gdb
Special Member
Ik heb een regensensor en een rond 6-aderig kabeltje gaat door een muur naar binnen (schuur, droog, maar kan vochtig zijn) en moet een waterdicht kastje in. Daar wil ik niet direct die kabel op een printje solderen en een contra chassisdeel en stekker is niet handig. De kabel moet ook weer uit het kastje kunnen door het nauwe gat, dus iets met een aangesoldeerde en vastgeklonken stekker in het kastje en een contrastekker voor aan het printje is ook niet de oplossing die ik zoek...
Eigenlijk zoek ik gewoon een kroonsteentje! Maar dan voor dunne draadjes en een stuk kleiner (er is niet veel ruimte in het kastje). Heeft iemand een idee? Zat nog even aan van die mini stekkertjes en contrastekkertjes te denken zoals bij modeltreinen wordt gebruikt, maar gezocht, dat is dan ook weer een vrij dure hobby. Er moet iets simpels zijn 
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 09:22:31 schreef Aart:
Een paar kleine insteek terminals van Phoenix aan elkaar solderen?
[bijlage]Mijn Davis weerstation gebruikt RJ11 connectoren voor alles. Nooit problemen mee, tot mijn verbazing eigenlijk. Ik zou een connector prefereren en dan het gat desnoods wat groter maken. Regenmeters behoeven regelmatig onderhoud. Maar dat zijn afwegingen.
Waar de draadjes moeten worden gekoppeld is in het besturingskastje. Ik heb gewoon een Zigbee contactsensor gebruikt en een buck convertortje: regensensor geeft releaisoutput (printje regensensor voor aangepast) en heeft 24V nodig. De 24V voeding maak ik met het buck convertortje 3V van voor de Zigbee sensor. buckconvertortje + Zigbee printje zitten in waterdicht kastje (+resetknop, zekering en voedingsconnector). De 6-aderige kabel van de regensensor gaat naar dat waterdichte doosje. Ik heb geen eigen PCB, het is puur wat draadjes solderen.