ik heb een mooie Denon DP-59L platenspeler. De heeft een Tonearm waarin een elektronische demping zit. Antiskating wordt elektronisch geregeld. Er zit ook een Q-damping op, een systeempje dat schijnbaar arm trillingen onderdrukt op. Even los van de discussie of dit nut heeft of niet het zorgt voor problemen.
Omschrijving
Het ontwerp is zodanig dat de trilling van de arm eerst wordt gedetecteerd als een elektrisch signaal door twee detectiespoelen in het verticale en horizontale vlak, en dit signaal wordt door een hoogdoorlaatfilter met een variabele volumegrensfrequentie geleid (dubbele potmeter). Na het passeren van het volumeregelaar wordt het signaal toegevoerd aan de vermogensregelingsspoel, waardoor deze stroom krijgt in tegenfase met de trilling van de toonarm.
Als ik de toonarm horizontaal beweeg krijg ik een mechanisch correctie geluid, dus zodra de q-damping in werking treed en wil corrigeren. Anti skating werkt goed een geeft geen problemen. Het mechanische geluid is van de spindelmotor heb ik ontdekt. Ik heb de arm afgesteld volgens de service manual. Wat elektronica gecontroleerd maar niks gevonden. Ik heb de scope aan aan testpunten 1 en 2 gezet om te kijken of het bewegen van de toonarm iets met de toerenregeling doen en die wordt inderdaad verstoord, de zaagtand (testpunt 2 )verplaatst zich in de tijd en hierdoor verloopt de puls (testpunt 1) waardoor de motor niet meer goed regelt en begint te corrigeren. Dus het bewegen van de toonarm (als de naald meeloopt in de groef) zorgt voor een verstoring in de toerental regeling (heel vreemd). Als ik de potmeter van de q-damping op 0 zet geen last van het probleem. Het correctiegeluid wordt luider naarmate ik de potmeter open draai.
Ik heb het schema erbij gedaan en een plaatje van de scope met de juiste afstelling.
Iemand een idee waar ik kan beginnen.
Er zijn weinig verbindingen tussen de motor controller en de rest van de schakeling, als ik het goed zie alleen een referentie puls voor de de motor controller uit de "speed control", een start/stop en een 45/33 signaal. EN ze delen de 5V voeding.
Ik zou als eerste eerst die 5V voeding goed bekijken. Schoon, stabiel, etc? En dan de overige signalen.
Is er in gerommeld? Dit soort systemen zou wel eens erg gevoelig kunnen zijn voor een correcte plaatsing, bedrading, isolatie of juist aarding van alles. Het blijft audio.
Wel leuk om eens te zien. Een paar foto's van de opbouw van een en ander kunnen helpen en worden op prijs gesteld 
Ik heb de voedingspanningen van de op amps gecontroleerd deze waren in orde. IC6 zit op de 10V rail en IC6 op de 5V. Ik verdenk wel een van de op amps. Potmeters werken goed. Spoel en motor geven een mooie weerstand. Wellicht dat één van de op amps een spanningspiek veroorzaakt op de voeding.
Heel veel componentjes doorgemeten op de print maar niks afwijkends. Wellicht een van de output transistors defect.
[Bericht gewijzigd door Bart de Jong op (15%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kunt een opamp heel makkelijk op een breadboard testen. Zelf heb ik een klein versterker schakelingetje met potmeter op de ingang en wat weerstanden en een led op de uitgang, op gaatjes board gezet met ipv de opamp drie IC voeten(voor single, dual en quad opamps) . Zo kan ik heel snel een opamp testen.
Op zaterdag 28 maart 2026 19:26:40 schreef fred101:
Je kunt een opamp heel makkelijk op een breadboard testen. Zelf heb ik een klein versterker schakelingetje met potmeter op de ingang en wat weerstanden en een led op de uitgang, op gaatjes board gezet met ipv de opamp drie IC voeten(voor single, dual en quad opamps) . Zo kan ik heel snel een opamp testen.
Ik zal eens kijken, handig maar ik test ze niet zo vaak. Ik zal even een scope aansluiten op de uitgang van de opamps, even zien wat er gebeurt.
Op zaterdag 28 maart 2026 19:17:47 schreef Bart de Jong:
Ik heb de voedingspanningen van de op amps gecontroleerd deze waren in orde. IC6 zit op de 10V rail en IC6 op de 5V. Ik verdenk wel een van de op amps. Potmeters werken goed.Heel veel componentjes doorgemeten op de print maar niks afwijkends. Wellicht een van de output transistors defect.
Heb je ook met een scoop gekeken of de voedingen rimpelvrij zijn? En dan niet alleen de 50Hz (of 100Hz) rimpel maar ook andere vormen zoals eventueel gedreun van motoren enzo?
Of er een probleem is , weet ik zo gauw niet.Anders gezegd , ik ben er niet zeker van.
Het is een prachtige draaitafel.Maar mogelijk haal je een paar begrippen door elkaar.
Zo praat je over een spindel motor (en daarvan zou het toerental varieren wanneer je de arm
horizontaal of vertikaal beweegt.)
Voor zover mijn kennis reikt , is de spindelmotor , de motor die het plateau laat rond draaien
op 45 danwel 33 toeren.
Elke draaitafel , waarvan de 45 of 33 toeren gaan varieren , wanneer je de arm beweegt , zou het
nooit tot op de produktielijn hebben gebracht.
Je zegt zelf dat wanneer de potmeter(s) op 0 (nul) staan er geen probleem is.
De spindel motor zal waarschijnlijk motor M1 worden genoemd.Dan zijn er de motoren M2 (V) en M3 (H).
Een voor de vertikale bewegings correctie en de ander voor de horizontale correctie van de arm.
Je hebt het niet vermeld , maar ik ga ervan uit dat motor M2 , de naaldkracht hoort in te stellen.
Als dat het geval is , dan heb je inderdaad Q - demping nodig , om te zorgen , dat de naaldkracht
gelijk blijft.
Ik neem het voorbeeld van een plaat met een hobbel op de buitenrand.Deze hobbel zal een elektrische
puls in het systeem veroorzaken.Om te zorgen dat de naaldkracht nog steeds doed blijft , en dus ook
de dwarskracht compensatie , wordt Q - demping toegepast.
Nee , ik heb de service manual en de user manual niet .En ze ook niet gelezen.
Meestal na 1 of 1 1/2 cm is de hobbel voorbij en kan de plaat normaal worden afgespeeld.
Stel nou dat je een langspeel plaat hebt , met een hobbel die tot naar het middelpunt loopt.
Op de buitenrand , komt de hobbel om de zoveel seconden voorbij.Het systeem korrigeert voor de puls.
Het toerental is 33 toeren per minuut.Wanneer de naald bij de binnengroef is , wordt de hobbel ook
gezien.Alleen de tijd dat deze hobbel lanskomt , is korter tov de tijd op de buitenrand.
Je mag het ook anders zeggen , de puls verplaatst zich over de tijdas.Hierdoor ben jij van mening ,
dat het toerental van 33 is /wordt veranderd.Nee , het toerental is nou juist het enige , dat constant
moet blijven om het systeem goed te laten werken , wanneer de plaat wordt afgespeeld.
Als het toerental zou veranderen tijdens het afspelen , verander je de regels tijdens het spel.
Bovendien zeg je dat de dwarskracht goed werkt.Hoe en op welke wijze heb je dat kunnen vast stellen?
Verder vraag ik mij af , of je mij de zin of zinnen kunt laten zien , uit enig document , van
deze platenspeler , die concludeert , dat er een probleem is , wanneer je de arm beweegt (en je een
geluid hoort van een motor)
Staat dat zo omschreven in de SM of heb je het er zelf bij bedacht?
Ik zeg dus nogmaals , volgens mij is er geen probleem.En maak je het misschien nodeloos ingewikkeld.
Een drupje olie op de spindel en gewoon lekker platen draaien en genieten.
Welk element gebruik je ?Voor zo`n arm zou ik een naald kracht van 1,7 gram nemen of iets zwaarder.
Bij een plaat met een hobbel , hoeft Q - demping dan niet zo hard te werken.
Ik heb nog zo'n platenspeler en deze maakt geen geluiden. De naaldruk kan je gewoon instellen met een contragewicht (in dit geval een AT-VM760SH met 2 gram naaldruk). De q-damping is iets extra's.
Als ik de arm horizontaal beweeg gebeurd er iets raars, de kwarts lock raakt van slag doordat het zaagtand signaal zich verplaatst en dat is heel vreemd. Zie eerste bericht. De draaitafel probeert het toerental (33/445) te corrigeren en dat hoor je. De beweging van de arm zou nooit invloed moeten hebben op de kwarts lock.
Als ik op pin 44 en 45 meet in mv en ik draai aan de potmeter van de antiskating regelt hij keurig van 0 naar 300mv
Ik kan het ook uit laten maar ik los dit liever op.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
De circuits die over de spindel en horzontale correctie gaan zijn gescheiden.
Enkel de voeding en de mechanische koppeling zouden de oorzaak kunnen zijn.
Je gebruikt een scoop met beperkte bandbreedte en kan dus niet goed zien of er hoogfrequente storing opstaat.
Als eerste zou je de voeding ter plekke ic5 en ic6 kunnen ontkoppelen met bijv. 100nF over + en -5V naar de massa of gewoon over de + en - spanning. Voordat je ic5 vervangt zou ik eerst de spannigspootjes los knippen met een weerstand weer aan de voeding en over de voedingspinnen alsnog 100nF voor een nog betere ontkoppeling.
Wat echter ook kan zijn dat de rubber ophangingen stijf zijn geworden waardoor er een mechanische koppeling is tussen horizontale motor en spindel.
Wees trouwens voorzichtig met aanraken want de spindel werkt op een hoge spanning. Er wordt niet voor niets met optocouplers gewerkt en de vele gevaren driehoekjes in het schema. Bedenk ook dat de massa van je scoop aan aarde ligt en je dus met 1 hand aanraken al in de problemen kan komen. Zeker met gesloten jumpers jex1 en jex2.
Zo dacht ik ook, het zijn gescheiden systemen. De voeding van ic 5 en ic 4 zitten aan elkaar verbonden. Misschien dat de voeding van IC4 wordt verstoord wat een effect heeft.
Ik heb gisteravond nog even gemeten met een rpm meter. Zonder q-damping op 33rpm. De meting heb ik driemaal gehaald. De naald liep mee op de plaat. Een duidelijk gevolg.
- Q-damping uit: w/f tussen 0.01 - 0.02
- Q-damping 2: w/f 0.05
- Q-damping 3: w/f 0.1 (plus een hoop correctie geluiden van de quartz lock)
Ik ben voorzichtig, de motor is er één met hoog koppel en hoge spanning. Er zitten nergens rubbers, behalve in de ophang van de trafo en deze zijn uitstekend.
Ik zal ic 5 maar bestellen als backup. een paar Wima 100nf heb ik nog wel liggen. Welke waarde weerstand kan ik gebruiken ?
Voor ic5 kan je eventueel een tl072 of tl082 proberen. Voor ic6 een LM 358 want die moet ingangs spanningen tot 0v aankunnen. Eventueel 100 Ohm in de + en - 5 volt met daarachter 100nF + 10uF elko, net wat je hebt liggen.
Een andere oorzaak zou de horizontale motor zelf kunnen zijn dat die te stroef loopt en dus meer stroom trekt.
Draden die evenwijdig lopen van het ene circuit met het andere.
Soldeer die over 2 banen kortsluit.
Of enkel het v en h circuit van voeding voorzien en meten of andere circuits iets oppikken.
De bandbreedte van je scoop is 500 kHz dat is niet echt veel maar je zou bij hoogfrequent oscillatie toch iets moeten zien bijv. een bredere band om je signaal heen.
Kijk dus ook naar de uitgangen van de opamps of daar geen oscillaties opstaan doordat sommige onderdelen verlopen zijn.
En je hebt nog een speler en kunt dus signalen vergelijken.
Op maandag 30 maart 2026 17:21:57 schreef Bart777:
Voor ic5 kan je eventueel een tl072 of tl082 proberen. Voor ic6 een LM 358 want die moet ingangs spanningen tot 0v aankunnen. Eventueel 100 Ohm in de + en - 5 volt met daarachter 100nF + 10uF elko, net wat je hebt liggen.Een andere oorzaak zou de horizontale motor zelf kunnen zijn dat die te stroef loopt en dus meer stroom trekt.
Draden die evenwijdig lopen van het ene circuit met het andere.
Soldeer die over 2 banen kortsluit.
Of enkel het v en h circuit van voeding voorzien en meten of andere circuits iets oppikken.
De bandbreedte van je scoop is 500 kHz dat is niet echt veel maar je zou bij hoogfrequent oscillatie toch iets moeten zien bijv. een bredere band om je signaal heen.
Kijk dus ook naar de uitgangen van de opamps of daar geen oscillaties opstaan doordat sommige onderdelen verlopen zijn.En je hebt nog een speler en kunt dus signalen vergelijken.
Ik krijg morgen een M5218AP (ic5) binnen, LM 358 heb ik nog een aantal van liggen. Motor is een groot woord
De arm beweegt heel soepel zonder belemmeringen, ik heb dat gecontroleerd.
Ik zal de scope op de uitgangen aansluiten, kijken wat ik zie.
IC 5 uit het circuit gehaald. Probleem weg. Uiteraard geen werking van de q-damping. Anti skating werkt. geen verstoring van het circuit van de spindel.
IC5 vervangen voor nieuwe exemplaar. probleem is er nog steeds.
100nF over de + en - van IC 5 en 6, probleem is er nog steeds, ook geen kleine verbetering met deze ontkoppeling. IC 4 ook ontkoppeld met 100nF, ook geen verbetering. (overal 100nf ceramisch geplaatst)
Waar kan ik het nog in zoeken ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 2 april 2026 10:39:56 schreef fred101:
Heb je dat IC gekocht bij een officiële distribiteur/dealer of recht uit China (via Ali of Ebay)
Okaphone. Ik vervang straks wat elco's in dit circuit
btw, de turntable motor gebruikt wel een gemeenschappelijke aarding, ook naar de regelpotentiometers voor de skating en de dempmotor . Blijkbaar is dat belangrijk, want het staat vet aangegeven in het schema. dat is ok?
Op donderdag 2 april 2026 14:38:38 schreef kris van damme:
btw, de turntable motor gebruikt wel een gemeenschappelijke aarding, ook naar de regelpotentiometers voor de skating en de dempmotor . Blijkbaar is dat belangrijk, want het staat vet aangegeven in het schema. dat is ok?
Alle aardpunten zijn aan elkaar verbonden, geen onderbrekingen gemeten.
Op donderdag 2 april 2026 10:55:54 schreef Bart de Jong:
[...]Okaphone. Ik vervang straks wat elco's in dit circuit
Er mankeert niks aan de elco's. Netjes binnen spec. gemeten met een component tester.
Ik zal nog even kijken naar TR 16 t/m 19. Ik ga ervanuit de ic 5 en 6 goed zijn, ik heb beide vervangen maar dat bleek het niet te zijn.
[Bericht gewijzigd door Bart de Jong op (21%)]
Ik zou in eerste plaats denken aan een aardprobleem. Bij grotere demping waarschijnlijk grotere stromen door de aarde. Bij een stuk zelfde aarde kan een ander circuit beinvloed worden. Ik zou dan een aparte aarde draad leggen.
Service manual erbij gepakt en wat ook vaak wil helpen zoeken op forum Denon DP-59L.
https://www.diyaudio.com/community/threads/denon-dp-59l-speed-control.…
Het blijkt om de afstand te gaan tussen magneetkop en draaitafel. Als die te groot wordt.
Blijkbaar werkt dan de toerental regeling niet meer optimaal. Je komt dan toch terecht bij de mechanische terugkoppeling van H-motor op de sensorkop.
Manual :
https://ia601201.us.archive.org/28/items/manual_DP59L_OM_DENON_EN/DP59…
Service Manual :
https://elektrotanya.com/denon_dp-59l.pdf/download.html
Circuits online max. bestand 4MB vandaar de links.
In de exploded view is nr 65 denk ik de sensorkop en zit dus vlakbij de H-motor. Het kan ook 44 zijn met magneten in tafel 86. Het blijkt 17 te zijn.
Op de pcb aansluitingen fg1 bij ic1 die lopen naar links richting arm, niet goed te zien op je eerste foto.
Op donderdag 2 april 2026 18:05:31 schreef Bart777:
Ik zou in eerste plaats denken aan een aardprobleem. Bij grotere demping waarschijnlijk grotere stromen door de aarde. Bij een stuk zelfde aarde kan een ander circuit beinvloed worden. Ik zou dan een aparte aarde draad leggen.Service manual erbij gepakt en wat ook vaak wil helpen zoeken op forum Denon DP-59L.
https://www.diyaudio.com/community/threads/denon-dp-59l-speed-control.…
Het blijkt om de afstand te gaan tussen magneetkop en draaitafel. Als die te groot wordt.
Blijkbaar werkt dan de toerental regeling niet meer optimaal. Je komt dan toch terecht bij de mechanische terugkoppeling van Hmotor op de sensorkop.Manual :
https://ia601201.us.archive.org/28/items/manual_DP59L_OM_DENON_EN/DP59…Service Manual :
https://elektrotanya.com/denon_dp-59l.pdf/download.htmlCircuits online max. bestand 4MB vandaar de links.
Magneet kop is reeds afgesteld met een voeler van .18 mm. Ik heb de sm helemaal doorgelopen. Ik zal het vanavond in de aarding gaan zoeken.
Een ander antwoord was dat de magnetische strip op de draaitafel zijn magnetisme gedeeltelijk verloren had.
Ik zou zo zeggen probeer de gap van 0,18 mm zo klein mogelijk te maken zonder dat er iets aanloopt, ook niet bij uit het balans raken van de draaitafel.
Of probeer te meten wat de sensor kop opvangt zonder dat de tafel draait wel met maximale H demping. Het signaal kan wel te klein zijn voor je scoop. Pin 8 en Pin 13 van IC1 hebben een versterkt signaal staan.
Of reinig de spleet van je kop.
Of als er magneten in de tafel zitten aanvullen met nieuwe.
Op donderdag 2 april 2026 18:52:03 schreef Bart777:
Een ander antwoord was dat de magnetische strip op de draaitafel zijn magnetisme gedeeltelijk verloren had.
Ik zou zo zeggen probeer de gap van 0,18 mm zo klein mogelijk te maken zonder dat er iets aanloopt, ook niet bij uit het balans raken van de draaitafel.Of probeer te meten wat de sensor kop opvangt zonder dat de tafel draait wel met maximale H demping. Het signaal kan wel te klein zijn voor je scoop. Pin 8 en Pin 13 van IC1 hebben een versterkt signaal staan.
Of reinig de spleet van je kop.
Of als er magneten in de tafel zitten aanvullen met nieuwe.
Dank voor het meedenken. GAP zo klein mogelijk gemaakt. Ik zie geen gekke dingen op de scope als ik meet op pin 1/2/3/4 van de ontvanger, mooi stabiel. Ik kan verder ook geen gekke dingen vinden. Wellicht is het een ontwerpfout. Het blijft onlogisch waarom het aanspreken van de q-damping een ander circuit beïnvloed.
wat je kan doen is de motor voor skating even loskoppelen, zo lopen er geen grote stromen meer. maar laat de gain wel open staan. Zo kan je uitmaken of het een ongewenste koppeling is tussen de op-amps of er een ongewenste koppeling is via voeding of grounds.