Ah, geen boek maar Elex. Klinkt logisch.

Als het de bedoeling is dat de lamp langzaam op komt en weer langzaam uit gaat, zal er wel meer anders zijn op de print van TS. Lijkt mij dat het origineel met de venster comparator IC2 De lampen eerder 1 voor 1 aan of uitschakelt. Wat de TEA1007 dan eigenlijk overbodig maakt. Die andere lamp wordt de triac immers ook niet in fase gesneden om het dimmer effect te bereiken.

Zou men een schema maken met een dimmer waarbij die dimmer dan niets doet denk je?

Denk het ook niet ;)

Die modificatie zal zijn om van die 7W 10k weerstand af te komen. Dat had ook (flink) subtieler gekund, maar dit werkt ook.

[Bericht gewijzigd door Sine op (46%)]

R11 en R12 niet direct gezien. Die zitten dus in de feedback van opamp 2a waardoor de regelspanning van de integrator min of meer doorgegeven wordt ipv dat deze aan of uit schakelt.

De ingang van de opto leent zich wel voor een seriecondensator voeding aka senseo voeding volgens mij. :P

Op vrijdag 13 maart 2026 15:21:24 schreef harry64:
Als het de bedoeling is dat de lamp langzaam op komt en weer langzaam uit gaat, zal er wel meer anders zijn op de print van TS.

Volgens mij is de bedoeling dat lamp 1 langzaam aan gaat en als ie vol brandt door L2 (TL-buis = moeilijk of niet dimbaar) wordt overgenomen.
Veel anders zal er niet zijn, alles zit er op en is gesoldeerd op wat wijzigingen/defecte sporen(?) onder de print.

Ik zou eerst ff het artikel verder lezen.

Op vrijdag 13 maart 2026 12:45:01 schreef Roland van Leusden:
Lijkt me niet. Er zit niets op die print dat I2C praat. Maar wat is het probleem met deze print ?

Ja,idd.Ik had weer eens last van een KVV tje (Korte Verstands Verbijstering) 8)7

Bij deze de verbeterde opto schakeling. Geen trafo nodig, geen dikke weerstand nodig, geen relais nodig, minder elco's nodig.

Opstarten met optocoupler aan en verbruik/dissipatie

Timing verloop aan en uit en weer aan

Verbruik/dissipatie indien uit.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (30%)]

Daar horen nog weerstandjes bij. Eentje in serie om de opto heel te houden en eentje parallel aan de condensator om die snel te ontladen.

Hallo allemaal, het werkt weer prima.
Ik heb de elco's vervangen, en de ic pootjes schoongemaakt.
Het blijkt dat de integrator heel erg langzaam is, maw het duurt lang voordat de lamp langzaam aan gaat en ook weer uitgaat.

Allemaal heeeel erg bedankt voor het zoeken en de verbeter suggesties.

Goede zet met die elco's.

De timing van de integrator zou rond de 8 minuten voor langzaam aan of weer uit moeten uitkomen. Duurt dat veel langer dan de 10MΩ eens nader bekijken.