Ik mis in de sommen ook je eigen koppel/vermogen.
Goede fietser kan ook 40Nm en paar honderd W leveren.

Maar de vraag ging niet over het totale koppel maar van de ondersteuning. Ik kan een zwaardere motor nemen, naar dat verhoogt niet mijn eigen koppel, die blijft maximaal 1000N × 0,17m = 170Nm. En dat is alleen wanneer de crank horizontaal staat, en niet continu. Het gemiddelde ligt veel lager en zou inderdaad wel eens rond de 50Nm kunnen liggen.

Op dinsdag 21 april 2026 07:53:34 schreef Profane199:
die blijft maximaal 1000N × 0,17m = 170Nm.

Ik merk dat ik soms aan m'n stuur zit te "tillen" om meer dan m'n eigen gewicht op de trapas te krijgen. Maar orde-van-grootte is het wel een prima schatting.

Op maandag 20 april 2026 22:48:32 schreef Hensz:
Is het niet zo dat piekvermogen ook PIEKvermogen is en dus maar pakweg 1 seconde of zo geleverd word. Bijv. als je uit stilstand, staand op de trapper, wegrijdt?
Ik denk dat die motor heel snel heel (te) warm wordt van die 600W.

Alle BLDC motoren (behalve die van fcapri) zorgen gewoon voor een gereduceerde "effectieve spanning". Die spanning maal de max-stroom is dan "bij stilstand" (of lage snelheid) veel lager dan 600W, en de verliezen in de motor zijn dan niet of nauwelijks hoger dan bij 600W op de as.

Hier zie je dat ik op een bepaald moment "3A motorstroom" heb gevraagd (rode lijn). Tijdens het optoeren neemt de dutycycle toe. Vermenigvuldig de dutycycle met input spanning en je hebt de effectieve spanning op de motor. In blauw zie je de input stroom: Die begint in de buurt van "0" bij lage toeren.

Als de "max snelheid" bij de huidige spanning is bereikt, dan zie je plots de motorstroom en ook de input-stroom zakken onder de ingestelde waarde. Je ziet wat blauwe pixels onder de rode waarde uitsteken omdat de duty max 95% ingesteld is, dus altijd iets minder input stroom dan de motorstroom.

Dit is een direct-drive fietswiel motor (met wiel).

Vermenigvuldig de dutycycle met input spanning en je hebt de effectieve spanning op de motor.

Is dit niet de gemiddelde spanning die je dan berekend?
Ik dacht dat de effectieve spanning van een blokgolf zoals PWM de spanning maal de wortel van de duty cylcle was?
Dus bij 42V op 80%:
42V × √0,8 ≈ 38V
En niet 42V × 0,8 = 34V?