Ik heb een qui prisma negen 45 naaimachine waarvan de snelheid niet meer met het pedaal regelbaar is. In de voeding was wel de veiligheidscondensator (RIFA PME 271 M) kapot. Die is vervangen, maar de snelheid is nog steeds niet regelbaar.
Zowel voeding als pedaal werken. (Ik heb het met andere werkende voeding en pedaal uitgeprobeerd)
Weet iemand wat dan het probleem zou kunnen zijn?
Ik las via AI misschien de triac of een condensator op de printplaat. Maar waar zit die?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn diverse snelheidregelingen. Meestal is het pedaal gewoon een dimmer met triac (in mijn Paff en Singer). Soms wordt de snelheid geregeld door weerstanden/rheostat in het pedaal (in mijn oudste Pfaffs)maar bij mijn Janome zit er alleen een potmetertje in het pedaal en zit de snelheidregeling zelf in de machine.
Uit jou post begrijp ik dat je machine met een ander pedaal wel werkt. Dan zal er in dat pedaal ook alleen maar een potmetertje zitten dus dan kan de fout idd in de machine zitten.
Zonder schema moet je aan de hand van de opdruk van de componenten opzoeken wat ze zijn (datasheets) Een triac is hier waarschijnlijk een 3 poter TO220 behuizing. Zoals dat ding rechtsboven in de hoek of rechtsonder. (als dat een triac regeling is en niet iets met igbt of mosfets)
Ik neem aan dat AI met condensator een elco bedoeld maar gezien de klacht verdenk ik eerder de triac. Die meet dan short tussen M1 en M2.
Heb je wel enige electronica basis-kennis en geschikt meet en (de)soldeer gereedschap?
Dank je wel Fred101 voor je inbreng.
Ik heb inderdaad wel electronica basiskennis en heb ook fatsoenlijk meet een soldeer gereedschap..
De betreffende printplaat heb ik eruit gehaald en zie dat de witte draad van de aansluiting van de motor met het middelste pootje (collector) van de BDW94A is verbonden.
Ik zag in een youtube filmpje, dat die reparateur, sowieso de elco's vervangt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij is uit 1988 zo te zien dus op zich is het best mogelijk dat de elco's niet optimaal meer zijn. Kwestie van meten en je weet het (LCR meter). Als je geen LCR meter hebt kun je de scoop eraan hangen, als de rimpel niet te hoog is dan werken ze nog goed. Maar ik denk niet dat ze wat met je klacht te maken hebben.
Als verder alles gewoon werkt dan zou ik eerst de motorbesturing uitzoeken door de draden van de motor terug volgen op het PCB. Ik zoek bij zoiets de datasheets van IC's zodat ik een idee krijg van het circuit. Die PBL3717A zijn bv steppermotor drivers. Dat TO220 ding in de hoek is een 5V regelaar. Dat kun je nameten de rechter pin is de uitgang. De rest kan ik niet lezen, de foto is niet scherp genoeg daarvoor.
Edit: BDW94A is een transistor, als de motor daaraan zit dan is dat de eerste verdachte, heb je die al doorgemeten? (is een PNP darlington) Als die goed is dan moet je kijken waar de basis door wordt bestuurd.
Pinnen zijn BCE https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata/d220001/medias/docus/12/BDW94x…
Heb je gezocht naar een service manual?
fred101
Golden Member
foutje
[Bericht gewijzigd door fred101 op (99%)]