fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik dacht mijn avatar te uploaden zodat die niet meer afhankelijk is van een externe service; er is immers een optie om dat te doen.
Vervolgens wordt het plaatje van 396x396 pixels geweigerd met de mededeling dat-ie te hoog en te breed is, maar nergens wordt aangegeven wat de afmetingen dan wel moeten zijn...
Na lang zoeken vind ik een thread uit 2010(!) waarin verteld wordt dat dat 60x60 pixels moet zijn, en dat de forumsoftware de boel verkleint als nodig. En dat werkt, maar dus alleen voor externe plaatjes.
Als ik het plaatje zelf met GIMP verklein tot 60x60 pixels lijkt het niet eens op het origineel... En ja, ik heb diverse methoden/filters/palets geprobeerd.
Het lijkt mij nuttig om een en ander duidelijk te vermelden, in bijvoorbeeld de FAQ.
Als je in je profiel kijkt:
https://www.circuitsonline.net/my/profile
Staat daar het volgende:
Profiel wijzigen
Hier kun je jouw (optionele) profiel wijzigen.Je signature komt onder ieder bericht dat je in het forum plaatst.
Denk bij het kiezen van je icon aan de regels die hiervoor gelden, zie de FAQ. Het icon dat je kunt uploaden moet bij voorkeur 60 x 60 pixels groot zijn, te grote afwijkingen worden niet geaccepteerd. De maximale bestandsgrootte van een geuploade icon is 20,0 kB.
Waarom een extern (groter) plaatje beter wordt weergegeven dan een 60x60 resize ... geen idee.
Voor wie zich afvraagt over welke avatars het gaat ... als je hier: https://www.circuitsonline.net/my/change
Geen vinkje hebt staan bij "Laat icons zien in het forum" zie je ze niet, en standaard staat (stond?) dit uit.
Jeroen
Moderator
Het advies van 60x60 pixels is een beetje verouderd, het beste is 120x120 aan te houden zodat het plaatje scherper wordt weergegeven. De foutmelding bij een te grote afbeelding (als je upload) komt bij afbeeldingen groter dan 200x200 pixels.
De methode van schaling is niet verschillend tussen uploaden of een externe afbeelding, in beide gevallen wordt het door de browser geschaald.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@Sine: glad overheen gelezen, sorry.
Misschien vlak boven de icon sectie plaatsen?
@Jeroen: ik ga experimenteren. Het uploadarchief blijft vast niet eeuwig in de lucht...
[edit] Het zal wel aan mijn image-manipulatieskills (of het gebrek daaraan) liggen, maar ik geef het op: uploadarchief it is, we zien wel wanneer dat platgaat.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (32%)]
Op dinsdag 26 mei 2026 08:43:38 schreef Bobosje:
Waarom zie je die dingen op CO pas als je bent ingelogd?
Op veel andere forums zie je ze altijd.
Ik gok dat dat nog een relikwie is uit de tijd dat kb's duur waren. Je moet ook bij je eigen instellingen aangeven of je ze überhaupt wilt zien.
Niet helemaal meer relevant in de 2020's
Jeroen
Moderator
Op dinsdag 26 mei 2026 10:35:50 schreef fatbeard:
[edit] Het zal wel aan mijn image-manipulatieskills (of het gebrek daaraan) liggen, maar ik geef het op: uploadarchief it is, we zien wel wanneer dat platgaat.
Ik zie niet zoveel verschil? Bovenste is origineel, onderste is even snel geresized naar 200x200 (en opgeslagen naar PNG). Overigens is dit niet een ideale afbeelding om klein te weergeven.
Ik kan wel kijken of de limieten wat hoger kunnen.
Op dinsdag 26 mei 2026 10:41:05 schreef Sine:
Ik gok dat dat nog een relikwie is uit de tijd dat kb's duur waren. Je moet ook bij je eigen instellingen aangeven of je ze überhaupt wilt zien.
Niet helemaal meer relevant in de 2020's
Het staat sinds een tijdje al standaard aan bij nieuwe accounts, maar wellicht kunnen we inderdaad het ook wel aanzetten als je niet bent ingelogd.
Wat voor zin heeft het als het img.posticon maar een size heeft van 64x64 pixels om een groter formaat te uploaden?
Jeroen
Moderator
Heel veel displays (telefoons, tablets maar ook genoeg laptop/desktop schermen) worden tegenwoordig geschaald. Bij Apple noemen ze dat 'retina'. Bijvoorbeeld een scherm met een resolutie van 3840x2160 pixels op 150% schaal geeft een effectieve resolutie van 2560x1440 pixels.
Dan levert het gebruik van een hogere resolutie afbeelding een merkbaar scherper resultaat op.
Schaalt de size van het img.posticon bij hogere resolutie displays dan ook op (van 64x64 naar bijv. 200x200) om de afbeelding met een hogere resolutie weer te kunnen geven?