Philips RT24A geeft ineens alleen ruis op video uit

12000 uur is best veel voor een VHS koppentrommel. Ze zullen ver "op" zijn. En typisch voor ver afgesleten koppen is dat ze te pas en te onpas bandstof gaan opnemen, en het niet meer kwijtraken (gezonde koppen raken dat stof weer snel kwijt). Na iedere tape even reinigen, dan kan het nog een tijd mee.

OK... 12000 uur lijkt mij ook veel, maar dit apparaat is ontworpen (Of meer verkocht) om jarenlang 24/7 video op te nemen van beveiligingscamera's. Ik weet niet of je dan mag verwachten dat er koppen van ander materiaal in zitten. Maar goed, als hij beeld geeft, dan is het best goed.

Op woensdag 29 april 2026 16:28:59 schreef rene037:
Wel grappig dat ik op Magellan zoek en dan bij het SM van de VR6843 terecht kom. Dat lijkt er niet op, maar is wel het chassis dat in die sharp zit die het helemaal niet meer doet...

De VR6843 werd door Philips ingekocht en dat zou heel goed bij Sharp kunnen zijn geweest.

Groeten, Ron.

Inmiddels paar banden overgezet, maar nu heb ik een band die net p het punt waar ik de opname van wil maken, stopt en de band er uitspuugt. Er weer ingedaan, stukje teruggespoeld en weer op hetzelfde punt hetzelfde. Stukje vooruitgespoeld, en dat speelt hij (Met veel gefladder en geruis) af. Geluid is niets mis mee, waaruit ik afleid dat de bandsnelheid goed is. Ik kan me niet voorstellen dat er in de band een code kan zitten om de band uit te werpen. OF...?

Mogelijk dat de band niet helemaal lekker opgewonden is?

Al geprobeerd om de band fast-forward te spoelen tot het einde, daarna een keertje fast-reverse tot einde, en daarna óf FFW tot het gewenste punt vooruit spoelen en afspelen, of gewoon eventjes helemaal vanaf het begin 'normal play' laten spelen tot aan het gewenste punt?

Dat is wat ik nog wel even wil proberen. Het eerste stuk 'normaal' afspelen ging perfect. Maar erg soepel spoelt hij nu ook weer niet. Valt me op dat hij bij spoelen verschillende snelheden gebruikt. Vanaf bepaald moment past hij duidelijk de spoelsnelheid aan. (Bij eerdere banden gezien en bij deze bij terugspoelen, heb hem nog niet helemaal vooruit gespoeld.)

welk type band is het? bij videokoppen die ver heen zijn neemt ook de tape tension toe (door hardere wrijving tegen de koppentrommel) , bij VCR's die de band tegen de koppen houden tijdens het spoelen. Die tape tension hangt ook af van het type tape. Als die tension hoog wordt gaat het spoelen trager en op het eind helemaal niet meer. de Bandsoort maakt dan een groot verschil.

Bij een turbodrive wordt de maximale spoelsnelheid rondom het midden van de band bereikt. In het begin loopt de snelheid langzaam op en aan het einde neemt hij langzaam af. Dat klopt dus op zich wel.

De laatste generatie videorecorders kon ongelooflijk snel voor- en achteruit spoelen (daarom ook 'Turbodrive' e.d.). Maar wees maar blij dat de recorder afremt aan het begin/einde van de band. Het systeem kan nooit zo snel remmen dat de band bij die hoge snelheid heel zou blijven. De snelheid van de op/afspoelschotels wordt gemeten en de spoelsnelheid daarop aangepast (sommige recorders kunnen daaraan zelfs de huidige/resterende speeltijd berekenen).

Oude banden eerst een keer voor- en achteruit spoelen dan pas afspelen.

Ook oppassen met vocht en temperatuurverschil: In het verleden ook vaak genoeg gehad dat de klant in de winter een videoband zo van de videotheek in de recorder propte en daarna met een partij bandsalade vastgeslagen om de koppentrommel eindigde, meestal waren de koppen dan ook direct zwaar vervuild.

AUB geen wattenstaafjes gebruiken voor de videokoppen! De vezels haken zomaar achter het breekbare kopmateriaal. Daarvoor hebben ze 'zeemstaafjes' uitgevonden.

Ik gebruik geen pluizend materiaal voor de koppen, dank voor het benadrukken.
Geleidelijk afremmen ben ik wel gewend, maar hier lijkt het wel of hij schakelt naar een lagere versnelling. Ik ga het nog eens goed bekijken wat er nu gebeurt. En natuurlijk is het maar goed ook dat hij afremt, net zo'n snelheid wordt de klap wel erg groot als hij direct stopt.
De band is een BASF E240 Chroomdioxide super HG Hi-Fi. Een 4-uurs band is sowieso natuurlijk niet optimaal, maar het is niet de goedkoopste band van die tijd.

Op zondag 3 mei 2026 23:40:06 schreef rene037:

De band is een BASF E240 Chroomdioxide .

En ja, Chroomdioxide banden veroorzaken de grootste wrijving met de koppentrommel (en ook de grootstste sleet) , vandaar dat je en combinatie met een versleten koppentrommel meer problemen hebt. De servo merkt dat hij de koppentrommel niet op snelheid kan houden (wegens de grote frictie) tijdens het spoelen en vertraagt daarom de spoelsnelheid tot heel traag..

Weet je zeker dat dit model ingeregen spoelt?

Op maandag 4 mei 2026 13:07:20 schreef maartenbakker:
Weet je zeker dat dit model ingeregen spoelt?

nee, niet zeker, maar omdat het zo een turboding is ging ik daarvanuit.

Wordt bij een Turbodrive de tape niet deels uitgeregen (los van de koptrommel gemaakt en alleen over de bandgeleiders) wanneer snel vooruit of achteruit wordt gespoeld?

Op maandag 4 mei 2026 13:40:10 schreef Bobosje:
Wordt bij een Turbodrive de tape niet deels uitgeregen (los van de koptrommel gemaakt en alleen over de bandgeleiders) wanneer snel vooruit of achteruit wordt gespoeld?

bij de klassieke Philips Turbodrive blijft de band ingeregen, das zeker.

Ingeregen ja maar bij snel spoelen (zonder beeld) dacht ik dat de tape van de koptrommel wordt gehaald en net voorlangs de koptrommel gaat (de tape is dus nog deels ingeregen).
Bij de standaard VHS loopwerken (niet Turbo) wordt de tape volledig uitgeregen en bevindt de tape zich volledig in de cassette bij het snel vooruit of achteruit spoelen.

Ik heb nog geen gelegenheid gehad om hem heen en weer te spoelen, maar ik weet dat hij ingeregen blijft bij het spoelen zonder beeld, dat kun je zien. Ik kijk nog even of de tapegeleiders iets bewegen voor/na het snelspoelen. Overigens blijft de kop ook draaien als de band stil staat (Niet op pauze, maar stop). Gaat vanwege de bandslijtage beetje tegen mijn gevoel in, maar zal wel over nagedacht zijn.

Op maandag 4 mei 2026 14:57:53 schreef Bobosje:
Ingeregen ja maar bij snel spoelen (zonder beeld) dacht ik dat de tape van de koptrommel wordt gehaald en net voorlangs de koptrommel gaat (de tape is dus nog deels ingeregen).

dat zijn de zogenaamde "halfloading" loopwerken, gebruikelijk vanaf eind jaren 80 (bvb het Panasonic G loopwerk) dat is nog van voor de turbo. Halfloading gaf het voordeel van een real time counter, ook tijdens het spoelen. de tape raakt de CTL kop.

Op maandag 4 mei 2026 15:51:11 schreef rene037:
Overigens blijft de kop ook draaien als de band stil staat (Niet op pauze, maar stop). Gaat vanwege de bandslijtage beetje tegen mijn gevoel in, maar zal wel over nagedacht zijn.

De koppentrommel blijft draaien om het luchtkussen in stand te houden tussen de band en de tape en tevens wil je direct beeld als je op play drukt... Turbo . . de tape tension wordt bij stop wel 0, waardoor er geen wrijving en dus ook geen sleet is.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (33%)]

Op maandag 4 mei 2026 14:17:04 schreef kris van damme:
[...]

bij de klassieke Philips Turbodrive blijft de band ingeregen, das zeker.

bij mijn weten verschilt dit per generatie. Ik denk bij de modeljaren ongeveer 1991-1995 niet. Ook heeft de RT24A andere firmware, dus ik zou het niet ongezien aannemen.

Net even helemaal teruggespoeld en net voor het einde stopt hij even en gaat dan verder met spoelen in een lager tempo, dus dat lijkt me wel 'by design'. Je hoort bij dat omschakelen ook wat geklik en geklak, maar weet zo niet wat dat is. Ik zie zo snel ook geen relais, zo'n soort geluid is het wel. Maar maakt op zich niet uit natuurlijk - hij spoelt en dat is al prettig.

Het geklik zal van een paar palletjes in het loopwerk zijn, de programaschijf draait op dat moment denk ik een klein stukje.

Uit nieuwsgierigheid: gaat het snelspoelen met volledig ingeregen tape, dus om de videokop heen?

Ja, die verandert zo te zien ook niet na het omschakelen. (Als ik dat waarneem corrigeer ik het...)

Welnu, ik ben klaar met het ding. Iemand interesse? Er moet wel wat aan de bandloop worden afgeregeld denk ik. Gratis af te halen in Zoetermeer (Wijk Oosterheem.) Reageer vandaag 5-5 of morgen 6-5 voor 1 uur.) Soms doet hij het goed en soms alleen ruis, maar ik heb geen tijd over om me VCR-technologie eigen te maken voor enkele bandjes. Heb een werkende VCR player bemachtigd.

Iemand nog ideeën over VHS-C adapters? (Ander topic, maar er kijken nu eenmaal VCR-mensen mee... Je hebt met en zonder motor. Die met motor wordt meer over geklaagd, of is dat onzin? Er zijn er wel enkele te koop met en zonder zag ik. De JVC weathercam uit jaren 90 fladdert ook en geeft alleen zwart-wit beeld uit. Die ga ik al helemaal niet open maken. (Dwz, ik heb voedingsdraadje aan binnenkant gesoldeerd en een plugje voor A/V gemaakt door pinnentjes er in te steken en wat hot glue er tussen te kneden, komt schoon signaal uit.)

nooit problemen gehad met VHS-C adaptors met motor. Die zonder motor moet je mee opletten , niet te hevig bedienen of de tape vormt een lus.

VHS-C bandje altijd zachtjes aantrekken, aan het getande wiel, voor je het in een adaptor of een VHS-C loopwerk steekt. de Tape zit niet vergrendeld (zoals bij een standaard VHS tape) en gaat graag lussen bij vervoer. Dan komt hij vaak aan de verkeerde kant van de guides terecht.. dat is het grootste klassieke probleem.

Dank voor de tips. Ik had idd al gezien dat de tape los kon zitten itt de gewone cassette. (Ze zijn met mijn vrouw meegekomen, dus heb zelf geen ervaring met die dingen. Anders dan dat ik ze probeerde af te spelen met die weathercam en ze fladderen en Z/W video uit geven terwijl ze echt kleur zijn.
Ik heb nog even overwogen ze over te zetten in een normale cassette, maar zijn het er teveel voor.