(vaat)wasmachine trager laten opwarmen - consequenties?

Met uitzicht op het stoppen van het salderen ben ook ik aan het kijken naar opties om mijn zelfopgewekte elektriciteit beter te benutten.

Momenteel wek ik 700w op, maar mijn wasmachine is water aan het opwarmen met z'n 2,5kW element waardoor ik toch nog grofweg 1,4kW uit het net moet trekken. Ik woon in een huurhuisje met 4 panelen op het dak, dus mijn allerhoogste maximum opwekking in volle zomer zit rond de 2kW.

Stel dat ik het verwarmingselement met een dikke vette dimmer aanstuur. Is de elektronica slim genoeg om te herkennen 'Het water warmt te traag op, het element moet defect zijn!'?
En zijn er consequenties voor de wascyclus?

Zelfde verhaal voor de vaatwasser. Het gaat om gloednieuwe machines van Bosch en Siemens.

Heb uiteraard ook aan een boiler gedacht, maar dat maakt alles vrij gecompliceerd m.b.t. de CV installatie die dus moet overnemen op de bewolkte dagen.

Is dat niet precies wat de eco mode doet?

Verder verwacht ik niet dat die elementen zo overgedimensioneerd zijn dat ze met half vermogen het ding uberhaupt nog op setpoint krijgen

Heet wassen duurt tegenwoordig uren extra in die nieuwe machines

De 'truuk' van eco-mode is volgens mij dat hij langer wast bij lagere temperatuur, maar als het verwarmingselement aan gaat dan trekt dat gewoon het volle vermogen. Het totale energieverbruik is wel lager, maar daar tegenover staat inderdaad wel dat het allemaal een stuk langer duurt.

Bij mijn Siemens wasdroger (condens), kan ik kiezen in de instellingen of hij maximaal 10 A of 16 A mag trekken, maar dat heb ik zelf bij een wasmachine of vaatwasser nooit gezien. Dus op die manier kun je ook nog wat bereiken.

In een reeks video's van een (inmiddels) bekende Amerikaan (Technology Connections) heeft hij het hele vaatwasmysterie en tabletten en weet ik wat uit de doeken gedaan en ook laten zien dat vaatwassers die op 110 Volt draaien vaak een vermelding in de handleiding hebben dat het aan te bevelen is om de warmwaterleiding te legen om zo al het koude water eruit te laten lopen en direct heet water het ding in te krijgen, omdat het element anders erg veel moeite heeft het water op te warmen. Het duurt in ieder langer voor het water op temperatuur is en wordt minder heet dan met het vooraf legen van de warmwaterleiding. Het verschil in was-resultaat was zichtbaar door z'n vaatwasmachine met gat-in-de-wand-met-doorzichtig-venster ;)

Volgens mij was er (bij zijn model) alleen een verlenging van enkele programma's omdat het ding zag dat het water nog niet op temperatuur was, maar dat was het dan ook.
Geen idee hoe dat voor Europese vaatwassers, met over het algemeen heftiger elementen, op gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=DAX2_mPr9W8

Een wasmachine op heetwater aansluiten kan alleen maar met een machine die ook 2 inlaatventielen heeft.
Die kan de temperatuur dan regelen met koud water bij mengen.
Anders moet je een poppenhuis kleding winkel hebben omdat alles krimpt bij te heet waswater.
Dan zou je er een thermostaatkraan tussen kunnen zetten die het water max 40 graden de machine in stuurt.
Bij een vaatwasser zal het wel goed gaan, alleen moet het inlaat traject natuurlijk wel geschikt zijn voor heet water.
Hoe blij de inonenwisselaar en zoutvat zijn met heet water tijdens het regenereren weet ik niet, als alle zout snel oplost is dat ook weer niet handig.

Op vrijdag 17 april 2026 19:18:51 schreef weardguy:

Geen idee hoe dat voor Europese vaatwassers,

Die van mij heeft vanavond gedraaid, en dan lijkt er niet heel veel ruimte over te zijn (wel op 70°)

Op vrijdag 17 april 2026 09:30:00 schreef Ledlover:
Met uitzicht op het stoppen van het salderen ben ook ik aan het kijken naar opties om mijn zelfopgewekte elektriciteit beter te benutten.

Momenteel wek ik 700w op, maar mijn wasmachine is water aan het opwarmen met z'n 2,5kW element waardoor ik toch nog grofweg 1,4kW uit het net moet trekken. Ik woon in een huurhuisje met 4 panelen op het dak, dus mijn allerhoogste maximum opwekking in volle zomer zit rond de 2kW.

Stel dat ik het verwarmingselement met een dikke vette dimmer aanstuur. Is de elektronica slim genoeg om te herkennen 'Het water warmt te traag op, het element moet defect zijn!'?
En zijn er consequenties voor de wascyclus?

Zelfde verhaal voor de vaatwasser. Het gaat om gloednieuwe machines van Bosch en Siemens.

Heb uiteraard ook aan een boiler gedacht, maar dat maakt alles vrij gecompliceerd m.b.t. de CV installatie die dus moet overnemen op de bewolkte dagen.

Een interessante gedachte wel, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat het gaat werken. Het zal minder efficient werken alvast. Je gaat meer stroom verbruiken om hetzelfde resultaat te bekomen (maar dat kan misschien geen kwaad). En waarschijnlijk zou dat truukje niet werken bij nieuwe machines, ik veronderstel op protest te stuiten.

Op vrijdag 17 april 2026 09:40:59 schreef DK:
Is dat niet precies wat de eco mode doet?

Verder verwacht ik niet dat die elementen zo overgedimensioneerd zijn dat ze met half vermogen het ding uberhaupt nog op setpoint krijgen

Heet wassen duurt tegenwoordig uren extra in die nieuwe machines

Nope, eco mode agiteert de was gewoon langer en laat de was ook langer weken om het zeep z'n werk te laten doen.

Het element is gewoon 2,5kW zoals dat eigenlijk altijd al zo geweest is. Dat is genoeg om het water op 90 graden te krijgen voor de hete was halverwege een wascyclus van 2 uur. De helft daarvan in de helft van de tijd moet dus mogelijk zijn, en de 40 graden katoenwas duurt ook gewoon 1:45 tot 3 uur (eco).

En je hebt kans dat de computer een foutmelding gaat geven ivm overschrijding van verwachte opwarmtijd.

Je hebt keuze tss: home batterij, boiler of iets met de weerstand knutselen

Wat de 2 eerste betreft ga ik geen extra info moeten geven vermoed ik. Dat zijn reeds gekende oplossingen. Wat het huishoudverhaal betreft:
-Je zou kunnen kijken of er een ander verwarmingselement in past met lager vermogen maar daar is de keuze niet groot.
-in sommige toestellen zitten een dubbele verwarming. 2x1000w. Die in serie ipv parallel zetten kan een eenvoudige oplossing zijn. Dit vind je enkel terug in hele oude wasmachines of vorige reeks siemens vaatwassers.
-dimmen geeft een vervorming in verbruik. Hoe een teller daarop reageert weet ik niet. Of het qua netvervuiling interessant is ben ik ook sceptisch. Zijn er betere manieren? Condensator in serie? Pwm? Hoogfrequent?...
-een toestel meet ook de delta T. Hoe snel een temperatuur stijgt. Gaat dit te traag krijg je een error. Waar daar de limitiet ligt weet ik niet. Dat gaat proefondervindelijk moeten gebeuren. Van 2500 naar 700 gaat volgens mij over de limiet gaan. Dat is wel veel afwijking.

Persoonlijk heb ik een 10kwh batt en 200l boiler met boiler sturing(stuurt enkel overproductie naar boiler).

Je kunt het eens proberen, element in serie zetten met een 2kw kacheltje om zo het vermogen te verlagen, en zien hoe de machine erop reageert. Moderne Mieles weet ik van, dat die een foutmelding gaan geven als het te lang duurt.

Voor de vaatwasser lijkt het me niet direct nut te hebben, die hebben zo weinig water te verwarmen dat het valt te verwaarlozen wat je hiermee bespaart lijkt me.

Op vrijdag 17 april 2026 19:18:51 schreef weardguy:
In een reeks video's van een (inmiddels) bekende Amerikaan (Technology Connections) heeft hij het hele vaatwasmysterie en tabletten en weet ik wat uit de doeken gedaan en ook laten zien dat vaatwassers die op 110 Volt draaien vaak een vermelding in de handleiding hebben dat het aan te bevelen is om de warmwaterleiding te legen om zo al het koude water eruit te laten lopen en direct heet water het ding in te krijgen, omdat het element anders erg veel moeite heeft het water op te warmen. Het duurt in ieder langer voor het water op temperatuur is en wordt minder heet dan met het vooraf legen van de warmwaterleiding. Het verschil in was-resultaat was zichtbaar door z'n vaatwasmachine met gat-in-de-wand-met-doorzichtig-venster ;)

Volgens mij was er (bij zijn model) alleen een verlenging van enkele programma's omdat het ding zag dat het water nog niet op temperatuur was, maar dat was het dan ook.
Geen idee hoe dat voor Europese vaatwassers, met over het algemeen heftiger elementen, op gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=DAX2_mPr9W8

2 aansluitingen wordt vooral gebruikt in de Engelse en Amerikaanse markt. Daar moesten we destijds heel goed op letten als we in de Engelse NAAFI shops elektrische apparaten gingen kopen. Gebruikte stekker en bij een wasmachine 1 met 1 aansluiting. Mijn broer woont in een vroegere Engelse militaire woning. Daar is de wapenkast en de warm water aansluiting voor de wasmachine nog aanwezig.

Je kan ook een dikke diode in serie met element te zetten, maar de programmering van de machine verwacht een verwarmingstijd, overschrijd deze, dan krijg je verwarmings alarm.