icprog kun je een speciaal xxxxx.sys filetje downloaden. Plak dit in dezelfde map als waarin icprog staat er verander de compabiliteit naar windows NT. Dan in icprog bij instellingen de NT driver installeren... en klaar.. weg error!

Hms jah, nu is het te laat :) (ik had het wle ergens gelezen jah, maar had er niet meer aan gedacht)

In de cursus staat hoe je de RAx poorten als ingang/uitgang kan zetten, maar hoe moet ik dit doen voor RBx poorten?[EDIT] Hms laat maar, gevonden op adres 86h :)

Welke code (assembler taal) moet ik gebruiken voor een ingang. Daar zit een drukknop op. Maar ik wil deze niet de hele tijd in een eindeloze lus laten lopen. Hoe zorg ik ervoor dat pas als er op het knopje word gedrukt, er dan PAS naar label "hiernaartoe" gaat? (zonder een lus)

[edit]
Dit is echt vaag, ik heb geprobeerd om poort RB0 aan te sturen, noch wil hij knipperen, noch wil hij ook niet aan blijven, of aan gaan. Dit is ook met poort 18. Wie kan me helpen? Wat kan er mis zijn?

[Bericht gewijzigd door Nofri op ]

Jongens, please help me :'( IK heb al 4 dagen van alles geprobeerd, maar waarom doen mijn I/O poorten het niet, behalve poort 17?

Hoe zorg ik ervoor dat pas als er op het knopje word gedrukt, er dan PAS naar label "hiernaartoe" gaat? (zonder een lus)

Je zult toch echt een lus hiervoor moeten gebruiken. Wil je dit niet dan moet je gebruik maken van interrupts. Die interrupts werken echter niet op elke pin van de poorten. Zie de datasheet voor meer info hierover.

Dit is echt vaag, ik heb geprobeerd om poort RB0 aan te sturen, noch wil hij knipperen, noch wil hij ook niet aan blijven, of aan gaan. Dit is ook met poort 18. Wie kan me helpen? Wat kan er mis zijn?

Lukt het aansturen niet goed? geef eens wat meer info aub.

Nou kijk, ik gebruik het stukje assembler code wat bij politieproject staat. En ipv het adres voor poort 17 te gebruiken, gebruik ik het adres van poort 18. Maar deze wil maar niet aan. Toen heb ik geprobeerd het knipper gedeelte weg te halen, maar dat hielp ook niet.

Hier een stukje code, waar ik probeer om RB0 aan te zetten.
Ik heb dus eerst met BSF 03,5 gedaan, en via adres 86h (die dus van de TRISB is, zie datasheet) om van de RB I/O poorten uitgangen te maken. (en dan weer met BSF terug zoals beschreven in de cursusje :))
Hierna heb ik 03h in het werkregister gezet, (zodat zowel RB0 als RB1 "aan" staan) Maar met beide wilt daar een ledje niet aan?? Zodra ik deze code toepas op poort 17, dan doet deze het ook half, hij blijft knipperen, terwijl ik dat niet eens in de code heb staan :?)

Ik ben opzoek gegaan naar C Compilers voor de PIC16F84, maar er kwam heel wat uitrollen waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie. Welke C Compiler is het gemakkelijkst voor een beginner? (uiteraard met documentatie, das wel handig :))

Je stelt je vraag ook in elk forum die ik tegen kom, hele wereld is met jou gevalletje bezig. GOT-CO :)

Op di 03-09-2002 00:52:49 schreef Shift:
Je stelt je vraag ook in elk forum die ik tegen kom, hele wereld is met jou gevalletje bezig. GOT-CO :)

Hehe, was me ook al opgevallen.

Jah da komt omdat ik aan de gang wil gaan, maar zo kan ik niet dus niet verder :) Vandaar dat ik 2x vraag :)