De kWh-meter zegt alle fasen aanwezig, maar van de hoofdzekeringen staat alleen L3 omhoog en zijn L1 en L2 verzegeld in de UIT-stand.

In de groepenkast komen 3 fasen binnen op de hoofdschakelaar, maar zonder fasedraaing (dus 0V tussen de fasen).

Heeft Liander een fout gemaakt? Klant betaalt vastrecht voor 3×25A

Ik vermoed dat er eerst een 3x25A aansluiting was en dat deze is terug gebracht naar een 1x 35A aansluiting.

Het vastrecht voor 3x 25A of 1 x 35A is gelijk. Er word dus niet teveel betaald

Precies wat benleentje zegt. Het vastrecht voor 3x25 of 1x35 is - voor zover ik weet - hetzelfde.
Het zal wel een reden hebben dat het zo gedaan is. Bijvoorbeeld een niet simpel naar 3 fasen om te zetten zekeringkast / hoofdschakelaar. Als je dat dan op 1x25A gaat zetten, dan begint het gez**k over vast recht... :)

Als je de waarde van de hoofdzekeringen afleest dan staat er wel 25A i.p.v. 35A.

Ja je hebt gelijk het is net niet heel goed te lezen maar daar staat toch dat de 3de zekering een C25 is.

Ik denk dat 1 fase onder de meter is doorgelust naar de andere 2, daardoor lees je 3 fasen uit. Dit doen ze omdat je anders de hele installatie moet laten aanpassen anders hebben groepen die op de 2 niet werkende fasen zitten geen spanning. De hak is een 3 x 25A wat standaard is voor 3 fase. Waarom hij de op de meter is doorgelust en niet op de hoofdschakelaar is vreemd want nu moet Liander komen als je 3 fase wilt gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op (19%)]

Op dinsdag 3 maart 2026 18:23:54 schreef Blue Sky:
Ik denk dat 1 fase onder de meter is doorgelust naar de andere 2, daardoor lees je 3 fasen uit. Dit doen ze omdat je anders de hele installatie moet laten aanpassen anders hebben groepen die op de 2 niet werkende fasen zitten geen spanning. De hak is een 3 x 25A wat standaard is voor 3 fase.

Kijkt de meter niet of het echt 3 fasen zijn, met een verschuiving van 120 graden?

Nee, die kijkt alleen of er spanning is op de fasen.

@Jochem: ik zie een nieuwe hak en meter en ik zie een oude sticker in de meterkast. Heb je de aansluiting laten aanpassen naar 3 fasen? Onze monteurs leggen dit ook zo aan als er nog geen 3 fase hoofdschakelaar aanwezig is. Als dat geregeld kan de klant zelf de zegels er af knippen en de andere 2 fasen inschakelen. Die zegels zorgen er alleen voor dat de fasen niet ingeschakeld kunnen worden anders kom je op de foto (flits).

Kun je een foto van de hoofdschakelaar maken? kan ook zijn dat er een brug in zit.

Waarom hij de op de meter is doorgelust en niet op de hoofdschakelaar is vreemd want nu moet Liander komen als je 3 fase wilt gebruiken.

T/m de kWh-meter is van de systeembeheerder (dat heet zo sinds de nieuwe Energiewet, was netbeheerder), alles daar afgaande is van de gebruiker, dus ook de hoofdschakelaar. Zelfs de draden tussen de kWh-meter en de hoofdschakelaar is volgens Liander van de gebruiker.

L1 en L2 niet aangesloten ivm. netcongestie? Meerdere woningen kunnen nu van (beperkte) elektra worden voorzien?

Die draden zijn van Liander, je kan ze immers zelf niet aanpassen want dan moet de kap van de meter er af en die is verzegeld. Zo een set (hak en meterbord) die op de foto staat wordt geleverd met draden naar de hoofdschakelaar.

.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (98%)]

Sluiten de monteurs van Liander de draden aan op de hoofdschakelaar?
En hoe gaat dat dan als er iets afbreekt? Van die hoofdschakelaar?

Er zijn bedrijven, netbeheerders, systeembeheerders, die dat expliciet verbieden aan hun monteurs. Die hoofdschakelaar was waarschijnlijk doorgelust ten tijde van de vorige éénfase meter. Die monteur laat dat aansluiten van die fasdraden voor de installateur.

het zal wel weer een grijs gebied zijn. Feit is dat 'ik' ze niet zomaar kan vervangen. Derhalve zou het 'raar' zijn als ze van mij zouden zijn.

Praktisch gezien: toen de meter hier van een draaischijf een digitale meter werd, waren die draden lang genoeg. De zekeringkast stond nog op de nominatie om een keer vervangen te worden. Dus toen die monteur toch aan het schroeven was heb ik heb gewoon gevraagd... joh, zet er in plaats van massief ff wat soepel in, en dan ook nog 10cm langer. Dan vervang ik de kast incl. hoofdschakelaar wel een keer. Dat deed hij verder zonder morren of protest (waarschijnlijk zichzelf het leven ook makkelijker makend omdat het massief niet meer in model gekneed hoefde te worden). Zou-ie dat ook gedaan hebben als het 'mijn' draden geweest zouden zijn??

Ik haal die 25A er overigens niet uit - dat heeft vast iets met de ogen te maken.

Verder is er dan dus wel een rare situatie. Immers... van de hoofdzekeringen tot de meter is van de netbeheerder.
2 staan er 'uit', maar de meter zegt dat ze er wel zijn.

Ik kan me nog voorstellen - alhoewel het wel een 'twijfelachtige' constructie is - dat de boel aan de 'afgaande' kant van de meter parallel staat. Immers, het stroompad door de meter is laagohmig. En dan 'ziet' die meter de andere 2 fasen wel. Dan zou er dus onder de hoofdschakelaar een brug moeten zitten - die er uit zou moeten kunnen. Wel raar dat er op die 2 zekeringen dan een zegel zit...

[Bericht gewijzigd door EricP op (29%)]

Oude situatie was 1F 35A.
Klant had 3F 25A aangevraagd en nieuwe groepenkast laten plaatsen.

De nieuwe groepenkast (niet door mij geleverd of geplaatst) hing al voordat 3F er kwam. Er is ook een nieuwe kWh-meter gekomen. Het is niet helemaal duidelijk of dat op dezelfde dag is gebeurd als de oplevering van de aansluiting.

Feit is wel dat er 3 fasedraden vanaf de meter komen (zie foto). Kennelijk is er al VOOR de meter doorgelust, want die zegt L1/L2/L3 allemaal aanwezig, terwijl er maar één hoofdzekering (inderdaad C25A) is ingeschakeld. Ik kan allerlei scenario's bedenken met oude 1F groepenkast, nieuwe meter, 3F groepenkast tijdelijk op 1F, etc. Maar in geen van de gevallen kan ik dit als resultaat verklaren.

Nee, dit heb ik ook nog nooit gezien.

Zelf sluit ik een nieuwe kast aan met een brugje op de hoofdschakelaar zodat de nieuwe fases er direct bij op kunnen.
Wat ik ook heb gezien (bij een kast die nog niet 3 fasen geschikt was) is dat ze de twee overige fasen op een lasdop lieten eindigen in de kast.

Maar dit is een vreemde combo.

Gacia en SEP, Chinatastic!
En dan ook nog eens alamat's in smalle bouwvorm, succes verzekerd!

Dat lijkt me inderdaad een mooie voor de netbeheerder... Het zit duidelijk aan 'hun' kant.

Ik heb bij het ophangen van een andere zekeringkast wel eens een zegel van een meter doorgeknipt - draden echt te kort. Daarna ff bellen en daar doen ze dan ook niet moeilijk over. Maar dit is een ander paar mouwen - wellicht is het naar de meter toe niet eens bedraad.

Hoe dit zo gekomen kan zijn? Ik kan me nog 1 scenario voorstellen.
Er hangt en 1-fase ferraris meter.
De hoofdvoedingskabel wordt vervangen. Er komt dus een nieuwe HAK.
Daarvan wordt dus 1 fase op de meter aan gesloten.
Dan komt er een spionage meter. Dat moest allemaal snel enzo. Het was 1 fase. Die meter is dus als zodanig aangesloten - die monteur wil niks wijzigen, want die komt alleen een meter vervangen en 'that's it'.

En dan land je dus in deze situatie. Tijd om de netbeheerder eens te vragen om dit recht te trekken.

[Bericht gewijzigd door EricP op (43%)]

Het scenario van EricP is ook hoe ik het me had voorgesteld. Met eventuele onderaannemers die niet meer doen dan opgedragen.
Overigens was de vorige meter al een digitale en geen ferraris, maar kennelijk was die enkelfasig of er was een andere reden dat die ook is vervangen.

Liander heeft inmiddels laten weten dat er binnen 4 weken iemand komt schouwen, want ze vonden het ook een vreemd verhaal...

Op dinsdag 3 maart 2026 20:41:39 schreef Sine:
Gacia en SEP, Chinatastic!
En dan ook nog eens alamat's in smalle bouwvorm, succes verzekerd!

Hou op schei uit. Bovenkant hoofdschakelaar gezellig massief en soepel samen onder de klem, een beltrafo gevoed vanuit vóór de zekeringautomaat, een helft van de fornuisgroep aangesloten op 1,5mm² omdat ze alleen voorbedrade flex hadden van 3x2,5² + 2x1,5² en alle afgaande flex met maximaal 1 klem "vast" gezet. Even rammelen en alles komt uit de kast en de moffen springen overal los.

Tsja... vast 'erkend' ofzo...
Die 2x1.5mm2 kan bij de oosterburen nog wel :) Ik heb niet gekeken, maar het is zeker geen 10A automaat he? Dan is het nog steeds 'niet charmant', maar het lijkt tenminste nog ergens op. Maar goed... dat is een andere discussie. Eerst dit verhaal maar eens.
Kun jij ondertussen zien of je nog wat met die kast kan. Als de bedrading maar behoorlijk is. Een hand vol automaten van een behoorlijk merk kost je de kop niet.

[edit]Een andere reden waarom dit zo in elkaar geklust kan zijn dat de voedingskabel vervangen is en dat er oorspronkelijk slechts 1 fase zat. Wellicht zelfs vanaf 'de buren' - dat was ook niet heel ongebruikelijk met meterkasten rug-aan-rug. Als de meter er al zo hing, dan zal de beste monteur het ook weer zo aangesloten hebben. Die kwam immers alleen een voedingskabel (en dus HAK) neerleggen, niet de installatie omzetten van 1 naar 3 fase...

[Bericht gewijzigd door EricP op (33%)]

Op dinsdag 3 maart 2026 20:41:39 schreef Sine:
Wat ik ook heb gezien (bij een kast die nog niet 3 fasen geschikt was) is dat ze de twee overige fasen op een lasdop lieten eindigen in de kast.

Sinds een paar jaar weet Liander ook hoe je gemakkelijk centen kan verdienen.
Was het eerst zo dat je een foto van de groepenkast moest mee sturen bij een aanvraag voor verzwaring naar 3x25A, en was er geen hoofdschakelaar geplaatst, dan kwamen ze niet totdat er een hoofdschakelaar zat.

Tegenwoordig dok je eerst wat €€€, voordat ze komen. Zijn ze er en zit geen hoofdschakelaar, jammer dan en ze maken gelijk rechtsomkeerd. Aanvraag vervallen. Volgende keer kan je weer je knip open trekken voor €€€....

@Jochem: Een beltrafo is kortsluitvast, en hoeft niet achter een automaat.

@EricP: In het voormalige gebied van de PGEM zit er altijd al een 3-fase kabel in de zekeringenkast/ HAK, ook met de meterkasten rug-aan-rug.

plaatje uit de oude doos

Deze aansluitkabel en huisaansluitkast is eind jaren 70. Beslist niet jonger. Teerkabel in massa eindsluiting. Dat is die V vormige tuit waarmee de kabel de kast binnenkomt. Die teermassa sluit de in olie gedrenkte papierisolatie af. Dit is absoluut geen droge pvc kabel.

Edit: deze post van mij is in een verkeerd topic.

Had hier gemoeten:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/171388

Excuus daarvoor.

Zou wel een nieuwe post kunnen zetten, maar laat het maar hierbij.

Sorry.

Op dinsdag 3 maart 2026 21:44:05 schreef mvdk:
Deze aansluitkabel en huisaansluitkast is eind jaren 70. Beslist niet jonger. Teerkabel in massa eindsluiting. Dat is die V vormige tuit waarmee de kabel de kast binnenkomt. Die teermassa sluit de in olie gedrenkte papierisolatie af. Dit is absoluut geen droge pvc kabel.

De foto's van keebrev horen dan ook niet bij de situatie waarover de vraag gaat.

Op dinsdag 3 maart 2026 21:27:15 schreef keebrev:
@Jochem: Een beltrafo is kortsluitvast, en hoeft niet achter een automaat.

De uitgang van een beltrafo mag dan kortsluitvast zijn, maar deze moet aan de primaire kant zeker wel gezekerd worden.

De reden dat een digitale meter wordt vervangen voor een digitale meter is waarschijnlijk omdat de oude op 2G netwerk communiceerde.

@EricP: In het voormalige gebied van de PGEM zit er altijd al een 3-fase kabel in de zekeringenkast/ HAK, ook met de meterkasten rug-aan-rug.

Dat kan hoor. Ik ken echt niet elke mogelijkheid in Nederland. Ik weet dat de buren van mijn grootmoeder destijds (70-er jaren) een 1-fase aansluiting hadden: ik heb er bij staan kijken toen er een monteur de hoofdzekering kwam vervangen na een sluiting in het broodrooster (die was mee gegaan met de zekering van de groep). In de HAK welgeteld 1 zekeringhouder...

De uitgang van een beltrafo mag dan kortsluitvast zijn, maar deze moet aan de primaire kant zeker wel gezekerd worden.

Aan de ene kant ben ik dat met je eens. Aan de andere kant... praktisch gezien kijkend naar hoe dun de draadjes van de primaire wikkeling zijn... voegt een B16 automaat daar iets toe? Maar goed... het is gewoon niet hoe je het maakt.

Op woensdag 4 maart 2026 08:23:13 schreef Zeeuwsekees:
De reden dat een digitale meter wordt vervangen voor een digitale meter is waarschijnlijk omdat de oude op 2G netwerk communiceerde.

Mijn meter was in september gestopt met data doorgeven, maar volgens de monteur was het niet zoiets als "2G gaat er uit" dat de oorzaak was.

Via "mijnaansluiting.nl" kan je kijken wat je aansluiting hoort te zijn. Er is geen reden om een 1x25 aansluiting te hebben zoals in de openingspost. 3*25 is even duur.

Mogelijk kwam de liander monteur om de 3x25 op te leveren en kon hij niet met zekerheid vaststellen dat de fases in de installatie niet aan mekaar hingen. Ik kan me voorstellen dat het protocol dan voorschrijft om het zo te doen.

De hoofdschakelaar is normaal aangesloten dus hebben ze een brug in de meter gemaakt anders geeft hij geen 3 fasen aan op de meter. Dan hebben ze die andere 2 draden waarschijnlijk afgedopt die van de automaten komen.