Op donderdag 2 april 2026 14:38:38 schreef kris van damme:
btw, de turntable motor gebruikt wel een gemeenschappelijke aarding, ook naar de regelpotentiometers voor de skating en de dempmotor . Blijkbaar is dat belangrijk, want het staat vet aangegeven in het schema. dat is ok?
Alle aardpunten zijn aan elkaar verbonden, geen onderbrekingen gemeten.
Op donderdag 2 april 2026 10:55:54 schreef Bart de Jong:
[...]Okaphone. Ik vervang straks wat elco's in dit circuit
Er mankeert niks aan de elco's. Netjes binnen spec. gemeten met een component tester.
Ik zal nog even kijken naar TR 16 t/m 19. Ik ga ervanuit de ic 5 en 6 goed zijn, ik heb beide vervangen maar dat bleek het niet te zijn.
[Bericht gewijzigd door Bart de Jong op (21%)]
Ik zou in eerste plaats denken aan een aardprobleem. Bij grotere demping waarschijnlijk grotere stromen door de aarde. Bij een stuk zelfde aarde kan een ander circuit beinvloed worden. Ik zou dan een aparte aarde draad leggen.
Service manual erbij gepakt en wat ook vaak wil helpen zoeken op forum Denon DP-59L.
https://www.diyaudio.com/community/threads/denon-dp-59l-speed-control.…
Het blijkt om de afstand te gaan tussen magneetkop en draaitafel. Als die te groot wordt.
Blijkbaar werkt dan de toerental regeling niet meer optimaal. Je komt dan toch terecht bij de mechanische terugkoppeling van H-motor op de sensorkop.
Manual :
https://ia601201.us.archive.org/28/items/manual_DP59L_OM_DENON_EN/DP59…
Service Manual :
https://elektrotanya.com/denon_dp-59l.pdf/download.html
Circuits online max. bestand 4MB vandaar de links.
In de exploded view is nr 65 denk ik de sensorkop en zit dus vlakbij de H-motor. Het kan ook 44 zijn met magneten in tafel 86. Het blijkt 17 te zijn.
Op de pcb aansluitingen fg1 bij ic1 die lopen naar links richting arm, niet goed te zien op je eerste foto.
Op donderdag 2 april 2026 18:05:31 schreef Bart777:
Ik zou in eerste plaats denken aan een aardprobleem. Bij grotere demping waarschijnlijk grotere stromen door de aarde. Bij een stuk zelfde aarde kan een ander circuit beinvloed worden. Ik zou dan een aparte aarde draad leggen.Service manual erbij gepakt en wat ook vaak wil helpen zoeken op forum Denon DP-59L.
https://www.diyaudio.com/community/threads/denon-dp-59l-speed-control.…
Het blijkt om de afstand te gaan tussen magneetkop en draaitafel. Als die te groot wordt.
Blijkbaar werkt dan de toerental regeling niet meer optimaal. Je komt dan toch terecht bij de mechanische terugkoppeling van Hmotor op de sensorkop.Manual :
https://ia601201.us.archive.org/28/items/manual_DP59L_OM_DENON_EN/DP59…Service Manual :
https://elektrotanya.com/denon_dp-59l.pdf/download.htmlCircuits online max. bestand 4MB vandaar de links.
Magneet kop is reeds afgesteld met een voeler van .18 mm. Ik heb de sm helemaal doorgelopen. Ik zal het vanavond in de aarding gaan zoeken.
Een ander antwoord was dat de magnetische strip op de draaitafel zijn magnetisme gedeeltelijk verloren had.
Ik zou zo zeggen probeer de gap van 0,18 mm zo klein mogelijk te maken zonder dat er iets aanloopt, ook niet bij uit het balans raken van de draaitafel.
Of probeer te meten wat de sensor kop opvangt zonder dat de tafel draait wel met maximale H demping. Het signaal kan wel te klein zijn voor je scoop. Pin 8 en Pin 13 van IC1 hebben een versterkt signaal staan.
Of reinig de spleet van je kop.
Of als er magneten in de tafel zitten aanvullen met nieuwe.
Op donderdag 2 april 2026 18:52:03 schreef Bart777:
Een ander antwoord was dat de magnetische strip op de draaitafel zijn magnetisme gedeeltelijk verloren had.
Ik zou zo zeggen probeer de gap van 0,18 mm zo klein mogelijk te maken zonder dat er iets aanloopt, ook niet bij uit het balans raken van de draaitafel.Of probeer te meten wat de sensor kop opvangt zonder dat de tafel draait wel met maximale H demping. Het signaal kan wel te klein zijn voor je scoop. Pin 8 en Pin 13 van IC1 hebben een versterkt signaal staan.
Of reinig de spleet van je kop.
Of als er magneten in de tafel zitten aanvullen met nieuwe.
Dank voor het meedenken. GAP zo klein mogelijk gemaakt. Ik zie geen gekke dingen op de scope als ik meet op pin 1/2/3/4 van de ontvanger, mooi stabiel. Ik kan verder ook geen gekke dingen vinden. Wellicht is het een ontwerpfout. Het blijft onlogisch waarom het aanspreken van de q-damping een ander circuit beïnvloed.
wat je kan doen is de motor voor skating even loskoppelen, zo lopen er geen grote stromen meer. maar laat de gain wel open staan. Zo kan je uitmaken of het een ongewenste koppeling is tussen de op-amps of er een ongewenste koppeling is via voeding of grounds.
Op vrijdag 3 april 2026 00:07:19 schreef kris van damme:
wat je kan doen is de motor voor skating even loskoppelen, zo lopen er geen grote stromen meer. maar laat de gain wel open staan. Zo kan je uitmaken of het een ongewenste koppeling is tussen de op-amps of er een ongewenste koppeling is via voeding of grounds.
Als ik draden 44 en 45 los haal, dus de motor van de antiskating dan blijft het probleem bestaan, gain open (ik neem aan potmeter van de q-demping). Gain dicht geen probleem. Dus dan lijkt het mij dat er toch iets gebeurd tussen ic 5 en 6 (beide nieuw) of transistors in deze schakeling wat effect heeft op het andere circuit
Op vrijdag 3 april 2026 09:35:07 schreef Bart de Jong:
[...]Als ik draden 44 en 45 los haal, dus de motor van de antiskating dan blijft het probleem bestaan, gain open (ik neem aan potmeter van de q-demping). Gain dicht geen probleem. Dus dan lijkt het mij dat er toch iets gebeurd tussen ic 5 en 6 (beide nieuw) of transistors in deze schakeling wat effect heeft op het andere circuit
merkwaardig. de printen zijn schoon? (soms kan historische smurrie of vuil voor een lichte geleiding zorgen, wat in gevoelige circuits voldoende kan zijn de boel te verstoren)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat wat Kris schrijft over vuil op het PCB heb ik hier gehad. Een opamp uitgang ging steeds max omhoog. Opamp getest en die was goed. Voor de zekerheid toch een nieuwe erin hielp ook niet. Alle weerstanden en condensators gemeten. Alles eraf en op een breadboard. Daar werkte het gewoon. Alles weer op het PCB en het werkte niet. Toen eens de weerstand van het vieze PCB gemeten. En idd de conformal coating geleidde. De boel goed schoongepoetst en het ding deed het weer goed. Heeft me heel wat tijd gekost.
Ik heb weerstand r77 en R83 doorgeknipt aan de zijde van de transistors. Probleem weg. Tussen de motor V en Tr 16 en 17 zit niks en tussen de motor H en Tr 18 en 19 zit ook niks. er lijkt dus iets aan de hand te zijn met de torren. even kijken of ik probleem verder kan isoleren
twee nieuwe weerstanden erin gezet. Tr 16 t/m 19 eruit gehaald en getest. Niks mee aan de hand. En weer erin. poeh!!
ik heb een 1/2 uur met een vergrootglas de print afgespeurd (voor de tweede keer) maar niks aangetroffen. Ik zie aan de bovenzijde ook weinig bijzonderheden. Ook nergens verkleuring.
Wat ik uit forum posts haal is dat door veroudering veel spelers kuren krijgen. Elco's zijn dan de eerste verdachten. Maar ook optocouplers verouderen. Ik zou als eerste alle connectoren 1 voor 1 loshalen en weer insteken. Misschien dat potmeters VR1 en VR2 ook gevoelig worden voor trillingen, geen idee denk van niet.
De magneten zijn een magneet strip met ongeveer 1000 magneetjes over de hele omtrek. Reken je dan uit wat de sensor oppikt bij : 33rpm 60sec/33 en delen door 1000 is elke 1,82ms een puls. Voor 45 toeren 60/45 x 1/1000 = 1,33ms. Pin 18 van IC1 wordt niet beschreven maar ik denk dat hier de stroom bepaald hoe snel condensator C14 aan pin 20 wordt opgeladen. Je krijgt dan voor 33 rpm grafiek zoals bij beschrijving pin20 staat. 7,2mX is denk ik 7,2ms. Dat is 4x 1,8ms.
IC2 is zgn. PLL maar is verwarrend. Ik denk dat dit IC er enkel is voor Quartz nauwkeurigheid. Er is geen feedback van IC1 dus de van 4,5MHz afgeleide pulsen hebben geen relatie met de sensor pulsen en dus ook niet met de rpm van de draaitafel.
Er is een zgn. DA uitgang. De uitgang heeft een puls breedte verhouding in overeenstemming met verhoging/verlaging van de pitch , +-10%. Dit signaal geeft de verhoging verlaging door aan IC4 via R23 en is niet het eigenlijke correctie signaal dat van pin 15 en 24 IC1 komt.
Het AC voltage voor de motor schijnt 100 VAC te zijn. Brugcellen D30 en D45 zorgen ervoor dat we met een transistor de AC stroom kunnen bepalen. De main wikkeling is voor het ronddraaien, de sub wikkeling voor het afremmen.
Ik denk dat je met een scoop moeilijk kan beoordelen of de pulsen stabiel zijn of 1 promille heen en weer zwaaien.
Ik had al wat elco's vervangen, met name de kleine waardes worden wat slechter na verloop van tijd is mijn ervaring. Apparaat is nieuw en ik heb voorzichtig alles weer opgestart. Tijdje terug verworven uit een erfenis. Dus ik ga ervan uit dat veel onderdelen hun orginele specs nog hebben. Magneten kunnen volgens mij hun kracht verliezen enkel als ze worden blootgesteld aan hoge temperaturen.
Maar goed inmiddels bijna alles gecontroleerd en ik kan alleen maar concluderen dat wat ik gecontroleerd heb in orde is. Vr1 en 2 heb uit voorzorg vervangen omdat deze vaak vies zijn en storingen veroorzaken.
Ik heb alles afgesteld Volgens de sm. Ik schroef hem dicht. Wat de scope liet zien was ook overal goed.
Kunnen optocouplers ook verouderen zonder dat ze gebruikt zijn?
Op vrijdag 3 april 2026 20:45:28 schreef Bart de Jong:
Kunnen optocouplers ook verouderen zonder dat ze gebruikt zijn?
zeker en vast, en zeker de Japanse van +- 40 jaar geleden. Ook elco's verouderen , zelfs ongebruikt.. weerstanden zijn minder verdacht maar kunnen wel eens in waarde oplopen. en dan zijn er nog de zwartpoottorren..
Ik denk dat het een beetje vaag gebied is. Ik heb pdfs gezien waar ze 30% teruglopen in current transfer ratio (ctr). Maar onduidelijk of dit ook gebeurt als ze op de plank liggen.
Je kunt zelf googelen of liever startpage gebruiken. Ik denk niet dat het de oorzaak is of het moet net op het randje opereren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Veel apparatuur vindt lang niet gebruiken niet prettig. Ik heb veel gevallen gezien van werkend weg gezet en kapot bij gebruik x jaar later. En niet alleen elco's waren dan stuk. Misschien sneuvelt het bij eerste opstart omdat elco's rot zijn? Daarnaast oxide van relais, connectors en schakelaars. Vooral latching druk schakelaars.
Solderingen zijn een punt. Als er breukjes inzitten oxideren die en isoleren het component van de pad.
De LEDs van opto's slijten van gebruik, volgens mij niet van niets doen. Dat is wel simpel te testen. Datasheet opzoeken. De vereiste stroom door de led sturen en dan secundair kijken hoeveel stroom er dan loopt. Dan weet je de current transfer ratio (CTR) welke in de datasheet als min/max wordt gegeven.
Elco's verliezen hun oxidelaag en daarmee capaciteit en isolatie waardoor ze kunnen gaan lekken voor DC. Als de eerste keer opstarten ze niet vanzelf formeert gaan ze lekken en worden heet en gaan op korte termijn de pijp uit. Ik heb ook gevallen van kathode/anode (vergeet altijd welke) rot mee gemaakt waarbij intern de folie "losrot" van de aansluitpinnen.
Heel soms komen tin-wishers tussen bv IC of halfgeleider pootjes voor.
Meer kan ik zoeven niet bedenken. Ik heb ook nooit aan pick-ups gewerkt.
nonius
set SCE to AUX.
De LEDs van opto's slijten van gebruik, volgens mij niet van niets doen.
Ik heb al ca. 15 jaar een oude Fluke 8000A die ik eigenlijk nooit gebruik. Vorige week zette ik hem nog eens aan en toen bleek er één LED-segment niet meer aan te gaan. De vorige keer dat ik het apparaat aanzette (een jaar of 2-3 eerder) werkten met absolute zekerheid wèl alle LED-segmenten. Dus blijkbaar gaan ook van niets doen LEDs defect.
Het zou me niet verbazen als hetzelfde ook niet opging voor de LEDs in optocouplers.
Op vrijdag 3 april 2026 21:21:43 schreef fred101:
Veel apparatuur vindt lang niet gebruiken niet prettig. Ik heb veel gevallen gezien van werkend weg gezet en kapot bij gebruik x jaar later. En niet alleen elco's waren dan stuk. Misschien sneuvelt het bij eerste opstart omdat elco's rot zijn? Daarnaast oxide van relais, connectors en schakelaars. Vooral latching druk schakelaars.
Solderingen zijn een punt. Als er breukjes inzitten oxideren die en isoleren het component van de pad.De LEDs van opto's slijten van gebruik, volgens mij niet van niets doen. Dat is wel simpel te testen. Datasheet opzoeken. De vereiste stroom door de led sturen en dan secundair kijken hoeveel stroom er dan loopt. Dan weet je de current transfer ratio (CTR) welke in de datasheet als min/max wordt gegeven.
Elco's verliezen hun oxidelaag en daarmee capaciteit en isolatie waardoor ze kunnen gaan lekken voor DC. Als de eerste keer opstarten ze niet vanzelf formeert gaan ze lekken en worden heet en gaan op korte termijn de pijp uit. Ik heb ook gevallen van kathode/anode (vergeet altijd welke) rot mee gemaakt waarbij intern de folie "losrot" van de aansluitpinnen.
Heel soms komen tin-wishers tussen bv IC of halfgeleider pootjes voor.
Meer kan ik zoeven niet bedenken. Ik heb ook nooit aan pick-ups gewerkt.
Ik had willen meten maar kon nergens een datasheet vinden van de optocoupler: sharp pc613
Ik was ook op zoek naar een vervanger, wellicht hebben jullie een advies. In een boek vond ik TIL117 als aangewezen vervanger
Dit maakte AI van de spec:
Key Features of the Sharp PC613 (Photocoupler):
Manufacturer: Sharp Microelectronics
Package: 6-Pin DIP
Type: Photocoupler (Optoisolator)
Isolation Voltage: 5,000 Vrms (5 kV)
Input Current : 5 mA (typical)
Output Current : 50 mA (typical)
Response Time: 5 μs
fred101
Golden Member
https://www.utsource.net/itm/p/946442.html
Volgens deze site is het een isolated DC/DC converter
OKAPHONE heeft de vishay cny75 volgens jouw cross reference zou dat een vervanger kunnen zijn.
Oka heeft trouwens veel meer soortgelijke.
Of dit echt een oplossing is betwijfel ik ten zeerste.
Indien je ze vervangt soldeer dan voorzichtig de oude eruit zodat die er ook weer in kunnen.
Ik vind het apart voeden van ic5 en ic6 en de rest totaal niet voeden de beste manier om de fout te ontdekken. De rest moet dan namelijk helemaal niets oppikken. Met scoop op gevoelig ga je dan de rest af op zoek naar storing. Je kan dan nog steeds de Denon voeding zelf gebruiken. Er zijn zoveel draadbruggen.
fred101
Golden Member
Die opto is volgens jou bijlagen het zelfde als een CNY75
https://www.vishay.com/docs/83536/83536.pdf
Edit, Bart heeft dat ook al genoemd zie ik nu.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op vrijdag 3 april 2026 23:58:11 schreef fred101:
https://www.utsource.net/itm/p/946442.html
Volgens deze site is het een isolated DC/DC converter
Wat wil je, een compleet AI gedreven site...
Op zaterdag 4 april 2026 00:17:28 schreef Bart777:
OKAPHONE heeft de vishay cny75 volgens jouw cross reference zou dat een vervanger kunnen zijn.
Oka heeft trouwens veel meer soortgelijke.
Of dit echt een oplossing is betwijfel ik ten zeerste.
Indien je ze vervangt soldeer dan voorzichtig de oude eruit zodat die er ook weer in kunnen.Ik vind het apart voeden van ic5 en ic6 en de rest totaal niet voeden de beste manier om de fout te ontdekken. De rest moet dan namelijk helemaal niets oppikken. Met scoop op gevoelig ga je dan de rest af op zoek naar storing. Je kan dan nog steeds de Denon voeding zelf gebruiken. Er zijn zoveel draadbruggen.
Ik verwacht ook niet dat de optocouplers de schuldenaar zijn. Ik als ik weer eens wat bestel dan neem ik ze mee in de bestelling.
Ik zal het circuit apart voeden wat metingen doen.
Ik heb de speler een tijdje apart gezet. Afgelopen weekend maar weer eens aan begonnen. Speler volledig geassembleerd en afgesteld. Kon geen enkele fout vinden in de circuitjes van de antiskating en Q demping. Besloten het mysterie zo te laten voor wat het is, speler werkt verder goed.