Uiteraard heb ik al een tijdje zitten zoeken, maar niets kunnen vinden.

Wat is zoek is dus als met op de druktoets drukt en los laat gebeurd er niets. Als men de toets ingedrukt houd, bv 3 seconden, verbinding maken, en vast houden bij weer los laten. Het mooiste zou zijn dat de tijd instelbaar is. Solid state het liefste en dus potentiaal vrij.
Spanning 12V.

En dat hoeft niet meer gereset te worden?

Op maandag 23 maart 2026 23:29:38 schreef revado:
En dat hoeft niet meer gereset te worden?

Dat klopt, dat gaat weer extern door de hoofdspanning uit te schakelen.

Klinkt als iets wat met een 555 moet lukken, of zelfs twee transistors.

Potentiaalvrij en solid state zul je toch met extra componenten moeten oplossen, denk aan een fet en een fotovoltaïsche optocoupler bijvoorbeeld.

De toepassing is uiteraard weer top secret ;) Dus stromen, drukken, temperaturen en elevatie boven zeeniveau mag je zelf naar wens aanpassen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]

Bedankt.
Dit is wel een beetje wat ik zoek, maar dan als schakelaar en niet waar ik een verbruiker aan hang.
Is dit ook mogelijk met alleen deze opstelling, of komt er dan nog iets bij?
https://www.youtube.com/watch?v=IQdeE9JqlX4

Op dinsdag 24 maart 2026 09:40:22 schreef TYPE ONE:
Dit is wel een beetje wat ik zoek, maar dan als schakelaar en niet waar ik een verbruiker aan hang.
Is dit ook mogelijk met alleen deze opstelling, of komt er dan nog iets bij?
https://www.youtube.com/watch?v=IQdeE9JqlX4

Je hebt het over als je langer dan 3 seconden de drukknop ingedrukt houd, dat dan de uitgang hoog moet worden. Dat kan niet met de getoonde schakeling.

Persoonlijk zou ik dat met een microcontroller maken, dat is ook makkelijk aan te passen zonder iets te veranderen aan de hardware.

dat heet toch gewoon een ON-Delay tijd relais?

klaar

Op dinsdag 24 maart 2026 15:58:15 schreef Lambiek:
[...]
Je hebt het over als je langer dan 3 seconden de drukknop ingedrukt houd, dat dan de uitgang hoog moet worden. Dat kan niet met de getoonde schakeling.

Persoonlijk zou ik dat met een microcontroller maken, dat is ook makkelijk aan te passen zonder iets te veranderen aan de hardware.

Kun je dat uitleggen?
Ik zie namelijk dat zodra er spanning op het circuit gezet wordt, na een paar seconden de led aan gaan,
precies wat ik zoek maar dan als losse schakelaar waar dus geen spanning uit komt maar als verbinder voor een bestaand circuit wat dáár door geschakeld wordt.

Op dinsdag 24 maart 2026 16:10:57 schreef Arco:
Is dat nog steeds dit verhaal?:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/171438
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164351

Neen.

(Surround is gelukt overigens en voor de Vertraagd inschakelen en dan weer uit heb ik een tijdrelais besteld)

Op dinsdag 24 maart 2026 16:35:45 schreef High met Henk:
dat heet toch gewoon een ON-Delay tijd relais?

[bijlage]

klaar

Kan inderdaad, maar ik wil het liefst solid state.

O, dat andere topic...

Ik had vorige week een zelfde oplossing nodig, zodra er een knop gedrukt wordt start een instelbare timer, relais komt op na die tijd en valt na een instelbare tijd weer af.
Deze gekocht, werkt perfect en alle tijden instelbaar.
Bij meerdere aanbieders te koop voor een paar euro, daar kan je zelf niet voor bouwen.

Solid state relais is bij 12 volt niet zo standaard, daar zit meestal een gewoon relais op.

[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]

Op dinsdag 24 maart 2026 19:24:56 schreef TYPE ONE:
Kun je dat uitleggen?

Jij zegt dat er een drukknop bediend moet worden voor pakweg 3 seconde. Bijvoorbeeld bij 1 seconde mag de schakeling dus niet reageren, dat voorbeeld in het YouTube filmpje werkt dus niet zo.

Ik heb een voorbeeld gemaakt met een controller en daar moet je de drukknop 3 seconde ingedrukt houden wil de uitgang hoog worden, bij 1 of 2 seconde doet hij dus niets.

Met de uitgang kun je dan een solidstate relais bedienen.

Je kunt als solid state een AQY212G2S optorelais nemen: is 60Vac/dc, 1.2A

Op dinsdag 24 maart 2026 20:04:11 schreef Lambiek:
[...]
Jij zegt dat er een drukknop bediend moet worden voor pakweg 3 seconde. Bijvoorbeeld bij 1 seconde mag de schakeling dus niet reageren, dat voorbeeld in het YouTube filmpje werkt dus niet zo.

Ik heb een voorbeeld gemaakt met een controller en daar moet je de drukknop 3 seconde ingedrukt houden wil de uitgang hoog worden, bij 1 of 2 seconde doet hij dus niets.

Met de uitgang kun je dan een solidstate relais bedienen.

Ja inderdaad, dat is zo.
Heb je een schema van jou voorbeeld?

Dan moet ik een schema maken en dat kan. Maar een controller moet je ook programeren, heb je daar ervaring mee.

Pico 2W (kun je later meer leuke dingen mee doen).

from machine import Pin
import time

# knop (pull-up → ingedrukt = 0)
button = Pin(15, Pin.IN, Pin.PULL_UP)

# uitgang
output = Pin(16, Pin.OUT)
output.value(0)

# instellingen
hold_time = 3000  # ms

# state
press_start = None
long_press = False
last_state = 1

while True:
    now = time.ticks_ms()
    current = button.value()

# knop ingedrukt
    if current == 0:
        if press_start is None:
            press_start = now
            long_press = False

# check of 3 sec gehaald is
        if time.ticks_diff(now, press_start) >= hold_time:
            long_press = True

# knop losgelaten
    elif current == 1 and last_state == 0:
        if long_press:
            # toggle uitgang
            output.value(not output.value())

press_start = None
        long_press = False

last_state = current
    time.sleep(0.01)

GP16 naar SSR.

Mijn pinnen zijn iets anders, maar idee blijft hetzelfde.
https://www.tiktok.com/@skylabnetherlands/video/7620914656973966624?_r…

@Truffel: Is dat niet overkill? Een digispark is al veel te groot eigenlijk voor 1 ingang en 1 uitgang.

@TYPE ONE: Je bedoeld dat je een schakelingetje op12v wil? En de galvanische scheiding? Moet dat ook op 12v of is dat netspanning? Wat wil je geschakeld zien? Iets inductief? Iets met groot vermogen?....

[Bericht gewijzigd door EricN op (54%)]

Op dinsdag 24 maart 2026 21:03:19 schreef EricN:
@Truffel: Is dat niet overkill? Een digispark is al veel te groot eigenlijk voor 1 ingang en 1 uitgang.

@TYPE ONE: Je bedoeld dat je een schakelingetje op12v wil? En de galvanische scheiding? Moet dat ook op 12v of is dat netspanning? Wat wil je geschakeld zien? Iets inductief? Iets met groot vermogen?....

Mee eens, maar dit is wat TS vraagt en is PoC.
Hiermee ziet TS dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn.
En zo'n pico kost letterlijk een paar euro....
Als er Wifi is kun je zelfs zien hoe vaak de knop is ingedrukt en etc.

Je kunt vrij snel alle kanten op met dit soort dingen.
https://www.tiktok.com/@skylabnetherlands/video/7620918071552789792?_r…

Ik vind state machines in firmware sowieso geen goed idee en is tegenwoordig ook totaal onnodig.
Toetsen afvragen, wachttimers e.d. doe je in een timerinterrupt. Veel preciezer en de mainloop blijft vrij voor andere zaken.

Ik zit nog steeds met teveel vragen om een deftig antwoord te verzinnen. Werkt het op netspanning (adapter/voeding(12v)) of op batterij? Wat mag de schakeling verbruiken in stand by? Wat moet het juist schakelen? Piekstromen? Resistieve belasting? Hoe storingsvrij moet het zijn? Welke vervuiling zit er op de 12v?

Tsja, ik zou zelf hebben aangegeven "Ik wil een lamp laten branden na een knop x seconden te hebben ingedrukt" etc.
Maar soms lijkt het wel een staatsgeheim :)
Duidelijke info in een enkel topic is soms zo handig om in een keer een passend antwoord te geven.