rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb nog wat zitten denken over dit topic.
Ik heb, ondertussen 40 jaar geleden, als eerste elektronica-zelfbouw-project m'n eigen voeding gebouwd. Dat is een leuk project omdat je het resultaat ook gewoon kan gebruiken.
Dan hier de voorgestelde DCDC afkraken omdat er wat ruis op de uitgang gaat komen.... is niet productief: TS kan "bedolven" onder tegenstrijdige adviezen van het project afzien en dat zou heel jammer zijn!
Mijn advies is dus:
"Klassiek gezien werd een TRAFO, gelijkrichter, condensator combinatie gebruikt. Nadelen: Lomp zwaar, duur.
Tegenwoordig zou je zo'n powersupply module kunnen gebruiken. Nadeel: geeft hoogfrequente ruis op de uitgang die hoogstwaarschijnlijk lastig te filteren is.
Als beginner is het onwaarschijnlijk dat je direct tegen die beperking aanloopt. Mijn advies is derhalve: Gewoon doen.
Alternatief: Als je toevallig zo'n lompe zware trafo al hebt liggen, of ergens uit kan slopen, dan zou het kunnen dat "duur en zwaar" voor jou project niet uitmaakt. "
RikR
Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
@rew
Hallo rew,
Het klopt dat ik (TS) inderdaad veel meningen moet overdenken (maar dat is kenmerkend voor een forum). Eerdaags lees ik het allemaal nog eens na. En als ik de keuze gemaakt heb dan zal ik nog niet gelijk beginnen want ik wil eerst dan het schema grotendeels kunnen begrijpen. Dingetjes die ik niet begrijp kan ik achteraf na de bouw nameten en/of navragen hier op CO.
In mijn openingspost gaf ik de link naar reichelt.nl omdat ik niet goed begreep wat ik nu moest kiezen. Eigenlijk wist ik geeneens de eigenschappen van een schakelende voeding (nog steeds niet helemaal maar dat komt wel tzt.) Ik hoopte dat er wel links en rechts adviezen zouden vooorbij komen.
Maar er zijn wel wat posts gedaan die zeggen bv: ga gewoon die elektuur uit 82 doen, of bouw dat banggood ding met hulp van youtube etc. Uiteindelijk zijn alle posts best wel behulpzaam.
Maar ik denk dat ik inderdaad eenvoudig begin en de adviezen volg om een kleine bruikbare unit te bouwen. Later kan grotere voeding gebouwd worden, of ik koop hem.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi, 
Hier wat tips voor de beginner die een voeding apparaat wil bouwen en deze lijst is niet volledig, dus geen bouwplan!
Het zijn wat vuistregels na 50 jaar voedingen bouwen wat ik in mijn leven heb gedaan. 
Yep, net als jullie, heb ik me aan veel zaken die hieronder vermeld staan, niet gehouden, met als gevolg vele defecten van het spul dat ik gebouwd heb.
Kastje
Kies een kastje dat groot genoeg is, liefst van Alu zodat het vrij makkelijk te bewerken is.
230V en bedrading
Neem een goed netsnoer liefs met randaarde stekker waarbij de randaarde aan het kastje gemonteerd wordt.
Neem een zekering op in de 230V bedrading.
Gebruik een niet te kleine 230V schakelaar en liefst beide polen schakelen.
Gebruik een 230V neonlampje net na de schakelaar.
Isoleer de 230V bedrading.
Twist de 230V bedrading
De 230V bedrading via een goede wartel naar buiten brengen, dus een uitstekende trekontlasting gebruiken.
De volgende tip geld niet alleen voor de 230V bedrading!
Bedrading mag niet strak worden vastgezet en ik bedoel hier mee, dat er kracht staat op de soldeer verbindingen.
Omdat je bindbandjes gebruikt hebt is het netjes, niet dus! en je knipt de bindbandjes netjes af met een scherp knip tangetje.
Dus netjes werken anders heb je meerdere mesjes in je kastje, waar je jezelf uitstekend aan kan openhalen.
Wartel voor het netsnoer, makkelijk te monteren wat gat betreft maar dan wel een vast netsnoer, niet iedereen vind dat prettig.
.
Deze is ook goed, een IEC connector in de basis uitvoering.
.
Deze IEC connector heeft een zekeringhouder, dat scheelt weer een stukje bedrading naar een losse zekeringhouder.
Deze versie is er ook zonder de 230V schakelaar.
.
Trafo, Brugcel en buffer elco
Trafo, de stroom aan de uitgang van de trafo, zeg b.v. de 15V wikkeling, moet 2x zo groot(AC) zijn,
dan de stroom die maximaal aan de uitgang als belasting wordt aangebracht(DC stroom).
Gebruik een vierkante alu brugcel van 10 tot 20-Ampere, waarom zo groot?
De prijs is niet zo hoog, dan kan je makkelijk de bedrading van de trafo aan de brugcel monteren en van de brugcel weer naar je bufferelco.
Altijd! deze bedrading twisten.
Zet over de brugcel vier condensatoren van ongeveer 10nF tegen het ratelen.
Buffer elco grote, hier wordt veel gepraat op fora.
Dit is b.v. 2000µF per Ampère, wat mij betreft is dit onzin voor een goede voeding en hieronder waarom.
Voor het inzicht nog maar eens deze formule: 10.000µF bij 50Hz netfrequentie en dubbelzijdige gelijkrichting bij een stroom van 1-Ampere
geeft dit 1V TopTop rimpel op deze 10.000µF elco.
Die 2000µF die veel wordt voorgesteld, geeft je dus bij 1-Ampere 5V TopTop rimpelspanning op de elco...
Je zal door deze hoge rimpelspanning je trafo duidelijk een hogere uitgangspanning moeten geven, meestal levert je dat dan meer warmte op.
De waarde van 2x de stroom die de trafo met leveren dit t.o.v. de uitgangstroom samen met grotere waarde voor buffer elco's zorgt er voor,
dat het een en ander beter in verhouding is.
De hogere waarde voor de buffer elco zorgt ook voor dat de bromrimpel op de uitgang lager is.
Vierkante brugcel
.
Zo bedraad je een trafo naar een brugcel en de buffer elco, de rood/zwarte draad aan de rechterzijde gaat naar de belasting.
Let op dat alle draden getwist zijn en dat de draden omgeslagen zijn op de aansluitingen van de brugcel en de buffer elco.
.
Neem 6800 tot 10.000µF per ampère voor voedingen tot 5-Ampere DC aan de uitgang(uitzonderingen daar gelaten)
Als ik dit zeg, dan gaan meerdere mensen steigeren, Bram je krijgt dan veel te grote piekstromen en ik zeg dan, ga eens meten, kijk naar de 230V golfvorm enz.
De volgens de berekening aangegeven piekstromen, kloppen niet met de praktijk.
Dit door de 230V golfvorm(afgeplat) de Ri van de trafo en de bedrading en de Ri van de brugcel.
Bij een EI kern trafo is de Ri hoger dan bij een ringkern trafo, dus in verhouding minder hoge piekstromen bij de EI kern (de ouderwetse trafo)
Hou de trafo, brugcel en de buffer elco zo dicht mogelijk bij elkaar en zo ver mogelijk bij de regelelectronica vandaan.
Dit om de instraling van de voeding bedrading en trafo, zo klein mogelijk te maken op de regel electronica, daar helpt dus het twisten van de bedrading ook bij.
Meters
Als je begint met je eerste voeding, dan zijn digitale meters vaak een stap te ver, dit is namelijk lastig met de voeding bedrading van deze meters.
Twee netjes getekende schaaltjes met b.v. met een pijlknopje op een potmeter werkt net zo goed, denk daar eens aan.
Vind je b.v. op een beurs een leuke 2e hands analoge meter, ik hou je niet tegen, of koop bij Aliexpress twee analoge metertjes,
één voor de spanning en de andere voor de stroom.
Voorbeeld analoge metertjes, rond de 5€ per meter, er zijn vele modellen te koop.
.
Stabiliteit
Bij een LM317 voeding zorg er voor dat er 50 tot 100µF over de uitgang klemmen staat en ook een dikke diode zoals de 1N5407 in sper.
Accu's?
Ga NIET accu's laden of als je dat toch wilt doen, neem dan weer een 1N5407 in serie op naar de accu plus pool.
Natuurlijk weet ik dat op zo'n manier accu's laden niet optimaal is, optimaal is de goede lader gebruiken voor de desbetreffende accu type,
de rest is prutswerk en de gebruiker die eigenwijs is, zal uiteindelijk zijn billetjes gaan branden en of zijn voeding. 
Stoorniveau
De -van de voeding komt niet aan de kast, er komt alleen een condensator van 47nF naar de kast.
Veel prof voedingen hebben een derde aansluiting op de voorzijde van de kast,
dat is de kast zelf die je dan kan doorverbinden met de - of de + van de voeding dit als nodig ( dit verlaagt vaak het stoorniveau )
De groene kastaansluiting op een voeding, de volgorde van de kleuren verschillen vaak bij diverse fabrikanten van voeding apparaten.
Verder is het handig om de afstand tussen de banaan bussen op 19mm te houden, zodat allerlij adapters voor banaan stekker bruikbaar zijn.
Mijn voorkeur gaar uit naar banaan bussen die niet ge-isoleerd zijn voor spanningen beneden de 40V.
Koop dan ook banaanbussen waar je makkelijk een draadje in kan steken, dat is handig bij het experimenteren.
.
Als me nog meer te binnen schiet, pas ik het lijstje nog wat aan.
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Eigenlijk wist ik geeneens de eigenschappen van een schakelende voeding (nog steeds niet helemaal maar dat komt wel tzt.)
Voor als een beginner daar niet te moeilijk over denken.
HEt doet eigenlijk precies van wat er opstaat en dan bedoel ik de spanning en stroom.
Wat voor een smps het belangrijkste is om te weten is:
Ze kunnen meestal nooit een piekstroom groter dan maximum stroom leveren. Er zijn er wel maar de goedkope voedingen eigenlijk nooit.
Dus als je ergens 12A piekstroom nodig hebt dan moet de smps minimaal 12A kunnen leveren zoals dat op het label staat.
Veel SMPS houden niet van een kortsluiten en het is vaak ook niet bekend hoe ze daarop reageren.
Een smps voeding is meestal niet heel erg schoon. En dan bedoel ik wat er op signaal te zien is als je die op een scope aansluit. In de smps word met hoge frequentie geschakeld en dat is vaak te zien op de uitgang. In de meeste gevallen is dat niet eens erg. Maar in combinatie met gevoelige meetapparatuur kan dat lastig zijn.
Vandaar ook als je elektronica gaat ontwerpen en bouwen en dan er ook nog aan wilt gaan meten met een scope dat een wat schonere voeding wel eens handig kan zijn.
In mijn openingspost gaf ik de link naar reichelt.nl omdat ik niet goed begreep wat ik nu moest kiezen.
Voor trafo's en ander wat duurder spul zou ik toch kijken naar de 2de hands of hergebruikte spul. Het kan al snel oplopen voor een trafo.
En de trafo is niet eens zo kritisch.
Een trafo mag je voor korte test best wat over belasten en als de trafo spanning te laag is dan is dat enkel nadelig voor de maximum spanning uit je voeding. Maar teveel trafo spanning is zeker niet goed want dan moeten de torren al die extra spanning in warmte wegstoken.
Als voorbeeld als je trafo maar 3,5A aankan dan is de max stroom van je voeding ideaal gezien 2A. Maar als je daar 3A uithaalt dan word de trafo enkel maar een stuk warmer en dat kunnen ze meestal ook wel aan als het maar geen uren achter elkaar is. Voor een 2de hands trafo niet zo een probleem. Maar als je een dure trafo koopt wees dan wel zeker dat je de goede hebt.
Meters
Als je begint met je eerste voeding, dan zijn digitale meters vaak een stap te ver, dit is namelijk lastig met de voeding bedrading van deze meters.
Mee eens.
Een digitale meter heeft als nadeel:
extra voeding nodig en meest voor elke meter zijn eigen aparte 9V voeding.
De goedkope alimeters werken vaak niet samen met je schema. Dan heb je een digitale meter nodig die je geheel kan aanpassen dat zijn vaak DVM modules en dat betekend vaak ook dat je daar weerstand voor moet berekenen en erin moet solderen op de aangewezen plaats voor die weerstanden.
Ik ben bij mijn vorige voeding dagen aan het zoeken geweest waarom mijn DVM modules niet werken in de voeding. Daar moesten een hoop extra condensatoren in de DVM modules bij om het goed te krijgen. NU weet ik hoe dat werkt en dan gaat het een stuk sneller.
RikR
Bedankt voor de tip dat een DVM lastiger is in te bouwen.
Ik had idd al tijdje geleden analoge metertjes (Amp & Volt) via ali laten komen , ik meen me te herinneren dat die enigzins betaalbaar waren, ja. Bij reichelt en TME al snel vanaf 10 euro, bij ali van zeer goedkoop tot ook 10 euro.
Ik vraag me trouwens af wat je krijgt bij een ali volt-metertje van 1,80 eur. Maar dat geldt bijna voor alles. Het vinden van onderdelen en vergelijken is op zich ook wel een leercurve ha ha.
Nu is het natuurlijk zo dat ik geen metertjes aan de lopende band nodig zal hebben, dus de keuze voor een kwalitatief merk is dan wel te doen. Alleen probeer ik het eerst eens met de iets goedkopere versies.
Groet, Rik
Op woensdag 18 maart 2026 21:38:05 schreef blackdog:
De groene kastaansluiting op een voeding
[afbeelding]
.
Aansluitingen (op het front) volgorde is meestal zwart (gnd) [links] - rood (+) [rechts] en niet zoals bij de foto van Blackdog andersom. Afstand tussen de bussen 19mm.
Super onhandig als het andersom zit vind ik of als de afstand anders is.
Op woensdag 18 maart 2026 21:38:05 schreef blackdog:
Hi,230V en bedrading
Neem een goed netsnoer liefs met randaarde stekker waarbij de randaarde aan het kastje gemonteerd wordt.De 230V bedrading via een goede wartel naar buiten brengen, dus een uitstekende trekontlasting gebruiken.
Zelf heb ik een pesthekel aan apparatuur met een vast netsnoer. Snoeren worden na jaren ook wel wat hard. Alle apparatuur die ik heb (had) met een vast netsnoer heb ik het snoer afgeknipt en een C14 chassisdeel (soms ook met schakelaar en zekering) ingebouwd.
Moderne apparatuur heeft dat vaak standaard al.
Elektuur heeft er ooit een handig stukje over geschreven :
https://www.elektormagazine.nl/articles/zelfbouw-en-veiligheid
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Bram, 
Dat is natuurlijk ook een goede optie, ik zal jouw plaatje met jouw goedkeuring in mijn stukje verwerken, goed?
Groet,
Bram
Bij een LM317 voeding zorg er voor dat er 50 tot 100µF over de uitgang klemmen staat en ook een dikke diode zoals de 1N5407 in sper.
Ter aanvulling: In het datablad van de LM333 (neg.regelaar van 3A)
staat bij fig.5 de beveiligingsdiodes getekend. Over de uitgang wordt de Motorola MR752
aanbevolen. Dat is een Fast Recovery gelijkrichter diode van 6A bij 200V, met een piekstroom van 400A.
Is wel zo handig als je inductieve belastingen afschakelt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Benleentje: Veel SMPS houden niet van een kortsluiten en het is vaak ook niet bekend hoe ze daarop reageren.
Dat ligt niet aan het concept maar aan de bouwer/ontwerper. Veel moderne smps controllers hebben een stroommeting en schakelen direct af bij overstroom (dat zijn tevens de modellen die geen piekstromen hoger dan de specs willen leveren). Meestal is dat een weerstand en een shunt en als budget een rol speelt is dat weer iets wat ze kunnen wegbezuinigen (dat bedoelde ik in een eerdere post met "vergeten"
)
Voorbeeld van een random controller https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc44608-d.pdf
TS een smps is niet moeilijk te begrijpen (relatief, als je wat meer van electronica weet) maar er een (goede) bouwen is een heel ander verhaal. Een DC/DC valt nog wel mee, zeker met moderne IC's maar een AC/DC/DC is een heel ander verhaal waar meestal custom trafo's voor gemaakt moeten worden en filtering en veiligheid het heel complex maken. Als je dat zou willen neem dan gewoon een kant en klare module zoals die van Reichelt (Ik zou dan een (echte) Meanwel nemen maar die kosten wel aardig wat). Maar zoals ook door anderen aangegeven, beter gewoon iets klassieks met een trafo bouwen. Dat kan bijna niet mislukken.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 19 maart 2026 12:27:59 schreef fred101:
[...] Dat ligt niet aan het concept maar aan de bouwer/ontwerper. .
En ik dacht ik hou het even simpel voor TS.
Hij heeft al zoveel info maar je hebt wel helemaal gelijk.
Op donderdag 19 maart 2026 11:59:19 schreef blackdog:
Hi Bram,Dat is natuurlijk ook een goede optie, ik zal jouw plaatje met jouw goedkeuring in mijn stukje verwerken, goed?
Groet,
Bram
Tuurlijk , hoef je niet te vragen 
blackdog
Golden Member
Hi Bram, 
Mijn post is aangepast, misschien moet ik er een eigen topic van maken, wat denken jullie?
Groet,
Bram
RikR
Op donderdag 19 maart 2026 14:37:33 schreef blackdog:
Hi Bram,Mijn post is aangepast, misschien moet ik er een eigen topic van maken, wat denken jullie?
Groet,
Bram
Ik zag elders een "portaal" voor artikelen. Misschien daar een eigen plek?
En wellicht een post maken waarin je verwijst naar dat artikel? Want ik weet niet of de zoekfunctie ook ARTIKELEN zal vinden.
Op dinsdag 17 maart 2026 22:45:35 schreef RikR:
reichelt verkoopt geen ringkernen (dat zijn de open trafo's van tegenwoordig toch?).
Huh?
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/zoeken/ringkerntransformator?GROUP…
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RikR
De ringkerntrafo's zitten verstopt in de groep "huis & veiligheidstechniek". Daar zou ik het dus nooit hebben gezocht 
Op donderdag 19 maart 2026 14:37:33 schreef blackdog:
Hi Bram,Mijn post is aangepast, misschien moet ik er een eigen topic van maken, wat denken jullie?
Groet,
Bram
Ik zie dat je mijn opmerking over aansluitklem volgorde niet heb overgenomen dat kan natuurlijk, maar de afstand tussen de bussen 19mm is toch een goede suggestie voor iedereen ?
blackdog
Golden Member
Hi Bart,
Ik had het snel even op een tablet aangepast en de 19mm BUSAFSTAND zat bij het editen niet in mijn hoofd.
Ik hoop niet dat je boos op me bent! *grin*
Groet,
Bram
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 20 maart 2026 09:47:25 schreef RikR:
De ringkerntrafo's zitten verstopt in de groep "huis & veiligheidstechniek". Daar zou ik het dus nooit hebben gezocht
Er is voor een voeding niet nodig om perse een ringkern trafo te gebruiken. Sterker nog ik heb ze nog nooit in een lineaire voeding gezien en ik heb er toch aardig wat staan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (99%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 19 maart 2026 12:27:59 schreef fred101:
Veel moderne smps controllers hebben een stroommeting en schakelen direct af bij overstroom
Sterker nog, vaak is de "besturing" dus via de "max stroom regeling". De PWM controller aan de primaire zijde gaat uit bij "genoeg" (terugkoppeling van secondaire zijde) OF de max stroom is bereikt. Dit betekent dat je van de controller de garantie krijgt dat de mosfet en de trafo dus alletwee nooit meer dan de ingestelde max stroom hoeven te verwerken. Dit resulteert ook vanzelf in een softstart, kortom allemaal voordelen. Deze manier van AC-DC converter maken wordt tegenwoordig dus best vaak gebruikt.
Hi,
Misschien vloeken in de DIY kerk.
Maar als je van een oude lineaire (goed werkende) labvoeding van Marktplaats uitgaat (van een gerenommeerd merk, bv Delta Elektronika (en deze evt. later reviseert),
- ben je veel goedkoper uit ,
- heb je een degelijk en veilig apparaat
- en kun je veel leren door een werkende voeding te reviseren (i.e. op te knappen door m.n. de kleine elko's te vervangen).
Er is hierover een lange thread op dit forum.
Een goede kandidaat op MP:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
Misschien een andere leuke basis/donor :
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
Of er een project van maken een PSU die minder dan 10 microvolt aan smurrie op de output genereert, dat zijn pas leuke dingen voor de mensen