Hallo,
Deze printplaat komt uit een caravanairco, diverse componenten zijn defect, wat nu precies de oorzaak is geweest weten we niet.
Waarschijnlijk een te hoge spanning of te warm geworden?

De AC/DC omzetter 7 pins dip ic is uit elkaar geknapt en de opdruk is niet meer volledig leesbaar.
Wat er nog te lezen is een T aan de linkerzijde en een 6 aan de rechterzijde. Wat er tussen in staat is een raadsel want dit mist. Het missende deel is niet gevonden in de behuizing.

Heeft er iemand een idee?

Wat ik zelf al gedaan heb:
Contact opgenomen met de importeur, al verwacht ik dat zij me niet verder gaan helpen. Maar we wachten af.
Het merk is waarschijnlijk Lii Semiconductor / t power hierover is weinig te vinden of matched niet met de pinout en de print.

Het lijkt me gezien het logo een Fairchild IC, dus uit een van Samsung afkomstige reeks. Ik weet niet of die types hadden die op een 6 eindigden, dus kijk ook even naar een 5. Iets als ...265 of ...365 bestaat in elk geval.

De oorzaak lijkt inderdaad overspanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]

Op maandag 2 maart 2026 12:07:39 schreef maartenbakker:
Het lijkt me gezien het logo een Fairchild IC, dus uit een van Samsung afkomstige reeks. Ik weet niet of die types hadden die op een 6 eindigden, dus kijk ook even naar een 5. Iets als ...265 of ...365 bestaat in elk geval.

De oorzaak lijkt inderdaad overspanning.

Dat was ook mijn eerste ingeving, ik heb nog een foto aan het originele bericht toegevoegd, ik denk niet dat het fairchild is...

Zet er merk en type bij en stel dezelfde vraag op een caravan en of MH forum. Al kunnen ze maar een foto bezorgen van de print ben je een stuk verder.

De dealer zal je wel een volledig nieuwe print aanbieden. Al eens op spare parts voor de airco gezocht? Mogelijk vind je wel een complete print. Vraag is wel wat heeft er nog allemaal een oplawaai gekregen bij overspanning en hoe groot was die overspanning.

Zoveel zit er niet op, stukje schema tekenen doet waarschijnlijk wonderen.

Overigens... vanuit het perspectief waar vanuit de foto gemaakt is, zien die elco's er ook niet zo fris uit. Mits in de 'juiste' context gebruikt, kan dat ook wel eens tot de dood van dat IC geleid hebben.

In het kort: ik heb ooit voor een toenmalige collega een voeding van Crapple gerepareerd. Uiteraard ook een switcher, aan de ingang een spoel, brugcel, elco, spoel, elco en dan de switcher.
Die elcos waren rot - nauwelijks nog capaciteit. Die switcher schakelt ergens een keer uit (dat doen die dingen nou eenmaal best vaak). De spoel kan niet in 1x naar 'nul' stroom en geeft nog ff een douw. Normaal vangt een elco dat wel op. Nu dus niet meer.

Je zou ook eens kunnen kijken of er ergens op het net een scherpe foto van die print te vinden is. Wellicht is daar het nummer op te lezen. Of je zoekt uit wat die voeding moet leveren, trekt die PCB leeg en plakt er (letterlijk) een 'module' van Mean Well op.

Op maandag 2 maart 2026 12:16:14 schreef tijntje86:
[...]

Dat was ook mijn eerste ingeving, ik heb nog een foto aan het originele bericht toegevoegd, ik denk niet dat het fairchild is...

Daknje voor de duidelijke foto. Het nummer eindigt inderdaad op een 6.

De streep van het logo zit te hoog voor Fairchild. Ik zie dat Lii semiconductor een gestyleerde P gebruikt waarvan de hoogte van de streep beter overeenkomt, nog geen 100% match in mijn ogen maar het kan hem zijn.

In dat geval bijvoorbeeld een LN9T26 https://power-ic.ir/panel/source/0_dcs-led_2014_20220811194325_2.pdf

Of van hun eigen site waar je ook verder door kunt bladeren https://en.liisemi.com/pro_detail/27.html

Een foto de printplaat heb ik al door meerdere zoekmachines gehaald, zonder resultaat
Onderdelen van deze airco zijn niet los te vinden, ook zijn er geen foto's in omloop van de printplaat.
Een camper en caravan forum en facebook groep heb ik ook al geprobeerd ook zonder resultaat.

Zelf dacht ik aan de LN8K06 van Lii Semi maar het datasheet matched niet met de opbouw van de componenten van de print.

De terugkoppeling gaat niet via een optcoupler en tl431

https://en.liisemi.com/pro_detail/142.html

Als het een voeding is die een vaste spanning afgeeft, dan zou ik kijken naar een nieuwe voeding. Er is veel meer kapot en kans is dat het duurder uitkomt. Elco's zijn al gebarsten, wat is de waarde van het afgefikte spoeltje? Wat is er nog meer onzichtbaar kapot?

Hi,

Er is wel meer stuk dan alleen het IC...
De twee blauwe condensatoren zijn overleden, kijk naar de bolle bovenkant.
Ook het spoeltje links naast de blauwe elco's is niet meer in de staat die je zou willen hebben. :-)

OK, dan vervang je het IC en de andere onderdelen die al aangegeven zijn door anderen en mij en dan weer plof!
De rede dat ik dit denk is, omdat het IC met redelijk wat energie is ontploft, deze energie is namelijk door de trafo gegaan.
Er is dus grote kans dat het trafo'tje ook de geest heeft gegeven.

Neem dit mee in je afweging als je onderdelen gaat bestellen en of het verder zinnig is dit apparaat te repareren.
Misschien de hele print vervangen als dit beschikbaar is?

Groet,
Bram

Op maandag 2 maart 2026 12:30:21 schreef EricP:

Overigens... vanuit het perspectief waar vanuit de foto gemaakt is, zien die elco's er ook niet zo fris uit. Mits in de 'juiste' context gebruikt, kan dat ook wel eens tot de dood van dat IC geleid hebben.

In het kort: ik heb ooit voor een toenmalige collega een voeding van Crapple gerepareerd. Uiteraard ook een switcher, aan de ingang een spoel, brugcel, elco, spoel, elco en dan de switcher.
Die elcos waren rot - nauwelijks nog capaciteit. Die switcher schakelt ergens een keer uit (dat doen die dingen nou eenmaal best vaak). De spoel kan niet in 1x naar 'nul' stroom en geeft nog ff een douw. Normaal vangt een elco dat wel op. Nu dus niet meer.

Je zou ook eens kunnen kijken of er ergens op het net een scherpe foto van die print te vinden is. Wellicht is daar het nummer op te lezen. Of je zoekt uit wat die voeding moet leveren, trekt die PCB leeg en plakt er (letterlijk) een 'module' van Mean Well op.

Van een print met als opdruk 2024-03-13 mag je toch verwachten dat de elco's nog niet rot zijn. Het zou al heel straf zijn als dit niet de datum is. Airco is dan waarschijnlijk nog wat later geïnstalleerd. Die zal nog geen honderden uren gedraaid hebben. Van de airco uit lijkt mij een vervanging nog zeker waardevol.

@TS: merk en type graag. Uit de handleiding valt misschien af te leiden hoeveel volt en ampères de voeding moet leveren.

Op maandag 2 maart 2026 12:30:21 schreef EricP:

Op de onderkant zullen wel een aantal SMD componenten zitten denk ik zo.

Op maandag 2 maart 2026 13:12:40 schreef tijntje86:
Een foto de printplaat heb ik al door meerdere zoekmachines gehaald, zonder resultaat
Onderdelen van deze airco zijn niet los te vinden, ook zijn er geen foto's in omloop van de printplaat.
Een camper en caravan forum en facebook groep heb ik ook al geprobeerd ook zonder resultaat.

Zelf dacht ik aan de LN8K06 van Lii Semi maar het datasheet matched niet met de opbouw van de componenten van de print.

De terugkoppeling gaat niet via een optcoupler en tl431

https://en.liisemi.com/pro_detail/142.html

De LN9T26 klopt ook niet?

Je moet je niet persé focussen op de wel of niet aanwezigheid van een TL431 en opto. Hoewel apparaatfabrikanten zich meestal aan de appnotes houden, kunnen ze andere soorten feedback toegepast hebben. Als de pinout klopt en de rest van de componenten, dan heb je best kans.

Op maandag 2 maart 2026 13:27:06 schreef blackdog:
De twee blauwe condensatoren zijn overleden, kijk naar de bolle bovenkant.

Ik heb eerder gezien dat ze er op de foto bol uitzien en dan in werkelijkheid dat niet zijn. Dus ik hou het op: "Mogelijk staan de blauwe elcos bol en zijn dan overleden".

Het zijn de hoogspanningselcos, en die blijven vaak heel.

Het is de laagspanningselco (donkerder, verder naar rechts op de foto) die vaak stukgaat. Dan krijgt de chip overspanning en blaast zichzelf en diverse andere dingen op.... De extra hint is dat zwarte spul wat er uit lijkt te lekken. Feit blijft dat zoiets lastig op de foto te zien is: soms als je hem draait en/of IRL diepte kan zien (*) dat je beter kan zien of ie idd stuk is.

Maar goed. Als er zeg 24V uit hoort te komen, kan je dus sterk overwegen om een 24V 2A voeding (of wat dan ook nodig is) te kopen.

(*) Kan ik niet meer, vandaar dat mijn eerste reactie is om te draaien/bewegen om de diepte te zien

Op maandag 2 maart 2026 14:17:53 schreef maartenbakker:
[...]

De LN9T26 klopt ook niet?

Op de print zitten pin 2 en 3 aan gnd, dat klopt niet met de datasheet...

Bij een TNY266 zou dat wel het geval zijn, maar verder klopt het niet met wat ik zie.

De LN5R06 misschien, dat lijkt te kloppen met wat ik kan zien in ieder geval.

Hi rew, :-)

Wat denk je, zullen we er een fles wijn op zetten wat betreft het wel of niet bol staan van de elco's? ;)

De TS kan een extra foto plaatsen om uitsluitsel te geven betreffende het dakje van de elco's.
Ik denk dat Benadski goed zit met de LN5R06, de aansluitingen aan de bovenzijde van de print lijken te kloppen.

Groet,
Bram

Misschien staat het type nummer onder het IC op de silk screen...

Altijd het onderzoeken waard. Anders misschien de suggestie van Benadski.

De elco's lijken inderdaad bol te staan, de schade aan het geheel zou kunnen komen door overspanning (door bijvoorbeeld een zwevende nul ergens in de installatie). Aan de andere kant zit er wel een VDR in (linksboven op de foto) dus dan zou je niet verwachten dat de overspanning daar voorbijgekomen is. Tenzij de VDR niet goed is of de zekering niet tijdig stuk is gegaan. Ik zou de VDR dus in elk geval ook inspecteren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (40%)]

Hier ook een foto van de onderzijde van de printplaat. (de rare ronde waas is een schittering van een lamp tijdens het maken van de foto, geen verkleuring)
De beide elco's op de foto van het eerste bericht staan inderdaad bol en zijn defect.
Het silkscreen verraadt het type nummer van het ic helaas niet.
Ik heb met eel labvoeding geprobeerd of de rest van de printplaat nog wel werkt, en dat is gelukkig het geval.
het zou nog een optie kunnen zijn om een losse voedingsmodule te plaatsen om zo het circuit te voeden.
Al maak ik het liever origineel.

Het schema rond het AC/DC IC heb ik nog niet uitgetekend dat ga ik z.s.m. doen.

Ook ga ik de aangeboden opties na....

Heel fijn dat er zo uitgebreid mee wordt gedacht!

D4 ziet er ook uit alsof hij het warm heeft gehad, heeft een bruine plek in het midden. Deze diode zou ik ook checken. Suc7

ik heb het schema uitgetekend maar daarmee kwam ik niet uit op een passend ic.
Ik heb de printbanen op een aantal plekken onderbroken een losse voedingsmodule geplaatst met een logische spanning zodat de airco het weer ging doen.
Allemaal gelukt, werkt weer naar behoren.

Bedankt voor alle meedenkers!

Op maandag 2 maart 2026 14:08:35 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Van een print met als opdruk 2024-03-13 mag je toch verwachten dat de elco's nog niet rot zijn.

Met een Chinees design sta ik daar niet van te kijken. Ik heb apparatuur gezien waarin de elco gewoon op 3 maanden levensduur was gedesigned.

Op maandag 2 maart 2026 11:59:34 schreef tijntje86:
Hallo,
Deze printplaat komt uit een caravanairco, diverse componenten zijn defect, wat nu precies de oorzaak is geweest weten we niet.
Waarschijnlijk een te hoge spanning of te warm geworden?

Vaak is het ontplofte en gelanceerde IC dakje nog te vinden onderin de behuizing van de print. Dan heb je meer zekerheid over het typenummer.

We zijn ook op zoek geweest naar het missende gedeelte van het IC, niet te vinden in de behuizing. helaas.

Gelukkig is er nu een workaround en werkt alles weer naar behoren.

Melden van de workaround kan handig zijn voor anderen met hetzelfde probleem...