Ik heb even jullie hulp nodig.
In een orgel zit een AMI S50240 synthesizer ic, een ouwetje wat de tonen maakt in een hele generatie oude orgels.
Dat ic heeft een clock frequentie nodig van 2.0024 Mhz.
Ik heb een generator nodig die deze frequentie maakt.
Weet iemand een kan en klare oscillator, of een printje waar ik die frequentie mee kan maken?
2 Mhz is wel te vinden...

Dat is wel heel dicht bij 2MHz, waarschijnlijk dicht genoeg dat je een standaard kristal nog wel kunt tunen tot die frequentie door wat met de C's te knoeien.

Offtopic; Maar is het erg onpraktisch / relevant als de stemming afwijkt?

Ontopic;
Mogelijk is een geschikt kristal wel die 2 kHz opzij te trekken, maar het voelt als een eind. Aan een andere kant is de toepassing in verhouding tot die voor andere XO niet super kritisch. Zelfs een goede RC oscillator zou kunnen volstaan.
Een AD99etc DDS of een microcontroller kan vast. Geen idee echter of die schoon genoeg zijn voor zo een toepassing. Ik zou het goed testen.

Op donderdag 30 april 2026 08:46:01 schreef Aart:
Offtopic; Maar is het erg onpraktisch / relevant als de stemming afwijkt?

Vaak niet. Het zou relevant kunnen worden als men samenspeelt met een ander niet-stembaar instrument; maar dat is sowieso een risico, want er zijn genoeg niet-stembare instrumenten die een andere diapason hanteren dan de standaard 440 Hz waar dit IC waarschijnlijk naar streeft.

En het kan ook lastig zijn voor mensen met een absoluut gehoor, maar de afwijking is wel heel erg klein - een per duizend, als ik goed reken?

Na het denken komt het nadenken: een RC-oscillator zoals in het artikel hieronder heeft het voordeel stembaar te zijn. Of de frequentiestabiliteit aanvaardbaar is zal moeten blijken.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Op blz 22 how it works een keer bekijken.

Hi,

Een DDS chip met een arduino Nano is wat kosten betreft erg laag.
De uren dat je er mee bezich bent kan aardig oplopen.

Dan is deze oplossing mischien beter.

https://www.eleshop.nl/owon-dge2035-functiegenerator.html

Je kan dan je frequentie makkelijk kiezen, golfvorm en uitgang niveau.
Inprikken, instellen, en default maken en Revado is klaar.

Groet,
Bram

Op donderdag 30 april 2026 09:00:06 schreef buckfast_beekeeper:
Op blz 22 how it works een keer bekijken.

Daar is de clock zonder kristal en instelbaar,(links bovenin)

je zou het kunnen proberen mer een toongenerator.kijken wat hij doet

Hier ga ik wel uitkomen, dank jullie vast zover.
De printjes met dat genoemde ic ( print per oktaaf) zijn ieder apart te stemmen met een multiturn.
Dus 2 Mc zou best wel eens kunnen werken.
Ik heb de Rigol DG1022 gisteren besteld bij Eleshop.
Een fatsoenlijke functiegenerator had ik niet dus daar kan ik mee gaan testen en er 2 MC opzetten en kijken of dat binnen het instelbereik van de generatoren valt.
Die 440 hz voor de standaard A is cruciaal vanwege de andere stemmen, heel het orgel staat op standaard 440 gestemd.
En ja, ik hoor dat als het niet helemaal goed staat :)
Ga er mee aan de slag.
Liefste zet ik er iets simpels in.

Edit: net dat schema van Hubie bekenen.
Dag zou de gouden tip wel eens kunnen zijn.
De bouwer zal ook iets met 4011 hebben gemaakt denk ik.
En als daar een instelpot op zit die rot is...
De storing is er ook 2 x uit geweest toen ik aan het zoeken was, maar kwam weer terug.
De scoop en functiegenerator zullen het uit gaan wijzen :)

Als u gelukkig bent dat is dat geweldig, maar ik kan niet laten terug te koppelen dat er voor ons geen touw aan deze laatste posts vast te knopen is.

Als het gaat om een reparatie denken wij graag mee, maar dat vereist informatie :)

Ik heb voor een toongenerator/muziek project ook een DDS gebruikt (AD9833) met microcontroller.
Is even snappen hoe het werkt, maar werkt uiterst nauwkeurig en is in zeer kleine stappen in te stellen.

Het betreffende project vereiste stappen van 0.01¢ (cent)...

:+ Wat is taal toch mooi: funtiegen, weer een werkwoord erbij!
Als je maar lol hebt tijdens/in het tiegen...

Op donderdag 30 april 2026 10:51:39 schreef Aart:
Als u gelukkig bent dat is dat geweldig, maar ik kan niet laten terug te koppelen dat er voor ons geen touw aan deze laatste posts vast te knopen is.

Als het gaat om een reparatie denken wij graag mee, maar dat vereist informatie :)

"voor ons"? Aub voor uzelf spreken! Of wordt in de pluralis majestatis bedoeld "Wij Aart, heer van ..." ;)

En ik vind dat we hier al veel onleesbaarder draden gezien hebben, al moet ik toegeven dat ik bij dat "tiegen" ook wel effe in mijn schaarse haar gekrabt heb. Maar eens ik het doorhad vond ik best "fun"!

raak! _/-\o_

De volgende keer schrijf ik "dat er hier ... zijn te zien geweest" :) Overigens staat er wel degelijk "IK vind" :)

En nu ga ik er verder niet meer op in, want taalgebonden opmerkingen worden hier niet gewaardeerd, in het algemeen.

Op donderdag 30 april 2026 10:51:39 schreef Aart:

Hahaha, dat geen touw aan vast kunnen knopen heb ik als het weer eens over een of ander nano of pico boardje gaat ;)
Iets met muziek, laten we het daar maar op houden anders gaat dit topic ook van de rails O-)

Het woord aangepast.
Ik kende dat woord ook niet trouwens.

Vanaf mobiel is trouwens waardeloos.
Als ik iets aanpas staat de post er dubbel...

Dat " trek" ik even niet meer >:)

Ik heb al eens eerder iets gebouwd met een Atmega en een AD9833. Die was binnen 1 Hz stabiel en op 1 Hz nauwkeurig af te regelen. De AD9833 zit kant en klaar op een printje met z'n kristal e.d. Die heeft alleen wat I2C data nodig. Dat zou zelfs door een veel kleinere uController geleverd kunnen worden dan een Atmega 168. Die is nogal overkil voor zo'n teken.

Op donderdag 30 april 2026 08:32:36 schreef revado:
AMI S50240 [...] Dat ic heeft een clock frequentie nodig van 2.0024 Mhz.
Ik heb een generator nodig die deze frequentie maakt.

Op donderdag 30 april 2026 10:49:16 schreef revado:
Die 440 hz voor de standaard A is cruciaal vanwege de andere stemmen, heel het orgel staat op standaard 440 gestemd.
En ja, ik hoor dat als het niet helemaal goed staat :)

Dit IC, en al zijn equivalenten, gebruiken voor de 'A' een deeltal van 284. Nog eens delen door 16 (vier octaven) brengt je op de stemtoon A4 van (nominaal) 440 Hz.
Als je in plaats van 2002400 Hz, 2000000 Hz als clock gebruikt, levert dat voor de A4 een verschil op van 0,53 Hz, ofwel 1/48 van een halve toon (dat laatste geldt natuurlijk voor álle tonen).

Dat ga je niet kunnen horen. Maar het is nog gekker.
De clock moet volgens het datablad helemaal geen 2002400 Hz zijn, maar 2000240 Hz.
MK50240
In dat geval wordt het verschil ca. 1/480 van een halve toon.
Als je zou luisteren naar de zweving tussen een orgel met de 'correcte' datablad-clock en een met 2MHz-clock, dan zou je maar drie zwevingen per minuut horen.

Maar het is zelfs nóg gekker.
Zelfs met de 'correcte' datablad-clock staat het orgel in feite te hoog. De A4 komt immers uit op 440,19 Hz.
Exact 2 MHz is dus eigenlijk béter, want dan wordt de A4 440,14 Hz!
En dat dan ook wat in het datablad van dit equivalente IC, de AY-1-0212, wordt opgegeven.
AY-1-0212

Maar dat is nog steeds geen 440,0 Hz - terwijl ze toch beweren daarvan uit te gaan. Het kan dus nog steeds een beetje gekker.
Met het deeltal van 284 zou je op exact 440,0 Hz uitkomen met een clock van 1999360 Hz.
En dát is precies wat je in het datablad van weer een ander equivalent, de M086, vindt - of althans de helft ervan, 'or multiples'.
M082

--
TLDR: 2 MHz wijkt 240 Hz af van de oorspronkelijke 2000240 Hz; dat is 0,2 cent en dat is onhoorbaar. :)

Alweer bedankt, @FET! Ik had niet verwacht dat de IC-makers er zo'n potje van hadden gemaakt.

Misschien ideaal: een opzet zoals geschetst door @harry64, en in de gebruikersinterface een optie voorzien om de grondtoon in te stellen?
Maar dat is misschien overkill, als de rest van de doos sowieso op 440 Hz zit.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]

Haha, mooie analyse weer @FET, goed verhaal. :) Als het dan toch een DDS en MCU wordt, dan ook maar een potmeter aan de A/D of rotary encoder om de frequentie instelbaar te maken. Zodat het lekker "oort". :)

Op donderdag 30 april 2026 15:08:56 schreef PE9SMS:
Haha, mooie analyse weer @FET, goed verhaal. :) Als het dan toch een DDS en MCU wordt, dan ook maar een potmeter aan de A/D of rotary encoder om de frequentie instelbaar te maken. Zodat het lekker "oort". :)

Maar dat is misschien overkill, als de rest van de doos sowieso op 440 Hz zit.

@FET, prima duidelijke uitleg.
Ik heb vanmorgen vanaf de mobiel de startpost en vervolg ingetikt...
Een 0 te weinig inderdaad in de frequentie.
De Rigol is er morgen, zodra ik weer bij het orgel terecht kan ga ik meten en probeer er een stabiele 2 Mc op te zetten.
Ik verwacht dat er voldoende ruimte zit in de marge om goed te stemmen ( dat gaat per octaaf ).
Een hoop info gekregen ( en gelachen :) ) .
Allen dank, dit gaat wel goed komen.
Ik laat het resultaat weten.

Voor wie niet weet om welk orgel het gaat, het is dit orgel:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/160163?query=be&mode=or

Als je het zou willen doen met een kristal en een deler, zou je, een stapgrootte van 1/1000ste te krijgen, minstens door 1000 moeten delen, en dan zou je dus moeten beginnen met 2GHz en dat delen door 999. Het kan wel met een lagere frequentie als je kunt accepteren dat de stappen niet allemaal exact even lang zijn; een STM32F4 draait op maximaal 168MHz, als je dat deelt door 84, maar elke 12de keer door 83, zit je al heel dichtbij (2.00198kHz), en dat laatste stukje zou je dan kunnen doen door het kristal iets scheef te trekken, of uit een grotere voorraad een kristal uit te zoeken met de juiste afwijking.