Beste meedenkers,
Voor onze "nieuwe" wagen kocht ik een nieuwe LED lichtbalk, om van het gezeur met lampjes met slechte contacten af te zijn en zo.
De auto en die LED balk zijn geen vrienden.
Een balk met gloeilampjes werkt.
De LED balk doet raar, richting en mistachterlicht gaan tegelijk een beetje aan.
Op een andere auto doet de LED balk het goed, testen met een voeding werkt ook goed.
De trekhaak/stopcontact is achteraf op de wagen gezet.
Gegevens en foto's hier onder
Er zijn (ook/toch) aftakkingen gemaakt bij het achterlicht (links).
Hoe die kastjes samenwerken dat is me niet duidelijk, als het grote kastje er uit is werken de achterlichten op de auto niet.
( Ik zou denken dat zo'n kastje hoogohmig "kijkt" naar de spanning op de draden naar de achterlichten, op die manier "weet" de autocomputer nergens van en kan die ook niet gaan protesteren. )
Er is duidelijk een relais hoorbaar in het kastje als de richting aanwijzer actief is.
Dus echte schakelcontacten neem ik aan, hoe kan een LED dan toch niet werken daar op ?
Een weerstandje parallel aan de LED in de balk zal het waarschijnlijk wel oplossen.
Iemand een suggestie voor een weerstand waarde in oompies ?
Of een andere suggestie ?
bvd. ( wat een gep*l, toch weer, ondanks dat ik nou eens iets fatsoenlijks dacht te kopen met een trekhaak er al onder )
======
321113
Trailer Indicator Control with RFL cut off 12V
10 R- 04 7178
= = = =
321112
Anhangermodul 12V 3x50W
=======
Nog een foto er bij, de opengewerkte lichtbalk, daar kan ik wel weerstanden bij knutselen.
Op donderdag 30 april 2026 22:55:38 schreef Kees frees:
...
Een balk met gloeilampjes werkt.
...
Een weerstandje parallel aan de LED in de balk zal het waarschijnlijk wel oplossen.
Iemand een suggestie voor een weerstand waarde in oompies ?
Tijdelijk parallel aan de led een passend gloeilampje monteren en dan kijken of de ledbalk goed werkt. Zo ja, dan de weerstand van de lamp uitrekenen en die waarde pak je.
De LED balk doet raar, richting en mistachterlicht gaan tegelijk een beetje aan.
Op een andere auto doet de LED balk het goed, ....
Klinkt als een massakwestie van je auto.
Je zou tijdelijk een draad van de massa-aansluiting van je trekhaak-stopcontact direkt naar de min van je accu of dynamo kunnen leggen en dat kijken of het probleem over is.
Zo ja, dan is het een massakwestie.
Zo nee, dan weet ik het niet en dan moet je het overlaten aan slimmere mensen op dit forum.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ligt gewoon aan de auto. Met alle elektronica die ze erin stoppen wordt het niet eenvoudiger. Ik herken het probleem volledig. Ik heb ook een aanhangwagen met led verlichting. Op mijn Ford Galaxy I functioneerde die probleemloos. Nu, op een Ford Ranger, gingen de stoplichten pinken. Blijkbaar controleert de auto het verbruik en is dat bij leds niet hoog genoeg. Daarom een kastje zoals dit tussen geplaatst. Wel permanent aangesloten.
Maar dat is niet het enige. Mijn caravan heeft nog gewone lampen. Ik heb de aansluiting ingekort zodat die niet meer over de grond kan schuren. Nu werkte alles nog normaal behalve de mistlampen. Die gingen telkens kortstondig aan en dan definitief uit. Door de kortere draad bleken 2 lampen weer net teveel stroom te verbruiken. Volgens de verkeerswetgeving hoef je maar 1 mistachterlicht te hebben. De linkse dan maar verwijdert. Nu werkt 1 lamp wel zoals het hoort.
Het probleem kan zich dus perfect in beide richtingen manifesteren.
Een massa probleem lijkt me onwaarschijnlijk omdat er over die massa veel minder stroom loopt als in het verleden. Dan zou de gewone verlichting zeker een probleem moeten geven.
( deze tekst schreef ik voor het zien van bovenstaande reactie )
Ik begrijp jullie reacties over de slechte retour maar dat is nmi niet het geval, zie de tekst over de testen die ik deed.
De verlichting en het remlicht werkt wel normaal.
Mijn conclusie is dat het stuurkastje niet kan omgaan met de LED belasting.
Maar ik zou ook willen begrijpen hoe het werkt en waarom op die manier dan wel is het juist aangesloten ?
Het zou mooi zijn als er iemand ervaring heeft met deze kastjes. Ze worden geleverd met een kabelboom.
Een echt goede uitleg heb ik nog niet gevonden op het grote www.
Maar goed, ik ga eerst eens een 1k weerstand parallel zetten, dat kan met een 1/4wat nog.
En (toch) nog een extra minus kabel proberen, dat doe ik met startkabels (2 aan elkaar) vanaf de accu, een ander iets waar een klemmetje op kan is vaak niet te vinden bij de "moderne wagens".
Welke trekkende auto heb je?
Veel "modernere" auto's hebben een trekhaak module dis aan de CAN bus hangt en die alles controleert.
Er zijn er die echt de weerstand van een lampje willen meten en anders een fout geven.
Dan zal je weerstanden er bij moeten hangen.
Probeer eerst eens, zoals gesuggereerd, gloeilampjes parallel aan het trekhaak stopcontact, of even een dubbelstekker fabrieken als je nog wat spul hebt liggen.
En 1 K zal weinig doen, een knipperlichtlampje is 21 watt, dat is gelijk aan 6,8 ohm....
Ik heb een buislampje over het remlicht gezet en verstopt in de lichtbalk.
Daar trapt het systeem in maar toch was er nog iets vreemds, ( wat was dat ook al weer ? ) maar wel bruikbaar.