Ivm laadpaal komt de netbeheerder binnenkort mijn aansluiting uitbreiden naar 3 fase 25. Het liefst wil ik eerst mijn aansluiting laten verzwaren en daarna eens rustig met een electricien de mogelijkheden voor de laadpaalaansluiting etc bepalen (met evt vervanging groepenkast etc). Is de hoofdschakelaar die ik nu heb geschikt voor aansluiting 3 fase door de netbheerder zonder dat ik hier eerst nog door een electricien naar moet laten kijken? Ik dacht zelf van wel (hoofdschakelaar is geinstalleerd in 2011) maar een bevestiging op dit forum zou verder rust geven
.
Dank alvast,
Koen
Die hoofdschakelaar heeft 2 knopjes, ben benieuwd hoe je verwacht dat die geschikt zou zijn voor "drie" fasen
Maar verder lijkt er wel nog wat plek te zijn in die kast om eea om te bouwen, maar je hebt echt het absolute minimum op je foto gezet om te kijken wat er nog bijkan, kan zomaar een hele nieuwe groepkast worden
mvdk
Golden Member
U gaat terug van (1x) 35A naar (3x) 25A. Dan is het handig om al onmiddellijk de groepen te verdelen over alle na de ombouw beschikbare fasen. En ja, dan heb je een 4polige hoofdschakelaar nodig. Sommige monteurs gaan weg, zonder de meter om te wisselen. Sommigen maken er maar wat van, zoals deze:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/171403
Het beste is toch maar zorgen dat die nieuwe hoofdschakelaar er zit, als de omzetting naar 3fasen word gedaan. En dat de draden naar die nieuwe hoofdschakelaar al zijn aangesloten.
Dank, hierbij een uitgebreidere foto.
Als ik naar de offertes van de verbouwing destijds kijk zou als het goed is een Hager 40A + 3P + N hoofdschakelaar geinstalleerd moeten zijn. Geeft dat nog richting?
Die heb je dan destijds niet gekregen. Dit is een 40A 1p + n.
Gebruikelijk is inderdaad om eerst de kast te laten aanpassen door een elektricien. Je kan technisch gezien ook eerst alleen de hoofdschakelaar laten vervangen. Volgens mij stelde de netbeheerder bij ons als eis dat en een 4p hoofdschakelaar aanwezig moest zijn.
[Bericht gewijzigd door leime op (69%)]
Dank, daar was ik al bang voor. Geen idee of dat nog bewust als besparing uit de offerte is geschrapt destijds door mijn aannemer of ze iets anders geleverd hebben dan betaald maar dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben nu. Dank voor de reacties!
Dat dus, zoiezo nieuwe hoofdschakelaar,
Nieuwe aardlekautomaat voor je laadpaal
2 bestaande aardleks verdelen over 2 fasen, is ook 10 minuten werk
Maar als je gaat denken over elektrisch koken en/of zonnepanelen ben ik bang dat het kastje vol zit
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Lijkt er op dat die aansluiting toekomstgericht' is aangemaakt. Dan is wijziging naar 3p een stuk sneller gedaan en de uitgebreide hoofdschakelaar is al betaald,
mvdk
Golden Member
Zie ik daar nou onder die meter een gietijzer bommetje?
Hoe oud is dit huis? Lijkt wel of er een gietijzeren 1 fase huisaansluit kastje zit. Met teerkabel. Dat is meer werk dan alleen maar een meter wisselen en twee extra patronen draaien..
Op woensdag 18 maart 2026 11:01:52 schreef mvdk:
Zie ik daar nou onder die meter een gietijzer bommetje?Hoe oud is dit huis? Lijkt wel of er een gietijzeren 1 fase huisaansluit kastje zit. Met teerkabel. Dat is meer werk dan alleen maar een meter wisselen en twee extra patronen draaien..
Het huis is uit 1934. Ik heb hier nog een foto bijgevoegd van dat ‘bommetje’. Voor mij inhoudelijk moeilijk te plaatsen, maar heb wel een idee dat er destijds een reden geweest moet zijn dat wij niet de eerder beloofde 3P+1 hoofdschakelaar gehad hebben dus dat zou dan evt dit kunnen zijn. Het moeten vervangen van dit bommetje en de teerkabel zou tot veel extra kosten leiden vermoed ik?
Dank, Koen
Alles voor de meter mag je niks aan doen, daarvoor moet je gewoon offerte opvragen bij de netbeheerder, en kosten schelen nogal van plek tot plek
Verder kunnen ze wel terugkomen met een aantal eisen zoals de mantelbuis/kabelinvoer, die je niet hebt, maar dat is ook weer afhankelijk van waar je meterkast zit en hoe moeilijk dat te maken is
mvdk
Golden Member
Dat word graven. Kabel knippen, en verlengen met kunststof kabel. Nieuwe huisaansluitkast plaatsen.
Bij sommige netwerkbedrijven hebben monteurs nog een eigen schaduw magazijn. Mogelijk heeft iemand nog een geschikte kast, met geschikt eindsluitingstuk, wat met tweecomponentenhars gevuld kan worden. Moet wel even de hele straat zonder spanning. 
Op woensdag 18 maart 2026 13:12:54 schreef DK:
Verder kunnen ze wel terugkomen met een aantal eisen zoals de mantelbuis/kabelinvoer, die je niet hebt, maar dat is ook weer afhankelijk van waar je meterkast zit en hoe moeilijk dat te maken is
JA, ik hielp mijn toenmalige verhuurder met invoerbuizen, in een bestaande meterkast wegens nieuwe kabelinvoer. Een hoop gedoe, het eerste wat de aansluiter deed was het er weer uit trekken.
Waarom dat weet ik niet, ik was er niet bij.
Dank allemaal,
Zal de Liander is bellen maar als ik even wat nalees op internet lijkt het erop dat met zo’n bommetje en teerkabel ze e.e.a. misschien wel gratis moeten komen vervangen incl upgrade naar 3-fasen. Maar dan is mijn vraag nog even wat ik evt zelf vooraf nog kan/moet regelen met een electricien voordat Liander kangs komt. Minimaal de hoofdschakelaar vervangen? Of zou ik al alles kunnen vervangen/upgraden etc zodat ik helemaal klaar ben inclusief installatie laadpaal etc als Liander geweest is?
Op woensdag 18 maart 2026 13:18:12 schreef mvdk:
Dat word graven. Kabel knippen, en verlengen met kunststof kabel. Nieuwe huisaansluitkast plaatsen.Bij sommige netwerkbedrijven hebben monteurs nog een eigen schaduw magazijn. Mogelijk heeft iemand nog een geschikte kast, met geschikt eindsluitingstuk, wat met tweecomponentenhars gevuld kan worden. Moet wel even de hele straat zonder spanning.
Als het Liander is, denk ik van niet. Ze laten alles zitten wat niet strikt noodzakelijk vervangen moet worden of (zgn) te veel tijd, geld of moeite kost. Ze zijn nu bij mij in de wijk (huizen uit 1928-1931) nieuwe kabels aan het trekken en nieuwe aansluitingen aan het maken. Dat gebeurt gewoon op de oude huiskabel. De mannen maken zo'n huisaansluiting ook onder spanning. Alleen van de woning die op dat moment wordt aangesloten moet de stroom ff uit. Gieten etc wordt niet gedaan, beetje schuim en tape moet het doen. Dat ziet er dan zó uit:
De prachtige gietijzeren moffen die tot nu toe in de grond zaten zullen wel verpatst worden of gewoon weggemikt.
mvdk
Golden Member
Wat ik op die foto zie, is hoe er een nieuwe hoofdkabel is gelegd. Ik zie uit de grond een oude aansluitkabel komen, daar is op een rare manier een aansluitkabel op gelast. Vervolgens een aftakspuitmof gemaakt.
Het ligt eraan hoe de boel er binnen uitziet, of er op termijn ook een nieuwe huisaansluitkast (HAK) geplaatst gaat worden. Als alle aansluitingen zijn overgezet, word de oude hoofdkabel spanningsloos gemaakt, en soms, niet altijd, opgeruimd. Er liggen in nederlandse straten kilometers buiten bedrijf genomen kabels. Laagspanning, middenspanning, hoogspanning.
Langs de A13 ligt bijvoorbeeld nog steeds een 150kV kabel, al enkele jaren buiten bedrijf. Die ligt er gewoon nog steeds.
Ik zou die 2 polige hoofdschakelaar gewoon ( laten) vervangen door een 4 polige en daar die ene huidige fase voorlopig op.
Dan kan de netbeheerder de 3 fases en 0 afwerken op die schakelaar en kan je daarna verder bouwen / uitbreiden.
Die stalen HAK gaat hoe dan ook weg, daar kunnen geen 3 hoofdzekeringen in en ze moeten gesaneerd worden.
Zal wel een HAK met 3 automaten worden en waarschijnlijk een nieuwe kabel vanaf de straat.
Maar dat is het probleem van de netbeheerder verder.
Op woensdag 18 maart 2026 14:37:19 schreef revado:
Maar dat is het probleem van de netbeheerder verder.
graafwerk op perceel en kabelinvoer is niet het probleem van de netbeheerder, die kosten krijg je gewoon
Ze gaan vanuit dat ze de kabel zo vanaf je perceelgrens naar de meterkast kunnen duwen
Op woensdag 18 maart 2026 14:55:18 schreef DK:
[...] graafwerk op perceel en kabelinvoer is niet het probleem van de netbeheerder, die kosten krijg je gewoon
Klopt, ik bedoel daar de uitvoering mee.
Op woensdag 18 maart 2026 13:18:12 schreef mvdk:
Moet wel even de hele straat zonder spanning.
Gewoon op Za avond inplannen 
Op woensdag 18 maart 2026 14:30:19 schreef mvdk:
Het ligt eraan hoe de boel er binnen uitziet, of er op termijn ook een nieuwe huisaansluitkast (HAK) geplaatst gaat worden. Als alle aansluitingen zijn overgezet, word de oude hoofdkabel spanningsloos gemaakt, en soms, niet altijd, opgeruimd.
Er wordt verder niets gedaan. Hoofdkabel liep eerst aan één kant vd straat, nu aan beiden kanten. Dwarskabels worden opgeruimd, de rest blijft zitten. Daar blijft het bij. De mannen hier in de straat vinden het zó geloof ik al weer moeilijk genoeg. Kwa logistiek trekken ze het niet zo, allemaal veel te ingewikkeld zo'n oude wijk.
Op woensdag 18 maart 2026 14:55:18 schreef DK:
[...] graafwerk op perceel en kabelinvoer is niet het probleem van de netbeheerder, die kosten krijg je gewoonZe gaan vanuit dat ze de kabel zo vanaf je perceelgrens naar de meterkast kunnen duwen
Ligt er maar net aan. Bij ons was het gratis. Misschien geluk dat we in Enexis gebied wonen.
Enexis:
Wilt u de stroomaansluiting verzwaren naar 3 x 35 ampère of hoger? Dan moeten wij soms graven. Als dat zo is, dan zijn de kosten voor de werkzaamheden hoger. Nadat u een aanvraag heeft gedaan, krijgt u van ons een offerte. Hierop staat het definitieve bedrag dat u betaalt voor de verzwaring.
Hier zijn graafwerkzaamheden voor 3x25A dus voor Enexis.
Liander
Als de aansluitkabel niet geschikt is voor het transporteren van het aangevraagde vermogen dan moeten we deze vervangen. In dat geval hanteren wij een hoger tarief (afhankelijk van de gewenste aansluitwaarde).
En wat als de kabel wel geschikt is voor het vermogen maar er niet meer aan gewerkt mag worden? (RAVO-G)
Dan moeten wij soms graven. Als dat zo is, dan zijn de kosten voor de werkzaamheden hoger
Lees: als de sleuf niet open is, en er gegraven moet worden, huren wij een graafploeg en betaal jij
En die 3x25 is ook niet gratis, maar die kabel ligt er praktisch altijd, ook als jij maar 1 fase hebt
Als het gratis was, was het stukje te kort voor de moeite of je hebt een bal geluk gehad, ons gebied is ook enexis, hier kregen we gewoon een extra post op de factuur
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
jaren 30 HAK is maar de vraag of men die nog ombouwt naar 3F idd. er mag ivm asbest en onveilig niet meer aan gewerkt worden, maar ik kom er nog zat tegen. echter zijn dat grotere modellen uit de jaren 40/50 waar je meer ruimte in hebt. paar keer dat men met een HAK als deze naar 3F ging werd buiten geknipt en nieuwe kabel en HAK kwam erop. blijft spul van bijna 100 jaar oud wat allang vervangen moet worden. mantel van die ouwe teerkabel is vaak al weggerot net als de onderkant van de stalen mantelbuis dus je bent dat kreng liever kwijt als rijk.
Er wordt verder niets gedaan. Hoofdkabel liep eerst aan één kant vd straat, nu aan beiden kanten. Dwarskabels worden opgeruimd, de rest blijft zitten. Daar blijft het bij. De mannen hier in de straat vinden het zó geloof ik al weer moeilijk genoeg. Kwa logistiek trekken ze het niet zo, allemaal veel te ingewikkeld zo'n oude wijk.
blijft de de oude hoofdkabel nog in gebruik of aan beide zijden een nieuwe AL kabel? die koper hoofdkabel is te dun, dus dioorgaans gaat die weg tenzij nog enkele huizen bij de trafo die erop zitten.
heb al eens een storing gehad bij een boer die met pensioen was, geen stroom. kom daar al niks op de hoofdkast dus enexis storing. ik langs het 25/10KV station vlakbij want ik zag daar activiteit van enexis. bleek dat er een kabel was afgekoppeld want er liep maar 4A, wrs zat er niks meer op werd gezegd. was ik een half uur later gekomen dan was die kabel bij de vloer afgeslepen geweest 
[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]
Op donderdag 19 maart 2026 05:58:40 schreef leime:
[...]Ligt er maar net aan. Bij ons was het gratis. Misschien geluk dat we in Enexis gebied wonen.
[...]
Hier zijn graafwerkzaamheden voor 3x25A dus voor Enexis.[...]
En wat als de kabel wel geschikt is voor het vermogen maar er niet meer aan gewerkt mag worden? (RAVO-G)
De kabel + HAK is voor rekening van Liander, zie de aanvullende voorwaarden.
Wat jij aanhaalt, is als er al een geschikte kabel ligt (4x6mm2), en deze vervangen moet worden naar 4x10mm2, om maar een zijstraat te noemen, zijn de kosten voor de aanvrager.
Of wat ook kan zijn dat er een alu kabel ligt, die niet geschikt is voor de aangevraagde verzwaring.