Goedenavond,
Mijn pa wil graag krachtstroom in zijn garage. Ik heb nu het nog kan daarom een verzwaring van de huisaansluiting aangevraagd. Is nu 1*35A en wordt 3*25A.
De groepenkast is er bij de bouw van de woning in 1985 ingekomen. Destijds al wel voorbereid op ombouw naar 3 fase. Er zit o.a. een 63A hoofdschakelaar in. Nu is het even de vraag wat wijsheid is, hele groepenkast eruit en nieuw erin of het bestaande aanpassen.
De aardschakelaars zijn lang geleden al een keer vervangen, maar het linker exemplaar van HAF is een AC versie, dus die moet in ieder geval even worden vervangen. Ook is er al eens een klein uitbreidingskastje naastgezet. Voor de rest is het oud, maar er lijkt weinig aan te mankeren.
Iemand ideeën? Of moet ik niet teveel nadenken en alles vernieuwen?
Het beste is om de hele groepenkast te vervangen.
Smeltzekeringen in een woning zijn niet meer van deze tijd.
Als je naar 3 fase gaat, dan moet je ook de eind groepen beveiligen met een aparte aardlekschakelaar per fase. (en uiteraard max 4 groepen per aardlekschakelaar)
En pak gelijk de ongeaarde WCD's aan en vervang ze voor een exemplaar met randaarde.
Nog een reden om de kast te vervangen is de hoofdschakelaar. Dat is een rampending. Ik ben een keer bij een installatie geroepen waar vreemde dingen gebeurden nadat de hoofdschakelaar was uitgezet en weer ingeschakeld. Bij onderzoek bleek dat het nulcontact niet was gesloten. Dan gaat de nul zweven en krijg je een onvoorspelbare spanningsverdeling.
Bij navraag hoorde ik dat dit bij dit type schakelaar vaker voorkwam.
Dat is nuttige info Klaasz, als dit type hoofdschakelaar onbetrouwbaar is, dan moet die dus in ieder geval vernieuwd worden.
@I-Lynx, eindgroepen per fase achter een aparte aardlekschakelaar is eenvoudig te realiseren. Er zitten al drie aardlekschakelaars in. En ook zitten er niet meer dan 4 groepen achter elke aardlekschakelaar (al is dat tegenwoordig geen eis meer volgens mij).
Maar goed, bestaande kast aanpassen wordt dus relatief kostbaar. Nieuw hoofdschakelaar nodig en ook de aardlekschakelaars zijn aan vervanging toe.
[Bericht gewijzigd door Tinus22 op (62%)]
Klopt, die oude HAF hoofdschakelaars zijn berucht.
Opvallend vaak is het inderdaad het nul contact.
Nieuwe kast er in hangen inderdaad.
Klopt, dat is allemaal het zelfde.
HAF is afkomstig van HAzemeijer Fabriek die is jaren 60 gefuseerd met Heemaf en toen is het Holec geworden.
Het HH tekentje staat voor Hazemeyer Holec.
mvdk
Golden Member
Op maandag 20 april 2026 00:09:51 schreef revado:
Klopt, dat is allemaal het zelfde.
HAF is afkomstig van HAzemeijer Fabriek die is jaren 60 gefuseerd met Heemaf en toen is het Holec geworden.
Het HH tekentje staat voor Hazemeyer Holec.
Eh, eh.
Holec moest nog uitgevonden worden in de tijd dat er HH op elektrisch materiaal stond. HH staat voor Hazemeyer Hengelo.
https://uitinhengelo.nl/nieuws-blog/hazemeijer-hengelo
Ik ben inmiddels bezig met het samenstellen van een nieuwe groepenkast. Ik twijfel tussen ABB en Eaton. Systeem 55 kast van Eaton spreekt mij meer aan dan de ABB kast. Componenten van Eaton zijn wel wat duurder. Is er wat op tegen om een Eaton kast te pakken en daar ABB componenten in te zetten?
Of is Eaton de meerprijs waard? Verschil is ook niet de hele wereld.
Op zondag 19 april 2026 22:37:49 schreef I-Lynx:
Het beste is om de hele groepenkast te vervangen.
Smeltzekeringen in een woning zijn niet meer van deze tijd.[...]
Smeltpatronen zijn wel ultra betrouwbaar, wat je van automaten niet kan zeggen!
Optie is ook om de kasten om te bouwen naar automaten. Dat heb ik hier aanvankelijk ook gedaan met de hafonorm kasten. Daar zaten wel al rails in. Nu hangt er wel een andere kast trouwens.
Ik kan echter niet in de portemonnee van TS kijken. Ik had toen ff geen centen (had huis gekocht met geleend geld van familie, wegens omstandigheden met datzelfde huis, dus hypotheek liet even op zich wachten)
Derhalve alles zo goedkoop mogelijk zo veilig mogelijk gemaakt.
Op dinsdag 28 april 2026 00:22:27 schreef Tinus22:
Ik ben inmiddels bezig met het samenstellen van een nieuwe groepenkast. Ik twijfel tussen ABB en Eaton. Systeem 55 kast van Eaton spreekt mij meer aan dan de ABB kast. Componenten van Eaton zijn wel wat duurder. Is er wat op tegen om een Eaton kast te pakken en daar ABB componenten in te zetten?
Of is Eaton de meerprijs waard? Verschil is ook niet de hele wereld.
Tja, dat is een beetje persoonlijk ... beide zijn goed (blijf echter ver weg van ABB busboard kastjes!) zelf gebruik ik meestal eaton materiaal, dat heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten.
Als je de plaats hebt in de hoogte (en volgens mij heb je die) zou ik voor een eaton medusa kastje gaan, die zijn drie etages hoog. Als je met kracht automaten moet gaan stunten ben je blij met wat extra ruimte.
Ik zou voor die krachtgroep een aardlekautomaat nemen, en als er elektrisch gekookt wordt GEEN fornuisgroep nemen, maar ook een krachtgroep van maken met een eigen alamat (dan uiteraard niet vergeten de kookplaat om te zetten naar 3~)
Kijk ook even naar complete kastjes, die zijn vaak goedkoper dan dat je de losse componenten moet kopen.
Bijvoorbeeld:
https://www.sandervunderink.nl/eaton-medusa-groepenkast-3-fase-met-deu…
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik zou ook voor Eaton gaan, maar dat is persoonlijk.
Hager, ABB*, Eaton, allemaal goed.
En de tip van een Medusa is ook goed.
Medusa is 3 rijen hoog en ook koppelbaar horizontaal, dan heb je echt een zee van ruimte (ga je van 24 eenheden ruimte voor een standaard kastje naar 72 eenheden ruimte bij een dubbele Medusa).
Plus dat Medusa er een deurtje voor heeft, scheelt stof in de kast.
*] behalve, wat al gezegd is, de busboard, ver weg gooien en niet aanraken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met die HS is niks mis, de beruchte zijn de witte knopjes van haf, wat feitelijk een berker knopje is. eaton, schneider of hager is goed spul. van abb niet zo'n fan, zeker die prutboard kasten niet.
heb overal wel storingen mee gehad in de jaren, maar bij die emat, chint zooi heb je dat op korte termijn al, de goede merken halen heel wat jaren voor er ellende komt. vandaar een paar reserve groepen, als het er niet meer is tegen die tijd heb je nog iets.
Dat is het ook een beetje, huidige kast is oud maar er mankeert weinig aan voor mijn gevoel. Sterker nog, het is steviger als het moderne spul. Als we geen verzwaring hadden aangevraagd, had ik er denk ik twee nieuwe aardlekschakelaars ingezet en klaar. Het zit er allemaal ook best netjes in.
Aanpassen van het bestaande kan in theorie ook wel. Als ik de smeltzekeringen verwissel voor automaten, dan kunnen de lichtgroepen in 1 kast. De andere kast kan dan gebruikt worden voor twee 3 fase alamats. Op de plek van de twee bestaande aardlekschakelaars kunnen drie enkelfase aardlekschakelaars. Kan dat aanbouwkastje ook nog weg. Het zou ook nog wat mooier kunnen door de twee modules met aardlekschakelaars te vervangen door twee systeem 55 kastjes met dinrails. Heel mooi wordt dat niet, maar wel functioneel en tegen lage kosten. Nadeel, het blijft oud en bijeengeraapt.
Mijn gedachte was om in ieder geval de huidige breedte aan te houden, dus in ieder geval een kast van 2*22 cm met twee rijen per kast. Vooral ook omdat dat beter uitkomt met de afgaande leidingen aan de bovenzijde. Als ik die moet verslepen wordt het er niet mooier op. Bijkomend voordeel is dat ik in de linkerkast dan een onderinvoer zou kunnen maken voor de kabels die uit de kruipruimte komen. Voor latere uitbreiding is dat ook makkelijk.
Eaton Medusa heb ik ook naar gekeken, dat is wel een serieus grote kast voor een goede prijs. Dan zou ik er twee naast elkaar moeten zetten. Kan misschien net, de ruimte aan de bovenzijde houdt niet over, er zit daar een verhoging langs het plafond. Tussen bovenzijde bestaande kast en deze rand zit nu ongeveer 26 cm. Bestaande kast is 44 cm hoog vanaf bovenzijde meterbord, dus dan wordt de ruimte boven de kast met een Medusa van 55cm hoog wel krap. Al valt de buisinvoer bij de Medusa volgens mij in de kast.
Maar goed, probleem is misschien ook wel dat ik het graag te mooi wil maken, dus dan wordt het al snel een behoorlijk project. Chint, emat e.d. komt er in ieder geval niet in.
miedema
Golden Member
Op dinsdag 28 april 2026 08:34:25 schreef Sine:
[...]
Tja, dat is een beetje persoonlijk ... beide zijn goed (blijf echter ver weg van ABB busboard kastjes!)
[...]
Ha Sine en Jinny,
Wat is het probleem met ABB busboard kastjes?
Vanochtend hebben wij een nieuwe groepenkast gekregen, en volgens mij is dat zo'n ABB busboard.
Ik was juist blij om te zien dat de monteur goed ABB materiaal gebruikte...
Bij ons is het een gewone huisinstallatie. Wel elektrisch koken, maar geen zonnepanelen of auto laden.
En dan weet je ook meteen waarom vanochtend mijn plaatjes off-line waren
.
groet, Gertjan.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hoi GertJan, die busboardkastjes werken met insteekautomaten en zodra er wat vermogen wordt getrokken (ja, electrisch koken bijvoorbeeld) raakt die zooi oververhit omdat er na verloop van enige tijd aanslag en dus overgangsweerstand op de mesjes komen.
Het vervolg kan je waarschijnlijk wel raden?
Zie fototje (van internet geplukt)
miedema
Golden Member
Ha Jinny,
Dank voor je uitleg.
Ik stond er met mijn neus bovenop, en het zijn inderdaad insteekautomaten.
Ik zal het in de gaten houden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee 
groet! Gertjan.
Het is niet dat ze meteen uitroken, maar als ik de keuze heb gebruik ik ze niet. Het is allemaal net iets te flimsy naar mijn smaak.
Imho is het busboard spul leuk voor woningbouwprojectjes. Lekker makkelijk wegzetten en eventueel een groepje erbij.
Voor serieuze belastingen zou ik het ook niet prefereren (en vind ik die kastjes sowieso klein, zeker als je nog eens wat PV, een meter, of een alamatje ofzo erbij wilt)
De dubbele medusa is 5,5 cm hoger. Dat wordt allemaal wel wat krapper boven de kast. Niet alle afgaande leidingen gaan het plafond in, er gaan er een stuk of vier horizontaal naar rechts.
Is de medusa kwalitatief mooier dan systeem 55?
Jinny
Golden Member