Hallo,
Ik heb een windwokkel en omvormer bij Aliexpress gekocht, maar krijg geen vermogen uit de controller?
- als ik de 3 fasenaansluiting onbelast meet van de windwokkel geven deze ca. 60V AC (tussen de fasen)
- als ik deze op de controller aansluit zakt de spanning naar ca. 15V AC tussen de fasen
- ik heb LifePo4 accu's 24V DC
Maar de controller gaat niet laden, iemand hier ervaring mee?
Gr. Johannes
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Welke controller gebruik je ? Net als bij zonnepanelen heb je een vorm van MPPT nodig bij windmolens.
Klopt ik heb deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009119625542.html?spm=a2g0o.order_l…
En die heeft MPPT voor de windmolen.
Deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009039600525.html
20kW / 24V, trouwens die 20kW betwijfel ik 
[Bericht gewijzigd door Sine op (24%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik ben bang dat het niet echt goed gaat werken, je mag blij zijn als dat ding een paar honderd Watt doet.
Op het moment zie ik een draaiende windmolen (2) en Pw geeft soms 1w aan (8), charge knippert (3).
Bij de spanning geeft hij 26,3V aan (accuspanning).
Als ik verder kijk in het menu geeft hij een spanning van de windmolen van varierend van 13-15V en 0Amp.
Op woensdag 25 maart 2026 13:19:33 schreef Lambiek:
Ik ben bang dat het niet echt goed gaat werken, je mag blij zijn als dat ding een paar honderd Watt doet.
Dan zal ik al blij zijn, op het moment geeft hij maar 1W.
Op woensdag 25 maart 2026 13:27:27 schreef Johannesje:
[...]Dan zal ik al blij zijn, op het moment geeft hij maar 1W.
Die 100W is veel te optimistisch. 20W als er een stevig briesje staat. Heb het zelf ooit geprobeerd 
Kijk gewoon even naar de grafiek vermogen windsnelheid, neem de gemiddelde windsnelheid in EU, en je kan inschatten wat je kan verwachten.
Roland van Leusden
Ja ik heb de windmolen geinstalleerd staan.
De grafiek die bij Aliexpress staat klopt ook niet op dit moment
Op woensdag 25 maart 2026 13:39:00 schreef Roland van Leusden:
Ik zou een 3-fasen gelijkrichter rechtstreeks op de molen aansluiten en die gaan belasten. Dan ben je er gauw achter hoeveel vermogen dat ding echt kan leveren. Wat is de waarde van die grote belastingsweerstand die bij de controller zit ?[bijlage]
1,18ohm
Had ook al zoiets gedaan maar dan met drie halogeenlanpen, maar dat was geen belasting voor de molen.
Roland van Leusden
Nee ie gingen niet branden en de windmolen draaide zeer snel rond, die zag geen belasting meer. Die halogeenlampen zijn 230V/150W/ 20ohm per stuk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik verwacht dat het ding ongeveer 5W doet in het fimpje op aliexpress.
Die wokkel is "niet erg efficient", dus er wordt bij lange na niet de max XX procent van de windenergie in beweging van de wokkel omgezet.
Ze hebben met minstens een factor 1000, mogelijk met een factor miljoen de opbrengst lopen overdrijven.
Op woensdag 25 maart 2026 14:19:57 schreef rew:
Ik verwacht dat het ding ongeveer 5W doet in het fimpje op aliexpress.Die wokkel is "niet erg efficient", dus er wordt bij lange na niet de max XX procent van de windenergie in beweging van de wokkel omgezet.
Ze hebben met minstens een factor 1000, mogelijk met een factor miljoen de opbrengst lopen overdrijven.
Snap er ook niks van, er komen 3x2,5mm2 aders uit de generator, daar kan toch geen 20kW doorheen?
nonius
set SCE to AUX.
Dan zal ik al blij zijn, op het moment geeft hij maar 1W.
Dat lijkt me een goed resultaat voor dergelijke 'windmolens', in een bebouwde omgeving op laag niveau (hooguit een paar meter boven het dak), in turbulentie.
Wat is het frotnale oppervlak? De hoogte boven de daken? Welke windzone (kust of binnenland).
(en om de volgende vraag alvast voor te zijn: nee, een spanningsbooster gaat de opbrengst niet vergroten.)
Op woensdag 25 maart 2026 14:19:09 schreef Johannesje:
Nee ie gingen niet branden en de windmolen draaide zeer snel rond, die zag geen belasting meer. Die halogeenlampen zijn 230V/150W/ 20ohm per stuk.
Dat kan wel kloppen, want de windmolen geeft niet genoeg spanning.
Ik ken een paar mensen die echt een dure hadden gekocht, met een dure omvormer. Ze zijn allemaal weg, waardeloze dingen zijn het.
Mijn advies, koop een paar zonnepanelen en sluit die erop aan. Die zijn op het ogenblik niet zo duur ook.
Heb trouwens ook bij:
https://www.flowerturbines.com/specs-education
gekeken, daar staat ook best veel informatie om hun website en het zijn soortgelijke windmolens, hun controller komt ook uit China.
Op woensdag 25 maart 2026 14:26:10 schreef Lambiek:
[...]
Dat kan wel kloppen, want de windmolen geeft niet genoeg spanning.Ik ken een paar mensen die echt een dure hadden gekocht, met een dure omvormer. Ze zijn allemaal weg, waardeloze dingen zijn het.
hmm, jammer. Je hoort er ook niks meer over dit soort windturbines
nonius
set SCE to AUX.
waardeloze dingen zijn het.
Hangt ervan af wat je ervan verlangt. Als je stroom wilt dan geef ik je gelijk.
Maar het blijft wel leuke bewegende tuindecoratie, met een high-tech karaketer. Véél leuker dan een boedha-beeldje of een tuinkabouter.
Beschouw het als een 'lawn ornament', want dat is wat het is.
@TS,
Geloof me, die dingen werken niet.
Op woensdag 25 maart 2026 14:32:45 schreef nonius:
Hangt ervan af wat je ervan verlangt. Als je stroom wilt dan geef ik je gelijk.
Daar koop je het toch voor. 
Maar het blijft wel leuke bewegende tuindecoratie, met een high-tech karaketer. Véél leuker dan een boedha-beeldje of een tuinkabouter.
Beschouw het als een 'lawn ornament', want dat is wat het is.
Beetje dure decoratie.