Marlon
Golden Member
Dag iedereen,
Ik wou een eenvoudige, regelbare voeding maken op basis van een DC-DC buck/boost converter die ik via Amazon heb gekocht (https://www.amazon.com.be/dp/B07RNWWS4M/ref=pe_43847721_689504491_TE_i…).
De module heeft een ingangsbereik van 3,8V tot 32 V en een uitgangsbereik van 1,25V tot 35V. Het idee was om een 24V voeding te gebruiken van een oude Zebra printer, en de potentiometer op het bordje te vervangen door een grotere 10-turn potentiometer die later in een behuizing ingebouwd kan worden.
Eenmaal in elkaar gesoldeerd en aangesloten gaf de output 9V aan. Ik kon de spanning verlagen naar 1,20V, en weer verhogen naar maximaal 13V (halverwege de pot) waarna deze (na verder te draaien) weer zakte naar 1,20V. Dit vond ik vreemd - ik ging er van uit dat de range van de potentiometer zou variëren van 1,25V tot 35V van begin tot einde pot, en niet maximaal tot 13V halverwege het bereik.
Na enkele keren de potentiometer heen en weer te hebben gedraaid zag ik plots een (kleine) flits op het bordje ter hoogte van het component waar de pijl naar wijst in onderstaande foto:
Ik heb de continuïteit gemeten van dit component (waarvan ik denk dat het een condensator is), en deze gaf een weerstand van 4,7ohm aan. Bij een nieuw en ongebruikt bordje is er geen continuïteit, en ik ging er dan ook van uit dat het component defect was. Na het los te solderen heb ik de capaciteit gemeten, die bleek 0,010nF te zijn, dus heb ik een 10pF condensator op het bordje gesoldeerd zoals op volgende foto:
Helaas doet het bordje nu helemaal niets meer.
Waarom kon ik geen hogere spanning dan 13V meten, en waarom zakte de spanning weer bij het verder draaien van de potentiometer?
En misschien nog belangrijker: waarom faalde de condensator op het bordje?
Iemand enig idee? Alvast bedankt!
PS: ik weet dat dit geen geschikte labovoeding is, maar wou gewoon een kleine voeding om naast de PC in m'n bureau te zetten, zodat ik af en toe een Arduino projectje van stroom kon voorzien. Ik weet ook dat er goedkope labovoedingen te vinden zijn die 100x beter zijn dan dit, maar het leek me een eenvoudig projectje om te proberen.
benleentje
Golden Member
Dit vond ik vreemd - ik ging er van uit dat de range van de potentiometer zou variëren van 1,25V tot 35V
Dit krijg je als toch per ongelijk de potmeter verkeerd hebt aangesloten, dan heb je in het midden de hoogste waarde en op de beide uiteinden de laagste waarde.
Als het simpel mag dan zou ik zoiets proberen. Zlef geen ervaring mee.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009178746577.html?spm=a2g0o.product…
Ik zie twee grote spoelen en een regelchip met alleen een switch naar ground, dus ik verwacht dat dit een Cuk-topologie is.
Die condensator is dan waarschijnlijk de transfer-capaciteit van deze Cuk converter. (die moet ergens tussen de spoelen zitten, en die andere cap ertussen is veel kleiner)
Daar moet alle vermogen doorheen, dus dat is zeker geen 10pF ding.
Eerder een 22uF. (22uF @400kHz is 20mΩ dat is reel)
Verder heb ik hele lage pet op van deze goedkope chinese convertertjes. Je bent beter af met een tweedehands stekkeradaptertje van de kringloop.
Je Arduino doet het trouwens prima op de 5V van de USB (computer, of wederom een tweedehands kringloopadapter)
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het lijkt er op dat je de 10slagen pot op de print door een externe hebt vervangen. Dat is iets wat je "op eigen risico" doet: Als het werkt: mooi zo! Als het niet werkt: Eigen schuld dikke bult.
De potmeter zit in de feedback lus en daar kan wat extra capaciteit e.d. al er voor zorgen dat eea niet meer werkt.
Als die condensator 10pF moet zijn, dan hadden ze een fysiek te grote (lees te dure) condensator geplaatst. Dit ziet er uit als een 0805. Als je een 0201 plaatst dan kosten ze 6 euro per 15000 (https://www.lcsc.com/product-detail/C20069240.html), terwijl in 0805 de goedkoopste 10 euro per 4000, richting de 40 euro per 15000 kost! (https://www.lcsc.com/product-detail/C20069547.html)
Nu heb ik niet op de "max spanning" gelet, en 0201 is voor de "goedkope DCDC converters" makers net aan de kleine kant, maar kleiner dan 0805 kunnen ze kennelijk aan, want daar zie ik ook een paar onderdelen van.
Marlon
Golden Member
Op dinsdag 3 maart 2026 14:29:12 schreef benleentje:
[...]Dit krijg je als toch per ongelijk de potmeter verkeerd hebt aangesloten, dan heb je in het midden de hoogste waarde en op de beide uiteinden de laagste waarde.
Dat blijkt inderdaad de oorzaak te zijn. De kleine trimmerpot die er op zat heeft de wiper in het midden, en ik ging er domweg van uit dat dat bij de 10-turn potentiometer ook zo zou zijn.
Drie keer raden wie er niet gekeken heeft naar de opdruk 
Nu heb ik de potentiometer correct aangesloten, en nu werkt het wel!
Bedankt voor de link, ik was (voor een andere voeding) ook al in die richting aan het kijken.
Op dinsdag 3 maart 2026 16:09:39 schreef blurp:
(snip)
Eerder een 22uF. (22uF @400kHz is 20mΩ dat is reel)Verder heb ik hele lage pet op van deze goedkope chinese convertertjes. Je bent beter af met een tweedehands stekkeradaptertje van de kringloop.
Je Arduino doet het trouwens prima op de 5V van de USB (computer, of wederom een tweedehands kringloopadapter)
'k Ga straks eens proberen een 22µF te plaatsen, maar 'k vrees dat het bordje al stuk is.
Van de DC-DC buck convertertjes ben ik vrij tevreden, maar ik gebruik ze dan ook enkel voor kleine gadgets die weinig stroom verbruiken. Die dingen worden ver binnen de opgegeven limieten gebruikt. Ik gebruik ze voornamelijk om verschillende voltage rails te krijgen in een projectje, vertrekkende van één stekkeradapter.
De Arduino krijgt z'n voeding via de USB van de PC, maar soms is er iets aangesloten op de Arduino dat een aparte voeding nodig heeft (en niet altijd 5V). Daar was de voeding voor bedoeld. Kleine prulletjes, als er andere dingen aangesloten moeten worden, doe ik dat liefst in m'n "labo".
Op dinsdag 3 maart 2026 17:09:55 schreef Roland van Leusden:
Da's wel goed om weten, want die wou ik net wél gebruiken voor motortjes en relais.
Op dinsdag 3 maart 2026 17:29:17 schreef rew:
Het lijkt er op dat je de 10slagen pot op de print door een externe hebt vervangen. Dat is iets wat je "op eigen risico" doet: Als het werkt: mooi zo! Als het niet werkt: Eigen schuld dikke bult.De potmeter zit in de feedback lus en daar kan wat extra capaciteit e.d. al er voor zorgen dat eea niet meer werkt.
Het was ook een poging onder het mom "werkt het, leuk, werkt het niet, jammer" - leren door te experimenteren.
Met hetgeen ik tot nu toe heb gehoord heb ik het eindplan alvast wel wat aangepast. Ik wou er ook een mooie behuizing voor bouwen, maar 'k denk dat ik die moeite best ga houden voor een degelijke zelfbouwvoeding (als ik daar later eens aan toe kom).
Bedankt allemaal!
Marlon
Golden Member
Op dinsdag 3 maart 2026 18:48:39 schreef deKees:
Volgens mij kun je beter zoiets aanschaffen:https://nl.aliexpress.com/item/1005004308238770.html
[bijlage]
Dat zei benleentje ook al... hebben jullie aandelen? 
Eigenlijk was ik dat ook van plan voor een volgende voeding, ik wil in m'n werkplaats namelijk ook nog een voeding plaatsen zodat ik daar ook dingetjes kan testen. Metaal- en vooral houtbewerking kunnen nogal stoffig worden, dus daar wil ik geen labovoeding plaatsen. Het idee was om een PSU van een oude PC te gebruiken in een ruime industriële behuizing en daar zo'n module in te plaatsen.
'k Denk dat ik best voor beide voedingen zo'n module aankoop.
Op dinsdag 3 maart 2026 16:09:39 schreef blurp:
[snip]
Eerder een 22uF. (22uF @400kHz is 20mΩ dat is reel)
Ondertussen heb ik die 22µF eens op het bordje gesoldeerd, maar zonder resultaat. Als ik beide contacten kortsluit, meet ik heel even het gewenste voltage aan de uitgang, maar een seconde of zo later gaat mijn labvoeding in OCP. Visueel is er verder niets fout te zien aan het bordje, ik gok dat de chip het ook voor bekeken heeft gehouden, en 'k denk niet dat het de moeite waard is om daar verder tijd in te steken. Het andere bordje werkt voor wat ik wou proberen, en met de aangeboden modules kan ik ook verder.
Dat zei benleentje ook al... hebben jullie aandelen?
Nee, geen aandelen
.
Maar je krijgt dan wel een module die in één keer werkt, en bovendien een display (spanning en stroom) en een mogelijkheid om de stroom te beperken.
Zelf heb ik hier een paar DPS5005 in gebruik. Die werken perfect, maar zijn wel duurder, en doen alleen buck.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Let op: Hij biedt ogenschijnlijk dezelfde features als een labvoeding: instelbare spanning en stroom.
Echter een labvoeding probeert "snel" te reageren op veranderingen. Dit ding doet dat niet. Die reageert binnen 1-5 sec.
Dat is om elektronica heel te houden veel te langzaam.
Maar je kan er dus wel een accu mee laden of als spanningsbron gebruiken als je maar niet te veel vertrouwt op de stroombegrenzing.
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]