Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
In periodes van negatieve kWh prijs is het de bedoeling dat de omvormer van de zonnepanelen geen energie in het net injecteert. Een contactor tussen die omvormer en de verdeelkast is geen goede oplossing. Mijn FoxESS H1 omvormer heeft een DRM aansluiting die via schakelcontacten kan worden gestuurd. (werkspanning der contacten 3.3V) Dit staat daarover in de handleiding:
Blijkbaar is die DRM een standaard waarmee in de toekomst netbeheerders de zonnepanelen van Jan en Alleman naar hun noden gaan bijsturen. Dat kan via 8 kleine relais. Die info heb ik met Google opgesnord.
Om dat uitschakelen te testen wil ik een RJ45 stekkertje aan een stukje cat5 kabel knijpen en de eindjes op klemmen brengen. Als ik de uitleg goed begrijp zal een schakelaartje tussen PIN3 (DRM0) en PIN4(+3.3V) verhinderen dat stroom naar het net vloeit. Is dat correct ?
Mogelijk kan met DRM5 (do not generate power) injectie in het net ook worden verhinderd. Volgens de tabel onderaan de afbeelding dient PIN8 zowel voor DRM1 als voor DRM5. Weet iemand hoe het verschil wordt gemaakt tussen beide functies van PIN8. Een simpele manier die ik daarbij kan bedenken is de keuzepin in drie toestanden brengen: 0V / zwevend/ +3V3.
Als u meer weet over dit onderwerp graag uw advies. Zomaar kortsluitverbindingen aanbrengen is spannend maar niet veilig.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Eduard2
Golden Member
Beste forumleden,
De vraag die ik stelde is best moeilijk. Waarschijnlijk kwam er daarom geen antwoord. Gisteren heb ik een kabeltje gemaakt met aan 1 uiteinde een RJ45 stekker en het andere uiteinde op 8 klemmen. Met een voltmeter kon worden achterhaald dat klem 1 en 2 massa waren en klem 4= +3.3V zoals de tekening in de handleiding aangeeft. Wat ik ook doe met klem 3; de omvormer reageert niet. Ik kreeg de tip de service van FoxEss in Nederland te mailen. Een dag later kwam er al antwoord: DRM0 werkt niet bij in België verkochte omvormers. Pogingen om verder via DRM0 teruglevering te stoppen zijn zinloos.
Het voelt onnatuurlijk (tijdens negatieve kWh prijs) betaald te worden om energie te verbruiken. Dat is strijdig met de zuinigheid die we van huis uit leerden. Mijn panelen kunnen 6 kW leveren. Gratis energie op een moment dat we die niet nodig hebben.
Mislukte experimenten zijn vaak de meest leerzame. Als deze draad blijft bestaan kunnen anderen, zonder het zelf te proberen, vernemen dat DRM0 bij een FoxEss H1 omvormer in België niet werkt.
Ik ga verder uitzoeken of DRM5 een uitkomst biedt. Tips blijven welkom. Bij succes vul ik de draad verder aan.
Vriendelijke groeten,
Eduard
in belgie ben je er niet zoveel mee.
stel dat je huis 1000W verbruikt, en je panelen produceren 5000W.
je schakelt je omvormer uit omdat de prijzen negatief zijn.
die 1000W nu trek je van het net. 1uur lang is 1kWh en daar krijg je dan de negatieve prijs voor betaald. MAAR je betaald wel de netwerkkosten.
ik denk dat de energieprijs bij mij 12ct is, en ik totaal betaal ik 32ct. die 20ct taxen en netwerkkosten zal je dus nog steeds moeten betalen als je die 1kWh van het net trekt.
dus zelf met -200€/MWH ga je dan 20ct krijgen om stroom van het net te verbruiken en 20ct betalen op de nettarieven. dat is een 0 rendement.
krijg je 15ct / kwh voor de injectie, en betaal je 20ct tarieven, dan kost het netverbruik je nog steeds 5ct/kWh.
dan kan je beter 1 of ander systeem zoeken dat de overtollige stroom verstookt (electrische kachel buiten ofzo) bij negatieve prijzen ipv je omvormer uit te zetten.
2de optie, kan je er geen duitse firmware inladen? er moeten toch manieren zijn om die omvormer met de P1 te laten communiceren zodat die enkel opwekt wat er effectief verbruikt wordt. zero injectie dus
Eduard2
Golden Member
Goede middag fcapri,
Ook DRM5 werkt niet. Dat heb ik intussen uitgeprobeerd. Mogelijk doe ik daarbij iets fout want het fijne van die DRM signalen ken ik niet. Hulp blijft welkom.
Wat zeker werkt is via modbus de omvormer eerst naar 5A injecteren schakelen. (ruim op voorhand, tijdens positieve kWh prijzen). De batterij ontlaadt dan in het net en heeft haar diepste ontlading bereikt op het moment de kWh prijs negatief wordt. Op dat moment wordt de te injecteren stroom op nul A gebracht. De zonnepanelen blijven tijdens het begin van de negatieve periode het huishoudelijk verbruik aanleveren en de batterij bijvullen. De 10 kWh batterij is bij stevige zonneschijn en klein huishoudelijk verbruik na een tweetal uren gevuld en dan gaat de energie weer naar het net. De negatieve periode duurt langer. Het beste dat ik nu zonder bijkomende installatie kan becijferen is het zoeken van een optimaal tijdstip waarbij het laden van de batterij het meest rendeert.
Bijna overal wordt geschreeuwd dat het in/uit schakelen van de voedingskabel naar de verdeelkast omwille van mogelijke spannings en stroomstoten geen goede methode is. Omdat het hier blijkbaar niet anders kan ga ik op dit forum een draad openen bij de experten in hoge spanningen en stromen. Door een combinatie van programma en relaissturing kan worden afgeschakeld bij nul stroom doorheen de verbinding.
Intussen heb ik bijkomende informatie gekregen. Een contactor in de DC kring mag reglementair niet. In een huishoudelijke installatie wordt dat niet goedgekeurd. Uiteraard wordt zoiets niet onmiddellijk opgemerkt. Het is zoals rijden met een opgefokte bromfiets. Bij controle of ongeval draait de eigenaar op voor het gebruik van een niet reglementaire oplossing. Daarmee rekening houdend wordt het opstoken van overbodige energie met kacheltjes de meest handige oplossing.
Bedankt voor het meedenken,
Eduard
[Bericht gewijzigd door Eduard2 op (16%)]