Ik ben een redelijke leek op dit gebeid van electronica, dus wanneer ik wat vreemds zeg dan corrigeer me gerust.
Ik heb een Harman Kardon HD 710. De cd lade gaat zeer moeizaam open. Na het vervangen van de aandrijfriem en het opnieuw 'invetten' van de lade blijft het probleem. Ik heb gemeten en zie dat hij als uitgangsspanning rond de 5 volt geeft onbelast. sluit ik de lade van de motor aan dan meet ik rond de 3.5V. Doe ik dat een aantal malen dan daalt de spanning tot 0.77V wanneer ik op de open en dicht knop druk.
De lade loopt soepel genoeg, ik heb een 2e aangeschaft en die vergeleken. Het lijkt er sterk op (mijn inziens dan) dat de lademotor 'teveel stroom' vraagt dan kan worden geleverd.
De 4 weerstanden zijn goed. (ik heb ze gemeten, niet los van de print overigens maar de waardes kloppen bij de kleuraanduiding)
De gele zou een 10kohm weerstand moeten zijn? Maar die geeft 18.5 ohm (dus die zal ik losmoeten solderen om exact te meten)
De IC302 (JRC) wordt wel erg warm wanneer de lade steeds moeilijker opengaat.
De 2 transistoren heb ik niet doorgemeten.
Is dat gele ding idd een 10kohm weerstand? Moet ik deze vervangen en dan ook meteen de 2 transistoren en de IC? Of kan ik nog iets doen qua meten om te zien of het aan 1 specifiek onderdeel ligt?
Ik hoor graag jullie mening.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je de motor lagering ook gesmeerd? Dat gele ding is geen weerstand, ik denk een condensatortje of een spoeltje.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Motortje losnemen en even op een voltje of 9 (alkaline 9V batterij of voeding) heen en weer laten draaien. Als dat verbetering geeft, is de collector van het motortje waarschijnlijk vervuild.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 25 mei 2026 22:56:16 schreef Anton1970:
De gele zou een 10kohm weerstand moeten zijn? Maar die geeft 18.5 ohm (dus die zal ik losmoeten solderen om exact te meten)
Weerstanden worden door veroudering of defecten nooit lager in waarde, wel soms (veel)hoger. Hij zal ergens parallel aan zitten waardoor hij zo laag meet.
Is dat gele ding idd een 10kohm weerstand?
Nee, de kleuren Bruin zwart geel staan voor 100kΩ
[Bericht gewijzigd door vergeten op (42%)]
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Is het wel een weerstand of een spoeltje? En waarom zo slordig gemonteerd als de rest zo netjes bestukt is
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (44%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het lijkt me eerder een condensatortje van 100n. Zit wellicht over het motortje heen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
IC302 is een 4558d ofwel een dubbele opamp. https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/631412/NJRC/4558D.html
Je zit helemaal in de verkeerde hoek te zoeken en de kans dat je dingen onherstelbaar kapot maakt wordt steeds groter. Zeker als je zonder schema's aan de gang gaat. Zo'n opamp kan de motor niet bedienen. Die kan maar een paar mA leveren. Hij zou wel een mosfet of transistor kunnen aansturen welke de motor schakelt. Als die dood is gaat hij helemaal niet aan of hij blijft permanent draaien. (edit, zie de post van BRNRDS hieronder)
Daarnaast werkt jou unit, alleen te moeizaam. Dus eerst mechanisch nakijken (motor, asjes, lagering, etc).
Je hebt een tweede unit dus je kunt vergelijkende metingen doen.
Download eerst eens een service manual. https://elektrotanya.com/harman_kardon_hd710_sm.pdf/download.html dan weet je wat alle onderdelen zijn en wat ze daar doen.
Heb je hem toevallig met dit probleem gebruikt gekocht want als er door een andere leek in gespit is (die dat slordig gemonteerde gele onderdeel heeft geplaatst) dan wordt de kans op reparatie heel klein. Zeker als hij bv onderdelen door fake ebay/Ali-meuk heeft vervangen.
Het gaat maar om een klein stukje schema.
Die 2 transistors moeten de motor sturen.
Er staat 12 volt op het systeem.
Meet eerst eens die transistors door?
Vaak genoeg haperen halfgeleiders, dat zie je goed op een oude analoge meter als de wijzer staat de rommelen en de meting instabiel is.
fred101
Golden Member
Vaak genoeg haperen halfgeleiders,
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan me hooguit voorstellen dat een bond wire los zit, slechte soldering in het PCB of als het een multi-tor is (meer torren parallel in een behuizing) waarbij er 1 open is waardoor de overgebleven tor het in zijn eentje moet doen.
Het enige wat ik 2x gezien heb is dat op een tortester en diodetest goed gaat maar op de CT niet. Dan blijft de Ice gelijk ondanks dat je steeds meer Ib er door stuurt. Je krijgt dan maar 1 trace.
Maar hier verwacht ik een mechanisch probleem (als open en dicht even moeizaam gaat zijn het zeker de transistors niet)
Nou ik heb in mijn professionele en thuis elektronica talloze keren haperende transistors of halfgeleiders gevonden*. Vooral ook gevoelig voor temperatuur.
Waarmee ik de instabiliteit van de sperlaag bedoel en dat kun je prima zien met een ouderwetse draaispoelmeter.
De meter staat dan echt te rommelen. De "weerstand" in het ohm bereik is dan instabiel.
(Alle polen met elkaar vergelijken, zowel in geleidende als vooral sperrende stand).
Is vaak ook goed te meten in het circuit maar beter even los bakken.
*(Laat ik nog even wijzen naar de "zwartpoot torren" in mijn spoelenrecorders recorders die ik allemaal heb moeten vervangen).
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (11%)]
fred101
Golden Member
OK, weer wat geleerd, die kende ik nog niet. Mijn meters zijn meer dan snel genoeg om instabiliteit te zien, zelfs zonder de bargraph. (en zeker een stuk sneller dan de analoge meters die ik heb (stuk of 20)). Ik test nooit met weerstand meting, alleen de diodestand (mijn meter bepaalt dan zelf de polariteit en geeft de Vf in beide richtingen weer) Als ik meer wil weten gebruik ik mijn Tek curve tracer of mijn Peak Atlas DCA75.
Maar dan nog, als het de torren zijn dan moeten ze beide dat probleem hebben. Dan lijkt mij een mechanisch probleem veel meer voor de hand liggend. (Of een voeding probleem (enorme rimpel))
Nou neen, waarom zouden er twee torren defect zijn?
Het lijkt mij eenvoudig om met een 12 v spanninkje die twee motoren te testen.
Weestand in serie voor de veiligheid.
Wel helemaal los nemen uiteraard van de connector, maar dat is gewoon even de plug eruit.
De schakelaars kunnen nog slecht contact maken.
Het is mij niet duidelijk wat dit onderdeel is?
Het lijkt 100K maar...........
Het is geen weerstand, want die hebben minstens 4 kleurenbanden.
We hebben een foto van de onderkant nodig om te zien waar dat onderdeel mee verbonden is.
Instabiliteit hoeft niet zichtbaar te zijn op een snelle meter.
De instabiliteit van een halfgeleider is gewoonweg zeer traag.
Ik heb een aantal professionele meters zowel analoog als digitaal.
Toch gebruik ik heel vaak mij oude multimeter voor verdachte halfgeleiders.
Soms bespuit ik halfgeleiders met koudspray om een temperatuur crisis te veroorzaken.
Soms zijn halfgeleiders zo half gaar dat ze maar een enkele keer per maand of kwartaal haperen.
Ik had een versterker die maar 1 of 2 keer per jaar enorm ging ruisen en rommelen op een kanaal.
Even open draaien en het was weer maanden weg.
Oorzaak een fase inverter transistor als driver van de input van de eindtrap.
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (38%)]
Wat is "Lens" toch handig! Het is een Multilayer Ceramic Capacitors LCC axiale 025 SZ 50V 1000pF 10%. Mouser no: 963-UP025B102K-B-BZ
gr. Douwe
fred101
Golden Member
Vind ik geen overtuigend bewijs. Zou zomaar een rotte soldering kunnen zijn die nu door het werken aan het PCB weer vast zit. Dat heb ik 2x meegemaakt. Na de eerste keer niks gevonden. Voor de zekerheid wat dingen vervangen die het mogelijk zouden kunnen veroorzaken. Toen werkte hij weer 2 jaar goed. Daarna begon het weer. Weer terug naar mij, was daarvoor al 2x naar de dealer geweest) De hele meet-versterker uit elkaar gehad, bleek er 1 contact van een bandkabel niet gesoldeerd te zijn.
Zeker als je eerst zegt dat je het op een analoge meter wel maar op een snelle digitale niet zichtbaar is omdat de instabiliteit te traag is??? Dat kan natuurlijk niet. Een snelle meter volgt die dingen gewoon en ik zie het dan ook nog grafisch. Hij sampelt dan met 1 Ms/s. Als ik het op mijn K7510 niet zie, zowel grafisch als in 7,5 digits dan is het er niet
. Maar goed ieder zijn ervaring. Misschien kom ik het ook ooit nog tegen, maar dit maakt het allemaal nog lastiger voor de TS want de kans dat het dat is, is heel klein.
Ik zou eerst dat motortje eens testen.
Sluit de loadingmotor aan op je dig . of analoge meter en draai voorzichtig het rotortje rond.
Je zult dan,als het goed is,steeds de zelfde weerstandwaarde moeten zien.
Als er sluiting tussen de lamellen van de collector zit valt dit onmiddelijk op.
En als er sluiting is zullen ook de sturende transistoren extra warm moeten worden.
De ene tijdens in-de andere tijdens uitladen .
Roland11
Golden Member
Op maandag 25 mei 2026 23:50:46 schreef maartenbakker:
Motortje losnemen en even op een voltje of 9 (alkaline 9V batterij of voeding) heen en weer laten draaien. Als dat verbetering geeft, is de collector van het motortje waarschijnlijk vervuild.
In een algemeen service-document van Aswo zeiden ze ook iets dergelijks: "Mijn tip: de DC-motor op een externe voeding aansluiten en bijvoorbeeld 1 minuut met de hoogst toegestane spanning in beide richtingen laten draaien. De collectoren worden hierdoor in de meeste gevallen gereinigd. Of de motor vernieuwen, altijd een goede optie."
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Zelfde verhaal van mijn buurvrouw, ze kon alleen nog maar het plaatje in het apparaat afspelen. Dus loading motortje op externe voeding (zoals eerder voor gesteld) En alles werkt weer super! meerdere keren in mijn werkzame leven toe gepast! (service radio/tv )
Op dinsdag 26 mei 2026 11:06:58 schreef fred101:
Zeker als je eerst zegt dat je het op een analoge meter wel maar op een snelle digitale niet zichtbaar is omdat de instabiliteit te traag is??? Dat kan natuurlijk niet. Een snelle meter volgt die dingen gewoon en ik zie het dan ook nog grafisch. Hij sampelt dan met 1 Ms/s. Als ik het op mijn K7510 niet zie, zowel grafisch als in 7,5 digits dan is het er niet
. Maar goed ieder zijn ervaring. Misschien kom ik het ook ooit nog tegen, maar dit maakt het allemaal nog lastiger voor de TS want de kans dat het dat is, is heel klein.
Ik zou eerst dat motortje eens testen.
Ik beweer niet dat instabiliteit op een snelle meter niet zichtbaar zou kunnen zijn.
Maar het gerommel van een digitale meter is zeer storend. Ook de bar, die wel snel is, laat geen duidelijke indicatie zien van instabiliteit. Een wobbelende analoge meter is echter wel goed zichtbaar.
Dat kan ook en vooral als het element niet gebruikt wordt, of los. Losse verbindingen op het substraat zijn niet zichtbaar, maar wel meetbaar. Half gare halfgeleiders kun je ook niet mechanisch zien.
Ik heb wel vaker met een oscilloscoop componenten gemeten, maar desondanks geen instabiele componenten gevonden, terwijl die er wel degelijk inzaten. Bij duidelijke patronen kun je soms wel iets zien, maar als het geen vaste patronen zijn, waar blijf je dan met een instabiel element? Ook intermitterende problemen of sporadische zijn op een snelle meter nauwelijks te zien. Een bar display geeft een chaotische weergave. Vooral bij audio hopeloos.
Of het overtuigend is of niet, is een persoonlijke zaak. Ik kan met zekerheid zeggen, dat ik met mijn analoge meters meer defecte componenten heb gevonden dan met mijn digitale meters.
Of en dat is heel apart, met een oerouderwets Philips oortelefoontje en dat in een VHF / UHF tuner.
Niet dat ik zo hoog hoor, maar de instabiliteit van een transistor was heel duidelijk hoorbaar.
Op dinsdag 26 mei 2026 10:56:34 schreef B.D.:
Wat is "Lens" toch handig! Het is een Multilayer Ceramic Capacitors LCC axiale 025 SZ 50V 1000pF 10%. Mouser no: 963-UP025B102K-B-BZ
gr. Douwe
Was ook op zoek naar een vergelijkend photo appje.
Maar ik kan zo'n capaciteit niet vinden in het Harman K onderdelenlijstje.
Dat kan misschien als er een andere waarde is ingebakken, of ik ergens over heen kijk.
Komt wel vaker voor dat een fabrikant iets wijzigt en de lijst niet bijwerkt.
Dus weten we nog niet waartoe die capacitor dient.
Al is het misschien een eenvoudig HF afvlak filtertje.
Misschien is het een idee om de lade van de speler een aantal malen handmatig open en dicht te schuiven?
Daarmee poets je de collectors van de motoren schoon.
Er bestaan legio klachten over de zwakke, flimsy, uitvoering van deze lade.
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (16%)]
Goh, dank voor de reacties en het delen van jullie kennis. @ Douwe dank voor het antwoord!
Ik zou zelf zover gaan als wat onderdelen vervangen door nieuwe en dan kijken of hij het wel doet. Dat heeft er mee te maken dat ik ooit wat basis electronica heb gehad en het niet mijn werk of hobby terrein is. Ik kan het niet goed meten omdat ik dus 'niet weet waar ik mee bezig ben' of daar de juiste apparatuur voor heb.
Ik dacht dat een weerstand 4 banden moet hebben. Chat GPT wist zeker dat het een weerstand was. Daarna wist hij zeker dat het een diode was....
Het is mijn eigen speler uit nov 1997. (ik heb per abuis aug 1997 in de afbeelding gezet het is nov 1997) Hij is zo geleverd er is niet mee geknoeid. Ik heb de andere lade hierop aangesloten en ook die loopt langzaam. In de andere speler (zelfde type maar dan uit aug 1997) gaan beiden wel goed. (ik kan die niet gebruiken omdat de laser unit stuk is en die van mij niet uitgewisseld kan worden, dat wordt een ander topic)
Wat ik zie is dat de lade steeds langzamer opengaat en er een groot spannings verlies is. Onbelast (zonder lade) levert hij netjes 4.9V bij het openen en -4.9 bij het sluiten. Belast is dit 3,7V en dat zakt heel snel terug. Na een paar maal reageert hij niet meer en zie ik (belast nog steeds) dat het iets wordt van 0.77V open en -0.77V dicht. De IC wordt wel erg warm.
motortjes zijn beiden prima. beiden losgehaald en 5 volt laten draaien en 2 richtingen een aantal minuten. Lades gaan ook prima open en dicht vet en snaartje zijn in orde.
Het lijkt mij in de aansturing van die lade motor te zitten.
Harman Kardon heeft idd aanpassingen gedaan bij hetzelfde type speler. In de augustus versie zit deze gele component niet (zie bijlage). er zijn verschillen op de printplaat qua onderdelen. Op mijn verzie van de print staat 2-170-936-07. Op de aug versie staat 2-170-936-01 en de enige handleiding die ik kan vinden is 2-170-936-05. Vandaar dat sommige onderdelen niet te vinden zijn.
Ik zal morgen de onderkant eens fotograferen.
Ik heb even even een foto van de onderkant gemaakt. 1 van de gehele plaat en 1 van het stuk waar de lade aansturing zit. Het blauwe vak is de gele condensator. Ook aan de onderkant staat geen aanduiding. (ik heb vroeger deze platen bedrukt als zeefdrukker, Er mocht geen verf op de spots komen en ik heb de loep nog om deze te controleren
Het soldeerwerk lijkt mij verder prima). Ik zie ook geen lekkende of bolle elco's.
Ik zal eens een verschil analyse doen in meting tussen de beide spelers en dan de lades uitwisselen. Ik kan ook van beide eens die transistors meten om te zien of dat verschil geeft.
Freaky
Meten is weten
Heb je de voedingspanning al gemeten - op IC tussen 4 en 8, zou stabiel moeten zijn, en vermoed +5V. Of zakt de spanning daar ook al in?
Elco's in voeding nog ok? Misschien ergens een 7805 in de buurt dat inzakt ...
De fout moet toch relatief eenvoudig te lokaliseren zijn.
Eerder spreekt men van 12V... maar aangezien je metingen...
Edit: 12V dus volgens schema van BRNRDS.
fred101
Golden Member
Ik zie ook geen lekkende of bolle elco's.
Dat zegt helemaal niets. Bol staan is de laatste actie als ze echt op geen enkele andere manier kunnen vertellen dat ze er nu echt genoeg van hebben. Het kaboutertje wat er in woont breekt dan het dakje open en vlucht..
Maar zonder gekheid, ze zijn al heel lang voor ze poppen versleten. Er zijn 3 manieren ze te vinden:
- met de scoop op de voedingrails kijken
- desolderen en met een LCR meter checken
- In situ met een ESR meter maar doe dat alleen als je schemas en een berg ervaring hebt want die methode heeft heel veel valkuilen.
.
Ik heb laatst voor zo'n 130 euro aan elco's vervangen in mijn surround versterker en daarvan stond er geen 1 bol en er lekte er niet een. Toch waren de meeste ruim buiten specs (de versterker bromde alleen maar hard met een flikkerende display en rotte elco's was het enige probleem)
Als leek is domweg vervangen het enige alternatief maar dat brengt ook risico's met zich mee (verkeerde type, verkeerd om terug solderen, beschadigen van de printplaat bij desolderen etc)