Hallo,
Ik moet enkele dubbele kabelverbindingen maken van 6 mm2 soepele draden dus twinhulzen persen. Ik zie wel betaalbare tangen tot 10 mm2 maar of ik daar twinhulzen mee kan persen is niet duidelijk. Bij voorkeur vierkante persing. Heeft iemand een tip voor een betaalbare tang waar dit mee mogelijk is?

Wat is je definitie van betaalbaar? Voor een tientje kom je niet weg, de goedkoopste die ik vind is 26 euro.

Ik heb een Weidmuller PZ4, die redt dit niet. Een Klemko 90014xxxx 0.08-10mm2 kan wel een 6mm2 twinhuls aan. (ruimschoots zelfs, voor de zekerheid nog even geprobeerd)

EDIT:

Op maandag 4 mei 2026 11:05:26 schreef Rob Bosma:
Ik zoek tot 50 euro.

Ai, dat ga je met Klemko niet redden.
Als je toevallig in de buurt van Eindhoven/Veldhoven zit kan je hem een dagje lenen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (41%)]

Nee, zag 379 euro. Dan kan ik beter kant en klare twindraden kopen. Zijn vaak wel lang maar zou ze in kunnen korten en op de losse einden een enkelvoudige huls kunnen klemmen.

Tweedehandse knipex van Marktplaats halen?

De meeste vierkantkrimpers gaan tot 10 mm2.
Tangen voor grotere doorsneden zijn meestal zeskantkrimpers. Dat zal wel een reden hebben.
Ik vond er overigens wel een paar voor rond de 30 euro.

Op maandag 4 mei 2026 12:55:09 schreef KlaasZ:
Tangen voor grotere doorsneden zijn meestal zeskantkrimpers. Dat zal wel een reden hebben.

Is meestal 10 mm2 voor dubbele hulzen en 16 mm2 voor enkele hulzen. Op de mijne moet je voor de grootste maten een hendeltje om zetten.

Ik heb ze wel eens geperst met een amp-tang (ja ik weet ... stout en fout)

Voor mijn sporadische gebruik heb ik een tang van ali geplukt, en die doet het voor mijn toepassing (af en toe eens een groepenkastje (ver)bouwen) prima.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005967335013.html

Ik pers ze ook met de 10mm2 ( Weidmuller) gaat prima.

Op maandag 4 mei 2026 19:36:17 schreef Sine:
Ik heb ze wel eens geperst met een amp-tang (ja ik weet ... stout en fout)

Voor mijn sporadische gebruik heb ik een tang van ali geplukt, en die doet het voor mijn toepassing (af en toe eens een groepenkastje (ver)bouwen) prima.

https://nl.aliexpress.com/item/1005005967335013.html

dan kun je net zo goed een combitang gebruiken. die ali tangen hebben het nadeel dat eens op de grootste maat huls te zijn gebruikt dat de kleinste maten hulzen niet meer worden aangeperst. al vaker gemerkt, er zijn wat "merk" lookalikes in omloop. niet zelden als je een draad losdraait met aderhuls dat deze er dan zo af kan. door aandraaien van een klem vervormt de huls en zit vaak gewoon los, materiaal is maar dun.

Ik heb zelf nog nooit een zeskant-krimper voor groter dan 6 gezien, de tang die tot 25 (of was het nu 35?) mm2 perste op m'n vorige werk was een trapezium-perser zoals m'n Klemko (of was het nou Klauke... hij ligt niet hier en kan het dus niet controleren)

Op maandag 4 mei 2026 13:43:59 schreef Harrie729:
Is meestal 10 mm2 voor dubbele hulzen en 16 mm2 voor enkele hulzen.

Ik heb zelf een PZ16 van Weidmüller, maar dan wel een tweedehands van 75 euro of zo. Met de 10 mm2 pers-opening gaat een dubbele 6 inderdaad prima ;)

Ik kocht die Weidmüller overigens vooral voor m'n eigen groepenkast, toen de tang die ik van vrienden had een goedkoopje bleek en meer voor ongeïsoleerde kabelschoenen gemaakt leek te zijn dan voor adereindhulzen.

Maar ik gok dat ik die tang wel vaker zal gebruiken in de hobbysfeer ;)

EDIT: @ Testman: met m'n Klauke/Klemko hangt het van de draadfabrikant af hoe goed een 6 mm2 huls op de draad geperst wordt. Er zijn draadfabrikanten waarbij ik de huls er zo weer vanaf kan trekken. Met de Weidmüller in de 6mm2 opening zit het wél altijd muurvast.

[Bericht gewijzigd door weardguy op (11%)]

Daarom heb ik ze tm de PZ16 allemaal van Weidmuller, alleen de 25m2 is een Klauke.
Die chinese vierkantjes vind ik niet echt fijn, dan plet je daarna dat vierkantje weer in de klem, of ze vallen er gewoon weer af als je ze wil monteren.
De zeskant is al beter, maar de trapezium is toch mijn favoriet.
Ik heb ook nogal eens 0,14 en 0,25 nodig , met de Weidmuller nog nooit gehad dat ze er af vallen, dat zit gewoon altijd vast.
De andere merk tangen zijn ook prima, maar dat chinese brol komt er niet meer in.

Als TS zijn woonplaats laat weten is er misschien een van ons in de buurt die die paar dubbele even kan aanpersen.

Als aanvulling:

sommige merken waaronder Phoenix Contact komen jaarlijks bij ons langs om de krimptangen te controleren (laat het ons een soort van kalibratie noemen).

Op maandag 4 mei 2026 21:59:16 schreef testman:
[...]
dan kun je net zo goed een combitang gebruiken.

Sure :Z

die ali tangen hebben het nadeel dat eens op de grootste maat huls te zijn gebruikt dat de kleinste maten hulzen niet meer worden aangeperst.

Daar heb ik hem dan ook niet voor, ik heb een prima tang voor hulzen tot 4mm2, maar ook een 0,5mm2 persing trek je hier echt niet uit.

Maar ik heb deze specifiek voor 6 en 6 twin, en dat doet hij meer dan goed genoeg.

Op dinsdag 5 mei 2026 09:17:32 schreef Robbe de Smet:
Als aanvulling:

sommige merken waaronder Phoenix Contact komen jaarlijks bij ons langs om de krimptangen te controleren (laat het ons een soort van kalibratie noemen).

Voor hulzen is dat wellicht wat overdreven, die worden in een klem die je met 2Nm vast trekt toch nog eens met een grove 250kg geplet.

Persingen zoals fastons of kabelschoenen is een ander verhaal.

Op dinsdag 5 mei 2026 00:24:15 schreef weardguy:
Ik heb zelf nog nooit een zeskant-krimper voor groter dan 6 gezien, ....

Ik heb ze in het echt ook niet gezien, maar bij een google zoektocht viel het me op dat er in de grote doorsnedes opvallen veel zeskanters zijn.

Op dinsdag 5 mei 2026 10:00:49 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb ze in het echt ook niet gezien, maar bij een google zoektocht viel het me op dat er in de grote doorsnedes opvallen veel zeskanters zijn.

voor max 16mm2 zijn er op t werk veel zeskant aderhulstangen van klauke. de grotere tot 95mm2 zijn idd 4 kante persingen.

Wij gebruiken deze Knipex perstang voor adereindhulzen tot 16mm2 en dat lukt ook goed.
Volgens de omschrijving tot maximaal 2x6mm2 maar dat is aanzienlijk dunner dan 1x16mm2.

Boven de 16mm2 persen wij met een simpele Klemko perstang die 1 deuk in de adereindshuls perst.
De rest perst de terminal van het aan te sluiten product toch uit vorm/plat door het aandraaimoment.