Hallo iedereen,
Ik heb een compressor aangedreven door een dieselmotor. Hierop is een ouderwets draaiuren klokje van vdo gemonteerd. Het klokje werkte vermoedelijk al jaren niet meer en was zelfs niet meer aangesloten. Ik heb nu het klokje kunnen herstellen en heb het dan ook terug aangesloten. Nu merkte ik dat het klokje na het starten mooi werkte maar na een uurtje ofzo draaien stopte het ineens. Wat er volgens mij gebeurd is dat als de batterij terug vol geladen is na het starten de spanning naar de 14 volt gaat en blijkbaar kan het klokje dat niet goed hebben. Nu dacht ik een spanningsregelaar te maken zodat de spanning altijd mooi rond de 12 volt blijft. De plaatselijke elektronica winkel is al een paar jaar weg dus ik ben is gaan kijken wat ik hier nog allemaal liggen heb. Nu heb ik van een print een lm317t kunnen halen. Ik heb al wat gelezen op het forum en ik denk dat ik hier toch een simpele spanningsregelaar van kan maken? Voor de zekerheid vraag ik het hier nog is even.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik stel me toch de vraag wat het verschil tss 14 en 12v kan geven? Als er iets begeeft lijkt me toch meer aan de hand met het klokje. Mogelijk gaat het op 12v evengoed de geest geven. Moet dat klokjes defect ook niet grondiger geanalyseerd worden? Wat begeeft er juist onder de 14v?
Met de 317 wel opletten dat het klokje niet teveel verbruikt zodat de 317 koeling nodig heeft. Een klokje heeft normaal zeer laag verbruik maar dat gegeven is in dit individueel geval geen zekerheid.
Het klokje werkt perfect. Heb het eens heel de dag laten gaan om het te testen en werkte perfect. Het klopte tot op de minuut. Ik kan anders niet bedenken waarom het stopt met werken. Ik neem spanning van de automatische condensafblaas en deze blijft wel gewoon werken. Kwaad zal het wel niet kunnen om er een regelaar tussen te zetten. Op mijn oude Passat auto vroeger zat ook een regelaar voor de instrumenten,deze waren blijkbaar ook gevoelig voor een stabiele spanning. Daarmee dat ik in die richting aan het denken was. Kan zijn dat het aan iets anders ligt hoor.
EricN
Kwaad kan het zeker niet. Daar ben ik het zeker mee eens. Ik tracht maar toekomstig zeer te vermijden maar als hij op 12v stabiel werkt zal het wel mee vallen. Mss juist de stroom nog bepalen?
Er is wel een probleem. Die LM317 heeft toch minimaal een paar volt nodig om te kunnen regelen, dwz dat de ingangsspanning een paar volt hoger moet zijn als de uitgangsspanning.
Dus bij 14Vin krijg je wel 12Vuit, maar bij 12Vin komt hij niet veel hoger dan 10Vuit.
En die diode aan de ingang van het voorbeeld schema geeft nog een extra verlies van 0.7V. Dus die diode kun je beter weglaten (vervangen door een draadbrug).
Er zijn wel betere regelaars die minder spanning nodig hebben.
Heb het is getest met een tweede klokje dat ik nog in onderdelen liggen heb. Ze zijn blijkbaar wel degelijk spanningsgevoelig. Als de spanning boven de 12 volt is start het klokje niet goed op. Hij werkt precies het beste tussen 11 en 12 volt. Het stroomverbruik gaat minimaal zijn denk ik
benleentje
Golden Member
Op woensdag 25 maart 2026 21:22:57 schreef deKees:
Dus bij 14Vin krijg je wel 12Vuit, maar bij 12Vin komt hij niet veel hoger dan 10Vuit.
Dat is worst case en word ook niet heel precies gedefinieerd in de datasheet. De dropout spanning is in ieder geval afhankelijk van de stroom. Als de stroom klein is zal het spanningsverschil ook minder groot zijn. Ik denk dat je hier wel binnen de 1V verschil blijft.
Het stroomverbruik gaat minimaal zijn denk ik
Misschien toch eens meten?
Mogelijks heb je aan een weerstand en zenerdiode genoeg ... denk ik toch 
Blijf benieuwd wat de aandrijving van dit klokje zo spanningsgevoelig maakt
Dag,het klokje op de foto is een Jaeger (Frans) uurwerkje. Moet in principe werken op een spanning tussen 10 en 15 volt. Het onderste lagertje van de balans kan bij deze uurwerken droog of versleten zijn. Door het uurwerkje ondersteboven te houden en te kijken of het starten dan beter gaat wordt duidelijk of het lagertje het probleem is. Het metalen weekijzer deel van de balans, dat boven het spoeltje beweegt kan ook op het spoeltje aanlopen.
Gr. Douwe
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is een vdo klokje (Duits). Moest er iets mis zijn met het mechanisme zou deze toch op de 12 volt ook slecht moeten werken niet? Als ik onder de 13 volt blijf werkt het perfect.
Sommige instrumenten hebben wel degelijk een stabiele spanning nodig waardoor er een spanningsregelaar gemonteerd is. Mijn vw Passat van 1981 had dit bijvoorbeeld. Ik ga er gewoon een regelaar tussen zetten en dan zien we wel. Is het daarmee opgelost zoveel te beter
Werkt het klokje ook op 10V?
Zo ja, dan zou je de LM317 kunnen instellen op deze spanning, en kijken of het werkt. Wel de C'tjes gebruiken volgens de datasheet, en zo dicht mogelijk bij het IC monteren. Met R1 =220 Ohm en R2 = 1500 Ohm krijg je een uitgangsspanning van 9,8V.
Voor 10V zou in theorie R2 = 1540 Ohm moeten zijn, maar ja, toleranties van het IC en de weerstanden....en anders gebruik je een (instel)potmeter van 500 Ohm in serie met een R2 van 1200 Ohm. Spanning is dan te regelen tussen 8,1 en 10,9 V.
Meet daarna de weerstand van P1 en R2 samen en vervang deze combinatie door een paar weerstanden in serie of parallel te schakelen voor de juiste vervang weerstand.
Ik heb de schakeling gemaakt op een test bordje maar ik denk toch dat er iets niet klopt. Had de weerstand berekend en zou 1890 ohm moeten zijn maar met die waarde kom ik maar aan 7,5 volt. De uitgangsspanning gaat ook omhoog als ik de ingangsspanning verhoog. Klopt dat,ik dacht dat die stabiel zou blijven. Sorry voor de vragen maar dit is een leerschool voor mij.
EricN
opgelet met een 317. De pootjes zitten niet hetzelfde als een 7812. Linkse is bv de adjust.
6mA. Dan kom je met een zener idd toe.
7,5v met 14v ingang? Dan doe je stevig wat mis. Wat is je schakeling? Tekening? Foto?
1890 Ω samen met R1=22 0Ω geeft inderdaad een uitgangsspanning van 12V als het goed is. Maar dat werkt alleen als de ingangsspanning meer dan 13V is.
Bij een lagere ingangsspanning zal de regelaar proberen om zo hoog mogelijk te gaan, en zal dan ook met de ingangsspanning mee variëren. De regelaar kan alleen de spanning verlagen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 27 maart 2026 11:41:46 schreef deKees:
1890 Ω samen met R1=22 0Ω geeft inderdaad een uitgangsspanning van 12V als het goed is.
Maar dat werkt alleen als de ingangsspanning meer dan 13V is.
Meer zelfs: dropout is 1.6v...2.25v, afhankelijk van de belasting.