Een darius start niet vanzelf.
Kan je de generator even als motor gebruiken als de windmeter aangeeft dat er genoeg wind is?
Is er een typeaanduiding van de generator?
En wat is er allemaal nodig om de generator even als aandrijving te gebruiken?
Je zal er waarschijnlijk een flinke tandwielkast tussen moeten zetten om toeren te maken.
Dat generatortje wat op de foto staat is net zo iets als de generator in een benzine aggregaatje en dat heeft al 2800 toeren nodig om iets te doen.
Er zullen dus ook systemen nodig zijn om de wieken uit de wind te zetten bij een storm etc.
Je zou de spoed van de bladen verstelbaar kunnen maken om zo nog wat grip te hebben op de wisselende wind.
Ik verwacht zelf dat dit zelf bouwen onhaalbaar is, of je moet een grote werkplaats hebben waar je alles op een zeer degelijke en veilige manier kan bouwen, en ook goed balanceren, anders trilt het zo uit elkaar.
En als het draait komt er misschien een paar honderd watt uit bij een hele harde wind.
nonius
set SCE to AUX.
Als je niet kunt metaal draaien, lassen, handmatig metaalbewerken (zagen/vijlen/boren), en handig bent met hout en/of GVK, funderingen berekenen en maken, en, in het algemeen, niet terugdeinst voor een hoop zelfstudie, ontwerpberekeningen en trial & error, dan is er wel iets te bouwen. Waarschijnlijk makkelijker om 'vanaf niets' te beginnen op basis van bestaande ontwerpen (axiale flux of 'motor conversions'; zie Hugh Piggott; Dan Fink en Dan Bartman; Zubbly; Oztules) dan dit geval proberen om te bouwen.
Maar J. heeft dit spul gekocht en het is nu samen met hem zoeken naar mogelijkheden.
Doorverkopen op een tweedehandssite.
Val niet in de 'sunk cost' val....
Mooi groen is niet lelijk en valt niet op tussen de aardbeien
Ik zit vijfhoog in het N. des lands en het waait hier 350 dagen per jaar. Zijn die dingen er ook om op een balcon te zetten? edit: Nonius zat er tussendoor!
nonius
set SCE to AUX.
20kW? Daar zet ik m'n vraagtekens bij.... (net als bij het feit dat de kleur 'groen' zou zijn).
Heb een zelfgewikkelde generator (7.5kW 3-fase inductiemotor, gemodificeerd naar rotor met permanente magneten, 36 stuks van 2"x1"x.5" NdFeB) die ik zelf raam op ca. 5-6kW. Er zijn twee mensen nodig om dat ding te tillen. Dat uit uw generator, die in een handpalm lijkt te passen, 20kW zou komen, is niet geloofwaardig (tenzij bij een idioot hoog toerental; en dan zijn de aansluitdraadjes niet meer geloofwaardig.... of de warmteafvoer van de stator)
Ander ideetje: koop een oude hometrainer in de kringloopwinkel en koppel de generator daaraan. Dat is in elk geval wat ik met één van m'n zelfbouw axiale-flux generators heb gedaan toen ik me realiseerde dat 'DIY windturbine' een doodlopend spoor was.
Een fietsgenerator werkt wel leuk. 100W opwekken gaat me zonder problemen af, bij 150W wordt het lastiger, en 200W (electrisch) lukt me hooguit een paar minuten.
Overigens, voor DEZE toepassing is een vliegwiel juist wel aan te bevelen, vanwege de 'dode punten' bovenin en onderin de pedaalslagen. Een axiale-flux heeft gelukkig behoorlijk wat massa op een grote radius zitten, maar uw generator zou wat dat betreft wel wat extra ronddraaiende massa kunnen gebruiken.
Logische reactie, dacht ik ook toen ik hem binnenkreeg.
Denk dat ik er niks meer me ga doen. Laat hem eerst wel decoratief op het dak staan, hij levert bij harde wind toch nog wel 11W maximaal.
lijkt mij een 120-150W generator te zijn, helemaal op het max misschien 200W.
maar de chinees zal wel een rekentrukje hebben gemaakt. de spoelen zullen max 2kV aankunnen voor de isolatie doorslaat, en kortsluitstroom zal 10A zijn van de wikkelingen bij ronddraaiende generator.
2000V x 10A = 20kW
kan je er geen schoepen aan hangen en dan rechtop monteren?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006131372584.html

2 schroefjes per blad lijkt mij wel haalbaar te zijn
Op donderdag 2 april 2026 12:12:06 schreef nonius:
20kW? Daar zet ik m'n vraagtekens bij.... (net als bij het feit dat de kleur 'groen' zou zijn).
20kW bij 24V is 800A. Kijk even naar de dikte van de draden die eruit komen 
nonius
set SCE to AUX.
maar de chinees zal wel een rekentrukje hebben gemaakt. de spoelen zullen max 2kV aankunnen voor de isolatie doorslaat, en kortsluitstroom zal 10A zijn van de wikkelingen bij ronddraaiende generator.
2000V x 10A = 20kW
Tsja, en ik kan 25kg cementzakken sjouwen, en als ik dat 100 keer achter elkaar doe dan heb ik 2.5ton gesjouwd. Maar dat wil niet zeggen dat ik 2.5 ton kan tillen....
Chinezen en ratings, het blijft een doffe ellende (zie ook andere lopende thread van een accu die '50Ah' zou zijn: https://www.circuitsonline.net/forum/view/171629; ik schat hem zelf op 4-5Ah (twee 2.5Ah 18650-cellen parallel, 3 van dergelijke sets in serie voor 12V)
Dit valt niet meer in de categorie 'naar boven afronden in je voordeel', maar in de categorie 'willens en wetens de kluit belazeren'. Deze ratings zijn net zo geloofwaardig als een rede van Trump of Putin.... We leven blijkbaar in het 'post-truth' tijdperk.
Goed verhaal, zoiets zou het wel moeten zijn.
Maar als ik hier verder mee ga, heb ik nog weinig vermogen. denk dat die wieken dan ook duur zijn in verhouding.
De generator door een home trainer aan laten drijven is wel goed voor mijn conditie.
Op donderdag 2 april 2026 10:58:09 schreef m.bouwer:
@ Revado,
Maar J. heeft dit spul gekocht en het is nu samen met hem zoeken naar mogelijkheden.
Ik heb je ouwe postings nog eens doorgenomen daar zit erg veel info in voor de zelfbouwer https://www.circuitsonline.net/forum/view/141087/last
Op donderdag 2 april 2026 12:59:25 schreef nonius:
[...]Tsja, en ik kan 25kg cementzakken sjouwen, en als ik dat 100 keer achter elkaar doe dan heb ik 2.5ton gesjouwd. Maar dat wil niet zeggen dat ik 2.5 ton kan tillen....
Chinezen en ratings, het blijft een doffe ellende (zie ook andere lopende thread van een accu die '50Ah' zou zijn:
dat is ook wat ze doen.
ze nemen 20cellen van 3,6V 2Ah. ze maken daar een 36V accu mee (voor een step bv.
je hebt dan 10S2P of 36V 4Ah.
maarnee, de chinees zegt: 20x 2Ah is 40Ah
en door ze in serie te zetten op 36V, maakt die dan 36V 40Ah.
als in: een 36V accu met 40Ah aan 'celcapaciteit' (3.6V 40Ah met alles parallel)
en zo ook bij die generator. 10A kortsluitstroom x 2000V maximale spanning voor doorslag in de spoelen.
zoals ze doen bij zonnepanelen
(openklemspanning x kortsluitstroom)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 2 april 2026 10:37:23 schreef revado:
Ik verwacht zelf dat dit zelf bouwen onhaalbaar is, of je moet een grote werkplaats hebben waar je alles op een zeer degelijke en veilige manier kan bouwen, en ook goed balanceren, anders trilt het zo uit elkaar.
Die werkplaats zou bij m.bouwer wel degelijk enigszins in orde kunnen komen.
Wat we in een eerder topic hebben aangeraden aan m.bouwer was om een elektrische-fiets-aandrijving te nemen. Die zijn gewikkeld om bij laag toerental al een forse spanning te leveren. Let op: de wikkelingen van de fietsenbouwer gewoon laten zitten. Dat overnieuw doen is een preciesie werkje wat lastig op afstand te begeleiden is.
De originele wikkelingen doen iets van 20A, dus bij max toerental (max spanning) kan je dan rond de 2kW aan vermogen verwerken.
Een VESC is dan een motorsturing die dat ding prima aan kan sturen. Je kan goedkope kopieen op Aliexpress kopen. FSESC heet ie dan bijvoorbeeld.
Een fiets doet "maximaal" 300 RPM. Een darieus rotor zie ik nog wel eens 1500 RPM doen, of iets in die richting. Je moet dan richting de 150V verwachten. Als je een VESC-compatible ding koopt wat tot 100V aankan, dan moet je dus je toerental tot 1200 beperken. Liefst iets marge houden.
Een vesc kan je ook instrueren om "maximaal te remmen" zodat de boel stopt met draaien. Dit om de boel heel te houden bij storm.
Hier een sturing voor maken is een "oefening voor de lezer". Absoluut niet eenvoudig.
Bij de VESC krijg je de sourcecode er bij. Vervelend is een beetje dat de FSESC gemodificeerde VESC-firmware niet 100% de originele is. Schijnbaar. Volgens open source regels kan je ze dan vragen om je de veranderingen die ze hebben gemaakt toe te sturen. Dat zal niet van een leien dakje gaan....
https://nl.aliexpress.com/item/1005009800333854.html
(Een originele VESC gaat rond de 300 kosten, "last I looked").
Op donderdag 2 april 2026 12:33:06 schreef Johannesje:
Denk dat ik er niks meer me ga doen. Laat hem eerst wel decoratief op het dak staan, hij levert bij harde wind toch nog wel 11W maximaal.
Een mogelijkheid is dan om voor de savonius, zoals die nu is, een bijpassend axiaal generatortje te maken.
J. kun je zeggen wat het bestreken oppervlak van de savonius is?
Exacte oppervlak kan ik nu niet meer bepalen, maar de wokkel is een meter hoog en 50cm in doorsnede.
Kunnen wij als forum voor een savonius een direct drive axiaal generatorje ontwerpen?
Zowat 50 Watt bij 200 toeren/minuut.
Er is budget voor de benodigde spullen ( zoals magneetjes en wikkeldraad en lagers....)
Als voorzetje deze 250 mm magneetring.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Begin (opnieuw) met een direct drive fietsmotor. Laat het wikkeldraad e.d. dit keer zitten.
40cm straal, 50cm hoog. Nog 3 secties als dit voor rond de 300W.
De centrifugaalkrachten zijn fors. 160G is berekend, maak het geschikt voor 200 of 300G.
Het profiel is DU 06-W-200 . Door de tudelft geoptimaliseerd voor deze toepassing.
Ik heb nu een 10mm vierkante paal door het midden. Schijnbaar is dat nogal veel te weinig. 20mm past maar net, ik ben bang dat ik dan te weinig structuur in het profiel overhoud. Maar ik kan zo snel even geen 15mm vierkante buis vinden. Misschien is rond ook goed. Carbonfiber is duur, maar licht-en-sterk.
@Lambiek,
Op vrijdag 3 april 2026 13:09:48 schreef m.bouwer:
Er is budget voor de benodigde spullen ( zoals magneetjes en wikkeldraad en lagers....)
@Rew,
Zelf wil ik geen molen bouwen. Het gaat mij vooral om samenwerking met andere zelfbouwers.
J. heeft spullen gekocht die niet goed functioneren.
Wellicht zou dat verbeteren met een passend generatortje.
Op vrijdag 3 april 2026 17:09:15 schreef m.bouwer:
@Lambiek,
[...]@Rew,
Zelf wil ik geen molen bouwen. Het gaat mij vooral om samenwerking met andere zelfbouwers.
J. heeft spullen gekocht die niet goed functioneren.
Wellicht zou dat verbeteren met een passend generatortje.
Ik zie geen dusdanige verbetering , het blijft toch maar een maximaal vermogen tot 300W dat is leuk maar zet geen zoden aan de dijk. Denk dat ik toch naar een grotere windmolen moet. Hopelijk is mijn omvormer dan weer te gebruiken......
rew
(oude tabjes aan het opruimen).
Leer lopen voor gij gaat rennen. 300W is een prima schaal om ervaring mee op te doen voordat je naar de zeg 3kW gaat.
De grote windmolens aan de dijken ook. De eerste van die dingen waren 2MW, tegenwoordig zijn ze 10 of 20 of zelfs nog meer. Ook de grote jongens beginnen klein en schalen dan pas op. 15 jaar geleden was "vermogen per windmolen" echt een factor 10 lager dan nu.