gdb
Special Member
Ik heb een regensensor en een rond 6-aderig kabeltje gaat door een muur naar binnen (schuur, droog, maar kan vochtig zijn) en moet een waterdicht kastje in. Daar wil ik niet direct die kabel op een printje solderen en een contra chassisdeel en stekker is niet handig. De kabel moet ook weer uit het kastje kunnen door het nauwe gat, dus iets met een aangesoldeerde en vastgeklonken stekker in het kastje en een contrastekker voor aan het printje is ook niet de oplossing die ik zoek...
Eigenlijk zoek ik gewoon een kroonsteentje! Maar dan voor dunne draadjes en een stuk kleiner (er is niet veel ruimte in het kastje). Heeft iemand een idee? Zat nog even aan van die mini stekkertjes en contrastekkertjes te denken zoals bij modeltreinen wordt gebruikt, maar gezocht, dat is dan ook weer een vrij dure hobby. Er moet iets simpels zijn 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zat nog even aan van die mini stekkertjes en contrastekkertjes te denken zoals bij modeltreinen wordt gebruikt, maar gezocht, dat is dan ook weer een vrij dure hobby.
Dan zal ik maar geen Lemo Connector voorstellen. 
Je kunt een printkroonsteen op je PCB of gewoon los in het kastje monteren (en dan met draadjes en met wat krimpkous monteren).
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 08:57:57 schreef fred101:
[...]
Dan zal ik maar geen Lemo Connector voorstellen.
Je kunt een printkroonsteen op je PCB of gewoon los in het kastje monteren (en dan met draadjes en met wat krimpkous monteren).
Lemo: ha, ha, mooi, maar kostbaar (zag wel iets over samples). Maar idd, die printkroonsteen daar kan ik wel wat mee. Ik ga wat printjes toch al met spuitlijm vastzetten, dan moet die printconnector ergens langs de zijkant ook wel lukken (ik heb geen eigen PCB, het zijn allemaal standaard onderdelen die ik aan elkaar knoop).
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 09:03:42 schreef KlaasZ:
Zoiets b.v.
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/printplaatklem_3-polig_rm_…
Ja, dat is een beetje de oplossing die Fred ook aangaf, lijkt me een prima oplossing.
Normale kleine kroonsteentjes doen het ook wel als je de draad wat langer stript en het afgestripte deel meerdere malen doet omvouwen zodat je meer koper oppervlakte creeert en dat vastzet in het kroonsteenstje (evt. nog eens terug omvouwen over de isolatie en dat geheel in het kroonsteentje vastzetten zodat de kabel niet makkelijk kan afbreken).
Niet ideaal maar het gaat.
Een paar kleine insteek terminals van Phoenix aan elkaar solderen?
Mijn Davis weerstation gebruikt RJ11 connectoren voor alles. Nooit problemen mee, tot mijn verbazing eigenlijk. Ik zou een connector prefereren en dan het gat desnoods wat groter maken. Regenmeters behoeven regelmatig onderhoud. Maar dat zijn afwegingen.
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 09:09:35 schreef DK:
Zelfs een wago gaat tot 0.1mm² prima
Ik weet niet wat voor elvenhaar je probeert te verbinden
Wat groter, maar heb ik ook wel liggen. Aan de vaste kern (?hoe heet dat, 'solid core') draadjes zal het niet liggen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De Wago veerklemmen zijn ook practisch (heel kleine schroefjes draai je nogal snel kapot)
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/pcb-aansluitblok_0_5_mm_rm…
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 09:22:31 schreef Aart:
Een paar kleine insteek terminals van Phoenix aan elkaar solderen?
[bijlage]Mijn Davis weerstation gebruikt RJ11 connectoren voor alles. Nooit problemen mee, tot mijn verbazing eigenlijk. Ik zou een connector prefereren en dan het gat desnoods wat groter maken. Regenmeters behoeven regelmatig onderhoud. Maar dat zijn afwegingen.
Waar de draadjes moeten worden gekoppeld is in het besturingskastje. Ik heb gewoon een Zigbee contactsensor gebruikt en een buck convertortje: regensensor geeft releaisoutput (printje regensensor voor aangepast) en heeft 24V nodig. De 24V voeding maak ik met het buck convertortje 3V van voor de Zigbee sensor. buckconvertortje + Zigbee printje zitten in waterdicht kastje (+resetknop, zekering en voedingsconnector). De 6-aderige kabel van de regensensor gaat naar dat waterdichte doosje. Ik heb geen eigen PCB, het is puur wat draadjes solderen.
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 09:20:10 schreef Bobosje:
Normale kleine kroonsteentjes doen het ook wel als je de draad wat langer stript en het afgestripte deel meerdere malen doet omvouwen zodat je meer koper oppervlakte creeert en dat vastzet in het kroonsteenstje (evt. nog eens terug omvouwen over de isolatie en dat geheel in het kroonsteentje vastzetten zodat de kabel niet makkelijk kan afbreken).
Niet ideaal maar het gaat.
Dat zou zeker moeten lukken, maar er is niet heel veel ruimte in het kastje. Ik denk dat de printkroonsteen een mooie oplossing is die ik eerst ga proberen.
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 09:27:38 schreef Arco:
De Wago veerklemmen zijn ook practisch (heel kleine schroefjes draai je nogal snel kapot)
https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/pcb-aansluitblok_0_5_mm_rm…
Is ook nog een idee, goed om alle oplossingen te zien, dan weet je ook wat er te koop is. De keuze is reuze 
gdb
Special Member
Ik ga het eerst met printkroonsteentjes proberen, heb ik nog liggen, is vrij klein. Ik moet toch met het spuitlijmpistool aan de slag, soldeer ik eerst de draadjes van de printjes naar de connector, lijm ik die connector aan de zijkant van het kastje, schroefjes naar boven, aansluitingen wijzen dan naar de binnenkant van het kastje.
gdb
Special Member
Ik zou ook nog "Dupont wire", zoals gebruikt voor breadboards, kunnen gebruiken, ik heb ze met male en female stekkertjes...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die gaan op middellange termijn niet bestand zijn tegen een "droog maar vochtig, in een waterdicht kastje" omgeving.
Door temperatuurwisselingen is het kastje immers niet waterdicht, maar "droog maar meestal vochtig"; veel elektronica kan daar prima tegen, maar moderne dupontconnectortjes met vrij slappe contactdruk niet.
Spog2
Honourable Member
Op zaterdag 30 mei 2026 13:37:56 schreef gdb:
Ik zou ook nog "Dupont wire", zoals gebruikt voor breadboards, kunnen gebruiken, ik heb ze met male en female stekkertjes...
Ik zou ook Dupont spul proberen:
https://www.tinytronics.nl/nl/kabels-en-connectoren/connectoren/dupont…
https://www.tinytronics.nl/nl/kabels-en-connectoren/kabels-en-adapters…
Krimptang Dupont: https://www.tinytronics.nl/nl/gereedschap-en-montage/gereedschap/tange…
Het aardige is dat je de stekkers prima aan elkaar kan lijmen met seconden lijm. Je maakt zo 2-rijig .
Op die manier kan ik een ook "sleutelcontact" maken, bv 3 op rij en in het midden (zie foto) of op einde 1 ernaast, of 2 rijig met ergens 1 of meerdere contact weg, enzovoorts...
Je kan er ook een 3x3 blok van maken, maar laat die in het hart weg: je moet wel ergens bij een snapgat kunnen om een ander kabeltje in de houder te kunnen steken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je wilt dat het droog blijft in het kastje moet je het juist niet waterdicht maken... 
(alleen druipwaterdicht, en afvoeropeningen voor condenswater)
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 16:04:22 schreef Spog2:
[...]
Ik zou ook Dupont spul proberen:
https://www.tinytronics.nl/nl/kabels-en-connectoren/connectoren/dupont…
https://www.tinytronics.nl/nl/kabels-en-connectoren/kabels-en-adapters…
Krimptang Dupont: https://www.tinytronics.nl/nl/gereedschap-en-montage/gereedschap/tange…
[...]
Handig om te weten!
gdb
Special Member
Op zaterdag 30 mei 2026 16:31:01 schreef Arco:
Als je wilt dat het droog blijft in het kastje moet je het juist niet waterdicht maken...
(alleen druipwaterdicht, en afvoeropeningen voor condenswater)
Daar heb je zeker gelijk in, als er ventilatie is, heb je minder last van die condensvorming. Het hangt in de schuur, dus nat zal het niet worden, maar als het buiten vochtig is, wordt het in de schuur ook vochtiger. Ik zal een ventilatie gat aan de onderkant maken. Kastje is ook niet echt waterdicht, maar spatwaterdicht: als het daar gaat spatteren, heb ik een heel ander probleem.
gdb
Special Member
Iemand een idee trouwens van de warmte ontwikkeling van zo'n buck convertortje? Moet van 24V naar 3V, geen koellichaam, maar schakelend wordt dat verschil vermoedelijk niet in warmte omgezet...
Dat buck printje heeft een MP1584. Ik heb er ook een paar en ben er heel tevreden over. Warm worden ze niet. Ik wou een heel bosje van de kale chipjes kopen voor mijn eigen printjes, maar de chip zelf staat al jaren als "obsolete" in de boeken.
Een (beetje) warmte ontwikkelen in zo een kastje is overigens wel gunstig. Daardoor gaat de relatieve luchtvochtigheid omlaag, en voorkomt condensatie aan de binnenkant. Het is heel gebruikelijk dat elektronisch spul wat buiten staat (van beveiligings camera's tot grote relais kasten) van een verwarmings element worden voorzien om deze reden.
Voor de opbouw:
Ik zou zelf een vrij grote gaatjes (matrix) print nemen en daar de sub module's op monteren, en een rij printkroonstenen. Alle verbindingen tussen de printkroonstenen en de module's worden dan gesoldeerd met gelakt draad.
Ik heb zelf eens de elektronica van mijn fiets achterlicht samen met de batterij in een plastic zak gedaan. Leuk experiment, maar negatief resultaat. Precies wat Arco zegt: Er komt toch water in, en dan droogt heet nooit meer op.
Als je relatief goedkoop een echt waterdichte behuizing wilt maken, gebruik dan een stuk PVC pijp en lijm er aan minstens 1 kant een "inspektie deksel" op. Lucht druk verschillen kun je voorkomen door een balg te maken, zodat het volume kan veranderen. B.v. van een diepvries zak of fiets binnenband. Kombineer het dan ook met een zakje silica gel.
Ik heb er ook eens aan gedacht om simpelweg een dikke laag smeltlijm over de hele print te doen, als "conformal coating" of "potting compound". Smeltlijm is relatief eenvoudig weer te verwijderen door het warm te maken. Ik denk dat het een vrij goede oplossing kan zijn, maar ik heb nog geen goede toepassing gehad tot nog toe. Ook belangrijk: Ik ben al jaren geleden gestopt met goedkope smeltlijm. Die is van onbekende kwaliteit, en vaak (of soms) gewoon belabberd slecht. Een oude lijmstaaf die ik nog heb liggen breekt in stukjes als ik hem probeer te buigen. 10 jaar ofzo geleden heb ik 1kg lijm van Steinel gekocht bij de Hornbach. Ik weet niet meer dat die doos gekocht heeft, en hij zit nog half vol.
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (44%)]
gdb
Special Member
Op zondag 31 mei 2026 11:53:29 schreef Kortsluiting_Online:
[...]
Ik zou zelf een vrij grote gaatjes (matrix) print nemen en daar de sub module's op monteren, en een rij printkroonstenen. Alle verbindingen tussen de printkroonstenen en de module's worden dan gesoldeerd met gelakt draad.
[...]
Dat is wel een elegante oplossing, kunnen de printkroonsteentjes gewoon op die print worden gesoldeerd. Anderzijds, het is niet zo veel aan bedrading.