Hallo Allemaal Het is zo... Ik heb een Tomos brommertje alleen het probleem is, dat ik hier al tot 5x een nieuwe onsteking spoel in (vliegwielhuis) heb moeten plaatsen omdat deze iedere keer verbrandt constuctie fout misschien i.v.m.spoel te dicht bij cilinder oververhitting.
Nu dacht ik hier het antwoord vinden voor dit probleem.
Een kennis heeft met vertelt dat het ook mogelijk om dit met een hal sensor en een mosfet te doen.
Mijn bedoeling is wel...dat ik de motor kan laten lopen met de bobine buiten het vliegwiel om en starten met een accu daarna treed de lichtspoel in werking.
In het vliegwiel zitten 3 lichtspoelen in serie geplaatst en een spoel voor de CDI die zorgt voor de onsteking maar deze verbrandt tekens.
Alle suggesties zijn welkom .
Ik heb zelf redelijk basis kennis van eletronica.

Een paar ideen:
Als de spoel te heet zou worden door de cylinder dan zouden de lichtspoelen ook verbranden.
Ik gok op sluiting ergens in de bekabeling , of in de CDI, waardoor er een te hoge stroom gaat lopen die de spoel nekt.
Ik weet niet hoe oud deze brommer is, heeft hij nog een contactpuntje met condensator en bobine?
Dan zou je ook een transistor ontsteking kunnen gebruiken of zelf bouwen.
De condensator gaat er dan uit en je gebruikt het puntje.

Beste revado,Te heet dat denk ik niet je moet ook zo zien dat de lichtspoelen behoorlijk dik zijn 1mm tewijl de onstekingspoel 0,15mm dik ook de CDI heb ik ook al 3x vevangen ook bij Rinky toys zeggen daar ook dat het een constuctie fout is. Kan ook zijn dat deze spoelen niet meer gefixeerd zijn is een componenten epoxy 2 componenten komt uit China. De brommer is van 2008. Er is weinig ruimte in het vliewiel heeft geen contactpuntjes en ook geen condesator was dat maar waar dan was het probleem al opgelost.

misschien vraag stellen op het tomos forum ?

Bedoel je met die spoel de bobine met minimaal 3 aansluitingen (waarvan 1 de massa)? Of is het om de elektronica voor de ontsteking te voeden?

Een echte CDI laadt een condensator op over de primaire zijde met weinig windingen, en de secindaire spanning gaat naar de bobine: vonk. Dan zou je die spoel door een echte bobine van een auto kunnen vervangen.

Een transistorontsteking noemen ze ook wel eens ten onrechte CDI. Die laat gewoon stroom door de primairs van dezelfde spoel lopen, en bij onderbreken daarvan krijg je secundair de vonk. Net als met contactpuntjes. In dit geval kan die spoel kapot gaan als er teveel stroom doorheen loopt. Dat zou aan je elektronica kunnen liggen. Maar ook dan overleeft een autobobine het wel.

Ik heb in het verleden zelf een CDI ontsteking voor mijn brommer ontwikkeld. Met wat extra: als ik op de claxonknop duwde blies ik een zekering op, en trad een vertraging in werking zodat hij nog maar 40 liep. Waarvoor dat ook alweer was?

Beste, Hoeben Ik bedoel in het vliegwiel huis zitten totaal 4 spoelen 3 zijn lichtspoelen die met elkaar in serie staan de 4 spoel zit aan massa en de uitgaande zit verbonden met de CDI (zwarte draad).
Die gaat naar de CDI toe en uit de CDI komen 3 draden uit rode en een bruine die zit aan massa en de rode zit verbonden met de zwarte draad die uit de spoel komt voor de ontsteking (vliegwiel) en ook een dikke draad gaat naar de bogies. Ook de CDI heb ik al een paar keer een andere in gedaan maar de spoel die voor de onsteking moet zorgen die verbrand vaak dus een vriend heeft me gezegd misschien dat je dit kunt oplossen met een hal sensor kijk...een autobobine heb ik al gekocht vandaag.

De witte spoel komt een zwarte draad uit en die gaat naar de CDI toe.

Dit is de CDI de Bruine zit aan massa en de rode zit aan naar de zwarte van de ontstekingspoel

Is dit het schema?
Geef anders het type even aan.
Naast de ontstekingsspoel en cdi is er dus ook een triggerspoeltje wat het onstekingstijdstip geeft.
Met een autobobine alleen zal je niet veel kunnen, er zal eens stukje elektronica tussen moeten.
Een transistoronsteking bij voorbeeld die door de triggerspoel aangestuurd wordt.
Kan je zelf iets bouwen?

Wat die spoelenset betreft, heb je dat op "ome ali" gekocht?
Dan zou de kwaliteit wel eens het probleem kunnen zijn...

[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]

i.v.m.spoel te dicht bij cilinder oververhitting.

Dat kan eigenlijk niet. Het vliegwiel met de magneten zorgen ook voor koeling. IK weet niet of dat bij thomos geheel luchtdicht is of dat er toch iets open is of hoort te zijn.

Ook hoort door dan koperdraad met een hoge temperatuur isolatie te zitten. Dat de lichtspoelen van dikker draad zouden zijn maakt niet zoveel uit want daar loopt ook meer stroom.
Met een temperatuurklasse H = 180 graden van het koperdraad zelf dan moet het daar dan wel richting de 200 graden gaan voordat de CDI spoel het mag gaan begeven. En zo warm word het daar echt niet.

Maar als je het echt wilt weten en meten zijn er wel mogelijkheden.

Makkelijkste is een een bimetaal of clixon op de CDI spoel monteren. Deze heb je voor allerlei temperaturen. Als je er bv 1 neemt van 150 graden dan kan je een led laten branden als deze ook 150 graden word.

Iets lastiger of via ali niet zo moeilijk zoek een temperatuur meter dan zie je de temperatuur continu.

Van meten word je wel het meest wijzer denk ik.
Maar als het daar echt zo warm word zou ik ik zorgen voor meer luchtstroom.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]

Op woensdag 4 maart 2026 21:02:42 schreef revado:
Is dit het schema?
Geef anders het type even aan.
Naast de ontstekingsspoel en cdi is er dus ook een triggerspoeltje wat het onstekingstijdstip geeft.
Met een autobobine alleen zal je niet veel kunnen, er zal eens stukje elektronica tussen moeten.
Een transistoronsteking bij voorbeeld die door de triggerspoel aangestuurd wordt.
Kan je zelf iets bouwen?

Wat die spoelenset betreft, heb je dat op "ome ali" gekocht?
Dan zou de kwaliteit wel eens het probleem kunnen zijn...

[bijlage]

revado Het Type Tomos -Youngster blok= de A35.
Het triggerspoeltje zit niet in dit systeem je bedoeld missien een pick-up maar deze werk zonder pick-up. Ja...een autobobine dat klopt, maar dit is alvast een voorloper op het geheel voor straks als ik een schema krijg. De kennis die op dit forum aanwezig is zou ik daar verder op kunnen.
Nee de spoelenset komt niet van "omeAli" nee hoor deze komen van de erkende bromfietshandel hier uit de buurt Breda rinky toys en Tomoshandel in Alphen Gelderland maar wat wel zou kunnen is dat hunnie het kopen bij zo`n Ali is mogelijk.

Op woensdag 4 maart 2026 21:29:23 schreef benleentje:
[...]Dat kan eigenlijk niet. Het vliegwiel met de magneten zorgen ook voor koeling. IK weet niet of dat bij thomos geheel luchtdicht is of dat er toch iets open is of hoort te zijn.

Ook hoort door dan koperdraad met een hoge temperatuur isolatie te zitten. Dat de lichtspoelen van dikker draad zouden zijn maakt niet zoveel uit want daar loopt ook meer stroom.
Met een temperatuurklasse H = 180 graden van het koperdraad zelf dan moet het daar dan wel richting de 200 graden gaan voordat de CDI spoel het mag gaan begeven. En zo warm word het daar echt niet.

Maar als je het echt wilt weten en meten zijn er wel mogelijkheden.

Makkelijkste is een een bimetaal of clixon op de CDI spoel monteren. Deze heb je voor allerlei temperaturen. Als je er bv 1 neemt van 150 graden dan kan je een led laten branden als deze ook 150 graden word.

Iets lastiger of via ali niet zo moeilijk zoek een temperatuur meter dan zie je de temperatuur continu.

Van meten word je wel het meest wijzer denk ik.
Maar als het daar echt zo warm word zou ik ik zorgen voor meer luchtstroom.

benleentje, Het klop wel wat zegt bij het begin daar was ik ook al bang voor de gehele behuizing in inderdaad geheel dicht.

Alleen had ik er deze ook al een tijdje afgehaald om te kijken of dat hier aan lag maar ook was hier de spoel verbrandt.

En om daar luchtcirculatie in te maken valt niet mee daar is gewoon geen plaats voor. Waar ik ook aan heb zitten denken is om een kleine ventilator op de cilinder te monteren die permanent draaien of 2 want als het erg warm is buiten en de motor niet of voldoende gekoeld wordt kunnen zij de taak overnemen zelf denk ik dat de cilinder hitte op den duur door dringt naar het hele blok

bv Je hebt een hele warme dag en je rijdt een stevig stuk en ga een terrasje pakken motor staat stil dat kan de warmte door dringen in het blok waardoor de spoel het gaat begeven.

Het meten vind ik een goede tip dat ga ik proberen dan kan ik de teperatuur beter in de gaten houden.

Op dinsdag 3 maart 2026 21:41:23 schreef klaasy:
misschien vraag stellen op het tomos forum ?

Dit heeft geheel geen zin op dat forum zeggen ze gewoon moet je een nieuwe plaatsen probleem opgelost.

hoe hard loopt jouw Tomos brommertje?

ik denk uit ervaring ( :+ ) te weten dat je probleem daarin schuilt....

de oplossing was destijds de ontstekingsspoel van een puch maxi plaatsen. Maar vergeef me als ik zeg dat dat uit het PRE-CDI tijdperk is en dat het dus ca 25 jaar geleden is.

zelf denk ik dat de cilinder hitte op den duur door dringt naar het hele blok

Dat is wel zeker en dat hoort ook zo. De onstekingsspoel is dan ook ontworpen om daar te werken en kan daar prima tegen.

Eigenlijk kan alleen teveel aan stroom die spoel doen doorbranden. Het kan ook een wisselwerking zijn. Omdat je brommer wat sneller loopt is er meer warmte uit de cilinder en moet de ontstekingsspoel mer stroom leveren.

Even out of the box. Zorg ervoor dat de CDI spanning krijgt van iets anders en dat enkel de trigger coil word gebruikt voor het tijdstip van ontsteken.

Bij de Tomos 2 speed (uit het jaar kruik dus) werd de ontstekingsspanning door het hogere toerental te hoog, waardoor hij doorbrandde.

Dat is wel nog uit de tijd van contactpuntjes, dus werkt ander met een CDI.

https://www.myronsmopeds.com/2008/04/tomos-wiring-diagrams/

Hier staan de modellen.
Het A35 blok ook, alleen weer met een contactpuntje...

Edit:
Deze geevonden.
Blader even naar de reactie van 5 maart 2022, daar gaat het over de tomos A35 en staat een schema zonder pickup spoel.
Hoe ze de tining dan doen vraag ik mij af.

https://www.vespaforum.be/index.php?/profile/15054-pilaf/content/page/…

[Bericht gewijzigd door revado op (51%)]

Op donderdag 5 maart 2026 10:46:30 schreef High met Henk:

de oplossing was destijds de ontstekingsspoel van een puch maxi plaatsen. Maar vergeef me als ik zeg dat dat uit het PRE-CDI tijdperk is en dat het dus ca 25 jaar geleden is.

Zelf regulerend,, als hij te snel loopt brand de spoel uit.. :9

Op donderdag 5 maart 2026 10:46:30 schreef High met Henk:

Beste Henk, De brommer haalt net 30Km soms 32Km met wind in de rug.
Puch maxi zeg je maar daar is geen plaats voor als ik iets meer tijd heb zal ik een foto maken als het vliegwiel eraf is.

Op donderdag 5 maart 2026 15:57:08 schreef revado:
https://www.myronsmopeds.com/2008/04/tomos-wiring-diagrams/

Hier staan de modellen.
Het A35 blok ook, alleen weer met een contactpuntje...

Edit:
Deze geevonden.
Blader even naar de reactie van 5 maart 2022, daar gaat het over de tomos A35 en staat een schema zonder pickup spoel.
Hoe ze de tining dan doen vraag ik mij af.

https://www.vespaforum.be/index.php?/profile/15054-pilaf/content/page/…

De timing kan gedaan worden met hem op brom of op snor te zetten op de grondplaat staat een streepje en op de spoelen plaat er zijn maar 2 opties

Op donderdag 5 maart 2026 16:45:15 schreef cederik:
[...]
Beste Henk, De brommer haalt net 30Km soms 32Km met wind in de rug.
Puch maxi zeg je maar daar is geen plaats voor als ik iets meer tijd heb zal ik een foto maken als het vliegwiel eraf is.

https://media.k-parts.nl/media/catalog/product/cache/94661410f116e65dab05644bd08a6898/m/e/mez-268157_stator_2_1.jpg

die zijn nauwelijks groter als wat jij hier laat zien, maar wel anders opgebouwd: destijds waren ze vrijwel hetzelfde: de bovenste is van de puch maxi

https://www.tomoshop.nl/image/cache/data/electrisch/2023/tomos-a3-ontsteking-17-41-301-buiten-cdi-695x522.webp

En deze is vane en Tomos A3 / 2L / 3L / 4L

zoek de verschillen.

en als ik zoek is de A3 vrijwel gelijk mechanisch aan jouw versie.

want als je kijkt naar deze:
https://www.rinkytoys.nl/data/ab/artikelen/artikel-details/ontsteking_tomos_a3_a35_-_oud_type_-_incl._vliegwiel.jpg

wordt opgegeven voor Ontsteking Tomos A3/A35 - Oud Type - incl. Vliegwiel

en die is exact gelijk aan bovenstaande.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (10%)]

Op donderdag 5 maart 2026 14:14:13 schreef benleentje:
[...]Dat is wel zeker en dat hoort ook zo. De onstekingsspoel is dan ook ontworpen om daar te werken en kan daar prima tegen.

Eigenlijk kan alleen teveel aan stroom die spoel doen doorbranden. Het kan ook een wisselwerking zijn. Omdat je brommer wat sneller loopt is er meer warmte uit de cilinder en moet de ontstekingsspoel mer stroom leveren.

Even out of the box. Zorg ervoor dat de CDI spanning krijgt van iets anders en dat enkel de trigger coil word gebruikt voor het tijdstip van ontsteken.

Ja...Heel goed maar hoe kan ik bv een hoge weerstand tussen de trigger coil en de CDI plaatsen?
De trigger coil hoeveel spanning levert deze spoel? Omdat het om een coil gaat met zeer veel windingen zal dat wel een zeer hoge inductie spanning zijn.

Wat ik uit het schema haal is dat de CDI een spanning nodig heeft om te werken en de trigger coil voor het tijdstip.
De triggercoil blijft dus exact hetzelfde enkel zat ik te denken kan je de CDI niet anders van spanning voorzien.

Maar als het de triggercoil is die steeds doorbrand dat werkt dat ook niet.

De trigger coil hoeveel spanning levert deze spoel?

Ik zou denken heel weinig. Het is enkel maar een puls naar de CDI toe en dat kan de CDI vanuit die puls en het toerental berekenen wanneer de volgende ontsteekpuls moet komen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]

Op donderdag 5 maart 2026 16:00:20 schreef mel:
[...]Zelf regulerend,, als hij te snel loopt brand de spoel uit.. :9

Te snel zeg je, hij loop maar 30a32Km en dan daarbij kan de brommer ook op brom en op snor getimed worden.
Zelf regulerend wat zou het beste zijn om de spoel niet te laten verbranden?

Op donderdag 5 maart 2026 17:26:51 schreef benleentje:

[...]Ik zou denken heel weinig. Het is enkel maar een puls naar de CDI toe en dat kan de CDI vanuit die puls en het toerental berekenen wanneer de volgende ontsteekpuls moet komen.

Die onsteekspoel zal wel een wat hogere spanning geven.
De timing haalt hij dus uit de magneet in het vliegwiel.
Daar zal een heel scherpe lijn zitten waar de magneet begint, komt die bij de spoel dan is er spanning en geeft de cdi een vonk af.
Ik denk zelf dat die CDI niet meer is dan een bobine met een thyristor oid er bij om een scherpe puls op de bobine trafo te zetten.
De begrenzing die er in zit is vaak ook een zener of een soort zuigkring die boven een bepaalde frequentie ( lees toerental) gaat knijpen.
Mogelijk kan je die ontsteek spoel dus gebruiken om een transistorontsteking aan te sturen.
Maar dan moet je eerst weten hoe eea werkt en wat de spanningen zijn.
En , dat is het belangrijkste, de skills om zelf iets te bouwen.
Van ons hier kan je geen pasklare oplossing verwachten zonder excte gegevens.

Ik blijf toch twijfelen aan de kwaliteit van die spoelensetm die handelaar maakt ze echt niet zelf.
En de meeste tomos blijven gewoon werken lijkt mij.

Als je bij bv deze leverancier kijkt staat er duidelijk imitatie bij.
Dat hoeft helemaal niet erg te zijn natuurlijk.
Deze spoelen zijn ook niet ingegoten.
Zit wel weer een pickup spoel bij, dus verschillende uitvoeringen...
https://www.tomosonderdelenzeeland.nl/ontsteking/tomos-ontsteking-elec…