ronw
Golden Member
Wie kan de hFE meten van de ZTX853 en het resultaat hier publiceren?
Volgens de datasheet zou deze een maximale waarde van 300 kunnen bedragen, maar typisch rond de 200.
Ik kom met mijn eigen (simpele) meter uit op ca. 350. Ik beschouw zulke waarden niet als iets absoluuts, maar als een indicatie. Maar in dit geval zegt mijn gevoel dat dit een fake is.
Mij ging het om de lage ruis van deze en andere ZTX-transistoren, waarover een andere thread een poosje terug geschreven is. Ik wil t.z.t. wel een paar exemplaren kopen van een meer geloofwaardige verkoper, maar ze zijn redelijk prijzig, vanaf zo'n €3-4 per stuk.
Misschien iemand die hier meer kennis van heeft?
nonius
set SCE to AUX.
Deze persoon http://www.dicks-website.eu/low_noise_amp_part6/part6.html heeft behoorlijk wat transistors gemeten en komt voor de ZTX853 uit op een Hfe=183 @10mA Ic @25C.
Hopelijk helpt dit.
ronw
Golden Member
Precies, ja, dat is een tabel waarnaar werd gerefereerd in die discussie!
Zelfs al is mijn meter alles behalve professioneel, dit verschil is niet uit te leggen. De meetresultaten komen meestal heel aardig overeen met de datasheets.
Mijn interesse voor de laagst mogelijke ruis komt onder andere voort uit experimenten van vele jaren terug met diode detectors zoals b.v. volgens Techlib: https://techlib.com/electronics/graphics/allband.gif
Ik ervaarde mijn schakeling eerder als ruisbron dan als een goede methode om signalen te ontvangen. Een soortgelijke ervaring had ik ook met een vleermuisontvanger.
Maar ik neem niet aan dat van een fake ZTX853 een verbetering te verwachten is...
P.S. meer van techlib op https://techlib.com/electronics/allband.htm
nonius
set SCE to AUX.
Ik weet niet aan welke discussie u refereert 
Maar is voor zo'n ontvanger (als op techlib) wel een transistor met lage ruis nodig?
Ik ging er altijd van uit dat voorversterkers met lage ruis pas relevant begonnen te worden vanaf VHF, en vooral bij UHF en hoger (toch zeker wanneer de antenne niet naar de 'warme' aarde kijkt maar naar het koele heelal) echt belangrijk werden.
KG en lager associëer ik niet met een noodzaak van torren met lage ruis vanwege de hoge natuurlijke achtergrondruis/hoge ruistemperatuur op die lage banden.
Hou er ook rekening mee dat diodes ook een bron van ruis zijn (sterker nog, worden soms opzettelijk gebruikt als ruisgenerator). En er zit een diode aan de ingang....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je zou een foto'tje van de transistor kunnen plaatsen ter controle.
Wat de meting betreft, hoe ver de hFE afwijkt bij een afwijkende meetstroom, zou wel eens van de constructie van de transistor af kunnen hangen. Je zou met een paar weerstanden en een multimeter de condities uit het datablad kunnen reproduceren.
ronw
Golden Member
@nonius
https://www.circuitsonline.net/forum/view/171583/last
http://dicks-website.eu/low_noise_amp_part3/part3.html
Of een transistor met heel lage ruis zinvol is voor een dergelijke toepassing, weet ik niet. Maar die Dick's website gebruikt een 1 kHz-signaal om de ruis te meten.
Zal morgen een foto publiceren, maar daar is niet veel uit af te leiden.
KGE
Golden Member
Ik ken de ZTX serie transistoren vooral als schakeltransistor die relatief hoge temperatuur, grote stromen en spanningen aan kan. Lage ruis wordt ook niet genoemd in de datasheets of je moet het verwarren met 'low saturation'.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die zien er op het eerste gezicht erg dubieus uit.
Zitten ze in een normale TO-92 behuizing of in een E-line (platgeslagen TO-92)?
Heb je ze bij Digikey/Farnell/Mouser besteld of op Ebay?
Bij Ebay moet je zelfs bij courante types erg goed op de herkomst letten, er hangt hetzelfde soort handelaren rond die je ook op Ali tegenkomt. Generieke TO-92 tor met een opgelaserd type naar wens.
ronw
Golden Member
@maartenbakker
Nee, het is de normale TO-92 zoals die voor de normale BC-transistoren ook gebruikt wordt. Ik neem aan dat dit geen goed teken is...
Helaas geen Mouser, Digikey etc., maar Ebay, maar wel van een verkoper (adeleparts2010) waar ik al eens eerder van heb gekocht en waar ik tevreden over was.
Er zijn een aantal UK-verkopers op Ebay, maar dan wordt het me net iets te duur. €3,-/4,- p/s.
Ik bereid een bestelling bij Mouser voor, maar die moet wachten tot juni, wanneer ik mijn vakantiegeld ontvang. Ze kosten ca. €1,- p/s dus dat is te doen.
Trouwens, een betere transistortester van Eleshop staat bovenaan mijn lijst...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
De getoonde transistoren lijken niet op de behuizing van die series van ZTX (diodes.com)
Dit is de datasheet:
https://www.diodes.com/datasheet/download/ZTX853.pdf
.
Zo zien mijn ZTX transistoren er uit.
Groet,
Bram
ronw
Golden Member
Ja, Bram, dat is doorslaggevend! Die van mij moeten wel fakes zijn. Ik start een Ebay-zaak en vraag mijn geld terug! Bedankt voor deze overduidelijke foto!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je moet bij die fakes eens goed naar de pootjes kijken. Veel fakes zijn gebruikte torren waar pootjes aan gepuntlast worden en dan daarna wordt dat met tin verbloemd. Nieuwe echte torren hebben platte, niet zichtbaar vertinde pootjes. Helemaal glad dus en van opzij gezien overal even dik. Ik heb er volgens mij ooit foto's van op het forum gezet. Ik had ze voor een bedrijf getest maar kan de foto's zo snel niet vinden. Is een jaar of 6 geleden denk ik voor ik deze laptop had..
nonius
set SCE to AUX.
Volgens de datasheet zou deze een maximale waarde van 300 kunnen bedragen
Niet helemaal wat er staat, wanneer u de datasheet goed bekijkt 
In de datasheet heeft de fabrikant *geen* maximum hFE gespecificeerd voor hele kleine collectorstromen (10mA), dus kan hFE in principe van alles zijn, ook 350.
Bij Ic=2A is de hFE wel maximaal 300, maar zonder uw transistortester verder te kennen ga ik er van uit dat hij niet bij 2A meet. Om met dergelijke stromen te meten kom je meer in de Tektronix 575/576/577-klasse van meetapparatuur terecht.
Naarmate Ic toeneemt neemt de hFE af.
Dus een gemeten hFE=350 bij een (vermoedelijk) zeer kleine collectorstroom is niet zo heel veelzeggend over de echtheid van deze transistor, zoals ik het begrijp.
(overigens verwacht ik dat de eenheden van VBE(on) 'mV' horen te zijn, niet 'V', zoals abusievelijk in de datasheet staat...)
[Edit: alhoewel, als je naar deze grafiek kijkt in de datasheet zou de typische hFE-curve redelijk vlak verlopen bij kleine stromen - en zelfs licht dalen.....
Conclusie: ik weet het ook niet 
[Bericht gewijzigd door nonius op (11%)]
ronw
Golden Member
@nonius
Misschien, tja....
Ik heb al heel wat transistoren op hFE getest, en het is mij nog nooit (nul keer) overkomen dat een transistor een hFE had hoger dan de in de datasheet opgegeven waarde.
Lager, ja, meestal. B.v. van de "c" transistoren van de bc-series is het beste wat ik ooit heb gemeten rond de 560 voor de bc550c. Terwijl ze 800 zouden moeten kunnen zijn. Recordhouder is de MPSA18 met een hFE van 1020, een tiental stuks cadeau gekregen van Wenzel van Techlib.
Iemand hier die mijn ZTX853's wil testen? Ik stel ze graag ter beschikking!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een stuk of 7 transistor testers waaronder 2 professionele die een stand voor power torren hebben en ik heb voor de grap wel eens wat torren op allemaal getest en ze gaven allemaal een totaal andere waarde.
Wat logisch is want ze gebruiken allemaal een andere Ib en een andere Ice
Ik heb er 2 van peak en die gebruik ik puur om halfgeleiders te testen (goed/niet goed)
Ik heb ook een Tek 576 curve tracer, helaas nog niet hier aan board, en daarmee kun je wel echt de hFE meten. Je krijgt dan een trace voor bv 8 verschillende Ib waarden bij de correcte Ice (max 10A) en dan kun je de hFE/divisie aflezen. Ik gebruik hem meestal voor heel andere dingen dan torren.
Maar dat zegt weinig over de hfe en over het gedrag bij hogere frequenties. En dat is nu net wat meestal belangrijk is. Dit wordt ook steeds minder belangrijk omdat torren/mosfets/etc tegenwoordig meestal als schakelaar worden gebruikt en dan is het een kwestie van genoeg basisstroom en dan krijg je ze allemaal vol open. Dan worden andere parameters interessant.
Net als bij diodes selecteren op een Vf van 0,4V. Dat is heel mooi bij die paar mA van je DMM maar die spanning is afhankelijk van de stroom en bij de werkstroom is die waarde heel wat hoger. Toch doen hele volkstammen dat.
ronw
Golden Member
@fred101
Dat is ook mijn streven, om op deze wijze te kunnen testen.
Ik heb nu de Peak DCA75 pro bovenaan mijn wenslijst staan.
Wat betreft deze ZTX853 transistoren is het probleem al opgelost: ik heb al een refund gekregen.
Nogmaals, wie zin heeft, mag ze gratis hebben om te testen.