Ik herken hem niet en kan hem ook niet vlot vinden. De volièreverlichting uit Mei 1984 is het bijvoorbeeld niet.
Op basis van de schakeling lijkt de bovenste een single opamp, de andere een dual opamp. Bijvoorbeeld 741 en 358.
De foto's zijn niet geweldig, maar helpt het als ik met dat als uitgangspunt ruw het schema opneem? Wat zijn de bedoelde werking en klachten precies?
En oh, een over-etste print
De herinneringen..
[edit]
En eens met Roland, maar de opzet van de schakeling oogt eerder 1980 dan 1990. Mogelijk later voor een boek een print gemaakt?
[edit 2]
Ik heb het gevoel dat er nog vanalles leesbaar is, maar de foto is niet goed genoeg:
Het zouden een 3140 en TLC272 kunnen zijn??
[Bericht gewijzigd door Aart op (12%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
90 is volgens mij het jaartal. Je zou op de website van Jos kunnen kijken.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/elektuur-1988-1991.html
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Beetje vreemd dat men op een DIY pcb de opdruk wegfreesd.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar veel opdrukken zijn alleen leesbaar als het licht er vanaf een bepaalde hoek opvalt (strijklicht idee). Ook als de printplaat ingespoten is met lak of een coating lijkt het soms of het onleesbaar is.
Soms wordt het beter leesbaar als je het IC nat maakt met ipa. (onder de juiste hoek)
Een goede scherpe close up foto zou al helpen.Zo onleesbaar is het niet.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (23%)]
Op vrijdag 13 maart 2026 09:37:07 schreef Aart:
En oh, een over-etste printDe herinneringen..
Ik vrees dat de bouwer "creatief" geweest is. Alles rond dat 2e trafotje (inclusief de trafo) lijken me niet origineel.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb net de hele Eelektuur DVD 1990-1999 afgegraasd en kon hem ook niet vinden, de enige plek waar dat nummer voorkomt is de een advertentie voor een boek met ISBN 90 6082 3389...
Het is vermoedelijk een ontwerp uit een buitenlandse uitgave of uit een van de vele elektuur boeken...
Kijk/zoek eens bij https://archive.org/details/magazine_rack
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Via een tijdklokje krijgt de schakeling spanning, daarop gaat een gloeilamp langzaam branden.
Omgekeerd, wanneer de tijdklok stopt met de spanning gaat de lamp langzaam uit.
Dit is nodig voor de broedvogels welke bij een abrupte aan/uit schrikken en van het nest gaan.
Lamp gaat niet meer langzaam aan/uit, als ik met mijn multimeter wat aan het meten ben dan gaat de lamp soms aan en blijft dan aan, de sturing van de TFKE1007 en triac lijkt daarom goed te zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het nummer 906082 wijst waarschijnlijk naar een ontwerp dat voor een boek bestemd was, als ik de betekenis van de 6 goed begrijp. Als daar een 0 staat is het bedoeld als reguliere tijdschriftpublicatie en een 4 staat voor de halfgeleidergids. Ontwerpen kunnen ook altijd ergens anders in terecht komen als dat zo uitkwam, maar dit lijkt me een goed uitgangspunt.
Het nummer van de print is in mijn ervaring altijd gelijk aan het nummer van het artikel. Dus tenzij het hele artikel een keer dunnetjes overgedaan is, zal het ontwerp echt uit 1990 stammen.
P.S. Bij dit soort problemen zou ik de elco's en de grote gele condensator verdenken.
P.P.S. Het tweede IC lijkt een TS27xxDP te zijn. De 27xx reeks ken ik niet maar de 37xx reeks zijn opamps. Of misschien geen 4 cijfers maar 3. Dan zou je een TS271 of TS272 hebben. Misschien gelijk aan TLC27x? Zelf uitzoeken aan de hand van de toepassing en layout.
Ik zou bij "werkt niet goed maar wel een beetje" denken aan de relais contacten, die hier dan dus het laden/ontladen van de filmcondensator sturen.
[terzijde]
(En blijf voor de dual opamp bij (een variant van-) het gesuggereerde type. Maar het lijkt niet zo vreselijk relevant.)
[Bericht gewijzigd door Aart op (13%)]
elco's en grote gele 2,2uF foil condensator zijn goed net als de twee 5Mohm weerstanden.
ook andere weerstanden, condensators en dioden meten goed.
Dat is een TS272, een dual opamp, volgens de aansluitingen moet het een dual opamp zijn, en TS27xxx is duidelijk leesbaar.
https://www.st.com/en/amplifiers-and-comparators/ts272.html
Mocht die stuk zijn, die kun je vervangen door een TLC272
Als die TFK E1007 / TEA1007 kaduuk is dan heb je een groter probleem. Die is flink obsoleteum.
[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 13 maart 2026 13:09:11 schreef hvd-hobby:
Nummer 904082 verwijst inderdaad naar halfgeleidergids van 1990, "digitaal gestuurd mute-circuit"
Maar jij hebt nummer 906082 toch? Ander nummer is andere schakeling.
Hoe heb je de diverse condensatoren doorgemeten?
Bij de grote gele moet de capaciteit binnen de specs vallen, maar bij elco's heb je ook de maken met ESR en dergelijke.
Relais dat hierboven genoemd wordt, klinkt ook als een mogelijkheid. De kans dat het aan een IC ligt, is kleiner.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Die IC-voetjes kunnen ook de schuldige zijn.
Ic's een-voor-een uitnemen, pootjes reinigen en terugsteken.
En wat minstens zo belangrijk is als goede foto's: een goede klacht-omschrijving.
Maar al te vaak is de klacht "doet het niet".
Wat doet-ie niet? Maar ook: wat doet-ie (nog) wel?
Die TFK1007 is qua datasheet onvindbaar. De TEA1007 is verrassend genoeg een triacsturing voor fasesnijding d.m.v. spanningssturing aka een dimmer.
In Elektuur december 2001 vraagt iemand in de brievenrubriek (p60) om een nieuwe print voor deze schakeling. Daar blijkt dat het een Elex ontwerp is.
Verder komt ik niet met m'n zoektocht. Noch Jos noch de wayback machine weten iets van Elex af. 
Elex... 906082 is de akwariumverlichting uit het augustusnummer van 1990. Even het artikel erbij gezocht, te groot om hier te posten. Dan maar alleen het schema.
Groeten, Ron.
[Bericht gewijzigd door Rontronix op (13%)]
Goed gevonden 
Met heeft dus de stuurschakeling met de optocoupler vervangen door een relais + trafo voeding.
[Bericht gewijzigd door Aart op (75%)]
Zoals gevraagd, hoe heb je de elco's en onderdelen gemete ? Dat kan, zeker met condensatoren, niet in circuit, maar alleen als je ze los soldeert.
Elco's van 35 jaar zou ik gewoon vervangen.
Door een slechte capaciteit en ESR een rimpel op de voeding is heel aannemelijk.
Die blokcondensator zal nog wel ok zijn, die heeft geen zwaar leven in die schakeling.
En dan de ic's uit de voetjes en weer terug, ook een berucht probleem met contacten.