Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
Omdat de vergoeding voor in het net geïnjecteerde energie bijna nul is proberen we de energie van de zonnepanelen zelf te verbruiken of in een 10 kWh lithium batterij op te slaan.
Op 28 maart schommelde de aanvoer via de zonnepanelen dikwijls tussen 6000W en nul.
Dikke wolken en zonneschijn wisselden af. Bij zonneschijn en volle batterij bracht ik de afname op ongeveer 5000W. Met volle batterij verwachtte ik geen probleem als de aanvoer door een wolk tot bijna nul terugvalt.
Mijn simpele redenering zegt dat de batterij zonder meer de vereiste energie zal leveren.
In de praktijk werkte dat niet zo. De batterij voert langzaam het geleverde vermogen op en de rest komt van het net.
Vermoedelijk neemt het BMS of de omvormer beslissingen die ik niet begrijp. Waarom zou het BMS of de omvormer het batterijvermogen langzaam opvoeren? Met langzaam bedoel ik ‘gespreid over een 5 tal minuten’; in computertermen is dat een eeuwigheid.
De grafiek geeft het vermogen dat de batterij verlaat. Meestal maakt die grafiek snel grote sprongen. De twee schuine gekartelde lijnen geven aan dat soms het uitgaande vermogen langzaam in trapjes wordt opgevoerd. Zijn plotse afnames slecht voor de batterij? De lijn die start om 13h35 zou wellicht verder klimmen maar werd afgebroken door het afschakelen van huishoudelijk verbruik omdat de drempel van de maximale piekafname dreigde te worden overschreden.
Gedeelteijk werkt de sturing automatisch, gedeeltelijk manueel. Ik probeer te begrijpen waarom het systeem zo reageert vooraleer een idee naar uitvoerbare code om te vormen.
Op voorhand bedankt voor uw hulp. Vriendelijke groeten,
Eduard
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat het een "zo is het ingesteld / gemaakt" kwestie is.
Als je "nu" meet dat er 3kW uit het net wordt getrokken, dan zou je kunnen beslissen om "ASAP" naar de 3kW uit de batterij te gaan. Je loopt dan het risico dat eea gaat oscilleren. Oeps te veel uit de batterij, dan weer minder, oeps te veel uit het net dan weer meer uit de batterij.
Om dit te voorkomen regelen ze dus relatief langzaam bij.
Het BMS kan niet "analoog" regelen. Die is digitaal. Je kan WEL of NIET stroom afnemen en niet er tussenin. Het is de omvormer die dit regelt.
Ik ben het met je eens, het zou veel sneller kunnen.
Ik heb even zitten kijken: Hij regelt iedere 10sec (*) met "max 240W" 80W meer of minder.
Die 10sec doet een andere hypothese boven komen: Mogelijk heeft het ding slechts iedere 10sec een afname/teruglevering meting. Hier in Nederland zijn meters in omloop die iedere 10 sec een rapport uitbrengen over de laatste 10 sec. (ze zijn "ouderwets" en worden vervangen zodra dat kan).
Dus de vraag aan jou is: Werkt jou omvormer via de meter van de netbeheerder of via een eigen meetinstrument?
edit: Hmmmm.. Beter kijkend.... Er zijn ook momenten waarbij hij een VEEL grotere stap neemt. Raar.
(*) Bijna 30 stapjes in bijna 30 sec.
.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (100%)]
ik denk dat die omvormer geleidelijk aan omhoog gaat en niet zozeer de BMS of de batterij.
de omvormer moet ook het net volgen. als die ineens 5000W wil leveren, en de netspanning is op dat moment 230V, wat moet die opwekken om exact 5000 te hebben??
die omvormer begint dan langzaam 231 te leveren, ziet de accuspanning wat zakken, loopt xA stroom en weet dan dat die 500W opwekt.
die trekt de spanning naar 232V, meet de accuspanning, meet de stroom, weet dat die 1000W opwekt....
en zo bouwt die langzaam op naar 5000W en komt die misschien op 236,7V uit.
die kan niet instant van 230 naar 237V gaan en weten dat die dan net de 5000W haalt.
mijn zelfbouwaccu heeft ook een vertraging zitten, ik denk dat ik 60W per minuut haal nu naar 300W.
het max dat ik kan terugleveren is 1200W, daar heb ik 12min voor nodig om dat op te wekken.
als ik dus ineens 4000W verbruik zie en zet al mijn omvormers aan, dat kan het na 5min al zijn dat ik weer 1000W injecteer, en moet ik alles afzetten. ik werk dus ook met een serieuze vertraging.
en dat lukt me aardig om de zon te volgen ermee.
Ik denk dat fcapri het juist heeft. Je hebt een soort omgekeerde MPPT naar het net. Je kan niet zomaar 20A in de huisinstallatie duwen. En als dit al zou kunnen ga je weer de mist in met een verbruiker veel in en uitschakelt. Je trekt dan bijvoorbeeld 1s 20A uit het net en 1s te laat duwt je batterij deze weer het net op.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 30 maart 2026 13:58:22 schreef Eduard2:
Beste forumleden,Op 28 maart schommelde de aanvoer via de zonnepanelen dikwijls tussen 6000W en nul.
Dikke wolken en zonneschijn wisselden af. Bij zonneschijn en volle batterij bracht ik de afname op ongeveer 5000W. Met volle batterij verwachtte ik geen probleem als de aanvoer door een wolk tot bijna nul terugvalt.Mijn simpele redenering zegt dat de batterij zonder meer de vereiste energie zal leveren.
In de praktijk werkte dat niet zo. De batterij voert langzaam het geleverde vermogen op en de rest komt van het net.Eduard
Er zit een hysterese ingebouwd, maar goed ook, anders zou met een "kleine wolk" de belasting flink wisselen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk niet dat fcapri gelijk heeft.
Een omvormer kan veel sneller regelen dan in 10sec een stapje van 80W doen.
Dat MOET ook gewoon: als een 3kW apparaat op je zelfde draad van je meterkast zit en de boel 2V naar beneden trekt. Dan is alles prima terwijl je zeg 200W aan het leveren bent. Als je dan constant-voltage blijft leveren en dat ding gaat ineens uit, dan moet je ineens 3400W opnemen.
Zo'n omvormer is een spanningsgestuurde stroombron. Hij levert I = k * U . Waarbij die k ingesteld wordt om het juiste vermogen te leveren.
Waarom de regeling zo voorzichtig soms (!!!) in stapjes van 80W omhoog gaat snap ik niet.
zonnepaneel omvormers doen dat ook, die schieten ook niet ineens van 200W naar 4000W maar daar gaat wat tijd tussen.
die regelen wel veel sneller.
mijn thuis batterij is opzettelijk traag. ik doe elke 30sec een meting en moet al 2 negatieve metingen hebben voor ik enigsinds nog maar beslis om te gaan terugleveren (dat is al 1min, net om te voorkomen dat mijn batterij in werking springt omdat mijn vrouw 1min de microgolf aanzette of 30sec de waterkoker in drukte).
mijn boiler is wel snel, 1meting elke 30sec en dan is het 0 of vol vermogen.
de omvormers in de batterij die ik gebruik vragen ook 1 min voor ze beginnen terug te leveren. en die zijn dan gebouwt dat ze 60W/min omhoog kruipen. met 4 parallel kan ik piek dus 240W/min omhoog klimmen. vind dat absoluut niet erg.
Een batterij kan niet ineens zeggen: ik maak een spanning 10V hoger dan de netspanning en dan zal er wel genoeg stroom lopen. je weet de impedantie van het net niet. en ook niet hoe je verbruikers gaan reageren. dus er zitten zeker een aantal stappen tussen van: aanpassen, meten, bijregelen....
ik denk dat een apparaat op een 10sec in principe wel van 0 naar vol vermogen kan schakelen, maar wil de fabrikant dat? zelf alle commerciele batterijen doen dat niet. mijn ecoflow is één van de snelste, ik denk dat die idd op 10sec naar max gaat. maar ook in kleine stappen met een refresh elke 2sec.
0W
150W
280W
490W
600W
volgens de specs zou een marstek op minder dan 10sec van 0 naar vol vermogen gaan
rew
[een paar dagen geleden getypt. Vergeten te versturen.]
Ik denk dat het technisch haalbaar is om VEEL sneller te reageren. Zeg 3000W/sec.
Ik denk dat je dat bij bijvoorbeeld zonnepanelen niet wil omdat je dan te snel het MPPT voorbijgaat en de boel inkakt.
Voor accus zie ik het bezwaar niet zo. Zou moeten kunnen. Als er commerciele dingen langzamer reageren, dan hebben ze tijdens het ontwikkelen stabiliteitsproblemen gehad of zo.