Een appartement gebouw bestaat uit een 20 tal woonkavels en een 30 tal ondergrondse garages.
Het gebouw werd opgericht in de jaren 70 en de toenmalige kopers konden kiezen om geen, één of twee garages aan te kopen samen met hun woonkavel.
Hierdoor is de situatie ontstaan dat er garages onverkocht bleven, die werden dan maar verkocht aan buitenstaanders die geen woonkavel in het gebouw hebben.

De eigenaars met een woonkavel hebben uiteraard een eigen elektriciteitsteller voor hun verbruik, hierop wordt ook het elektriciteitsverbruik van hun garage(s) gemeten. De garage-eigenaars zonder woonkavel, hebben geen eigen elektriciteit aansluiting noch een eigen teller. Het verbruik wordt gemeten door de gemeenschappelijke teller en verdeelt over de gebruikers. Bijkomend probleem is dat er meerdere garages op eenzelfde kring hangen. Ondanks bovenstaande heeft deze oplossing goed gewerkt in de loop der jaren.

Sommige garage-eigenaars verhuren hun garage aan derden. Een garage met licht en een stopcontact verhuurt gemakkelijker dan een garage waar geen elektro aanwezig is. Het probleem dat nu opduikt is dat er garages zijn waarvan de automaat (C16 ?) te pas en te onpas uitvalt. De automaat op zich is niet defect, wellicht wordt in die garages af en toe een elektrische auto of iets dergelijks opgeladen.

Het economisch evenwicht tussen de verschillende partijen komt hierdoor in de problemen.
Immers alle eigenaars moeten een deel betalen van de elektriciteitskost van de "groot-gebruikers".

Om het probleem met het lichtpunt op te lossen overweegt men een (kortsluitvaste / stroombegrenzende / 50 Watt / 24V dc) voeding te voorzien en in de kelders een hiervoor geschikte ledlamp verlichting te hangen.

Blijft het probleem van het stopcontact. Het lichtpunt en het stopcontact hangen op eenzelfde kring.
Het stopcontact spanningsloos zetten is een oplossing, maar zijn er minder drastische mogelijkheden ?
Bestaat er een soort trafo / voeding die slechts een beperkt vermogen vb 800W bij 230Vac gedurende 1 uur levert en dan een wachttijd van 24 uur voorziet ?

Ik weet dat er modules bestaan die de stroom monitoren en waarbij een potentiaal vrij contact schakelt als een vooraf ingestelde stroomwaarde en duurtijd overschreden wordt. Heeft iemand daar ervaring mee ? Is er een alternatief ?
Iedere garage een eigen individuele privatieve energieteller is ook een oplossing maar is niet waar we op zoek naar zijn.
Tientallen nieuwe leidingen trekken om kringen te ontdubbelen is ook niet echt de bedoeling.

De bedoeling is dat iemand vb zijn auto zou kunnen stofzuigen in de garage of vb een akku boormachine kan opladen, maar natuurlijk niet onbeperkt energie kan verbruiken.

Kan men een adres signaal meesturen over de toevoerleiding en hiermee een stopcontact aansturen ?

Elke garage van een niet appartementeigenaar zijn eigen B16, verzegeld kWh metertje en XGB kabel.
Helemaal niet wat je zoekt maar enkel dit sluit blijvend gezeur wel uit.

Er moet(en)toch ergens een of meerdere crossbox(es) zijn.
Waar gekozen kan worden om één of meerdere garageboxen op een appartement aan te sluiten, of op de algemene aansluiting.
Zet op die plek een split smartmeter. Dan kan er ook niet gefraudeerd worden. Een meter in de garagebox zelf is recept voor narigheid.
Google eens op Sienna smart meter
Kun je instellen op elke waarde in Watts of Amperes wat je wil.

Ieder zijn meter is het enige rechtvaardige. De vaste kosten kunnen dan nog gedeeld worden a rato van het jaarverbruik. Nadeel is dat dit extra administratie vraagt.

Een stofzuiger is nog maximaal 900W. Met 10A heb je dan meer dan voldoende.

Daar is geen eenvoudige oplossing voor.
Als in: een fiets opladen zou wel eens meer kunnen kosten dan 2 minuten stofzuigen. Toch wil je qua beschikbaar vermogen die stofzuiger niet uit sluiten. Stel dat je 6A mogelijk houdt... Dan kan iemand nog steeds de auto opladen (het zal alleen ff duren).

Kortom: de enige effectieve oplossing (als 'joh, doe dat nou niet' niet meer werkt) is elke box een eigen meter geven. En ja, dat kost geld. En het is nog gedoe ook - iemand moet het bij gaan houden, achter de centen aan gaan en als er wat stuk is het gedoe oplossen.

Ik weet dat er modules bestaan die de stroom monitoren en waarbij een potentiaal vrij contact schakelt als een vooraf ingestelde stroomwaarde en duurtijd overschreden wordt.

Ik heb wat Eltako AR12DX-230V bij klanten zitten - ander doel, soortgelijke omschrijving. De 'ik ga uit' tijd is niet instelbaar. Maar daar zou je met een timer (of een Logo!) wel wat moois van kunnen maken. Nadeel is wel dat wanneer box 1 de boel triggert, box 2 ook in het donker zit. Of je zou het in de box moeten hangen - en daar heb je er geen zicht op...

Mogelijk ben ik in m'n woordengebruik iets te wollig en wijdlopig.ik héb een google search woord gegeven. Er bestaan configureerbare meters, prepaid/postpaid, wat je maar wil. Een smartmeter tweedelig. De meet en schakelmodule zit op een afgesloten plek, het customer gedeelte bij de gebruiker. Gewoon in elk stopcontact aan te sluiten. Communicatie via powerline (ik weet, vies woord). Bij ons werkt dit zonder merkbare storing op apparatuur.
Als je kortstondig méér verbruikt dan de ingestelde waarde, schakelthet ding af. Spanning keert de eerste keer na een minuut terug. Die hersteltijd verdubbelt als je de veroorzaker van de overload niet afschakelt. Dit lijkt toch het meeste op wat gevraagd word. Een "gewone" kWh meter in de garagebox, ik herhaal het maar weer, kan aan gerommeld worden, is fraudegevoelig.

Wij hebben hier in ons flatgebouw ook iets dergelijks, alleen hebben alle garages, ook ondr dee appartementen, een eigen aansluiting en meter met ean code ( meters zitten in aparte ruimtes van de VVE en niet in de garages zelf.
Voor zo'n aansluiting , maar meestal alleen een lampje en elektrische deurmotor op zit rekent bv Eneco een absurd bedrag per maand.
Voorheen was dat ooit 10 gulden p/m. nu iets van 35 euro.
Wij hebben de meeste garages intussen laten afsluiten door de netbeheerder en een ( mid gekeurde) tussenmeter en een 10 ampere aardlekautomaatje geplaatst welke onder de VVE hoofdaansluiting zit.
De (orginele) meters van de garages zitten in een aantal aparte VVE ruimtes in het gebouw, daar zitten ook de kasten met de tussenmeters.
Een keer per jaar even een foto van de tussenmeters en de VVE beheerder rekent het verbruik af.
Bij niet betalen ( nog nooit voorgekomen) gaat simpel het hendeltje van de automaat omlaag :)
Elektrische auto's opladen in de garages is niet toegestaan ( via het HHR vastgelegd) omdat de garages niet afdoende zijn beschermd bij een eventuele accubrand en dan de constructie van het gebouw in gevaar kan komen ( gebouw is uit 1967)

Kan de huurder, die de veroorzaker kan zijn van een overload, zelf de 10A aardlekautomaat resetten?
Dan kan hij/zij ook bij de meter. Niet fraudebestendig dus.

Edit: de topictitel heeft het ook over elektrisch vermogen beperken.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (18%)]

Op maandag 23 februari 2026 16:04:02 schreef mvdk:
Kan de huurder, die de veroorzaker kan zijn van een overload, zelf de 10A aardlekautomaat resetten?
Dan kan hij/zij ook bij de meter. Niet fraudebestendig dus.

Nee, alleen een van de mensen van de Technische commissie of de beheerder.

Met de Shelly PRO 4 PM kan je 4 x 16 A monitoren (en met logica naar keuze schakelen).
https://www.shelly.com/collections/smart-professional-devices

Zo je kan je eigenlijk alle kanten op. Je kan een periode meten en dan bekijken hoe oneerlijk het verbruik is. Je kan ook meteen een bepaalde logica erin 'programmeren'.

Ik zou even goed nadenken over de logica. 800W 1 uur per dag kan al lastig zijn met stofzuigen of twee e-bikes/scooters opladen en je zit dan ook direct 24 uur zonder spanning. Helemaal vervelend als dat in een weekend met bepaalde klussen/sporadisch opladen voorkomt.

Omdat mensen dan 24 uur moeten wachten is de kans groot dat je beheerder erbij wordt geroepen om toch maar even te resetten, dit geeft dan een hoop gedoe om een €20-200 'misbruik' op jaarbasis voor een hele groep mensen te besparen.

Je kan ook zeggen bij meer dan 10-12A slaat de boel na 10 minuten af, bij 16A direct, na 10 minuten werkt het weer. Door onvoorziene klussen zal er niet gauw naar een beheerder gevraagd worden, het werkt immers weer na 10 minuten en de C16 zal er ook niet meer uitgaan.

Als er dan echt nog regelmatig zeer hoog verbruik is dan kan je dat ook elke twee maanden even doornemen in de gebruiksgegevens van de PM4 en desnoods handmatig uitschakelen. Iemand kan dan best even voor €500 'misbruiken', maar dan kan je iemand daar ook echt op aanspreken. En hoef je niet de bewaker voor enkele kWh te spelen of op vrijdagavond 21u een belletje krijgen dat de visite hun ebike niet meer kan opladen.

Met een paar van die shelly's en wat software kan je inderdaad slimme dingen doen.

Ik zou zeggen: Een fietsaccu opladen moet kunnen : 1.2kWh voor een grote. Een scooteraccu ook. 2.5kWh. (deel dat door 85% voor het rendement van de lader).

Als je in de software weet wat er allemaal op 1 groep zit, dan kan je ook een "soft-zekering" maken. Als je over het beschikbare vermogen heen dreigt te gaan, gaat ie gewoon "uit" Of misschien 1 gebruiker uit en de andere niet. En dan na 5 of 10 minuten "ruilen". :-)

Met een gemeenschappelijke meter blijft er vaak alleen maar gezeik.
Een EURO uitgeven die een ander verbruikt heeft, ik moet er niet aan denken…..
Of verlichting ombouwen naar bv 24 Volt. Kun je gelijk energiebesparende (TOPPIE) installeren.
Dan haal je alle contactdozen weg of koppel je af.
Of iedereen een eigen meter. Kost wel wat, maar dan ben je van verder gezeur af.

Je kunt ook een zekering van bv 2A plaatsen voor alle contactdozen. Kan men af en toe toch wat 230 apparaten gebruiken. Vergt een duidelijke afspraak.
Niet aan te bevelen. Zekering zal er nog wel eens uit gaan, zit men in het donker……

Wij hadden hetzelfde probleem in de bergingen waar 42Vac verlichting zat en bewoners met omgekeerde trafo's gingen spelen. Nu staat alles op 24Vdc met ledverlichting. Scheelt heel veel discussie en gezanik.

Jammer voor die paar bewoners waar de accu niet uit hun e-bike kan. Advies vanuit de VVe: koop maar een Powerstation. Zo duur zijn die niet meer.

Een power station? Lekker makkelijk en efficient (NOT)

24Vdc? Dat is amper een uitdaging, tenzij heel licht gezekerd ...

[Bericht gewijzigd door Sine op (39%)]

@Sine, ik begrijp je reactie heel goed. Stroombegrenzing op 3A, meer dan genoeg in de praktijk. Er zijn nooit meer dan 5 bewoners van de 48 tegelijk in hun berging.

Tuurlijk, een elektronicus knutselt daar wel wat voor, maar dat zijn 99% van de bewoners niet. Daarnaast liep het echt de spuigaten uit voorheen, nog los van het nullastverbruik van die 1000VA trafo.

48? Dat is wel heel veel, en ik snap dat je daarvoor niet zomaar wat anders optuigt.

Maar 'ga maar met een accu zeulen' is natuurlijk gewoon geen oplossing, naast dat je dat soort tijdbommen wellicht ook niet binnen wilt hebben.

Dan is een plek om fietsen te laden toch wel een betere optie. Auto laadpalen zijn heel normaal, alleen voor de fiets wilt dat (nog) niet zo lukken.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Op maandag 23 februari 2026 23:09:22 schreef Roland van Leusden:
@Sine, ik begrijp je reactie heel goed. Stroombegrenzing op 3A, meer dan genoeg in de praktijk. Er zijn nooit meer dan 5 bewoners van de 48 tegelijk in hun berging.

Tuurlijk, een elektronicus knutselt daar wel wat voor, maar dat zijn 99% van de bewoners niet. Daarnaast liep het echt de spuigaten uit voorheen, nog los van het nullastverbruik van die 1000VA trafo.

kan me ook wel iets indenken om met die 24VDC iets te kunnen.. echter wel een stukje meer knutselwerk.

Och... een 24/230 omvormer kost ook niet de wereld. Het vermogen is nogal beperkt bij 3A. Daarmee wordt het al snel minder bruikbaar.

naast dat je dat soort tijdbommen wellicht ook niet binnen wilt hebben.

Wel in een garage (onder het pand!) dan?

Op maandag 23 februari 2026 12:28:29 schreef OXO:
Elke garage van een niet appartementeigenaar zijn eigen B16, verzegeld kWh metertje en XGB kabel.
Helemaal niet wat je zoekt maar enkel dit sluit blijvend gezeur wel uit.

Iets in die trant lijkt me nog steeds de meest eenvoudige oplossing. Maar dan zou ik zelfs voorstellen om een B6 in een verzegeld kastje (om 'slimmeriken' te ontmoedigen) net voor het stopcontact in de betreffende garages te plaatsen, om selectiviteit met de algemene C16 te garanderen.

En met 6A kan je toch nog steeds een stofzuiger tot 1300W gebruiken.

Dat hoeft dan niet eens verzegeld. Als de C16 getript is, dan is het evident wat er gebeurd is. Daar kan de 'dader' niet bij, dus die mag te biecht.
Al met al... best het nodige kabelwerk.

Over hoeveel boxen gaat het eigenlijk? Als in: je hebt er 30, maar hoeveel daarvan teren op 'algemeen'?

Uit mijn ervaring zou ik zeggen: alle 30, als het om "gratis" stroom gaat, zijn eigenaren geen haar beter dan huurders.

De week nadat we omgegaan waren naar 24 Vdc stonden er diverse oude koelkasten en vriezers bij het grofvuil…

Het jaar daarna bleek dat het gezamenlijke stroomverbruik met ruim 40% gedaald was. De uitsplitsing naar de bergingen is niet te maken aangezien de gallerij- en portiekverlichting en de liften ook onder het gezamenlijke stroomverbruik vallen.

Ik zit me nog steeds af te vragen welke handelingen er verricht moeten worden om zo'n garagebox van die algemene voorziening te halen, en em aan te sluiten op de installatie/meter van een nieuwe appartementsbewoner. Er verhuizen mensen. Er komen weleens nieuwe bewoners. Die graag een box willen. Op een gegeven moment komt er wat vrij, door wat voor oorzaak dan ook. Destijds was het mogelijk. Om zo'n box op de eigen meter aan te laten sluiten. Hoe is dat nu?

Uit mijn ervaring zou ik zeggen: alle 30

Onzin. Lees de startpost.

De eigenaars met een woonkavel hebben uiteraard een eigen elektriciteitsteller voor hun verbruik, hierop wordt ook het elektriciteitsverbruik van hun garage(s) gemeten.

Uiteraard zal het wel mogelijk zijn om een box achter de teller van bewoners aan te sluiten. Maar in nieuwbouw is dat eenvoudiger dan in bestaande bouw: de teller zit vast niet naast de garage box - kabel naar het 'huis'. En bij voorkeur door de meterkast van de onderburen - die zijn er inmiddels want het is geen nieuwbouw meer...

[Bericht gewijzigd door EricP op (39%)]

Zet een 2kW bouwlamp in serie met die aansluitingen. Een fiets opladen of het licht aandoen gaat dan prima, maar een auto oplader zal er wel moeite mee hebben. :+

Bovenstaande is uiteraard geen oplossing, maar ik denk dat opsplitsen en individueel bemeteren de enige juiste manier is.