Dit is een print uit een Siemens inductiekookplaat (foto). Door twee defecte IGBT's is de pcb-zekering "gesmolten". Het max vermogen van de desbetreffende kookzone is 3600W (240V).
Hoe zou ik dit best oplossen?
- Dun draadje over de verdwenen pcb-banen solderen? Geeft dit hetzelfde effect kwa veiligheid want hoe dik? Zouden er andere redenen dan kost of ruimte zijn dat fabrikanten deze techniek toepassen?
- Vervangen door een echte zekering (16A)(een zeer platte omdat ze onderaan de print zit)
- Andere oplossingen?
Alvast bedankt voor tips om dit zo correct mogelijk op te lossen.
EricP
mét CE
Die fabrikant heeft er helemaal geen belang bij dat jij dit op kunt lossen. Die heeft er veel meer belang bij dat je voor de helft van de nieuwprijs van een kookplaat een nieuwe PCB koopt.
Daarnaast scheelt het een zekering. Dus dubbel winst voor de fabrikant.
Verder lijkt het erop dat het 4 'zekeringen' in serie zijn. Halverwege zit er ook nog 'iets aan'. Dan moet je dus uitzoeken wat dat is en hoe je hier creatief mee om gaat.
Ik zou gaan voor echte zekeringen. Maar dan wel de platte soort.
Dan moet je wel weten welke waarde je nodig hebt.
Zie bijv https://www.tme.eu/nl/en/katalog/fuses-and-circuit-breakers_42/?queryP…
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Bedankt voor de info, de smd fuse lijkt een goede.
De courante zijn blijkbaar 125Vac, vier in serie dus da's ok. De laatste verbinding gaat naar de verbruikers (max 3600W) dus vier smd fuses van 15A (16A zie ik niet bij Farnell) of toch eerder/beter 20A of redeneer ik ergens fout?
(volgens -https://pcbinsider.com/tools/fusing-current-calculator- zou 3mm/70µm koperbaan bij 20A in 10s doorbranden)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou gewoon een geschikt voor 250VAC zekering kopen. En dan kijken of je die er enigszins netjes er in kan krijgen.
3600W bij 230V is 16A. Dus kies een 20A zekering oid. Worst-case moet er een "T" (traag) in als er condensatoren achter de zekering zitten die "plots" opgeladen moeten worden als de stroom aangaat.
Prutsen met meerdere 125V zekeringen in serie zou ik niet doen. Worst-case is er een interactie mogelijk waarbij de zekering na het onderbreken steeds aan "meer dan 125V" wordt blootgesteld, waardoor ie "binnen spec" niet de stroomkring onderbreekt, waardoor de tweede weer een spanningspiek voor z'n kiezen krijgt....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De courante zijn blijkbaar 125Vac, vier in serie dus da's ok.
Dat is niet OK bij zulke kleine dingen want als er een doorgaat is de afstand veel te klein en is er dus een grote kans dat er een plasmaboog ontstaat die de stroom gewoon blijft geleiden. Edit, net foto bekeken het zijn 4 stukjes pcb geweest, zolang de zekering intern net zolang is als het stukje pcb zou ik smd wel aandurven. (eigen risico
)
Is er plek om de zekering direct op het pcb te solderen, of anders een houder op een andere plak met draden naar het PCB?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die zekeringssporen op een PCB blijft altijd een beetje griezelig...
Ik heb Chinese adapters gehad waar dat in zat, bij een sluiting plofte de adapter en was roetzwart van binnen...
(maar het zekeringsbaantje was nog heel...)
De zekering in de meterkast vloog er wel uit...
Op donderdag 21 mei 2026 15:43:25 schreef fred101:
[...]
Dat is niet OK bij zulke kleine dingen want als er een doorgaat is de afstand veel te klein en is er dus een grote kans dat er een plasmaboog ontstaat die de stroom gewoon blijft geleiden. Edit, net foto bekeken het zijn 4 stukjes pcb geweest, zolang de zekering intern net zolang is als het stukje pcb zou ik smd wel aandurven. (eigen risico)
Is er plek om de zekering direct op het pcb te solderen, of anders een houder op een andere plak met draden naar het PCB?
Bedankt om mee te denken/helpen.
Mijn foutje, het zijn 5 stukjes pcb geweest ipv 4. De baantjes waren ongeveer 1mm lang (de spatie tussen de grote Cu-velden) en ongeveer 2,5mm breed (foto bijgevoegd)... een smd zekering (250V) is 10 à 11mm lang met 5 à 6mm tussen de "pads" maw zeker langer dan het stukje pcb dat weg is, dus dat zou jij afraden?
Ik dacht nu eigenlijk aan 5 zekeringen (één over elk weggebrand stukje pcb (er is plaats om ze erover te solderen) ) van 20A/250Vac. Anderzijds ga ik er vanuit dat die 5 pcb baantjes in serie er als indekking tegen de onnauwkeurigheid van die baantjes als zekering zijn en bijgevolg denk ik of vraag ik mij af of één echte zekering aan het begin niet voldoende zou zijn...
Zou je het smeltdraad van een zekering kunnen solderen? dat is verzilverd volgens mij.
Dan kan je een 20A diazed ( een oude stop) zekering , of een 20 A glaszekering, leeg maken en het draadje, dat is bij een 20 A een stripje, er op solderen in stukjes.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zekeringhouder met dubbele pin vast zetten op een groot stuk bloot gemaakt kopere pad. Dan met dikke koperdraad een soldeerverbinding maken naar de aansluitingen. De koper vlakken/banen goed bloot maken voor een zo groot mogelijk contact oppervlak.
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/002947983DS00/data…
Bij EGO printen zitten de houders zelfs al voorgemonteerd voor als de baan springt om daarna direct een zekering te plaatsen dus zo gek is het nog niet.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164154
[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]
EricP
mét CE
Op donderdag 21 mei 2026 22:51:07 schreef revado:
Zou je het smeltdraad van een zekering kunnen solderen? dat is verzilverd volgens mij.
Dan kan je een 20A diazed ( een oude stop) zekering , of een 20 A glaszekering, leeg maken en het draadje, dat is bij een 20 A een stripje, er op solderen in stukjes.
Leuk plan, maar dat gaat natuurlijk niet vliegen...
Die zekering is een thermisch verhaal. Als je nou die draad tussendoor gaat koelen (dat is wat een kopervlak tenslotte (ook) doet, dan moet je er meer stroom doorheen sturen om dezelfde (smelt) temperatuur te krijgen.
Daarbij gaan we er nog even aan voorbij dat de smelttemperatuur van 'soldeertin' wel eens lager zou kunnen liggen dan die van 'zekeringsdraad'. Wat dan de uiteindelijke 'zekeringswaarde' wordt??
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]
Hoveel ruimte (hoogte) heb je daar op de print?
Als er genoeg ruimte is, dan zou ik er gewoon een simpele 5x20mm glas zekering houder op zetten.
Voor de waarde van de zekering. Uitrekenen aan de hand van iets van 1.5 x het vermogen van de kookplaat (hoeveel / welke pitten zitten achter deze zekering?)
Dit herinnert me ook aan:
https://www.youtube.com/watch?v=Fmcg_cVO_1s
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (27%)]
De ruimte (hoogte) onder de print is beperkt, 5à6mm.
Daarom leek het idee smd fuses te gebruiken wel goed. Dus over elk "uitgebrand" stukje een smd fuse.
Bedankt voor de input.
zo een model misschien?
of dit
deze zou je misschien langs de andere kant kunnen steken en een gaatje borden door het defecte printspoor om de pootjes op de trace vast te solderen. misschien met een laag krimpkous errond. zie ik vaak in voedingen zo zitten
[Bericht gewijzigd door fcapri op (38%)]