Voor een Maglite Charge heb ik een li-ion accu samen gesteld.
Dit zijn twee P763098 01A packs die ik in serie gezet heb en nu in de Maglite passen.
Deze packs hebben een beveiliging ingebouwd. De originele lader en cradle laden wel iets, maar is te weinig qua voltage, adapter levert 12V en uit de cradle komt net geen 8V.
Nu heb ik een printje aangeschaft van Ali, deze,
https://nl.aliexpress.com/item/1005006626174680.html?spm=a2g0o.order_l…
En dan de 2S 2A
Het ziet er naar uit dat het werk, maar het printje word loeiheet als deze op de 2 packs is aangesloten.
Lijkt mij niet dat het de goede opstelling is.
Zou het met de 2S 4A wel lukken? Dus dat deze niet zo heet wordt?
Wat ik zou willen is dat alles qua lader en cradle origineel blijft en het laadgedeelte erin past.
Dus het liefst een printje op 12V met een 'charge' en 'full' led erop.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Waarom een boost converter??
Beter een simpele lader nemen en een adapter met hogere spanning nemen.
Bedenk ook wel dat bij inkomend 5v de het dubbele aan stroom moet leveren als de laadstroom uit.
Op vrijdag 15 mei 2026 14:39:59 schreef Arco:
Waarom een boost converter??
Beter een simpele lader nemen en een adapter met hogere spanning nemen.Bedenk ook wel dat bij inkomend 5v de het dubbele aan stroom moet leveren als de laadstroom uit.
Dat is ook zeker niet mijn voorkeur, maar een print op 12V is niet te vinden helaas, daarom dit geprobeerd.
Op vrijdag 15 mei 2026 15:15:25 schreef Sine:
Je kunt Rcs bewerken voor wat minder laadstroom, 2A is ook wel stevig.
Hoe zou ik dat kunnen doen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 15 mei 2026 14:05:41 schreef TYPE ONE:
Voor een Maglite Charge heb ik een li-ion accu samen gesteld.
Dit zijn twee P763098 01A packs die ik in serie gezet heb en nu in de Maglite passen.
Deze packs hebben een beveiliging ingebouwd. De originele lader en cradle laden wel iets, maar is te weinig qua voltage, adapter levert 12V en uit de cradle komt net geen 8V.Dus het liefst een printje op 12V met een 'charge' en 'full' led erop.
de originele lader bevat een lm317 als stroombron geschakeld. er hoort een 14V adapter bij de magcharger. heb de schakeling vaker aangepast op lagere stroom want de accu word verrot gestookt met de originele stroom en weinig gebruik. als die dingen zoals in de bewaking elke dag gebruikt worden is het geen punt..
De Magchargers die ik heb zijn met originele LED en hebben beide een originele 12V adapter van 0,45A.
Arco
Special Member
De originele lader lijkt me niet voor Li-Ion, maar voor Ni-MH bedoeld, die dan nooit voor Li-Ion gebruiken.
(da's vragen om vuurwerk...)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 15 mei 2026 22:11:38 schreef TYPE ONE:
De Magchargers die ik heb zijn met originele LED en hebben beide een originele 12V adapter van 0,45A.
ik heb nog de originele magcharger met 6V nicd die ik al 2x vervangen heb. toevallig passen 1/2D NV cellen van v lien ook.
heb er 1 ooit omgebouwd naar led, gewoon een 51mm ledspotje erin gebouwd. de juiste 12v spot met converter werkt op 6V ook nog.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Natuurlijk wordt die loeiheet, het voltage is max. 3-6V en jij zet er 12V op... 
En dan neem je nog boost converter printje, je was misschien je cellen al aan het bakken...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (36%)]
Op vrijdag 15 mei 2026 22:37:52 schreef Arco:
De originele lader lijkt me niet voor Li-Ion, maar voor Ni-MH bedoeld, die dan nooit voor Li-Ion gebruiken.
(da's vragen om vuurwerk...)
Daarom ook de vraag voor een geschikte schakeling.
Op vrijdag 15 mei 2026 22:42:59 schreef Sine:
Ho, je bent dat laad-printje aan het voeden met 12V?Dat gaat niet goed!
Uiteraard niet; gewoon met een 5V USB blokje.
Op vrijdag 15 mei 2026 22:59:17 schreef CrossFireX:
Natuurlijk wordt die loeiheet, het voltage is max. 3-6V en jij zet er 12V op...
En dan neem je nog boost converter printje, je was misschien je cellen al aan het bakken...
Neen, 5V uit een USB blokje.
Dat booster is juist de bedoeling, het is wel degelijk een li-ion laadt printje.
5V naar 8.4V.