Wij willen twee 220V snoeren wegwerken indien mogelijk met behulp van een in de bouwmarkt te verkrijgen kabelgoot van 30x15 mm met plakstrip aan de achterkant.
Ik meende ooit eens te hebben gelezen dat er geen 2 snoeren samen in 1 buis of goot mochten liggen, maar vind dit niet terug.
Vraag is dus, mag dit?
Waar jij waarschijnlijk op doelt is het aantal VD 2.5mm2 en/of 1.5mm2 installatiedraden in een kunststof installatiebuis.
Dit is wat anders dan VmVl snoer in een plakgootje.
In mijn beleving mag je net zo veel snoer in 1 plakgootje onderbrengen als wat past. Er vanuit gaande dat dit alleen voor kleine verbruikers is zoals verlichting, media-apparatuur, etc.
benleentje
Golden Member
Dat van die buizen dat geld enkel voor losse aders/ draad. Dan kan er in een buis er bv 4 of dreaden zitten en dat weet je dat die bij elkaar horen.
Bij snoer of kabel zitten die aders als samen bij elkaar. JE mag dan ook zoveel snoer als je wilt in een kabelgoot of buis doen. Alleen bij buis zit je dat je het er gewoon niet meer door de bochten krijgt. Maar ik heb ook wel eens een 50mm buis ergens gemonteerd omdat daar geen kabelgoot zat maar het ook niet echt de moeite was om er kabelgoot op te hangen. Dat stuk is dan recht met open bochten.
Een snoer kan moeilijker zijn warmte kwijt dan kabel en in een kunststof goot kan ook kabel weer moeilijk zijn warmte kwijt en dus snoer dubbel zo moeilijk. Dus met snoer in een kunststof kabel goot moet je wel op het maximale vermogen en dus warmte letten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (19%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk ook dat er verwarring is door: "je mag niet meer dan 1 groep in 1 buis doen.", dus wat TS wil dat mag MITS de draden niet van verschillende groepen zijn.
Excuses voor de onduidelijkheid.
Het betreft hier 2 VmVl snoeren
Maar de gegeven antwoorden zijn duidelijk.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Net zoveel als er in het gootje passen.
Mits dus snoeren zijn of kabels zijn, geen losse draden.
Mag van verschillende groepen, verschillende spanningen etc.
Neem de volgende keer snoeren voor 230 Volt!
Ben bijna van voor de oorlog, en dat 220V zit er zo ingebakken dat het er niet meer uit wil.
Met snoeren van 230 V zal het wel goed komen.
benleentje
Golden Member
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Met tweelingsnoer alleen snoeren die tot dezelfde groep behoren omdat deze niet dubbel geisoleerd zijn. Bij mantelkabel die zijn dubbel geisoleerd mag je ook verschillende groepen zamenvoegen.
Tweelingsnoer mag allang niet meer. En als de snoeren tot verschillende groepen horen, dat boeit niet zo, als ze maar uit een wcd/steker gevoed worden.
Even vervelend doen:
Losse aders van 2 groepen mag wel in 1 buis, mits de 2 verbonden zekeringen op uitschakelmechanisme gekoppeld zijn. Zoals bij een fornuisgroep.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 26 februari 2026 12:57:54 schreef T-sec:
Even vervelend doen:
Losse aders van 2 groepen mag wel in 1 buis, mits de 2 verbonden zekeringen op uitschakelmechanisme gekoppeld zijn. Zoals bij een fornuisgroep.
De klok horen luiden.....
Een fornuisgroep is 1 groep.
Bim Bam
Lieve mensen, het gaat hier over 2 VmVl snoeren in een plastieken kabelgoot van 30x 15 mm verkrijgbaar bij de grote bouwmarktketens in NL.
Los van de gestelde vraag.
Op de foto ( bijdrage capri) zje ik een situatie die ik onmiddellijk zou afkeuren.
Gezien de afbuigende kabels door weggezaagde kabelgootwanden zonder afdoende bescherming tegen dreigende beschadiging ( zeker op lange termijn).
Op donderdag 26 februari 2026 18:35:08 schreef Hakar:
Bim Bam
Lieve mensen, het gaat hier over 2 VmVl snoeren in een plastieken kabelgoot van 30x 15 mm verkrijgbaar bij de grote bouwmarktketens in NL.
Je vraag bevat te weinig info voor een volledig antwoord.
VMVL als in de dubbelgeisoleerde variant, ook wel schemerlampensnoer in gootjes is prima voor een schemerlampje wat met een stekker in een WCD zit, niet meer.
Dat soort spul vast aangesloten is een ERG slecht plan.
Op donderdag 26 februari 2026 23:52:36 schreef Sine:
[...]Dat soort spul vast aangesloten is een ERG slecht plan.
Waarom? Ik heb ook nog nooit mensen wcd's op het plafond zien monteren om hun (bv) verlichting met aangegoten snoer aan te sluiten.
Als extra informatie kan ik nog aangeven dat ongeveer deze draad er in gaat worden verwerkt.
https://www.gamma.nl/assortiment/huishoudsnoer-rond-3x1-5mm2-zwart-1-m…
Aan de ene kant komt een stekker met randaarde, en aan de andere kant een contactdoos met randaarde.
We gaan er geen airfryers of friteuses op aansluiten, dus super grote belasting zal het niet zijn.
[Bericht gewijzigd door Hakar op (10%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op vrijdag 27 februari 2026 13:52:33 schreef Hakar:
Als extra informatie kan ik nog aangeven dat ongeveer deze draad er in gaat worden verwerkt.
https://www.gamma.nl/assortiment/huishoudsnoer-rond-3x1-5mm2-zwart-1-m…
Aan de ene kant komt een stekker met randaarde, en aan de andere kant een contactdoos met randaarde.
We gaan er geen airfryers of friteuses op aansluiten, dus super grote belasting zal het niet zijn.
Het wordt dus eigenlijk een 'verlengdraad' in een gootje. Ik zou dan zeker met 2,5mm² verder gaan. Wat er vandaag niet op aangesloten wordt kan morgen anders zijn.
nonius
set SCE to AUX.
Precies zoals Buckfast zegt: dat weet je vantevoren niet, wat u of anderen in de toekomst nog gaan doen. Mogelijk dat er jaren later, met een nieuwe eigenaar, een verbouwing o.i.d., iemand snel even flink wat stroom nodig heeft en er 'toevallig' net een handig WCD-tje in de buurt zit....
Als ik ergens een WCD aantref ga ik er altijd van uit dat ik er veilig 16A uit kan trekken. Ik denk dat de meeste mensen die (niet onredelijke) veronderstelling maken.
Ik zit momenteel met vrijwel precies hetzelfde met m'n TV. Heb recent besloten om geen semi-permanent verlengsnoer in een kabelgoot te improviseren, maar gewoon een nieuw, vast en lang netsnoer aan de TV te monteren (en dat snoer komt in een kabelgoot). Op die manier is er geen risico dat er in de toekomst een ondergedimensioneerd verlengsnoer overbelast raakt
Er zijn manieren om het goed en veilig te doen, zonder risico op ongelukken in de toekomst.
benleentje
Golden Member
1,5mm2 kan op zich ook prima 16A aan daar hoef je niet bang voor te zijn. De lengte is wel een bepalende factor, als het meer dan 10 meter is dan moet je zeker naar 2,5mm2 gaan. De inschakelduur telt ook mee. Een airfryer zal na ca 15 minuten wel klaar zijn.
In veel schakelmateriaal een een VMVL 2,5mm2 erin afwerken is niet te doen zoals in een stekker. Vind er maar eens 1 waar je dat wel goed in lukt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op het randje gaan zitten is nooit een goed idee. Nu wordt er een link getoond naar de Nederlandse Gammel. Morgen leest iemand uit België dit en zegt OK. Maar in B zijn WCD bijna altijd afgezekerd met 20A C. B vind je hier niet.
Vandaag is het de airfryer. Volgende winter is het een elektrisch vuurtje en wordt er niet meer aan die 1,5mm² gedacht.
Jaja ... En volgend jaar is het een industriële balenpers
Je kunt ook overdrijven 
Verlengsnoertjes zijn ook gewoon 1,5mm2. Het enige verschil is dat verlengsnoeren niet vast gemonteerd zijn. Nu ben ik ook geen voorstander van het in gootjes plakken en vast spijkeren van dat soort dingen. Maar het is niet zo dat dat spontaan in de hens vliegt.
Als je het volgens de regels wilt doen kun je K25 gootjes en draad gebruiken, maar dat is vaak nog een grotere doorn in het oog dan een los snoertje.
Als het langs de plint moet is een stukje plintgoot soms ook een optie.
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
EricP
mét CE
Tsja... Definieer 'overbelast'... De oosterburen zekeren 1.5mm2 ook rustig op 16A. En toch fakkelen daar geen halve steden af.
Wanneer is het 'overbelast'?