Dag Forum leden,

Ik heb in mijn huur appartement een dampkap van het merk "faber", model "Under Hip X A90 ELM".

Deze is een lange tijd geleden raar beginnen doen:
- Motor die soms niet uitgezet wilt worden
- Verlichting die soms wel soms niet werkte
- Verlichting die uitviel bij het aanzetten van de motor
- Nu enkel nog soms verlichting, motor werkt na genoeg nooit
- De led's op het controle paneeltje geven nu ook geen indicatie meer
Het kom er op neer dat, of het controle paneeltje niet goed werkt, of de controller.
Hoogst waarschijnlijk de controller.

Ik ben momenteel in de fase om het probleem te proberen analyseren.
En heb getracht om van de printplaat een schema te maken.
Maar misschien zijn er hier mensen die meer ervaring hebben met dit soort printen.

Enkele bemerkingen:
- De Optocoupler werken naar behoren
- De motor en verlichting werk normaal als ik deze zelf met de Optocoupler aan stuur.
- Aanloop condensator is dus ook goed
- De spanning regulator geeft 4,35Vdc (zou 5V moeten zijn, maar is vermoedelijk genoeg)
- Huidig vermoeden is een defecte Micro controller.

Een grote vraag die ik bij dit schema ook heb, Hoe kan het dimmer circuit voor de ventilator goed functioneren zonder een nul doorgang synchronisatie met de stuurzijde?

begin eens met de 2 kleine elco's rond de brugcel achter de trafo te vervangen. die zijn na 22 jaar wrs gewoon op. en je hebt echt 5V nodig, 4,5V is niet goed. wat gaat de spanningsregelaar in? er moet ruim 3V meer ingaan, liefst meer..

Meet de bedieningsknopjes ook na, schakelen ook vaak slecht of erger blijven hangen Ohms...

Update,

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de elco's (C4, C5)) vervangen. en dat brengt de dampkap terug naar Werkende staat.

twee puntjes:
1. Een probleem dat ik voorheen ook had steek zich nu terug de kop op.
Namelijk dat er nagenoeg geen verschil zit op de snelheden. tussen stand 1 en 2 een beetje.
Maar daarna niets meer. Ik zal nog eens wat scope beelden nemen van de PWM.
Nog niet zeker of ik met mijn rigol (usb-c) scope en een power bank, veilig AC kan meten.
Dus eerst gewoon met 5V pwm beginnen.

Het schema is ook een beetje aangepast (foutje uit gehaald en wat waardes bij gevoegd).

2. Weerstand R1 wordt bijna 60 graden, niet bepaald verwonderlijk want er staat ongeveer 16v over.
en het lijkt gewoon een 1/4w weerstand. beetje lomp van de fabrikant lijkt mij.

Dus toch het gevoel dat ik nog wat verder moet zoeken.

Scope beelden:

faber-controller V3.pdf

Thermische beelden:

Sfeer beeld:

[Bericht gewijzigd door skatersan op (24%)]

Op maandag 16 maart 2026 11:54:01 schreef skatersan:
Dag Forum leden,

Ik heb in mijn huur appartement een dampkap van het merk "faber", model "Under Hip X A90 ELM".

Kan je dan niet beter eerst de verhuurder aanspreken?

C4 op de eerste foto die heeft een bol dakje volgens mij, maar is inmiddels vervangen begreep ik.

Ik zou C8 ook even checken op capaciteit en ESR.

R1 is zo te zien 680Ω met 16 volt erover loopt er 23mA en verwerkt hij 0,376 watt. dat lijkt met niet schokkend.

Ik zie niet zo snel PWM gerelateerde componenten, en de motorcondensator duid daar ook niet op. Er staan 2 triacs in je schema dus geen PWM.
Wat staat er onder de papierresten van IC2?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (23%)]

Op donderdag 19 maart 2026 22:41:30 schreef vergeten:
C4 op de eerste foto die heeft een bol dakje volgens mij, maar is inmiddels vervangen begreep ik.
Ik zou C8 ook even checken op capaciteit en ESR.

R1 is zo te zien 680Ω met 16 volt erover loopt er 23mA en verwerkt hij 0,376 watt. dat lijkt met niet schokkend.

Ik zie niet zo snel PWM gerelateerde componenten, en de motorcondensator duid daar ook niet op.
Wat staat er onder de papierresten van IC2?

Helemaal correct dat ik de verhuurder zou kunnen vragen de dampkap te vervangen.
Maar aangezien ik toch wel enige basiskennis van elektronica heb, neem ik dit probleem misschien iets te persoonlijk.

ESR meter heb ik niet, ik zal hem binnenkort vervangen en de capaciteit meten.

Met PWM heb ik mezelf fout uitgedrukt. ik bedoelde fase aan/af- snijding. aangezien er triac's gebruikt worden ga ik er van uit dat dat de methode van snelheidsregeling voor de ventilator is.

Het nummer op de IC zal ik binnenkort eens proberen achterhalen.

[Bericht gewijzigd door skatersan op (11%)]

Ik voeg ook een een foto toe van de PCB die bij de eerste post blijkbaar niet geupload was.
de onderkant van de PCB is gespiegeld zodat het makkelijker te analyseren is.

Circuits online was even offline rond 23:18u en reageerde even niet mogelijk ziet mijn posting er wat raar uit.

Afzuigkap motoren kunnen last hebben van (dik)vettige (glij)lagers en draaien dan niet goed meer. De motor (met aangesloten condensator) kan je testen door er rechtstreeks 230v AC op aan te sluiten. (2 aansluitingen op de print)
Had je al gecheckt zag ik later.

De lamp wordt ook door een Triac geschakeld.

Je kan ook met je scoop checken of de µ-controller wel een clock heeft daar zorgt het blauwe resonatortje voor waar XTAL bij staat.

Check (met een loup) aan de onderzijde van de print alle solderingen met name van de wat grotere componenten, connectoren en van de componenten die warm/heet worden.
Kijk of ze geen "cracks" rondom de solderingen hebben.
Bij twijfel even nasolderen.
Zie de bijlage als voorbeeld.

1: goede vraag. Maar als je naar R3/R2 kijkt en de transistor er naast zul je de netsynchronisatie vinden.

2: de 5v is zoals hier al vermeld de hoofdverdachte.

3: bij dampkappen zijn de toetsen ook altijd hoofdverdachten. Als de 5v hersteld en stabiel is maar de miserie blijft zou ik me op de toetsen focussen.

4: de chip lijkt me een standaard PIC processor. Daar zou ik voorlopig afblijven. Hoewel je laatste foto deze gedachtengang blijkbaar niet volgt.

Dus:
Meet de ACV over de trafo uitgang. Dit kan ook op de bruggelijkrichter.
Meet de DCV over de grote elco
Meet de ACV over de elco. Aka: rimpelspanning
Meet de DCV aan de in en uitgang vd 78L05

[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]