miedema
Golden Member
Op dinsdag 28 april 2026 08:34:25 schreef Sine:
[...]
Tja, dat is een beetje persoonlijk ... beide zijn goed (blijf echter ver weg van ABB busboard kastjes!)
[...]
Ha Sine en Jinny,
Wat is het probleem met ABB busboard kastjes?
Vanochtend hebben wij een nieuwe groepenkast gekregen, en volgens mij is dat zo'n ABB busboard.
Ik was juist blij om te zien dat de monteur goed ABB materiaal gebruikte...
Bij ons is het een gewone huisinstallatie. Wel elektrisch koken, maar geen zonnepanelen of auto laden.
En dan weet je ook meteen waarom vanochtend mijn plaatjes off-line waren
.
groet, Gertjan.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hoi GertJan, die busboardkastjes werken met insteekautomaten en zodra er wat vermogen wordt getrokken (ja, electrisch koken bijvoorbeeld) raakt die zooi oververhit omdat er na verloop van enige tijd aanslag en dus overgangsweerstand op de mesjes komen.
Het vervolg kan je waarschijnlijk wel raden?
Zie fototje (van internet geplukt)
miedema
Golden Member
Ha Jinny,
Dank voor je uitleg.
Ik stond er met mijn neus bovenop, en het zijn inderdaad insteekautomaten.
Ik zal het in de gaten houden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee 
groet! Gertjan.
Het is niet dat ze meteen uitroken, maar als ik de keuze heb gebruik ik ze niet. Het is allemaal net iets te flimsy naar mijn smaak.
Imho is het busboard spul leuk voor woningbouwprojectjes. Lekker makkelijk wegzetten en eventueel een groepje erbij.
Voor serieuze belastingen zou ik het ook niet prefereren (en vind ik die kastjes sowieso klein, zeker als je nog eens wat PV, een meter, of een alamatje ofzo erbij wilt)
De dubbele medusa is 5,5 cm hoger. Dat wordt allemaal wel wat krapper boven de kast. Niet alle afgaande leidingen gaan het plafond in, er gaan er een stuk of vier horizontaal naar rechts.
Is de medusa kwalitatief mooier dan systeem 55?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 20 april 2026 00:09:51 schreef revado:
Klopt, dat is allemaal het zelfde.
HAF is afkomstig van HAzemeijer Fabriek die is jaren 60 gefuseerd met Heemaf en toen is het Holec geworden.
HAF staat voor Hollandse Apparaten Fabriek, wat later opgeslokt is door ABB. De linkse 1 1/2 modulebrede installatie automaten van HAF zijn later overgestempeld met ABB.
Met een beetje geluk is dat (boiler relais)kastje onder de hoofdschakelaar te verwijderen, en kan je de nieuwe groepenkast op de bestaande leidingen aansluiten.
Zelf zou ik eerst de bestaande groepenindeling napluizen en een nieuwe verdeling maken over de drie aardlekschakelaars en de warmte producerende (natte) apparaten over de fasen verdelen.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (27%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 28 april 2026 18:29:53 schreef Jinny:
Hoi GertJan, die busboardkastjes werken met insteekautomaten en zodra er wat vermogen wordt getrokken (ja, electrisch koken bijvoorbeeld) raakt die zooi oververhit omdat er na verloop van enige tijd aanslag en dus overgangsweerstand op de mesjes komen.
Het vervolg kan je waarschijnlijk wel raden?
Zie fototje (van internet geplukt)[bijlage]
had er pas 1 die na uitschakelen en weer aan de automaat een duidelijk knetterend bijgeluid had. dacht mee aan dat gammele busboard, maar het was de automaat intern die rot was.
busboard word in de 13 in dozijn woningbouw standaard gebruikt, abb geeft wat meer projectkortingen ofzo. gaan pallets van doorheen op t werk. als je de uitval bekijkt op die grote afname valt het best mee. maar ja af en toe bij leveren al automaat gebroken, hs dolle schroef, kast zelf gescheurd/ gebroken en dergelijke. de duurdere segment huizen hebben doorgaans wel een hager kastje 
Met een beetje geluk is dat (boiler relais)kastje onder de hoofdschakelaar te verwijderen, en kan je de nieuwe groepenkast op de bestaande leidingen aansluiten.
Onder de hoofdschakelaar zit geen kastje, dat is het meterbord. Het kastje gelijk links van de hoofdschakelaar is een klemmenkast. Maar volgens mij zit er draadlengte genoeg om de oude hoofdschakelaar te verwijderen en er daarna een dubbel brede systeem 55 kast van drie rijen hoog voor in de plaats te zetten. Bestaande leidingwerk aan de bovenzijde is dan makkelijk op de nieuwe kast aan te sluiten.
Het HAF kastje helemaal links is in 2006 bijgeplaatst. Er is toen een nieuwe keuken in gekomen met wat extra apparatuur. Een groep zit de vaatwasser op en op de andere zit een close-in boilertje samen met een kleine magnetron.
Zelf zou ik eerst de bestaande groepenindeling napluizen en een nieuwe verdeling maken over de drie aardlekschakelaars en de warmte producerende (natte) apparaten over de fasen verdelen.
De belastingen opnieuw verdelen over de bestaande aardlekschakelaars is bij een 3*25 hoofdaansluiting sowieso noodzakelijk, want in de oude kast zitten de zware belastingen met name in de rechter kast. Wasmachine, wasdroger en helemaal rechts een kookgroep voor een groot gasfornuis met 2 heteluchtovens en grill.
Deze oude kasten waren nog wel aan te passen naar 3 fase, ware het niet dat het fornuis met ovens achter een krachtgroep moet komen. Die kan ik in deze oude kasten niet makkelijk kwijt. Los daarvan is een extra krachtgroep in de garage ook wel aardig als er toch een 3 fase aansluiting ligt.
In de breedte is er ruimte zat om een mooie grote kast op te hangen. Deze groepenkast hangt in een royale meterkast. Soort van inloopkast met een deur van normale afmetingen.
de duurdere segment huizen hebben doorgaans wel een hager kastje
Testman is fan van Hager? Is dat ook nog een optie die ik zou moeten overwegen?
Jinny
Golden Member
Hager, Eaton, Siemens, ABB maar dan geen busboard, allemaal prima.
Emat en andere Chinese meuk ver bij wegblijven, iets te veel ellende mee meegemaakt.
Een tantezegger gebruikt Hager, ik gebruik Eaton, het is beide goed.
Chinese zooi komt er sowieso niet in, dan kan ik het beter laten zoals het is
.
In mijn eigen appartement hangt ook zo'n busboard kastje. Eenvoudig, snel te plaatsen en goedkoop. Het voldoet ook nog eens, dus ideaal voor de projectontwikkelaar.
Jinny
Golden Member
Yup, en zwaar ongeschikt voor langlopende hogere stromen...
Ik plaats ze niet, voor projecten zijn ze ideaal, goedkoper dan bedrade kastjes en iedere aap kan er een automaatje bijsteken.
Ik lever daarintegen kwaliteit..
Ik ben normaal gesproken ook geen prijskoper. Ik ga zelf eigenlijk altijd voor een goede en mooie oplossing.
Dat maakt het nu ook lastig om een groepenkast voor mijn pa samen te stellen. Hij is inmiddels 73 en hoe uitgebreid moet je het dan nog maken. Aan de andere kant als je toch bezig bent, dan heb ik al snel de neiging om het toch maar goed aan te pakken.
Jinny
Golden Member
ik heb Hager kasten, Merlin gerin kasten (ja oud)
maar heel eerlijk: De hager vindt ik nogal flimsy en niet echt prijs/kwaliteit
het binnenwek is prima, maar de kast zelf is echt heel dun en braakbaar.
Schneider en eaton en ABB hebben dat echt wel beter voor elkaar.
testman
Op donderdag 30 april 2026 11:10:06 schreef High met Henk:
ik heb Hager kasten, Merlin gerin kasten (ja oud)
maar heel eerlijk: De hager vindt ik nogal flimsy en niet echt prijs/kwaliteithet binnenwek is prima, maar de kast zelf is echt heel dun en braakbaar.
Schneider en eaton en ABB hebben dat echt wel beter voor elkaar.
tja, dan vergelijk je materiaal van 25 jaar terug met wat er nu van de band rolt. dat is overal minder geworden. merin gerin is nu schneider, maar toch echt niet slecht. op t werk zijn er ook grote verdelers met schneider gebouwd vanwege andere kastenbouwer. ook vond men de grote capitool verdelers er beter van, abb is niet te degelijk meer. dikke kabel invoeren als n 5x95mm2 en hele invoerplaat komt eruit. vooral bij die striebel&john kasten..
Even een overzichtje wat ik bedoel:
Hoofdverdeler van Hager.
Buitenkast is degelijk, maar die raampjes waar de automaten in zitten (de rechter mist hier nu) zijn echt heel dun en lijken van bijna dezelfde dikte als de uitbreek raampjes van de blindplaten
Onderverdeler 1
Merlin gerin en gebouwd als een tank (als iemand nog een strip voor boven of onderkant heeft, ben ze kwijt geraakt)
Onderverdeler 2 (ja de hafonorm is weg)
Ook een hager kast.
Deze is wel iets beter als de hoofdverdeler, maar het deurtje zelf voelt wel erg fragiel aan en sluiting is er al heel lang uit.
Als je bedenkt dat je voor Hager echt een premium prijs betaald t.o.v. Schneider, Eaton of ABB.
Mijn kasten zijn 2e hands en binnenwerk bouw ik zelf op. Ik moet wel zeggen dat ik groot deel van automaten al had. Daarbij komt dat ik bij aanvang geen budget had en wel graag elektra wilde.
Op donderdag 30 april 2026 10:46:47 schreef Jinny:
Tja, 73, ga er vanuit dat ie nog 15 jaar meekan, dan is de keuze al duidelijk neem ik aan?
Leeftijd is een ding, de woning staat op een groot stuk grond en dat gaat gepaard met het nodige onderhoud. Nu is mijn pa nog in goede gezondheid en heeft hij er ook nog aardigheid in. Maar dat kan natuurlijk snel veranderen. Al hoop ik dat natuurlijk niet.
testman
Op donderdag 30 april 2026 22:01:20 schreef High met Henk:
Even een overzichtje wat ik bedoel:
[bijlage]
Hoofdverdeler van Hager.
Buitenkast is degelijk, maar die raampjes waar de automaten in zitten (de rechter mist hier nu) zijn echt heel dun en lijken van bijna dezelfde dikte als de uitbreek raampjes van de blindplaten
je kunt nog aan die onderdelen komen, met het nummer in de deur kun je dat nog bestellen. ook van 25 jaar oude kasten. komt bij keuringen nogal eens aan bod.