Sinds kort meet ik elke minuut het vermogen van mijn zonnepanelen (Via Growatt ModBus TCP). Bij de grafische weergave valt me op dat bij zonnig weer om 15:00 het vermogen circa 300 Watt zakt en om 18:30 weer circa 300 stijgt, terwijl de zon volop schijnt en er geen schaduw valt over de panelen. Dit gebeurt elke dag bij volledig zonnig weer. Geen enkele parameter is ingesteld rond die tijden. De zonnepanelen zijn in serie geschakeld (west). De omvormer is een GroWatt MOD 3000TL3-XH, De batterijen zijn ook van Growatt ARK_XH-A1.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, schaduw is het in ieder geval niet?
Ganzz
-
Heb je ook naar de netspanning gekeken? Wellicht is de spanning dusdanig hoog dat de energie niet terug geleverd kan worden.
Hoi Ganzz, Bedankt voor de reactie De spanning meet ik om 15:00 240 Volt en blijft varieren tussen 240 en 241 na 15:00. na een 1/2 uur is deze lager 239. 1/2 uur voor 15:00 is deze ook 240. Volgens mij is de grens 250, maar weet het niet zeker. De frequentie 50.06.
Als de panning te hoog is, dan zou deze de omvormer toch uitschakelen.
Misschien een gekke suggestie, maar kan het liggen aan de manier waarop de modbus "lezer" software de waarden interpreteerde/converteert?
Zou je, van de omschakelmomenten, de exacte waarde in tabelvorm kunnen posten?
Edit: Of nog makkelijker, check een tijdje na het eerste omschakelpunt of de modbus waarde overeenkomt met de waarde op het display van de omvormer.
[Bericht gewijzigd door leime op (26%)]
Het is geen gekke gedachte.
Hieronder de gegevens van die datum uitgedrukt in float. Ik zal morgen nog eens kijken of de metingen op de omvormer gelijk zijn aan de Modbus.
14:59:02 2361.1
15:01:02 2269.4
15:02:02 2027
18:49:02 2006.8
18:51:02 2304.5
benleentje
Golden Member
Voor mij ziet het er meer uit datde omvormer aan zijn max zit van wat dat ook mag zijn en daarom terugschakelt en als die weer onder dat max komt weer opschakelt. IK zou dus toch dieper in de instellingen kijken maar het zou ook warmte gerelateerd kunnen zijn zoiets als een maximum design power limiet. Of wat ook nog kan dat het een echt harde maximum stroom limiet ergens is.
Maar in ieder geval zie ik in de grafiek dat die aan het aftoppen is.
JE omvormer zit gewoon echt aan zijn maximum kunnen.
nonius
set SCE to AUX.
Terzijde, maar een detail dat me opvalt: kloppen de eenheden in deze grafiek? Want ik zou eerder verwachten dat er vandaag 16 kWh is opgewekt. Energie, geen vermogen. kWh dus, en geen kW. (de legenda bij de Y-as klopt wel, is in W)
De energie is het oppervlak onder de curve (vermogen geïntegreerd over tijd).
Als de data zo aangeleverd wordt door de software van de fabrikant boezemt dat weinig vertrouwen in.
Na een Google poging omdat ik denk dat aftoppen er niet zo uit ziet kwam ik dit bericht tegen bij de buren:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/74885444#74885444
benleentje
Golden Member
HEt ligt er ook maar aan welke limiet er overschreden word en hoe de software met de aftopping omgaat. Maar deze grafiek lijkt mij meer te duiden dat de omvormer te warm word en niet omdat de stroom aan zijn maximum zit
Leine de gegevens gecontroleerd, ze kmen overeen met de meting van de growatt gegevens.
Ik neem even aan als de omvormer te warm wordt dat er dan een melding moet zijn, die is er niet. Bovendien blijft het een tijds issue 15:00 en 18:30.
Aftopping is lijkt me niet. Sterker nog het vermogen in die periode is soms hoger dan het vermogen bij afschakelen.
Meestal word de omvormer te warm, hangt op zolder, schuur, of buiten in de zon.
Mijn omvormer hangt op zolder en word te warm SMA passief gekoeld, ik heb er nu een ventilator op gemaakt en nu heb ik weer een mooie halve bol vorm.
Als de zon op zijn warmst is moet de omvormer het hardst werken
[Bericht gewijzigd door tuxie op (13%)]
Staat de boel niet zo ingesteld dat in die periode tussen 15:00 en 18:30, het opladen van je batterijen voorrang krijgt op het terugleveren?
Of dat je batterijen op dat moment zelf beslissen om te gaan opladen (soort van druppelladen)?
Loop dat even na in de settings van de omvormer en/of de batterijen, zou ik zeggen.
[Bericht gewijzigd door 6502 op (26%)]
Hoi 6502 (old cpu?), dat betreft de zogenaamde TOU settings
Time period 11:00 t/m 18:00 Battery first is enabled. Betekent dat de panelen eerst de batterij laad, daarna Load (verbruik) en als er nog wat over is export grid.
Je kunt 9 van deze perioden instellen (Battery first, Load First of Frid), alleen de 1e is enabled. Buiten 11:00 t/m 18:00 ishet load (verbruik) first. Voor zover ik weet zijn er niet meer instellingen met een tijd, of dit moet ergens verborgen zijn in de firmware.
de batterij is misschien bijna vol?
ik heb op mijn ecoflow hetzelfde. mijn panelen leveren 700W maar die ecoflow kan maximum 600W op de batterij steken. als die echt boven de 90% gaat, dan zakt de laadstroom.
ik krijg dan 400W in de accu
daarna 300w, daarna 200W.... tot de accu vol is, en dan levert die ineens weer 600W injectie aan mijn huis.
die had eigenlijk perfect 400W in de accu kunnen steken en 200W aan het huis, maar nee, doet enkel de accu stroom
Hoi fcapri even gecontroleerd hoe vol de batterij was op het moment van de dip 15:00 en dat is 58%, dus dat is het waarschijnlijk niet.
batterij lijkt vrolijk door te laden zonder dip na 14:30; wat laat je P1 meter data zien? Alleen solar en batterij is een beetje weinig informatie om te zien wat er op de achtergrond gebeurt
heb je een current clamp? dan kun je eventueel meten wat je omvormer werkelijk teruglevert
hmm, als je panelen in serie staan en hij zakt in; zit er misschien een paneel tussen dat er de brui aan geeft boven een bepaalde spanning en de hele streng naar beneden trekt? kun je je paneel voltage uitlezen? mogelijk interessant om ernaast te plotten
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (31%)]
benleentje
Golden Member
Ik neem even aan als de omvormer te warm wordt dat er dan een melding moet zijn, die is er niet.
Als de omvormer echt serieus te warm word zal je wel een melding krijgen maar niet voor dit.
Aftopping is lijkt me niet.
Dit is 100% aftopping maar om welke reden kan ik je niet vertellen maar meest waarschijnlijk omdat de omvormer net te warm word en moet terugschakelen. En dat terugschakelen zie je zeker in de grafiek en dat is ook aftopping.
aftoppen niet in de zuiverste vorm. normaal bij aftopping is alles ineens vlak.
hier lijkt het precies alsof die om 15h ineens de boel verlaagt met 300W en dan de golfvorm van de zon gewoon weer meevolgt. om dan op het einde weer te zeggen, ik duw de boel weer 300W hoger.
ik weet niet of er zoiets bestaat bij growat dat die niet zegt: ik begrens op max 3000W maar dat die zegt: eens op 3000W verlaag ik alles naar 2700W en volg dan weer de zon verder op.
een klik in spanning ofzo?
dat de MPPT ineens beslist om van 300V 1-10A naar een hogere stroom instelling springt (250V 11A).
en eens de stroom op het einde van de dag van 10A (250V) weer naar beneden schakelt (300V 9.9A)
misschien met 2 ingangen waar er 1 aangesloten is. dat die boven een bepaalde stroom beslist: ik verdeel de stroom intern naar de 2 inverters. en onder een bepaalde stroom weer alles op 1 input houd
Roland11
Golden Member
Op donderdag 30 april 2026 12:43:44 schreef benleentje:
Dit is 100% aftopping maar om welke reden kan ik je niet vertellen maar meest waarschijnlijk omdat de omvormer net te warm word en moet terugschakelen. En dat terugschakelen zie je zeker in de grafiek en dat is ook aftopping.
Ik begrijp van de TS dat dit steeds precies op hetzelfde tijdstip plaatsvindt, dat "te warm" lijkt me dan een onwaarschijnlijke oorzaak hier.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kan het zijn dat er een schaduw op 1 van je panelen valt rond die tijd?
Als je bijvoorbeeld 10 panelen in serie hebt, en 1 van de tien zakt onder 90% van de slechtste van de andere 9, dan is het gunstiger (MPPT!) om de max stroom van die 9 te nemen en de 10e gewoon niet te gebruiken.
Hmmmm. Eigenlijk moet het vermogen op 10 panelen dan gelijk zijn aan dat van negen "na" omschakelen... Dus ook dit is niet direct een verklaring.
Oh, Heb je optimizers er tussen zitten?
Voor zover ik weet zitten er geen optimizers op de panelen zijn van 2013, het is eenvoudige serieschakeling één MPPT aansluiting. De ingangsspanning laat geen rare sprongen zien rond het omslagpunt rond 430 Volt DC, frequentie idemdito. Schaduw is het ook niet.
Wat me wel opvalt is dat er spanningsverschil van circa 6/7 Volt AC is tussen fase 1 & 2.
Als we de ingangsspanning in de grafiek theoretisch doortrekken, dan kun je concluderen dat vanaf 15:00 tot en met 18:30 de ingangsspanning continue met 300 Watt verlaagd wordt.
De spanning in het middensectie wordt zelfs hoger dan de omschakelspanning bij 15:00.
Wellicht een bug in de software firmware????
Panelen zelf hebben ook een behoorlijke temperatuur coëfficiënt, opbrengst daalt significant als de panelen warm worden door de hogere instraling in de middag. Te weinig ventilatie ruimte achter de panelen kan dus ook een oorzaak zijn. Je zou de paneel temperaturen eens kunnen meten.
Op donderdag 30 april 2026 17:04:29 schreef 90000006:
Panelen zelf hebben ook een behoorlijke temperatuur coëfficiënt, opbrengst daalt significant als de panelen warm worden door de hogere instraling in de middag. Te weinig ventilatie ruimte achter de panelen kan dus ook een oorzaak zijn. Je zou de paneel temperaturen eens kunnen meten.
dat gaat geleidelijk aan gaan en niet ineens op 15h dat de boel 300W zakt. een paneel dat in sluiting gaat zou dat wel kunnen verklaren, of een optimiser die er ineens mee opphoud. maar dat zou niet elke dag exact op hetzelfde uur gebeuren
benleentje
Golden Member
Maar is een eenvoudig test niet even het makkelijks plaats eens even een ventilator bij de omvormer. Dan kan je dat deel al heel snel uitsluiten.
Temperatuur gemeten, buitenzijde wordt niet hoger dan 35 graden.
Mij viel nog wat op alhoewel geen schaduw, maar 2 of 3 panelen hebben wat sahara zand op het glas. Wellicht dat het vermogen bij een bepaalde lichtinval (stand van de zon) zakt en weer teruggaat bij een lagere zonstand. Hmmm ik weet niet. Even op een regenbui wachten en kijken of het probleem weg is.
Ik heb ook gevraagd of ik de firmware mag updaten bij stralend groen, maar het 1e antwoord is van niet. Het kan blijkbaar voor een eigenaar alleen door ?? online, wie is me nog niet duidelijk. Het antwoord bevatte te veel taalfouten. Wellicht heeft iemand een tip hoe dit zelf te doen. Het is geen rocket science en tenslotte ben ik ICT er (geweest, nu met pensioen).