Ik ben een redelijke leek op dit gebeid van electronica, dus wanneer ik wat vreemds zeg dan corrigeer me gerust.
Ik heb een Harman Kardon HD 710. De cd lade gaat zeer moeizaam open. Na het vervangen van de aandrijfriem en het opnieuw 'invetten' van de lade blijft het probleem. Ik heb gemeten en zie dat hij als uitgangsspanning rond de 5 volt geeft onbelast. sluit ik de lade van de motor aan dan meet ik rond de 3.5V. Doe ik dat een aantal malen dan daalt de spanning tot 0.77V wanneer ik op de open en dicht knop druk.
De lade loopt soepel genoeg, ik heb een 2e aangeschaft en die vergeleken. Het lijkt er sterk op (mijn inziens dan) dat de lademotor 'teveel stroom' vraagt dan kan worden geleverd.
De 4 weerstanden zijn goed. (ik heb ze gemeten, niet los van de print overigens maar de waardes kloppen bij de kleuraanduiding)
De gele zou een 10kohm weerstand moeten zijn? Maar die geeft 18.5 ohm (dus die zal ik losmoeten solderen om exact te meten)
De IC302 (JRC) wordt wel erg warm wanneer de lade steeds moeilijker opengaat.
De 2 transistoren heb ik niet doorgemeten.
Is dat gele ding idd een 10kohm weerstand? Moet ik deze vervangen en dan ook meteen de 2 transistoren en de IC? Of kan ik nog iets doen qua meten om te zien of het aan 1 specifiek onderdeel ligt?
Ik hoor graag jullie mening.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je de motor lagering ook gesmeerd? Dat gele ding is geen weerstand, ik denk een condensatortje of een spoeltje.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Motortje losnemen en even op een voltje of 9 (alkaline 9V batterij of voeding) heen en weer laten draaien. Als dat verbetering geeft, is de collector van het motortje waarschijnlijk vervuild.
vergeten
Golden Member