Ik ben bezig met een nieuw project. En dit is dan meteen de eerste keer dat ik met microcontrollers ga werken. (keus gevallen op de PIC)

Maar noe moet ik een variabele weerstand gaan bedienen, met de microcontroller.

Heeft iemand enige idee hoe ik hoog/laag naar weerstand kan bereiken?

PS. De microcontroller cursus op circuitsonline.net is errug helder :)

poeh had conrad niet een IC die je in kon stellen met externe componenten. Dat IC had 100 stappen geloof ik. Moet je denk gewoon met pulsen over laten springen naar een volgende instelling.. zoiets.

Dat klopt ja, je bedoelt die Digitale Potmeters? Die had ik idd al op het oog, om deze te gaan gebruiken, maar ik vroeg me af of er geen andere mogelijkheid was? :)

Is er niets mogelijk met een D/A convertor? (alleen hier word de spanning geregeld, ik moet de weerstand regelen :))

euh ik snap waar je heen wilt, maar dat wordt moeilijk denk ik. Dan moet je een PWM signaal maken met je uC en vevolgens kan je daar misschien wat mee. Het omzetten naar een analoge spanning in een D/A converter lijkt mij zinloos. Ik weet niet precies wat je wilt maken... is het bijv. een dimmer dan kan je gewoon dat PWM signaal gebruiken om er een tor mee open te sturen, maar again.. ik weet niet wat je wilt..

Nou het is voor een ventilator regeling (de weerstand) Ik heb een schematje waarmee ik met een LM317/LM350 d.m.v een potmeter regel.

Misschien dat ik met de uController iets anders mee kan doen. Bijvoorbeeld PWM regeling via Transistor os FET. Maar hier heb ik totaal geen verstand van. Hoe gaat PWM nou in zijn werking? (iets met pulsen, maar wat heeft zo'n puls als "inhoud"? De stroomsterkte bleef toch gelijk, en dan via het pulsen de "snelheid" regelen? Zoiets?)

Ja dan kan je beter met PWM werken. Die ventilatortje vreten volgens mij toch teveel stroom om er direct de stroom doorheen te laten lopen die benodigt is om die ventikator te laten draaien. Kijk maa eens naar de motorregeling schakeling van deze site. Je creert gewoon een blokgolf met een regelbare pulsbreedt. hoe breder de puls, des te langer krijgt de motor de tijd om te draaien als het ware. Zo kan je de snelheid regelen maak maar eens een simpele schakeling met de 555 en je weet t.
Als je toch eens wilt experimenteren met zo'n IC kan jedat doen met bijv. de X9CMME. In 307 schakelingen staat een schema met dat ding.

Dus de motor word eigenlijk bestuurd door het een tijdje UIT te zetten (zodat de snelheid minder word) en dan weer AAN?

Voor de transistor die ik moet gebruiken om de fanmotor te schakelen? Dat kan gewoon iedere transistor zijn, die pakweg 2 Amp aan kan, en op 12 Volt werkt toch? (ik weet niet hoeveel een PC fantilator (8CM) trekt....

Wat moet de min/max frequentie zijn voor het aan/uit schakelen? (Kan die PIC16F84 zo snel aan/uit doen? Kan die ook zo snel aan/uit doen, en dan 4 poorten tegelijk, en dan nog andere dingen doen? (Ingangen uitlezen, LCD aansturen) (of moet ik naar een iets krachtigere controller zoeken?)

wordt met pwm de motor nie erg warm ?

Op ma 26-08-2002 17:34:23 schreef Nofri:
Dus de motor word eigenlijk bestuurd door het een tijdje UIT te zetten (zodat de snelheid minder word) en dan weer AAN?

Ja zoiets.

(Kan die PIC16F84 zo snel aan/uit doen? Kan die ook zo snel aan/uit doen, en dan 4 poorten tegelijk, en dan nog andere dingen doen? (Ingangen uitlezen, LCD aansturen) (of moet ik naar een iets krachtigere controller zoeken?)

Is snel zat hoor, als jij de 20Mhz er op aansluit dan moet je heel wat willen van dat ding wil die het niet meer bij kunnen houden.

waarom zou die motor warmen worden dan normaal als je hem met PWM aanstuurt. Misschien mis ik hier iets, maar daar heb ik nog nooit van gehoord :S

Ik denk omdat je hem vaker de volle stroom geeft, denk ik.....

Maar ik ga dan zeker PWM regeling maken (aangezien het een betere en eenvoudiger optie is)

Ik heb nog geen verstand van programmeren en de grootte ervan, maar ik neem aan dat je HEEL veel code moet schrijven voordat je PIC "vol" is, toch?

Ik had ergens gelezen dat een Transistor stroom TREKT en een FET niet, maar hoe bereken/kom je hier achter? En hoeveel mag dit maximaal zijn voor de PIC16F84?

Op ma 26-08-2002 20:08:13 schreef Nofri:
Ik heb nog geen verstand van programmeren en de grootte ervan, maar ik neem aan dat je HEEL veel code moet schrijven voordat je PIC "vol" is, toch?

Je kunt 1024 regels met commando's hebben voordat die vol zit. En dat is behoorlijk wat.

En hoeveel mag dit maximaal zijn voor de PIC16F84?

Een PIC sourced 25mA maximaal.

Op ma 26-08-2002 21:47:07 schreef Bastiaan:

[...]

Je kunt 1024 regels met commando's hebben voordat die vol zit. En dat is behoorlijk wat.

[...]

Een PIC sourced 25mA maximaal.

1024 regels? Zijn dat regels die de assembler omzet? Of zijn bedoel je met regels wat je zelf typt?

Op ma 26-08-2002 22:11:34 schreef Nofri:
[...]
1024 regels? Zijn dat regels die de assembler omzet? Of zijn bedoel je met regels wat je zelf typt?

1024 asm commando's, dus 1024 van dit soort regels:
BCF poorta

maar zo'n PWM regling zou ik niet met je PIC doen.. zeker niet als je nogh veel meer moet deon met die PIC. ik zou gewoon wat externe componeneten nemen.

Is het de bedoeling om een PC ventilatortje te doen draaien?
Ik dacht dat ik in dit forum vroeger es gelezen had dat het onmogelijk (of niet ideaal) om zo een fan te laten werken op PWM omdat intern nog een elektronisch schakelingetje zit die een vaste DC spanning nodig heeft om goed te kunne werken?
Ben dit niet zeker.

Als het toch zou gaan, zou het dan niet best zijn om een C over de fan te plaatsen zodat de spanning meer stabiel blijft, en dus de gemiddelde spanning van de PWM over de fan blijft staan. Dan word die niet meer zo met pulsen gestuurd

Zo ik heb mijn PIC16F84 binnen :) Nu nog ff de programmer inelkaar bouwen, en dan kan ik proberen te proggen :)

Hij moet idd een pc ventilator regelen. Maar ik ga ff zoeken of het idd zo is dat PWM niet mogelijk zou zijn.

[off topic]
Welke instructie moet ik gebruiken voor IF, THEN?

Op di 27-08-2002 14:42:42 schreef Nofri:
Hij moet idd een pc ventilator regelen. Maar ik ga ff zoeken of het idd zo is dat PWM niet mogelijk zou zijn.

Ja dat kan makkelijk met PWM.

Welke instructie moet ik gebruiken voor IF, THEN?

Wat gebruik je: ASM, JAL, C?

Ik gebruik ASM op het moment

Aaargh, mijn 78L05 deed BOEM! toen ik de voltages wou checken (zonder PICje :)) Terwijl ik hem toch goed had aangesloten :?

Ik heb hier nog een trafo liggen die regelbaar gelijkstoom levert. Kan ik deze op de PIC aansluiten? Zo ja, waar op te letten?

ja alleen wel even goed stabiliseren met een dikke elko... van 1000 uF ofzo. Dan moety ie wel lukken, maar ga niet teveel over of onder ie 5V zitten... anders gaat ie zo stuk.

Ik heb jezelfde verhaal op tweakers ook gelezen, en je had gewoon de + en de - van die elko verkeert aangesloten. En dat ontploft idd echt met een harde klap.

Op di 27-08-2002 18:58:44 schreef Bastiaan:
Ik heb jezelfde verhaal op tweakers ook gelezen, en je had gewoon de + en de - van die elko verkeert aangesloten. En dat ontploft idd echt met een harde klap.

Aha, ik kom nu pas thuis van het sporten, maar ik maak me beetje zorgen over dat chemishe spul uit die elco. Toen dat ding PATS deed, had ik een vlekje op mijn hand (bovenkant) Was heeeeeeeeeeeeeeel dun, zag er een beej uit als een ronde dun olievlekje (diameter 1 cm) Maar heb niets gevoeld :S

Ik heb Elco's al nooit leuke dingen gevonden :9 Al die verhalen enzo....

Maar nou wil ik het ook zeker weten over hoe en wat mbt Elco's.
De voedings schema heb ik dus van deze site (gewoon bij de Microcontroller cursus) En het lange pootje van d elco is plus. Toch? Deze moet dus aan de pin van 78L05?

[edit]
Hms volgens mij is er iets mis met IC-Prog instellingen, ik heb het gedaan zoals in het artikel. Maar als ik de PIC eruit/of in de programmer doe, bij allebei zegt ie dat ALLES goed gaat? :S En dat ie ook het component heeft geverifieerd, terwijl eens die PIC niet is aangesloten :S

[Bericht gewijzigd door Nofri op ]

oh maar dat ie altijd zegt dat alles lukt is normaal. Mijn PIC was een skapot en toen kon ik hem volgens dat proggie ook nog steeds wissen proggen bla bla bla