fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ja, idd doek.
in de velomobiel wereld wordt het vaak gebruikt. heb destijds een carbonversie moeten herstellen, die was volledig uit elkaar gespat. kreeg toen de raad mee om er kevlar doek (een band van 10cm breed over de scheuren te lamineren) bij te steken voor de stevigheid en zo 'aramide' te maken. blijkt dus dat ze daar de term foutief gebruiken.
carbon mat: https://www.carbonwinkel.nl/carbon-fiber/carbon-vezel/carbonvezelmat-2…
maar ik bedoelde dus idd de geweven versie. heb nog vele stukken en rollen liggen ervan
Even een alternatief:
https://windenwaaisma.nl/
Iemand hier ervaring mee?
RAAF12
Golden Member
Op vrijdag 27 maart 2026 06:03:27 schreef fcapri:
'aramide' te maken. blijkt dus dat ze daar de term foutief gebruiken.
Aramide vezel is de naam, maar Dupont, dezelfde van gifmenger PFAS Chemours in Dordrecht heeft het gepatenteerd onder de naam © Kevlar. Wordt ook gebruikt voor oa. scherfvesten en kogelvangers, ect. Toen ik in de army diende was het er nog niet
Ik had al wel B&W luidsprekers (nog steeds) met de middentoner conus uit Kevlar gemaakt. Niet voor niks, lees je rijk, het buzz word is 'conus break up'
Op zondag 29 maart 2026 11:22:25 schreef High met Henk:
Even een alternatief:
https://windenwaaisma.nl/Iemand hier ervaring mee?
Nee, nooit van gehoord.
Jij zou dan interesse hebben in die 5kW molen?
Ik ga het mijn neef vragen, die woont in de NO-polder.
Er is een reden voor dat je deze molens nooit professioneel gebruikt ziet worden. Als 15 jarige knul heb ik dat ooit zelf geprobeerd en werd erg teleurgesteld. Het rendement van deze dingen is zowat negatief. Er heeft er ooit een grote op een Floriade ofzo gestaan en die is uiteindelijk geëindigd als een soort bewegende versiering. Na mijn eigen debacle begreep ik waarom.
Deze dingen worden zover ik weet alleen gebruikt op zeer lastig te bereiken plaatsen. Volledig alleen opererende weinig energie gebruikende kleine onderzoeksstationnetjes op hoge bergtoppen of de op de noordpool ofzo. Plaatsen waar dan oog eens onmogelijk zwaar weer is. Plaatsen waar ander soort molens stuk waaien.
Anders is de ouderwetse polder watermolen al heel snel efficiënter. Zoals hieronder.
Als beveiliging draaien ze zichzelf door de dubbele staart uit de wind. Zonder toezicht of veel onderhoud blijven deze dingen draaien. Super efficiënt zijn ook deze niet maar wel veel beter dan die wokkels rotors. Deze kunnen wel een batterij vol houden.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Maar die van wind&waaisma zijn conventionele, redelijk grote molens. Geen wokkels. Op de voorwaarde dat je zelf enig onderzoek doet naar de gemiddelde windsnelheid op jouw locatie, kan je een oordeel vellen (met behulp van de windsnelheid/opwekking grafiekjes die ze publiceren) of de terugverdientijd voor jou acceptabel is.
Ter zijde: in het Wormerland staat de Hercules, een flink grote amerikaanse windmotor. Die staat parallel aan een elektrisch gemaaltje, dat op afstand wordt bestuurd.
De hercules draait normaal nooit, maar op een zeker moment heeft iemand hem toch bijgezet. Daarom heb ik daar een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=IbWf8d-fiJU
De volgende dag was ie weer zoals gebruikelijk uit de wind gedraaid, ondanks dat de waterstanden in de polder nog zeer hoog waren. Bijna alsof hij in eerste instantie per ongeluk in de wind stond...
De wind was niet bijzonder sterk, maar als de wind een beetje aantrekt zie je er nog een best forse hoeveelheid water uitkomen.
Er staan ook diverse kleinere Bosmanmolentjes om van individuele landeigenaars het land droog te malen met een geringe opvoerhoogte (enkele tientallen centimeters hooguit)
Op zondag 29 maart 2026 11:22:25 schreef High met Henk:
Even een alternatief:
https://windenwaaisma.nl/Iemand hier ervaring mee?
Woon ook in het buitengebied en ben ook nog zoekende, de wokkel wordt niet beter helaas. Site ziet er goed uit en hoop ook dat iemand hier ervaring mee heeft.
Op zondag 29 maart 2026 12:46:48 schreef Lambiek:
[...]
Nee, nooit van gehoord.Jij zou dan interesse hebben in die 5kW molen?
Ik ga het mijn neef vragen, die woont in de NO-polder.
De 5 kW is idd net voldoende
Gemiddelde windsnelheid bij mij is ca 4.5 tot 5 m/s.
Dan wekt het ding ca 1 kW op.
Dat zou genoeg zijn voor mij.
Op zondag 29 maart 2026 17:22:26 schreef High met Henk:
[...]
De 5 kW is idd net voldoende
Gemiddelde windsnelheid bij mij is ca 4.5 tot 5 m/s.
Dan wekt het ding ca 1 kW op.
Dat zou genoeg zijn voor mij.
22.9 m2 bij 5 m/s geeft een theoretische limiet van 1050 Watt (luchtdichtheid 1.225kg/m3 en Wet van Bentz).
Dan moet die molen nul verliezen hebben. Iets tussen de 500-800 Watt is realistischer.
Op zondag 29 maart 2026 17:58:37 schreef JoWi:
[...]22.9 m2 bij 5 m/s geeft een theoretische limiet van 1050 Watt (luchtdichtheid 1.225kg/m3 en Wet van Bentz).
Dan moet die molen nul verliezen hebben. Iets tussen de 500-800 Watt is realistischer.
Hoe krijg je garantie dat zo'n windmolen goed werkt
Op zondag 29 maart 2026 17:58:37 schreef JoWi:
[...]22.9 m2 bij 5 m/s geeft een theoretische limiet van 1050 Watt (luchtdichtheid 1.225kg/m3 en Wet van Bentz).
Is wel wat deze grafiek zegt:
Opp wieken is 22.9 m2 hier. Daar klop je nog.
Echter vermogen van de wind zelf is:
P = 0.5 x rho x opp x snelheid^3
Invullen levert
P = 0.5 x 1.225 x 22.9 x 5^3
P = 1753 w
Rendement zou dan 57 % zijn als hij echt 1000 w levert. Geen slechte of onrealistische score, zelfs volgens Bentz, maar aan de hoge kant. Volgens de grafiek is het ietsjes minder, dus lijkt wel realistisch.
OT:
* High met Henk is nu wakker om 3.00 omdat staldeur dichtwaaide en tuintafel (was staal en glas) ineens over erf geblazen werd (straks glas opvegen). Ding stond al 3 jaar buiten en is nog nooit weggewaaid. Wind duidelijk boven 5 m/s nu.
Op maandag 30 maart 2026 03:26:40 schreef High met Henk:
[...]P = 1753 w[..]
KLopt, en daar heb ik Bentz op losgelaten om op 1050W te komen.
Maar dat is het optimale geval zonder verliezen. Het is zoals de range van een EV, of het verbruik van een ICE in de folder van de betreffende auto. Dat haal je in de praktijk ook nooit. Het is wel een veel reëler getal als dat wat je bij die Chinese molentjes/wokkels ziet wat compleet verzonnen, en fysisch onmogelijk, is.
Op maandag 30 maart 2026 08:30:17 schreef revado:
Wat kost zo'n EAZ ding ongeveer?
Nieuw zo'n 80k en gebruikt ligt de prijs tussen de 15 en 40k.
Idd, dat dus.
Vind dit tot nu toe de beste optie. Ik moet echter nog wel het vergunnings traject in...
Is voor de genner niet nodig...
Op maandag 30 maart 2026 19:21:44 schreef High met Henk:
Vind dit tot nu toe de beste optie.
Jij kunt zo'n EAZ makkelijk onderhouden, dat is echter niet voor iedereen weggelegd.
Ik moet echter nog wel het vergunnings traject in...
Ik hoop dat je dat voor elkaar krijgt, normaal zijn het molens voor een agrarisch bedrijf.
Is voor de genner niet nodig...
Maar de opbrengst in vergelijking met een EAZ valt in het niets, heb je het plaatje gezien van de EAZ Windmolen.
Vandaag hebben ze samen tot nu toe 370kWh gedaan.
Tja, dat is veel te veel voor mij ik heb zoals gezegd 24 kWh per dag nodig
Laat dat met een 2e warmtepomp 50 worden (denk het niet, maar toch)
Dan is ruim 100 kWh (volgens mij had je 3 molens toch?)
En onderhoud wil ik minimaliseren: ik heb een drukke baan en als ik in het buitenland zit, moet mijn vrouw er ook wat mee kunnen.
Als backup is er wel een generator, maar toch.... Diesel geven ze ook niet weg...
Maar hoe lang moet die molen dan wel niet draaien voor je die 15-40k terug verdiend hebt.
En er zal ook nog best wel onderhoud aan nodig zijn.
Dan zou ik toch liever een zooi PV neerleggen met een mooie diesel er bij als backup / aanvulling.
Op maandag 30 maart 2026 22:35:16 schreef High met Henk:
(volgens mij had je 3 molens toch?)
Nee, ze hebben er twee.
Op maandag 30 maart 2026 22:41:31 schreef revado:
Dan zou ik toch liever een zooi PV neerleggen met een mooie diesel er bij als backup / aanvulling.
Natuurlijk kan dat, maar met meer panelen heb je dan in de zomer een gigantisch overschot en in de winter is het krap aan.
Op maandag 30 maart 2026 22:41:31 schreef revado:
Maar hoe lang moet die molen dan wel niet draaien voor je die 15-40k terug verdiend hebt.
Op maandag 30 maart 2026 22:35:16 schreef High met Henk:
Tja, dat is veel te veel voor mij ik heb zoals gezegd 24 kWh per dag nodig
24kWh/dag * 365.25 dagen/jaar * 0.25€/kWh = 2,2k€/jaar *
Dus (exclusief rente en onderhoud) 7 tot 18 jaar. Vooropgesteld dat HmH geen zonnepanelen heeft, want die zouden zomaar een groot deel van de 365 dagen kunnen opvangen.
*) Vastrecht telt niet mee, want dat is minder dan de energiebelastingteruggave voor een 3x25A aansluiting, en HmH heeft al accu's, dus piekstroom is geen probleem.
En HmH heeft een 3x40 A aansluiting!
Pv heb ik in 8 maanden genoeg aan.
Ik wil de overige 4 maanden ook overbruggen en de aansluiting opschorten.
(Overigens kanniknop 3x 25 niet draaien i.v.m. warmtepomp die al 20 A afgezekerd is. Iets met factor 2 lager qua selectiviteit
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maar wat VERBRUIKT de warmtepomp effectief?
de mijne is ook afgezekerd op 20A, het is een 8KW buitenunit met 2x 4KW binnenunits. verbruik is piek 2200W, dus nog geen 10A. en dat is bij het opstarten. na 10min zakt het verbruik al aardig richting 600-800W afhankelijk van de gevraagde temperatuur.
onze 2 andere airco's (3,5kW) doen maar 900W piek en 500-600 bij warmen. beide afgezekerd op 16A
alles samen heb ik dus max 4000W electrisch verbruik en dat zou nog steeds op zekering van 20A kunnen. en heb 15kW warmteproductie.
in normale dienst (niet opstarten dus) zit ik maar aan 2000W continue vermogen en dat voor 3 airco's samen dan.
onze douchewater is ook een warmtepompboiler, die verbruikt 280W
en de wasdroger is ook warmtepomp, die houd het op 400W
electrisch verbruiken die dingen haast niks
heb de mijne ooit op 9 A per fase zien staan.....
Was wel toen hij net opgestart wordt, maar mijn warmtepompen zijn 15 en 16 kW (2 stuks) en ze gaan altijd aan als je ook net gaat koken.....