Atag oven schiet in beveiling na vervangen relais

Dag forumleden,

Ik heb een ATAG oven (ZX6511D) van zeven jaar oud en de hete lucht deed het op enig moment niet meer. Eerst de spiraal vervangen omdat dit probleem het vaakst voorkomt, maar nog steeds geen hete lucht. Boven- en onderwarmte deden het overigens nog wel.

Toen bedacht dat de relais van de hete lucht kapot zou kunnen zijn. Die eruit gesoldeerd en bleek idd overleden. Om te kijken of ik de hete lucht uberhaupt aan de praat kon krijgen heb ik de relais van de bovenwarmte op de plek van de hete lucht geplaatst. Was misschien beter van niet, want sindsdien schiet de oven in de beveiliging, althans zo lijkt het. De elektronische bediening werkt prima, maar zodra de oven moet beginnen met voorverwarmen stopt ie, gaat het bedieningsscherm twee seconden op zwart en start de oven weer op. Dit herhaalt de oven telkens, welke ovenstand ik ook gebruik.

Ik heb ook foutgevoelige componenten op de Gorenje printplaat gecontroleerd. Zo heb ik een aantal condensatoren met een multimeter getest, maar die bleken de exacte waarde te geven. Ik ging er verder vanuit dat daarmee de rest het ook wel doet.

Inmiddels is het kapotte relais vervangen, door een nieuw (en werkend) exemplaar, maar het hierboven geschetste probleem blijft. Waar zit de oplossing volgens jullie, wat kan ik nog doen? ATAG helpt me niet verder, die wil meteen een monteur sturen.

Grote groet,
Herre

Misschien dat IC104 (LNK...?) slecht werkt onder belasting?
Hoe heb je de condensatoren gemeten, met minimaal 1 pootje los van de print? En dan de capaciteit gemeten? Maar heb je ook de ESR gemeten? Een condensator met hoge ESR kan ook wel problemen geven met zo'n geschakelde voeding.

En die grote filmcondensator (C107), is dat een seriecondensator (voor een tweede voeding)? In dat geval even de capaciteit controleren met multimeter na uitsolderen, ik zou dan C101 gelijk ook even meten.

Heb je het bovenwarmte relais ook vervangen? Toch minstens verwijderen. Lijkt dat je met je werkzaamheden de 230v in verbinding gebracht hebt met de 12v coil spanning.
Met het relais heet te stoken heb je mss een intern defect veroorzaakt.

Op vrijdag 10 april 2026 16:14:00 schreef Roland11:
Misschien dat IC104 (LNK...?) slecht werkt onder belasting?
Hoe heb je de condensatoren gemeten, met minimaal 1 pootje los van de print? En dan de capaciteit gemeten? Maar heb je ook de ESR gemeten? Een condensator met hoge ESR kan ook wel problemen geven met zo'n geschakelde voeding.

En die grote filmcondensator (C107), is dat een seriecondensator (voor een tweede voeding)? In dat geval even de capaciteit controleren met multimeter na uitsolderen, ik zou dan C101 gelijk ook even meten.

Hi Roland,

Er was in de hoek van de IC wel wat zwartigs te zien, iets van een roetaanslag. Kan zijn dat de IC is doorgebrand, maar welke vervanging ik moet hebben is niet direct te zeggen. Gegevens zijn niet leesbaar. Zal eens zoeken op dit type printplaat, misschien dat ik de juiste weet te vinden.

De condensatoren heb ik losgesoldeerd en gemeten: C111, C119, C122 en C122 (allen 470uF) en C129 (3300uF) zitten er qua capaciteit ±5% onder. Volgens mij binnen de marge. De rest van de elektrolytische condensatoren is spot on. ESR meten kan mijn Fluke 117 helaas niet (voor zover ik weet).

Maar:
C107 (.47uF K, volgens meting 241 nF) Grote afwijking -48%.
Op de printplaat staat C107 x2. Zie ik ook de condensator staan, is niet dat je moet vermenigvuldigen?
C101 (U1 K, volgens meting 1nF), die klopt dus ook niet.

Gaan we eerst met de filmcondensatoren aan de slag.
Groet!

Op vrijdag 10 april 2026 17:46:01 schreef EricN:
Heb je het bovenwarmte relais ook vervangen? Toch minstens verwijderen. Lijkt dat je met je werkzaamheden de 230v in verbinding gebracht hebt met de 12v coil spanning.
Met het relais heet te stoken heb je mss een intern defect veroorzaakt.

Hi Eric,

Relais voor de bovenwarmte niet vervangen, want die werkt gewoon. Getest met 12V spanning en multimeter. En als ik de 230V verbonden zou hebben met 12V coil spanning, had ik denk ik wel rookwolkjes gezien ;-) Ik ben er voorzichtig mee omgesprongen. Dank voor meedenken.

Groet!

Op zaterdag 11 april 2026 12:02:28 schreef HerreZ:
[...]Er was in de hoek van de IC wel wat zwartigs te zien, iets van een roetaanslag. Kan zijn dat de IC is doorgebrand, maar welke vervanging ik moet hebben is niet direct te zeggen. Gegevens zijn niet leesbaar.

Er moet toch echt iets te lezen zijn op het IC... Eventueel na schoonmaken en licht erop laten vallen in de juiste hoek... Maar zwartigheid heb je vaak op zo'n print, hoeft niets slechts te betekenen.

Maar:
C107 (.47uF K, volgens meting 241 nF) Grote afwijking -48%.
Op de printplaat staat C107 x2. Zie ik ook de condensator staan, is niet dat je moet vermenigvuldigen?
C101 (U1 K, volgens meting 1nF), die klopt dus ook niet.

Ja, beide foliecondensatoren maar vervangen en met een beetje geluk doet de print het weer. "X2" betekent dat de condensator geen kortsluiting kan maken geloof ik als hij kapot gaat - in de praktijk zijn dat dingen waar je gewoon netspanning op zet. "U1" betekent 0,1 uF of 100 nF... is dus ook ver heen...
Mocht het probleem dan nog bestaan, dan zou ik een elco in de buurt van IC104 verdenken, of het IC zelf.

Ik ga nu eerst de 470 uF elco’s vervangen. Had ze toch nog liggen.

Maar om een beetje aan die foliecondensatoren te komen is een heel gedoe, als je niet een godsvermogen wilt uitgeven aan verzendkosten.

Dank voor het meedenken!

Meet even de oude relais of er tussen spoel en contacten overgang of sluiting zit, anders is de aansturing van de relais gesneuveld..

Yep. Stuk gesoldeerd relais of flyback diode in sluiting.

Op zaterdag 11 april 2026 18:29:58 schreef smd:
Meet even de oude relais of er tussen spoel en contacten overgang of sluiting zit, anders is de aansturing van de relais gesneuveld..

Dag smd,

Ik ben een handige Harry en zeker geen techneut, dus sommige termen en handelingen zijn nieuw voor me. Maar ik leer snel. Hoe meet ik het relais door op zoek naar de eventueel door jou beschreven problemen?

Groet,
Herre

Op zaterdag 11 april 2026 12:08:12 schreef HerreZ:
[...]

Hi Eric,

Relais voor de bovenwarmte niet vervangen, want die werkt gewoon. Getest met 12V spanning en multimeter. En als ik de 230V verbonden zou hebben met 12V coil spanning, had ik denk ik wel rookwolkjes gezien ;-) Ik ben er voorzichtig mee omgesprongen. Dank voor meedenken.

Groet!

Tja, iets anders dan "geen techneut".

Dus ik herhaal wat ik eerder schreef en @smd onderschrijft:
De relais kan door het solderen de 230v vd contacten in verbinding brengen met de 12v relaisspoel. Verwijder het relais! Indien het probleem blijft, kijk het 12v stuurcircuit na. Ieder spoel heeft een flyback diode. Meet deze na. De achterliggende gedachte is dat dit probleem ontstaan is na je werkzaamheden en dat we daar naar correlatie moeten zoeken. Een voedings issue kan ook. Mss een snelle test door de print met de haardroger warm te maken. Uiteraard eerst het relais.

Op zondag 12 april 2026 20:12:32 schreef EricN:
[...]

Tja, iets anders dan "geen techneut".

Dus ik herhaal wat ik eerder schreef en @smd onderschrijft:
De relais kan door het solderen de 230v vd contacten in verbinding brengen met de 12v relaisspoel. Verwijder het relais! Indien het probleem blijft, kijk het 12v stuurcircuit na. Ieder spoel heeft een flyback diode. Meet deze na. De achterliggende gedachte is dat dit probleem ontstaan is na je werkzaamheden en dat we daar naar correlatie moeten zoeken. Een voedings issue kan ook. Mss een snelle test door de print met de haardroger warm te maken. Uiteraard eerst het relais.

De relais (alle 9) getest en geen van de 230V-pinnen maakt connectie met de 12V-banen, @EricN. Ook de diodes lijken akkoord. Ik meet waarden tussen de 0,25 en 0,5V, als ze stroom moeten doorlaten, "OL" als ik de pinnen omkeer.
Helaas weigert ATAG me te helpen @Roland11, met het zoeken naar de juiste foliecondensator: "Wij adviseren een nieuwe print te kopen." Dat is dus 2 euro vs 140 euro. Ik ga deze community helpen me op het juiste spoor te zetten in de zoektocht naar de vervangende condensator.
Verder vind ik het nog steeds leuk hoor :-)