Reparatie verzoek Smeg Cs19id-6 Inductieplaat kortsluiting agv. Water

Mijn inductie kookplaat gaf foutmelding “Er47” aan. Vervolgens kortsluiting en viel de stroom uit. De stroom viel elke keer weer uit als ik de inductieplaat aansloot. Ik heb de boel open geschroefd….

Kitnaad van mijn inductie fornuis blijkt lek te zijn met als gevolg dat er water in de inductie kookplaat is in gekomen. Er lag water op de bodem en de printplaat was van onderen nat.

Ik heb het water verwijderd en de printplaat met een föhn gedroogd. Alles weer aangesloten. De stroom valt nu niet meer uit. Wel heb ik nog steeds de foutmelding “Er47”.
Alles weer geopend en de printplaat blijkt wat oxidatie van de kortsluiting te vertonen.

Is deze nog te repareren? En bij/door wie zou ik dit kunnen laten doen? Zie de foto’s….

Fornuis is van Smeg Cs19id-6
Inductieplaat E.G.O. 75.08007.000
Module E.G.O. 75.470.006
Printplaat E.G.O. 0000.980.029-08

https://i.ibb.co/JzFWqt2/IMG-2665.jpg https://i.ibb.co/fkkydf6/IMG-2662.jpg https://i.ibb.co/p2BRB84/IMG-2653.jpg https://i.ibb.co/56BDt5Y/IMG-2642.jpg https://i.ibb.co/FqnbBf7/IMG-2641.jpg https://i.ibb.co/BwhbQVH/IMG-2640.jpg

Op 1 januari 2024 20:13:42 schreef mvdk:
Nog geen foto's te zien...

Mijn foto’s zijn te groot. Nog aan het rommelen om te kunnen plaatsen

Op 1 januari 2024 20:37:09 schreef NuitB:
Mijn foto’s zijn te groot. Nog aan het rommelen om te kunnen plaatsen

Openen in bijvoorbeeld MS Paint, en dan re-sizen naar 600 pixel breed.

Foto's uploaden wil momenteel niet

Als je op zoek bent naar een reperateur, zet dan een oproep in de V&A.

Op 1 januari 2024 20:41:15 schreef player-x:
[...]

Bedankt… ik heb online wat gevonden… hopelijk werkt het goed

Op 1 januari 2024 20:42:44 schreef Henry S.:
Foto's uploaden wil momenteel niet

Als je op zoek bent naar een reperateur, zet dan een oproep in de V&A.

Even kijken wat het probleem precies is…. Wel of niet oplosbaar!? Vandaar richting mogelijke reparatie

ik zie 2 rotte elco's bovenaan de print, dakje staat bol..

Op 1 januari 2024 20:01:08 schreef NuitB:
Mijn inductie kookplaat gaf foutmelding “Er47” aan.

Heb je ook een merk en type?

Op 1 januari 2024 20:46:29 schreef NuitB:
[...]

Bedankt voor de tip! Even eerst kijken wat het probleem precies is…. Wel of niet oplosbaar!? Vandaar richting mogelijke reparatie

Fornuis is van Smeg Cs19id-6
Inductieplaat E.G.O. 75.08007.000
Module E.G.O. 75.470.006
Printplaat E.G.O. 0000.980.029-08

De elco"s zijn open gebarsten. Waarschijnlijk heeft deze storing de igbt sturing vestoort en de boel opgeblazen.

Dit is makkelijk zelf te doen als de sluiting door het water blijkt en niet door igbts.

Smeg heeft soms 7j waarborg op inductie. Nakijken.

Op 1 januari 2024 20:47:06 schreef testman:
ik zie 2 rotte elco's bovenaan de print, dakje staat bol..

Dat was al zeker 2,5 jaar zo! Plaat werkte wel. Had toen een ander probleem toen ik het zag.

Op 1 januari 2024 21:59:03 schreef EricN:
De elco"s zijn open gebarsten. Waarschijnlijk heeft deze storing de igbt sturing vestoort en de boel opgeblazen.

Dit is makkelijk zelf te doen als de sluiting door het water blijkt en niet door igbts.

Smeg heeft soms 7j waarborg op inductie. Nakijken.

Die twee elco’s zijn zeker 2,5 jaar zo bol met een beetje roest(?) in de groef.

Smeg garantie gaat niet meer op….
Fornuis (inclusief inductie kookplaat) heb ik bijna 17 jaar geleden in Parijs gekocht en naar Nederland vervoerd. Was een hele klus maar toen totaal €2.000 voordeliger dan in Nederland. Boedelbak €40 en benzine €80….. dit is de derde keer dat er een reparatie moet plaatsvinden. Ik kan er duidelijk geen afstand van doen

Die bolle elco's zijn een vast gegeven bij deze modellen. Deze moeten zeker vervangen worden. Wel met iets zwaardere modellen. Deze zijn 2x 470uF/25v als ik me niet vergis. Er moeten hoogwaardige 470uF/35v modellen in.

De igbts kun je ook eenvoudig nameten. Zo ben je zeker dat daar niets mis is. Anders heeft verder werk weinig zin.

Er zijn 2 lege zekeringshouders. Als een igbt in sluiting gaat zit er daar een brandplek. Ik zie geen op de foto's dus dat is een goed teken.

Met wat geluk dus banaal 2 condensators wisselen. Dat deze bol staan is echt niet ok!!

[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]

Dat het met bolle elco's een tijdje heeft gewerkt, is dom geluk. Ik heb ook een videorecorder met bolle elco's waar ik nog 2 banden mee heb kunnen digitaliseren, voordat ie stopte met reageren op commando's. Maar uiteindelijk is ie toch nagenoeg dood gegaan.
Moet ze nog steeds vervangen, maar 't is een redelijk nieuwe die niet service vriendelijk in elkaar zit...

Apparaat blijven gebruiken met bolle/defecte elco's is vragen om meer problemen. (en die heb je nu dus gekregen...)

Bedankt voor jullie hulp….

Ik zal de elco,s vervangen/verzwaren…

De kortsluitings plekjes aan de onderkant (soldeerzijde) blijven voor mij wel een zorgpunt… ook omdat ze niet bij de elco’s of de igbt’s zijn!

Er47: Faulty controls
Faulty or disconnected control board connection cable
Faulty filter board

Dus, eerst de elco's, die dienen wss voor de filtering/stabilisatie
Bekijk ook even of de kabels niet geoxideerd zijn

Het gebeurt regelmatig dat een apparaat na spanningsuitval niet meer correct wil werken. Vaak zijn de condensatoren dan net op het einde en door afkoeling doen ze niet meer wat ze moeten doen. Soms helpt het opwarmen ervan maar dan nog zijn ze 'op'. Dus dat als eerste, samen met het bekijken van de kabel aangezien er vocht aanwezig was.

Die puntjes zou ik me niet meteen zorgen over maken kan je later nog bekijken.

Eventueel op het laagste punt een klein gaatje boren zodat er nooit vocht in blijft staan?

Kortsluiting plekjes?? Je foto's link werkt hier niet. Ik zie er in deze resolutie geen.

Bedoel je dit: zie foto
Dat is eerder oxidatie schade bij vocht.

! Ik kan geen foto's meer uploaden! Sta ik op de naughty list?
Deze melding krijg ik ook: Applicatie fout
Er is een fout opgetreden. Excuses voor het ongemak

[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]

ik bedoel deze brand vlekjes en oxidatie :)

ik zie ook kleurverschil in het groen..... misschien heeft de kaart zich vol gezogen met water? :(

een paar dagen op de verwarming leggen!

[Bericht gewijzigd door NuitB op (18%)]

Op 1 januari 2024 20:41:15 schreef player-x:
[...]

AAARGH! Alsjeblieft niet! Dit zijn tenminste fotos waarbij je de postzegels kan uitvergroten om een detail te bekijken!

Op 2 januari 2024 18:22:22 schreef rew:
[...]AAARGH! Alsjeblieft niet! Dit zijn tenminste fotos waarbij je de postzegels kan uitvergroten om een detail te bekijken!

ohhh gelukkig... heb ik toch nog iets goed gedaan! :)

oxidatie door waterschade