Hallo allemaal,
ik heb een defecte Omnik 1k-TL2-M omvormer van iemand gekregen. Deze had het euvel steeds de foutmelding "Waiting 0S" weer te geven en deed verder niets. Ik heb toen met veel moeite de firmware van de drie microcontrollers geupdate. Nu start de Omnik verder door wanneer er voldoende DC ingangsspanning wordt aangeboden aan de PV kant. De omvormer telt af om vervolgens de volgende foutmelding te geven:
Het is soms de ene foutmelding en soms de andere, hier lijkt geen patroon in te zitten. In de handleiding wordt überhaupt niet over deze foutmelding gesproken.
Wie herkent deze foutmeldingen?
De foutmelding lijkt te gaan over een accu? Ik weet niet of die er is of dat er misschien een verkeerde firmware is geplaatst? Of dat de inverter in dat deel van de generieke hardware een storing heeft
Denk verkeer de firmware.
Hebben ook al een een paar van deze omvormers kunnen herstellen.
Hoe heb je de update gedaan?
Je moet ze nl alle drie in een mapje zetten en dan de update uitvoeren.
Bedankt voor de reacties.
In de Omnik zit een supercap die de RTC in leven houdt, ik denk dat dat bedoeld wordt met de batterij.
Ik heb de firmware hier vandaan: https://drive.google.com/file/d/1w-fcViluG7CIECzRFsSQ6uOYXTbS250m/view
Ik heb de bins in de mapjes gehouden zoals ze in de Google drive staan, op een SD kaartje gezet en met een zelf gemaakte adapter op de Omnik geflashed. Dit ging ook pas na een aantal keer opnieuw opstarten van de Omnik. Ik zou zeggen dat als de firmware voor een andere Omnik bedoeld is hij ook niet zou flashen, in het menu identificeerd hij zich ook als TL2 na de update.
Jammer genoeg kan ik de flash procedure ook niet meer herhalen, waarschijnlijk wordt dit alleen gedaan als de firmware nieuwer is dan de bestaande.
@vicom flash je via de SD kaart methode of de RS485 methode? Ik kan de RS485 software namelijk nergens vinden.
nonius
set SCE to AUX.
Ik ken deze apparaten niet, maar net als bij alle electronische apparaten geldt: zijn de voedingsspanningen schoon (geen rimpel)? Zijn de elco's nog in orde?
Een instabiele voedingsspanning (met name de +5V-lijn) kan aanleiding geven tot de raarste fouten van de microcontroller.
Daarnaast een paar goede foto's plaatsen van de hele printplaat kan mogelijk aanleiding zijn tot meer tips van anderen. Met de informatie die we nu hebben komen we niet veel verder dan 'inderdaad, hij doet het niet'....
V.w.b. firmware-updates: als het apparaat vroeger wel gewoon gewerkt heeft met de oude firmware en daarna niet meer dan is de oude firmware dus (hoogstwaarschijnlijk) niet het probleem.... Tussen het moment dat hij wel werkte en het moment dat hij het niet meer werkte is er iets gebeurd/veranderd. Kwestie van te achterhalen wat dat is.
Hadden een interface gemaakt met een sd kaartje.
Nog even gezocht maar kan de interface niet meer vinden.
Files komen via youtube maar is ook al een paar jaar geleden.
Die had ik nog wel. maar lijken dezelfde te zijn.
Firmware zomaar van een of andere gedeelde map gebruiken...
Hoe weet je dat het de goede is en dat ie "veilig" is zonder mogelijke backdoors...